رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ شهریور ۱۴۰۰

عواملی که بر کیفیت سنگ یاقوت تاثیر گذارند

لینک این مطلب کپی شد!

در این مطلب عواملی که بر کیفیت سنگ یاقوت تاثیر گذارند را مورد بررسی قرار می دهیم .سنگ یاقوت یکی از ارزشمندترین سنگ‌های طبیعی می‌باشد. ارزش این سنگ با داشتن تفاوت‌هایی که در رنگ آن‌ها دیده می‌شود، متغیر است. رنگ سرخ این سنگ بسیار با ارزش است و از لحاظ قیمت نیز افزایش‌هایی دارد.قیمت هر سنگ یاقوت همچنین می‌تواند به طور چشمگیری افزایش یابد به خصوص زمانی که کیفیت آن تغییر می‌کند.

یاقوت چیست؟

یاقوت نوعی کانی سرخ‌رنگ و متبلور کوراندوم است که بعد از الماس سخت‌ترین کانی‌ها محسوب می‌شود. کوراندوم از کانی‌های سنگ‌های آذرین است و نوعی آلومین (اکسید آلومینیوم) محسوب می‌شود در خالص ترین شکلش، کوراندوم کاملا بی رنگ است.
کلمه کوراندوم از واژه Kurundam زبان تاملی به معنی یاقوت قرمز گرفته شده است که ممکن است حاوی مقدار کمی ناخالصی از عناصری همچون تیتانیوم، مس، منگنز، کروم و آهن باشد. وجود این ناخالصی‌ها باعث ایجاد رنگ‌های مختلف مانند آبی، زرد، بنفش، صورتی، نارنجی، و سرخ در کوراندوم می‌شود. کوراندوم‌هایی که رنگی به‌جز سرخ و صورتی داشته باشند یاقوت کبود نامیده می‌شوند و کوراندوم‌های سرخ‌رنگ و صورتی با نام یاقوت سرخ شناخته می‌شوند. یاقوت قرن هاست که گرانبهاست و علتش نیز سختی ۹Mohs همراه با رنگ قرمز فوق العاده و درخشش شیشه ای آن است.بیشتر یاقوت جهان در کشورهای میانمار، سری‌لانکا، کنیا، ماداگاسکار و تایلند قرار دارد و مرغوبترین آن‌ها در دره موگوک در میانمار یافت می‌شود.

ریشهٔ نهایی این واژه از یونانی باستان huakinthos است که یک بار از عربی به صورت «یاقوت» و یک بار از فارسی میانه به صورت «یاکَند» وارد فارسی شده است.

-6 عواملی که بر کیفیت سنگ یاقوت تاثیر گذارند

تاریخچه سنگ یاقوت

در زبان سانسکریت هند باستان، یاقوت را ratnaraj به معنی پادشاه سنگ های گرانبها می نامند.متون سانسکریت قدیمی، کتاب انجیل و سایر نوشته های تاریخی یاقوت را جواهری ارزشمند می دانند که نشانگر غنای تاریخی و ارزش سنگ های یاقوتی است.هندوهای باستان باور داشتند که وقتی یاقوت به کریشنا پیشکشش شود، او به عنوان امپراتور مجددا متولد خواهد شد.به اعتقاد جنگجویان برمه یاقوت ها آنها را شکست ناپذیر می کردند و بدین منظور یاقوت را زیر پوست شان قرار می دادند.این سنگ در درجه اول در دوره ویکتوریا و ادوارد مورد استفاده قرار گرفت که نماد عشق و صمیمیت بود.
بنابر داستان مارکوپولو، کوبلای خان به پادشاه سیلان در عوض یاقوتی بزرگ یک شهر را اهدا کرد.اروپایی های قرون وسطی باور داشتند که یاقوت می تواند آنها را سالم، ثروتمند، دانا و موفق در زندگی توام با عشق شان نگه دارد.نام انگلیسی یاقوت ruby از کلمه لاتین ruber به معنی قرمز گرفته شده است.محبوب ترین رنگ یاقوت قرمز پر رنگ با نشانه هایی از رنگ آبی است که به آن خون کبوتر نیز می گویند.

در تایلند، یاقوت را به نام tabtim می شناسند که به معنی درخت انار در زبان تایلندی است.دلیلش هم این است که این سنگ های قرمز رنگ مانند دانه های انار می درخشند.سنگ یاقوت از دوام و سختی بالایی برخوردار است و به همین جهت می تواند یک جایگزین مناسب و ایده آل برای حلقه نامزدی و سالگرد عروسی باشد.سر جان مندویل در یکی از کتاب های خود چند فضیلت دیگر از یاقوت را ذکر کرده است.او در نوشته های خود معتقد است که استفاده از یاقوت صلح و آرامش را در پی خواهد داشت و موجب محافظت انسان در برابر دشمنان می گردد.
او همچنین نوشته است که یاقوت بهتر است در حلقه و یا دستبند به کار برده شود و برای عملکرد بهتر این سنگ گرانبها بهتر است از آن در سمت چپ بدن استفاده شود.
هنگامی که سنگ یاقوت برای اولین بار به جهان غرب معرفی شد، اروپاییان از آن به عنوان یک سنگ زیبا و تزیینی برای بدن استفاده می کردند.سنگ یاقوت در اروپا در اواخر قرون‌ وسطی ، سنگ‌ مورد علاقه‌ کشیشان‌ بود ؛ آن‌ را روی‌ انگشتر می ‌گذاشتند و می‌ گفتند از بهشت‌ آمده‌ است.برخی از آن ها همچنین معتقد بودند که این سنگ گرانبها از آن ها در برابر طلسمها محافظت می کند و تضمین ثروت، حکمت، زیبایی و عشق و احساسات رمانتیک به شمار می رود.استفاده از یاقوت در مچ دست و انگشتان دست چپ تأثیر بسیار زیادی در روحیات افراد دارد.

یاقوت معمولا به رنگ قرمز دیده می شود اما گاهی اوقات ممکن است مقادیر ناچیزی از رنگ های بنفش، قهوه ای و صورتی نیز در آن به چشم می خورد.سنگ یاقوت یکی از انواع سنگ های سنباده ای است که به رنگ قرمز دیده می شود.رنگ های دیگری از این سنگ نیز موجود است که آن ها را یاقوت کبود می نامند.ارزش بالای یاقوت در طول تاریخ به ثبت رسیده است و این سنگ همواره نمادی از قدرت و شجاعت بوده است.این جواهر گرانبها به دلیل رنگ قرمز زیبا و ارتباط طولانی خود با عشق و علاقه، یکی از مناسب ترین جواهرات برای یک هدیه عاشقانه به شمار می رود.

-2-800x571 عواملی که بر کیفیت سنگ یاقوت تاثیر گذارند

یاقوت در باور پیشینیان

بر پایه باور و خرافات پیشینیان همه گوهرها در آتش می‌گدازد بجز یاقوت سرخ محمد بن محمود همدانی در کتاب “عجایب‌نامه “درباره .یاقوت می‌گوید:طبع یاقوت گرم و خشک است هر که با خود داشته باشداز طاعون در امان است یاقوت از زر و سرب سنگی‌تر است معدنش کوه رهون است جای فرود آمدن آدم و درمیان دریاست. هر که یاقوت با خود داشته باشد.خونش صاف و از سکته و صرع در امان است .

یونانیان معتقد بودند که‌ یاقوت سرخ به‌ صاحبش‌ نیروهای‌ خاصی‌ از جمله‌ سلامتی ، دانش ، ثروت‌ و موفقیت‌ در عشق‌می‌دهد. همچنین‌ معتقد بودند اگر در سمت‌ چپ‌ لباس‌ روی‌ سینه‌ با سنجاق‌ سنگ‌ یاقوت بگذارند ، زندگی‌ آنها همراه ‌با صلح‌ و صمیمیت‌ می شود و اگر سربازی‌ یاقوت با خود داشته باشد شکست‌ناپذیر می‌ گردد. در قرون وسطی تصورمی شد که یاقوت با تغییر رنگ و تبدیل آن به رنگ سرخ تیره تر دارنده خود را از خبری ناگوار، بیماری و یا بداقبالی بر حذرمی داشته است.

یاقوت عربی شده واژه پارسی یاکَند می‌باشد یاقوت دارای ترکیب اکسید آلمینیوم Al۲o۳ است که به دلیل وجود عناصرواسطه به رنگهای متفاوتی یافت می شود . ترکیب شیمیایی یاقوت آلومین خالص است که ممکن است به مقدار کم بامواد دیگر از قبیل کروم و آهن آغشته شود. در مشرق زمین بر این باور بودند که سنگ یاقوت نشانه زندگی و حیات است .و معتقد بودند که قطره های خون قلب مادر زمین یاقوت است و این جواهر زیبا یک سنگ خود افروز به شمارمی رفت و به همین دلیل این سنگ را تابناک نیز می نامیدند.

یاقوتهای قرمز خالص و یا دانه اناری که از معدن Mogok برمه استخراج می گردد .در دنیای تجارت از ارزش بالایی برخوردار هستند.رنگ قرمز یاقوت با معانی متفاوتی در تاریخ و فرهنگ ها به همراه بوده است. برای مثال دربرخی از فرهنگها رنگ قرمز به رنگ قرمز خون جاری در بدن تشبیه شده است که به انسان قدرت زندگی می دهد.

عوامل موثر بر کیفیت سنگ  یاقوت

رنگ

این یاقوت‌های درمانی و گرماده، طیف وسیعی از رنگ‌های قرمز تیره و روشن را نشان می‌دهند.از طرفی می‌توان گفت که رنگ، مهم‌ترین عامل موثر بر ارزش سنگ یاقوت است. بهترین نوع سنگ یاقوت که بسیار جاذب است، دارای رنگ قرمز خالص، پر جنب و جوش و مایل به رنگ قرمز است. به طور کلی می‌توان گفت که رنگ مهم‌ترین عامل در مقیاس کیفیت این نوع از سنگ دیده می‌شود. به عنوان مثال جواهرات با کیفیت بالا قابلیت اشباع رنگی دارند.

رنگ سنگ نباید بیش از حد تاریک باشد و یا در آن از نور زیادی استفاده شده باشد؛ در این صورت می‌توان گفت که سنگ یاقوت مورد نظر از کیفیت برخوردار می‌باشد. اگر رنگ آن بیش از حد تیره باشد، اثر منفی بر روشنایی سنگ دارد. از طرفی دیگر، اگر رنگ آن بیش از اندازه روشن باشد، رنگ آن قدرت زیادی ندارد.

برخی از سنگ شناسان در مورد تفاوت‌های بین یاقوت کبود و مرجان با هم بحث می‌کنند. از لحاظ تاریخی، کلمه‌ی یاقوت به رنگ قرمز اشاره دارد که گاهی رگه‌هایی از رنگ صورتی نیز در آن دیده می‌شود. در فرهنگ‌های مختلف برای سنگ یاقوت صورتی نیز تفسیرهای متفاوتی وجود دارد. در برخی از کشورهای تولید کننده جواهر مانند سری لانکا، رنگ‌های صورتی همیشه به عنوان یاقوت در نظر گرفته می‌شود، در حالی که در بسیاری از کشورهای مصرف کننده، آن را به عنوان یاقوت صورتی طبقه بندی می‌کنند.

آزمایشگاه GIA از یک مجموعه کنترل شده از سنگ‌های مقایسه‌ای به نام master stones استفاده می‌کند تا مشخص شود سنگ یاقوت به چه رنگ‌هایی در طبیعت یافت می‌شود. در توضیحات و طبقه بندی این سنگ ها، رنگ‌هایی از قبیل صورتی، بنفش یا نارنجی وجود دارد. اصل تمامی آزمايشگاه‌ها بر این اساس است كه قرمز بايد رنگ غالب باشد تا يك سنگ را بتوان از نوع یاقوت نامید. با این حال، در تجارت جواهر، شناسایی رنگ غالب، به ادراک شخصی بستگی دارد.

خون نماد دیگری از سنگ یاقوت است. از لحاظ تاریخی، اصطلاح “خون کبوتر” رنگ قرمز و درخشان یاقوت را مورد توصیف قرار داده است.

توصیف‌های سنتی مانند این‌ها برای جذب تصاویر و توصیف رنگ در بین حرفه‌ای‌ها مفید هستند. اما وقتی که برای توصیف یک سنگ واقعی یاقوت استفاده می‌شود، محققان را ممکن است به سوء تفاهم سوق دهد.

اصطلاحات تجاری می‌توانند رنگ‌ها و کیفیت‌های خاصی را که با منبع سنگی مرتبط است نمایان سازد. اما یک منبع منحصر به فرد هرگز به طور مداوم جواهرات را که همه رنگ و کیفیت مشابه دارند، به ارمغان می‌آورد.

ظاهر سنگ یاقوت ممکن است از یک منبع خاص در طول زمان به صورت بسیار زیبایی تغییر کند و کیفیت اصلی مرتبط با آن منبع دیگر نمی‌تواند مطابق با مواد تولید شده باشد. منابع جدید احتمالا فقط دارای زیبایی هستند و از نظر کیفیتی شباهتی به سنگ‌های قبل از آن ندارند.

-5 عواملی که بر کیفیت سنگ یاقوت تاثیر گذارند

وضوح

سطح تمامی این سنگ‌های یاقوت نمایانگر کیفیت و وضوح آن‌ها می‌باشد. این سنگ‌ها ممکن است که در دماهای متفاوت از خود نقش‌های زیبا و خاصی بر جای بگذارند.

وضوح و کیفیت این سنگ‌ها می‌تواند برای افرادی که در خرید و فروش و همچنین تجارت این سنگ‌ها دست دارند، بسیار مهم و حیاتی باشد. زیرا یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در قیمت این سنگ ها، کیفیت و وضوح آن‌ها می‌باشد و ارزش آن‌ها از این طریق نمایان می‌شود. ارزش سنگ یاقوت به جذاب بودن آن‌ها بستگی دارد. درجه‌ی واضح بودن سنگ یاقوت باعث افزایش شفافیت یا روشنایی کانی می‌شود، و ارزش سنگ را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

سنگ یاقوت یکی از سنگ‌هایی است که به دلیل باارزش بودن نیاز به مراقبت بیشتری دارد. به همین دلیل اگر نتوان از آن‌ها به خوبی حفاظت کرد ممکن است آن‌ها شفافیت، درخشندگی و ارزش سنگ را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و دوام آن را به زمان کوتاهی محدود کند. همچنین شکستگی بر روی این سنگ‌ها تهدید بسیار بزرگی برای آن محسوب می‌شود.

یاقوت همچنین می‌تواند حاوی قسمت‌های متشکل از سایر مواد معدنی، کریستال‌های کوچک، و یا ترکیب‌هایی باشد که همانند اثر انگشت ظریف و با ارزش هستند، می‌انجامد.

برخی از موارد گفته شده می‌توانند به ظاهر سنگ یاقوت کمک بزرگی کرده و آن را از این رو به آن رو کنند. در برخی از یاقوت‌ها به علت تابش نامناسب نور خورشید به کانی، سنگ مورد نظر ممکن است دچار مشکلاتی در روشنایی و سطح کانی شود و رنگ آن در جاهایی از آن متفاوت از دیگر بخش‌ها باشد.

برش

عوامل متعددی بر کاهش و نسبت سنگ‌های یاقوت در بازار تاثیر می‌گذارد. شکل کریستال یاقوت، برای کارهای بسیاری مناسب است. شایع‌ترین شکل سنگ یاقوت، یک شکل شش ضلعی صاف است، اما گاهی نیز ممکن است به حالت‌های دیگری در بیایند و اشکال دیگری را به خود بگیرند.

به طور کلی می‌توان گفت که رایج‌ترین شکل این سنگ، بیضی و بالشتکی می‌باشد. این سنگ‌ها با تاج‌های درخشان گاهی نیز به شکل‌های مثلثی و یا حتی با داشتن ردیف‌های متمرکز به شکل‌های مستطیلی و یا مربعی در می‌آیند.

اشکال شگفت آور و هیجان انگیزی نیز از این سنگ‌ها دیده شده است؛ اما این اشکال در اندازه‌های بزرگ‌تر و کیفیت‌های بالاتر نادر است و معمولا یافت نمی‌شود.

یاقوت خشن بسیار گران است، به طوری که برش کار در کار خود سعی می‌کند به همان اندازه اول آن وزن را حفظ کند و حتی سر سوزنی از کانی را از بین نبرد. آن‌ها ممکن است یاقوت مسطح شده را به سنگ‌های کم عمق تبدیل کنند که حتی در جاهای مخصوصی بتوان آن‌ها را مورد استفاده قرار داد.

ظهور رنگ‌های مختلف در جهت‌های مختلف کریستال (Pleochroism) یکی دیگر از عواملی است که در برش این سنگ‌های قیمتی بسیار تاثیرگذار است. یاقوت‌ها از نظر رنگ معمولا به رنگ قرمز دیده می‌شوند و با برش دادن آن‌ها باعث تغییر رنگ در سنگ شده و در آن یک طیف رنگی گسترده بر جای بگذارند.

در این نوع سنگ همیشه باید مراقب برش دادن سنگ‌ها بود و این کار را تنها به یک فرد حرفه‌ای می‌توان سپرد؛ چون حتی با یک اشتباه کوچک ممکن است وزن کانی به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند.

افسانه ها و قدرت های متافیزیکی یاقوت

بنابر افسانه ها صاحب یاقوت سرخ زندگی توام با آرامش و نعمت خواهد داشت.رنگ قرمز یاقوت با شهوت در ارتباط است و کسی که دارای این سنگ باشد عشقق توام با شهوت خواهد بود.یاقوت صاحبش را از آسیب حفظ می کند و اختلالات خونی مانند دردهای قاعدگی و مشکلات مربوط به آن را درمان می کند.همچنین گفته می شود که به دارنده خود انرژی، قدرت عاطفی، تفکر مثبت، آگاهی و تمرکز می بخشد.در نظام های اعتقادی باستان این سنگ با اساس چاکرا در ارتباط است.و انرژی روحانی، شهوت کامل، آگاهی درونی، ذهن باز و خودباوری را به دنبال دارد.یاقوت سنگ ماه متولدین جولای است و برج جدی را در نجوم نشان میدهد.یاقوت را در پانزدهمین و چهاردهمین سالگردهای ازدواج هدیه می دهند.

روز متعلق به یاقوت سه شنبه است.یاقوت را متعلق به سیارات مریخ و پلوتو می دانند.قدرت های متافیزیکی مطرح شده را نباید به عنوان یک توصیه پزشکی درنظر گرفت.اطلاعات افسانه ای تنها از منابع مختلف جمع آوری شده اند و مورد تایید تصویرگران پویا اندیش نیستند.افرادی که متولد ماه ژوئیه هستند از این شانس برخوردارند که سنگ ماه تولد آن ها، سنگ جواهر یاقوت است که یاقوت در زبان باستانی سانسکریت به معنای شاه سنگ قیمتی است.یاقوت با رنگ بسیار زیبا و شاهوار آن یک سنگ جواهر بسیار ارزشمند به شمار می رود.
در مورد سنگ جواهر یاقوت داستان ها، افسانه های و روایات ادبی و تاریخی بی شماری وجود دارد.ماجراجویان ایتالیایی، انگلیسی و فرانسوی و شکارچیان سنگ های قیمتی، مارکو پولو، سر جان مندویل، ادون استریتر و ژان تاورنیه بزرگ در مورد شگفتی های یاقوت مطالب بسیاری نوشته اند.
این سنگ ارزشمند و بسیار زیبا و مجلل بیانگر احساسات بسیار قوی و قدرتمند است و اعتقاد بر نگه داشتن قدرت زندگی در این سنگ ارزشمند نهفته است.این جواهر باشکوه برای اولین بار در میانمار کشف شد.رنگ یاقوت برمه یکی از بهترین رنگ های یاقوت در جهان است که از آن با عنوان رنگ خون کبوتر نام برده می شود.این سنگ گرانبها از بهترین سنگ های جهان به شمار می رود.یاقوت باارزش در آفریقا، هند، سریلانکا و استرالیا نیز یافت می شود.رنگ آتشین و سرخ یاقوت از شور و شوق و احساسات عاشقانه سرشار است.شدت درخشش این سنگ پربها، همانند شعله خاموش نشدنی از آتش عشق ابدی است.با توجه به خواص بی نظیر سنگ یاقوت، این سنگ نه تنها به عنوان هدیه ای برای ماه تولد مناسب است بلکه یاقوت از جمله جواهرات عتیقه بسیار ارزشمند در طول تاریخ به شمار می رود.

-1-800x432 عواملی که بر کیفیت سنگ یاقوت تاثیر گذارند

انواع یاقوت و خواص آن

یاقوت زرد:

سنگ یاقوت زرد (Yellow Sapphire) می تواند شگفتی هایی برای زندگی شما ایجاد کند. این برای کسانی که آن را می پوشند ، سعادت به ارمغان می آورد ، از این رو آن را به یکی از محبوب ترین و مفیدترین سنگهای قیمتی تبدیل می کند.سنگ یاقوت زرد، ثروت ، سلامتی ، شهرت ، نام ، افتخار و موفقیت را به ارمغان می آورد.در باورهای هندی از یاقوت زرد به عنوان “سنگ فرخنده “یاد می کنند، که صلح و سعادت را به ارمغان می آورد و ادامه روابط خانواده را تضمین می کند.یاقوت زرد (Yellow Sapphire)نشان دهنده فیض و قدرت الهی است. به عنوان یکی از سنگهای قیمتی ایمن در نظر گرفته می شود .

طبق کتب درسی مقدس ، کلیه زنان متاهل که مایل به زندگی هماهنگ و متاهل و خانواده شاد هستند ، برای داشتن یک زندگی سعادتمندانه خانوادگی ، باید از یاقوت زرد استفاده کنند.سنگ یاقوت زرد (Yellow Sapphire)عاشقانی را که از هم جدا هستند به هم علاقه مند می کند.

یاقوت زرد ، دانش، خرد ، خوشبختی دنیوی ، قدرت جسمی ، زیرکی ، زندگی طولانی ، سلامتی ، شکوه و آرامش ذهنی ، هوش ، رفتار بهتررا به شخص پوشنده هدیه می کند.

خواص درمانی سنگ یاقوت زرد

یاقوت زرد(Yellow Sapphire) از بیماری هایی مانند زردی ، عفونت گلو ، مشکلات کبدی ، ریه ها ، گوش ها و گردش خون ، افتادگی ، نفخ شکم ، سوء هاضمه ، آبسه ، اختلالات لوزالمعده ، تومورها ، مشکلات پوستی ، احتقان مغزی جلوگیری می کند وهمچنین باعث گردش خون در شریان ها می شود

آویختن یاقوت بر گردن مانع انعقاد خون در عروق و از سکته جلوگیری میکند.
تنظیم متابولیسم بدن و تقویت دستگاه گوارش به خصوص روده ها
ایجاد آرامش در فرد و تسکین اعصاب
ایجاد آرامش در عضلات
پاک کننده سموم از بدن و موثر در رفع ناراحتی های کبد و کیسه صفرا
تقویت حس بینایی
تقویت کلیه ها
تقویت حس بویایی
تقویت چشمها

 

-زرد-800x450 عواملی که بر کیفیت سنگ یاقوت تاثیر گذارند
یاقوت سرخ

فوق العاده موثر برای قلب، جریان خون و تقویت غدد فوق کلیوی
فشار خون خیلی پایین را افزایش می دهد
از بین برنده بی حسی و رخوت
نیروبخش سیستم ایمنی بدن
نیروبخش به عصب ها و غدد تیموس
درمان بیماری های اطفال و کودکان، مشکل اضافه وزن، بیماری های طحال و سرطان خون
نیروبخشی به چشم ها و جریان خون را در ناحیه چشمها به گردش می اندازد.
برای درمان دردهای دوران قاعدگی
جلوگیری از زایمان های نادرست وپیچیده
یاقوت کبود به سنگ قلب معروف است و به قلب تعلق دارد.

-3 عواملی که بر کیفیت سنگ یاقوت تاثیر گذارند

یاقوت کبود

خواص متافیزیکی سنگ یاقوت کبود

یاقوت کبود (Sapphire)سنگ ماه متولدین سپتامبر است.
آنرا سنگ برج ثور می دانند. اگر یک ثوری یاقوت کبود بپوشد از اختلالات روانی به دور خواهد بود.
در طول تاریخ یاقوت کبود سمبل حقیقت، وفاداری و خلوص نیت بوده است.
این سنگ می تواند صلح، آرامش و آگاهی را به صاحبش ببخشد.
در گذشته یاقوت کبود طلسمی بود که از صاحب خود در مقابل ارواح شیطانی و موجودات پلید مراقبت می کرد.
یاقوت کبود ستاره دار را طلسمی می دانستند که مراقب جویندگان و مسافران بود.
این طلسم ها بسیار قدرتمند بودند و حتی پس از اینکه به شخص دیگری داده می شدند از او مراقبت می کردند.
ابس هیلدگارد وان بینگن در کتابش در مورد قدرت های درمانی سنگ های جواهر به نام Physica اشاره می کند:
که این سنگ ها از ترکیب قدرتمند آب و آتش ساخته شه اند بنابراین قدرت هایی دارند که فراتر از پدیده های طبیعی دارند.به عقیده او هر سنگ قدرت خاصی از جانب خداوند دارد.
در مورد یاقوت کبود می گوید: کسی که نادان است و می خواهد دانا شود باید زبانش را به یاقوت کبود بزند.زیرا گرما و قدرت این سنگ با مخاط دهانش ترکیب می شود و سمومی که بر روی هوش او تاثیر می گذارد را از بین می برد.بنابراین فرد به هوش خوبی می رسد.

یاقوت کبود برای دخترانی که ازدواج نکرده‌اند ، خوشبختی می آورد.در گذشته از یاقوت کبود ستاره‌ای، به عنوان محافظ در برابر چشم بد و بازتاب دهنده نیات پلید به فرستنده‌اش، استفاده می‌شد.جادوگران ازیاقوت کبود برای افزایش و هدایت انرژی جادوگری خود استفاده می‌کردند.

هندوان آنرا سنگ سیاره زحل می‌دانستند و معتقد بودند که دروازه‌ای به سوی قلمروهای آسمانی است.این سنگ در دریافت پیام‌های الهی و وضوح بخشیدن به آنچه که دریافت کردید به شما کمک می‌کند.استفاده از آن در هنگام مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا پتانسیل‌های پنهانتان را بیابید.بصیرت شما را از مفهوم زندگی تقویت می‌کند.یاقوت کبود (Sapphire) به شما کمک می‌کند تا به رؤیاها و خواسته‌های مادی خود دست یابید .همچنین در حین کمک به حفظ نگرشی متعادل، به شما اجازه می‌دهد تا افکارتان را ساماندهی کرده و به موفقیتی حتمی دست یابید.همچنین یاقوت کبود، انصاف و وفاداری را در میان شرکا و کارمندان تقویت کرده و در موقعیت‌های ناعادلانه اگر حق با شما باشد، باعث ایجاد نتیجه‌ای منصفانه می‌شود.

خواص درمانی سنگ یاقوت کبود

یاقوت کبود (Sapphire) ازمؤثرترین سنگ جواهر برای درمان سیستم عصبی است.

عملکرد غده تیروئید را تنظیم کرده و بنابراین درمانی مؤثر برای کاهش اشتها و مشکلات عصبی قلب است.

در شرق برای مقابله با طاعون استفاده می‌شده است.

در سطح روانشناسی، ذهن بیمار را متمرکز می‌کند و به وی انگیزه بهبود می‌دهد وبه درمان همه بیماری‌ها کمک می‌کند.

این سنگ دیواره رگ‌ها را استحکام بخشیده و مانع خونریزی بینی می‌شود.
یاقوت کبود سبز انرژی احیا کننده قوی دارد که از ارتباطش با مادر زمین، ناشی می‌شود.

برای گلو درد، تیروئید و پاراتیروئید مفید است.
باعث تعادل قلب شده و سیستم ایمنی شخص را زیاد می کند و برای کبد و کیسه صفرا مفید است. سلول‌های پوست، مو و ناخن را ترمیم می کند؛و در درمان دردهای عصبی مانند: دردهای رماتیسمی، سردردهای شدید بسیار کاربرد دارد.

این سنگ برای درمان جوش‌های صورت و اگزماهای پوستی و در درمان آثار زخم و جراحی موثر و کارآمد است.

و به ویژه برای مبارزه با عصبانیت سفارش شده است.

خواص یاقوت کبود در چاکرا درمانی

برای بهره‌مندی از خواص یاقوت کبود (Sapphire) ، قرار دادن این سنگ بر روی پیشانی و کار با چاکرای ششم یا چشم سوم به منظور گسترش آگاهی روان بینی بسیار مؤثر است.

سفایر آبی، ارغوانی و سفید همگی برای فعال‌سازی چاکرای هفتم یا تاجی و پاک‌سازی مسیر انرژی کوندالینی و جریان آن در سراسر چاکراها، فوق العاده‌اند.

سفایر سفید: چاکرای هفتم یا تاجی را فعال کرده، پتانسیل‌های پنهان را آشکار کرده و در مسیر زندگی راهنمایی‌تان می‌کند که باعث می‌شود سنگ قدرت شخصی باشد.

سفایر آبی: ابزار مدیتیشن فوق العاده ای است، چاکرای ششم یا چشم سوم را باز کرده و معانی پیام‌های دریافت شده را روشن می‌کند و با تقویت چاکرای پنجم یا گلو به برقراری ارتباط با دیگران کمک می‌کند.

سفایر لوتوس: چاکرای سوم یا شبکه خورشیدی را بازکرده، به درمانگران کمک کرده و با خورشید در ارتباط است.

سفایر زرد: کریستال دیگر درمانگران است، برای درمان ضربات روحی شدید دوران کودکی و بیماری‌های سخت کودکان استفاده می‌شود و به تأثیر داروها کمک می‌کند.

سفایر سبز: انرژی‌های احیا کننده قدرتمندی دارد، چاکرای چهارم یا قلب را فعال و متعادل کرده و برای تقویت انرژیهای خوشبختی نیز مفید است.

ارغوانی: اگر با هنرهای پیشگویی آشنایید، یاقوت کبود ارغوانی می‌تواند به پاک‌سازی مسیرها کمک کند تا پیام‌ها را با وضوح بیشتر دریافت کنید، آگاهی معنویتان را بالا می‌برد و از طریق مدیتیشن انرژی کوندالینی را فعال می‌کند.

خواص انگشتر یاقوت کبود در روایات ائمه و اهل بیت

سنگ یاقوت (Sapphire)افضل انگشترهای دیگر است و قرآن کریم در سوره الرحمن بدان اشاره کرده است.

باعث از بین رفتن فقر می شود.دارنده آن نجابت و بزرگی می یابد.پریشانی را زایل می کند.

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) خطاب به امام حسین (علیه السلام) فرمودند:
فرزندم، انگشتر یاقوت و عقیق به دست کن که فرخنده و مبارک است و هرگاه کسی به آنها نگاه کند نور صورتش زیاد می‌شود و یک رکعت نماز با آن دو، برابر با هفتاد رکعت نماز بدون آنهاست.

یاقوت نشانه شرافت مومن است و توصیه شده بر آن ذکر (لااله الا الله الملک الحق المبین) حک شود.

کسی که آن را همراه داشته باشد در چشم مردم باشکوه و جلا و هیبت جلوه می‌کند؛
و از این جهت به اشخاصی که دارای مقام و موقعیت اجتماعی، سیاسی و… هستند توصیه می‌گردد که، هنگام حضور در جلسات مهم مخصوصا مواقعی که نیاز به ارائه شخصیت با شکوه در نزد مخاطب دارد، از این انگشتر استفاده نماید.

خواص دیگر یاقوت کبود

ترمیم سلول های پوست، مو، ناخن و از ریزش موها و طاسی می کاهد
درمان سریع بیماری ها ی پوستی
نیرودهنده به سیستم عصبی و درمان بیماری های اعصاب
فوق العاده موثر برای تسکین دردها و ناراحتی ها
تومورها، زخم ها و خونریزیها در نتیجه استفاده از یاقوت کبود کاهش می یابد.
به گردن آویختن یاقوت کبود برای بچه هایی که با لکنت صحبت می کنند موثر است.
درمان کننده ناراحتی های عمل جراحی و دردهای سخت از جراحت های شدید
درمان دردهای عصبی، رماتیسمی، سردردهای شدید، بیماری های مفصلی قلنج، سوزش معده و نقرس

-کبود-1-800x453 عواملی که بر کیفیت سنگ یاقوت تاثیر گذارند
یاقوت گارنت (سیلان یاقوت )

• آرامش بخش بوده
• از بین برنده امواج منفی و ایجاد انرژی مثبت
• تسکین روح و روان
• ایجاد مبحت و علاقه
• نشاط آور می باشد
• دریافت نیرو و تقویت کننده قوای جسمانی برای مردان و زنان
• ایجاد انگیزه
• رفع کننده فقر و پریشانی

• کمک به تصفیه خون
• مناسب برای تقویت قلب
• و کاهنده فشار خون

در روایات بسیاری به استفاده از یاقوت توصیه شده است.بر اساس نوشته ها و روایات و افسانه ها امده است که استفاده از گوهر یاقوت گارنت باعث افزایش مهر، محبت و عشق و علاقه بین طرفین شده و محبوبیت و عظمت و اعتماد به نفس خاصی در فرد ایجاد کرده که این میتواند در خیلی از کار های روز مره تاثیر شگفت انگیزه ایجاد کند و به افزایش رزق و روزی کمک بسیاری نماید.

-گارنت-سیلان-یاقوت--800x800 عواملی که بر کیفیت سنگ یاقوت تاثیر گذارند

سنگ جواهر یاقوت و ایده های طراحی جواهرات

از آنجا که یاقوت قرن هاست که به عنوان سنگ جواهر استفاده می شود، می توان آنرا در سبک های مختلف از جواهرات هندی گرفته تا هنر دکو و جواهرات معاصر مشاهده کرد.
یاقوت ماده ای بادوام است و همین ویژگی باعث شده که روزانه بتوان آنرا بر روی حلقه ها، گوشواره، گردنبد و غیره استفاده کرد.
در جواهرات سبک هندی، یاقوت ها را گاهی به جای الماس یا زمرد اشتباه می گرفتند.
زمینه طلایی برای یاقوت می تواند طلا یا پلاتینوم (طلای سفید) باشد در حالیکه زمینه های قدیمی تر بیشتر طلای زرد بوده اند.
یاقوت های کوچک در کنار یکدیگر سبک مهره ای یا pave ایجاد می کنند که طراحان مشهور جواهر مانند جول روزنتال یا همان JAR از این سبک برای ساخت جواهر رنگی استفاده کرده است.
یاقوت در کنار یاقوت کبود، الماس و زمرد یکی از گرانبهاترین جواهرات است.
جواهرات یاقوت را می توان جواهرات هنری دانست حتی وقتی در نقره ترکیب می شوند.
حلقه های قرمز یاقوت برای حلقه های ازدواج گزینه های مناسبی

چطور یاقوت اصل را تشخیص دهیم؟

به صورت کلی در زمان خرید درصورتی که قصد دارید مبلغ بالایی بابت خرید یاقوت هزینه کنید ، حتما از فروشنده درخواست شناسنامه اصلی بودن نمایید. اما درصورتی که قصد دارید انگشتر یا سرویس یاقوت ارزان قیمت تهیه کنید به موارد زیر توجه نمایید

شفاف بودن

تقریبا هیچ یاقوت شفاف و ارزان قیمتی در بازار وجود ندارد ! درصورتی که نگین جواهر به صورت شیشه مانند شفاف بود احتمال اینکه آن یاقوت مصنوعی باشد زیاد است. در بازار یاقوت های مصنوعی که دارای شفافیت زیاد هستند را به اس یاقوت شمش ، یاقوت روسی و یا یاقوت سنتتیک معرفی میکنند که هر سه مورد آن مصنوعی بوده و هیچ ارزشی ندارد (گرمی ۲ هزارتومان).

حباب دار بودن

به صورت کلی هیچ سنگ قیمتی طبیعی نباید دارای حباب هوا و یا گاز باشد ! اما درصورتی که یاقوت به وسیله پرکردن با شیشه بهسازی شود ، داخل آن حباب های ریز گاز (Gass Buble)بوجود می آید. حتما همیشه قبل از خرید یاقوت رو در مقابل نور قرار دهید و اگر داخل آن حباب مشاهده نمودید ؛ آن یاقوت کم ارزش می باشد.

شفاف بودن یاقوت کبود

در مورد اول درمورد مصنوعی بودن یاقوت شفاف گفتیم ، اما در بعضی موارد، یاقوت های کبود به وسیله عمل دیفیوژن شفاف میشوند. بنابراین اگر یاقوت کبود شفاف بود، درمورد دیفیوژن بودن از فروشنده سوال بپرسید. یاقوت دیفیوژن شده ارزش کمتری دارد.

تراش پشت یاقوت

تقریبا ۸۰ درصد یاقوت های بازار در کشور تایلند تراش داده میشوند. با توجه به اینکه این تراش به صورت عمده و با هزیه کم انجام میشود، کارگر های تراش کار در تایلند و هند با دقت کمتری یاقوت را تراش میدهند که این مسئله در پشت یاقوت بیشتر وجود دارد. زمانی که شما تراش های پشت یاقوت را با دقت نگاه کنید اکثرا نا منظم هستند و هیچ قرینه گی در آن دیده نمیشود. یاقوت های مصنوعی به دلیل اینکه از اروپا وارد میشوند و آنجا به وسیله دستگاه تراش داده میشود. دارای تراش منظم تری می باشند. اما در نظر داشته باشید این مسئله در تمام موارد صدق نمیکند و ممکن است یاقوت طبیعی با تراش منظم هم داشته باشیم. بنابراین سه مورد قبل را بیشتر مورد توجه قرار بدهید.

یاقوت‌های خاص

در بازار یاقوت‌های خاصی وجود دارند که قیمت آن‌ها تا چند میلیارد نیز می‌رسد. یاقوت برمه و یاقوت‌های دارای رنگ خاص مانند زیتونی، سبز، سفید و… از این دسته هستند.

 

 عواملی که بر کیفیت سنگ یاقوت تاثیر گذارند

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *