جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

غیبت گردشگری ایران در کاهش مشکلات اشتغال و درآمد ملی

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ مرداد ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۵/۱۰ – خبرگزاری میراث فرهنگی ـ بین‌الملل ـ سازمان جهانی جهانگردی در گزارش سال ۲۰۰۵ اعلام کرده بود که رشد قابل توجه توریست به منطقه خاورمیانه باعث تبدیل شدن این منطقه به عنوان چهارمین نقطه جهانگردی جهان شده‌است.

امسال صنعت سفر وگردشگری با درآمدی بالغ بر ۶.۵ تریلیون دلار- ۶۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ $ – درسطح جهانی، اکنون بخشی کاملا توسعه یافته و جدی درمنابع درآمد مستقیم و غیر مستقیم اقتصادی کشورهای به شما می آید. در سال ۲۰۱۲ تعداد گردشگران درسطح جهانی از مرزیک میلیارد نفر گذشت و این برای نخستین‌بار بود که جهان شاهد رشد ۵۰ درصدی تعداد سفر و گردشگران درمقایسه با ۱۰ سال پیش از آن بود.

در میان بخش‌های مختلف وابسته به صنعت گردشگری و سفر صنعت جهانی هتلداری با تولید سالانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار آمریکا بیشترین سهم را دارد و از نظر منطقه‌ای نیز با توجه به روند طی شده در ۳۰ سال گذشته، گردشگری خاورمیانه ، تا ۲۰۳۰ نیز سریع ترین میزان رشد را در سراسر جهان دارد.

به گزارش CHN به نقل از سازمان توریسم جهانی و طبق بررسی‎های انجام شده درچشم‌انداز درازمدت گردشگری، منطقه خاورمیانه تا سال ۲۰۳۰ بیشترین میزان رشد را در جهان دارد. طبق همین بررسی‎ها براساس روند جاری در سی سال گذشته پیش‌بینی شده‌است که درسال ۲۰۳۰ تعداد گردشگران در خاورمیانه به مرز ۱۴۹ میلیون نفر برسد. این رقم براساس میانگین افزایش سالانه ۴.۶ درصدی در مقایسه با میانگین رشد سالانه در سطح جهانی است که برابر با ۳.۳ درصد درسال بوده‌است.

طبق همین گزارش حدفاصل ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۰ تعداد گردشگران بین‎المللی که به خاورمیانه سفر کردند، از ۷.۱ میلیون در سال ۱۹۸۰ به ۶۰.۹ میلیون گردشگر افزایش داشته است. این تعداد نشانگر رشد سالانه ۷.۴ درصد درمقایسه با میانگین رشد گردشگری درسطح جهانی در مدت زمان مشابه است که برابر با ۴.۲ درصد بوده‌است.

رشد گردشگری خاورمیانه بسیار گسترده و همه جانبه است و ابعاد گوناگونی از این صنعت را در طیف وسعیی از توریسم تفریح و سرگرمی گرفته تا طبیعت‌گردی تا توریسم همایش و کنفرانس‌ها دربر می‌گیرد. مدیرکل ICCA انجمن بین‌المللی همایش‌ها و کنفرانس‌ها اخیرا یادآور شد که در سال های اخیر محرک‌های اقتصادی در مناطق خاصی از جهان به ویژه در آسیا و آمریکای لاتین رشد یافته که سبب چرخش توجهات به برگزاری این همایش‌ها و دیدارهای بین‌المللی دراین مناطق شده است اما اکنون شاهد ایجاد نوعی گرایش دیگر برای برگزاری این مراسم جهانی در کشورها ومناطق تازه دیگری همانند افریقا و خاورمیانه هستیم.

به گزارش CHN موسسه تحقیقات بین‌المللی یورومونیتور، سال گذشته پیش بینی کرده بود که درسال ۲۰۱۳ پس از سقوط ۱۰ درصدی در صنعت گردشگری منطقه خاورمیانه ،طی سال گذشته و در نتیجه ماجراهای موسوم به بهار عرب سال ۲۰۱۲ با نشانه‌های مثبتی از رشد برای خاورمیانه به پایان می‌رسد و این روند مثبت پیش‎بینی شده بود که در سال ۲۰۱۳ و پس از آن همچنان ادامه یابد. اما ظاهرا دراین روند رشد خاورمیانه، مشخصا توجهی به ایران نشده بود.

هرچند که این گزارش تاکید داشت که افزایش تعداد گردشگران جهان عمدتا ازبازارهای آسیا و اقیانوسیه و متکی به کشورهای آمریکای لاتین و اروپای مرکزی است اما مسافران آمریکایی و اروپایی به ویژه علاقه شدیدی به سفر به کشورهایی نشان می‎دهند که پیشتر ورود به آن‌ها ممنوع بوده‌است.

اکنون درآغاز سال ۲۰۱۴ میلادی به نظر می‌رسد بخش‌هایی از این پیش‌بینی‌ها درمنطقه خاورمیانه و خلیج فارس، و تا حدودی درباره ایران محقق شده است.

با این حال سهم ایران در حال حاضر حدود یک دهم درصد از توریست خارجی است و با توجه به افق ۲۰ ساله می‌بایست رقم ۲۵ میلیارد دلار را از این صنعت کسب درآمد کند. طبق آمار جدید سازمان جهانی گردشگری از هر ۱۲ تا ۱۵ شاغل در دنیا یک شغل به گردشگری اختصاص داشته و هر پنج تا ۱۰گردشگر یک فرصت شغلی ایجاد می‌کند در حال حاضر حدود ۲۶۰میلیون‌نفر در جهان در صنعت گردشگری و صنایع مرتبط به کار اشتغال دارند و درآمدهای حاصل از این صنعت در مجموع حدود ۹ درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای جهان را به خود اختصاص داده است.

بر اساس آمار منتشره در سال ۲۰۱۳ از مجموع ۱۵۰ میلیون سفر خارجی در جهان، سهم ایران فقط چهارمیلیون ‌نفر بوده است. همچنین بنا بر گفته مسعود سلطانی‌فر معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی در سال ۲۰۱۳ در کل جهان هزار و ۲۵۰میلیارد دلار از محل جابه‌جایی گردشگران درآمد کسب‌ شده‌ که بنا بر آمار منتشره سهم ایران در همین سال از محل جذب گردشگر فقط پنج ‌میلیارد دلار بوده است

اهمیت درآمد صنعت توریسم زمانی مشخص می‌شود که میزان درآمد آن را با میزان صادرات نفت و گاز ایران بسنجیم. بنا بر گفته بیژن زنگنه وزیر نفت درآمد ایران از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال ۹۲، ۴۱ میلیارد و ۶۱۰ میلیون‌دلار بوده‌است. این رقم یعنی درآمدی همسنگ با درآمد سالانه صنعت گردشگری ایتالیا!

اعداد و ارقام نشان می‌دهد سهم صنعت گردشگری در اقتصاد ایران بسیار اندک است بر اساس آمار منتشره سهم مستقیم سفر و گردشگری نسبت به سهم سایر بخش‌های اقتصاد ایران در تولید ناخالص داخلی، حدود دو درصد از کل اعلام شده است. بر این اساس ایران در بین ۱۸۴ کشور جهان باید رتبه ۱۴۷ را به خود اختصاص دهد؛ این در حالی است که صنعت گردشگری ترکیه با ۴/۱ درصد از تولید ناخالص داخلی توانسته رتبه ۷۶ را به خود اختصاص دهد.

نکته دیگر عدم توازن بین ورودی‌ها و خروجی‌های صنعت گردشگری ایران است. بر اساس مستندات موجود در سال ۲۰۱۳ حدود هفت‌میلیون‌نفر ایرانی با صرف هزینه‌ای معادل ۱۰میلیارد دلار به خارج از کشور سفر کرده‌اند و در همین سال ایران فقط پذیرای چهارمیلیون گردشگر بوده و از این محل درآمدی معادل پنج‌میلیارددلار کسب کرده است. این عدم توازن نشانگر نبود برنامه‌ای مدون در عرصه گردشگری است.

با توجه به رتبه ممتاز ایران در جاذبه‌های گردشگری می‌توان گفت در صورت اتخاذ تدابیر لازمه و جذب گردشگران بیشتر؛ هر یک از مناطق گردشگری ایران در حکم چند حلقه چاه نفت است؛ چاه‌هایی که نه‌تنها تمام نمی‌شوند که با استحصال بیشتر رونق بیشتری هم می‌گیرند. اگرچه در سند چشم‌انداز توسعه پیش‌بینی شده تا سال ۱۴۰۴ ایران باید میزبان ۲۰ میلیون گردشگر باشد و از این محل ۲۵ میلیارددلار درآمد ارزی کسب کند، اما رسیدن به این میزان نیازمند کوشش همگانی و اعمال سیاست‌های درست و چندجانبه است؛ سیاست‌هایی که بتواند با کلید تدبیر سهم درآمدی ایران‌زمین را از گردشگری افزایش دهد.

فراموش نکنیم که با توجه به افق ۲۰ ساله، ایران می بایست رقم ۲۵ میلیارد دلار را از این صنعت کسب درآمد کند.

تنها نکته ای که شاید سود سرشار این صنعت پرسود را دچار مخاطره کند، خطر رشد غیر اصولی و بدون برنامه ریزی این صنعت است. عوارض زیست‌محیطی ناشی از رشد زیرساخت‌های گردشگری درفقدان استانداردها و ارزیابی‌های زیست محیطی، تجربه تلخ برخی کشورهای پردرآمد گردشگری است که درآمد و سود ناشی از اشتغال در این صنعت و صنایع وابسته به آن را خصوصا در بخش حمل و نقل و نیز در بخش هتل‌داری را با زیان های جانبی آن برابر می‌کند.

در واقع رشد گردشگری و زیرساخت‌های آن درصورت ادامه رویه‌های جاری در جاده‌سازی‌های بی‌رویه و غیر اصولی در کشور و یا ساخت و ساز هتل‌ و مراکز اقامتگاهی در اکوسیستم‌های حساس طبیعی کشور تهدید است که طعم شیرین درآمد‌های این صنعت را می‌تواند به زهری جانکاه مبدل کند.

IMAGE635420599398812012 غیبت گردشگری ایران در کاهش مشکلات اشتغال و درآمد ملی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *