رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۸ بهمن ۱۳۹۸

غار تاریخی ورواسی مربوط به دوران پارینه سنگی

لینک این مطلب کپی شد!

غار تاریخی ورواسی در ۱۱ کیلومتری شمال شرقی کرمانشاه، در دامنه کوه «ماسیم» و در دره‌ای معروف به «تنگ کنشت» قرار دارد. بنابر تحقیقات انجام شده، این پناهگاه سنگی محل مناسبی برای استقرار موقت شکارچیان بوده است. بقایای حیوانی کشف شده از این غار نیز این موضوع را تایید می‌کند.آثار دوران پارینه سنگی میانی، پارینه سنگی پایانی و فراپارینه سنگی در این غار به دست آمده است. در این غار انواع تراشنده ها کشف شده و با تعویض هر دوره تاریخی، شکل تیغه ها تغییر کرده است. این پناهگاه مسلط به تنگ کنشت است و می توان از آنجا حیواناتی را که از تنگه می گذرند را کنترل کرد. در این پناهگاه هیچ اثر فرهنگی شامل اجاق کشف نشد، برای همین احتمالا از این محل برای کمین و شکار کردن استفاده می شد.

غار تاریخی ورواسی مربوط به دوران پارینه سنگی

این پناهگاه در سال ۱۹۶۰ میلادی مورد گمانه‌زنی باستان‌شناسان قرار گرفت که در قالب آن آثار تاریخی بسیاری به دست آمد.از جمله آثار تاریخی که در کاوش این غار به دست آمد می‌توان به تراشنده‌ها و سرپیکان‌های دندانه‌دار دوره میانی پارینه سنگی جدید، قلم‌های حکاکی، تراشنده‌ها، تیغه‌های روتوش شده و سرپیکان‌های دوره زیرین پارینه سنگی جدید، سنگ‌های مادر، ریز تیغه‌ها، چکش، قلم حکاکی و سوراخ‌کن‌های دوره فراپارینه سنگی اشاره کرد.

بنا به تحقیقات انجام شده باستان‌شناسان، این پناهگاه سنگی محل مناسبی برای استقرار موقت شکارچیان در دوران پارینه سنگی بوده، بگونه ای که بقایای حیوانی مکشوفه نیز این امر را تأیید می‌کند.در میان استخوان‌های حیواناتی که از این غار به دست آمده و توسط باستان شناسان آزمایش شده‌اند، تعداد زیادی بقایای استخوان حیوانات شکاری مانند گورخر، بزکوهی، بز و گوسفند اهلی نشده، گراز وحشی و کفتار وجود داشت.علاوه بر آن مقداری استخوان جوندگان کوچک جثه مانند موش کور و خرگوش نیز در میان بقایای استخوانی به دست آمده از این غار تاریخی مشاهده شده است.

غار تاریخی ورواسی مربوط به دوران پارینه سنگی غار تاریخی ورواسی مربوط به دوران پارینه سنگی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *