رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ اسفند ۱۳۹۸

غار سرد کوه

لینک این مطلب کپی شد!

کوه سرده یا سردکوه به ارتفاع ۲۲۴۰ متر در نزدیکی شهرستان ملایر قرار دارد. چون این کوه پشت به آفتاب قرار دارد و ارتفاع بیشتری نسبت به کوه گرمه دارد، بنابراین به کوه سرده معروف شده‌است.غار سردکوه دراطراف ملایر و در نزدیکی روستای سلطان‌آباد در ارتفاع ۲۲۴۰ متری کوه سردهٔ ملایر قرار دارد.

-سرده غار سرد کوه

مشخصات غار سرد کوه

دهانهٔ غار ۲/۲۵× ۱/۳۵ متر است که با شیب تندی پایین می‌رود. در انتهای شیب با عبور از مدخلی سنگی به دهلیز اصلی غار می‌رسیم. کنارهٔ راست دهلیز از طریق یک رف سنگی که تخته‌سنگ‌های واژگون روی آن فرو ریخته است، به شاخهٔ فوقانی غار اتصال می‌‌یابد. شاخهٔ فوقانی، دهلیز گشادی است به طول تقریباً ۴۰ متر با سقفی که از ۳ متر تجاوز نمی‌‌کند.

دهلیز اصلی غار که خمیدگی تندی دارد با انتهای غار ۴/۵ متر اختلاف سطح پیدا می‌‌کند. میانهٔ غار وسیع و سقف آن بلند است و از معبر چاه مانندی با دو پلهٔ سنگی طبیعی می‌‌گذرد و به محوطه‌ای می‌رسد که با زاویهٔ‌ تندی به سمت بالا ادامه دارد و کف آن ناهموار است. در کنارهٔ چپ این محوطه، و به دنبال دهلیز، چند متر جلوتر یک گودال تنگ چاه مانند سر راه وجود دارد که در اثر ریزش تخته‌سنگ‌ها بر روی هم این راه زیرزمینی به وجود آمده است و دهلیز اصلی غار را تشکیل می‌دهد.

 غار سرد کوه

غار در طول ۷۳ متری دهلیز پایان می‌یابد. یک ستون سرتاسری ۲ متری استالاگمیت تنها پدیدهٔ دیدنی این غار است. در کنارهٔ این ستون مدخل تنگ چاه‌مانندی دیده می‌شود. در این حفره تنگ ۵ متری حوضچه آب زلالی به درازای ۴۴ و پهنای ۳۸ سانتی‌متر وجود دارد.

 غار سرد کوه

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *