رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ آبان ۱۳۹۸

غار صداکی زاهدان

اشتراک گذاری

برای رسیدن به غار صداکی زاهدان باید ۵۵ کیلومتر از شهر خاش بگذریم در میان کوههای سربه فلک کشیده رشته کوه بیوک این غار واقع شده است . این پدیده طبیعی زیبا که کمتر دست بشر به آن رسیده و بکر مانده است غار زیبای صداکی نام دارد .دهانه ورودی این غار دو متر است .طولش نامشخص و ارتفاع آن در طور مسیر از ۵ متر تا ۳۰ متر متغیر است .این غار در ارتفاع هزار و پانصد متری رشته کوه بیرک قرار دارد .این غار بسیار عظیم از دو تالار بسیار بزرگ و سه دالان تشکیل شده است. قندیل ها و آویزه های حیرت آور نمکی به زیبایی فضای غار را آراسته اند و چشم نوازی می کنند.
تصاویر و سنگ نوشته های حک شده بر روی دیواره های آن نیز از دیگر جاذبه های با شکوه موجود در غار صداکی زاهدان هستند.
غار صداکی به دلیل قابلیت‌های گردشگری، دیرینه شناسی، باستان‌شناسی و زمین‌شناسی و همچنین زیست‌محیطی، از اهمیت خاصی برخوردار است و باید روی هر یک از این شاخصه‌ها مطالعات و بررسی‌های دقیق انجام گیرد. بررسی هایی بر روی سنگ نوشته و تصاویر روی سنگ ها و دیواره های غار در حال انجام است.

غار صداکی زاهدان

از ویژگی‌های منحصربفرد این غار، وجود سه چاهک و یک دهنه چشمه آب است که زمینه حیات را برای جانورانی از قبیل پلنگ ایرانی، خفاش دم موشی و انواع خزندگان از قبیل سوسمارها فراهم ساخته است، همچنین به دلیل صعب العبور بودن، جایگاه بسیار مناسبی برای خفاشان و سایر جانداران به‌شمار می‌رود. بیش از صدها خفاش در این منطقه زندگی می‌کنند. خفاش دم موشی از حس لامسه دم خود در زمانی که از عقب به داخل شکاف‌های باریک غار و یا صخره‌ای وارد می‌شود استفاده می‌کند و به واسطه پرواز مستقیم و سریع و بال های باریکی که دارد در شکار حشرات نیز مهارت دارد.
نحوه دسترسی به غار صداکی 
برای رفتن به غار شگفت انگیز صداکی زاهدان پس از رفتن به استان زیبای سیستان بلوچستان، به فاصله ۵۵ کیلومتری جنوب شهرستان خاش بروید، سپس در ارتفاعات رشته کوه بیرک بخش ایرندگان، غار زیبای صداکی را مشاهده می کنید. غار صداکی در ارتفاعات کوه بیرک در بخش ایرندگان در سیستان بلوچستان واقع شده است.

غار صداکی زاهدان  غار صداکی زاهدان
غار صداکی زاهدان  غار صداکی زاهدان
غار صداکی زاهدان  غار صداکی زاهدان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *