جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

غار اشکفت سیاه

تاریخ بروزرسانی :
۵ بهمن ۱۳۹۷

غار اشکفت سیاه در قسمت های بالایی کوهی در شمال روستای چالموره قرار دارد . درون غار پوشیده از کود حیوانی و خاکستر است . در بیشتر بخشهای جنوبی غار ، کف صخره مشخص است . در عوض در بخش شمالی کف غار دیده نمی شود و به نظر عمق بیشتری دارند .در جلوی دهانه غار نهشته بسیاری قرار دارد. در مقابل غار سکویی از تخته سنگهای بزرگ چیده شده است که چندان قدیمی نیست و به نوعی مربوط به استفاده بومیان در دوره اخیر مربوط می شود . اشکفت سیاه در شمال روستای چالموره در بالای کوهی قرار دارد .

این محوطه در اقلیمی معتدل و نیمه کوهستانی قرار دارد . میزان بارش در این منطقه چندان زیاد نیست و زمینها جز در بهار پوشش گیاهی چندان خوبی ندارند . در اثر فرسایش ناشی از عوامل طبیعی ، قسمتهایی از اشکفت فرو ریخته است .به نظر می رسد در نتیجه فعالیتهای انسانی بخشهایی از اشکفت دستکاری شده است . این اشکفت در قسمت های بالایی کوهی در شمال روستای چالموره قرار دارد . درون غار پوشیده از کود حیوانی و خاکستر است . در بیشتر بخشهای جنوبی غار، کف صخره مشخص است . در عوض در بخش شمالی کف غار دیده نمی شود و به نظر عمق بیشتری دارند .

در جلوی دهانه غار نهشته بسیاری قرار دارد . در مقابل غار سکویی از تخته سنگهای بزرگ چیده شده است که چندان قدیمی نیست و به نوعی مربوط به استفاده بومیان در دوره اخیر مربوط می شود . براساس شواهد موجود ، هم اکنون هم از این غار استفاده می شود .

درون غار و در مقابل آن مصنوعات سنگی به دست نیامد اما تعدادی سفال اسلامی منقوش موسوم به شبه پیش از تاریخی به دست آمد . البته مقابل غار پوشیده از علف و گیاه بود که شاید به این دلیل ابزار سنگی مشاهده نشد .

غار اشکفت سیاه یا اشکفت گردو که دهانه آن در ارتفاع ۱۵ متری از سطح دشت و ارتفاع ۱۵۱۵ متری از سطح دریا واقع شده است، در ۱۵ کیلومتری جاده شیراز به سروستان، روستای کوهنجان و شمال روستای چالموره در استان فارس قرار دارد.

غار اشکفت سیاه 1 غار اشکفت سیاه
غار اشکفت سیاه 2 غار اشکفت سیاه

منبع:
gardeshgariiran.ir

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    واقعا زيبا و ديدني است و جذاب البته بيشتر براي غا نوردان حرفه اي نه براي افراد معمولي

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *