رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ آبان ۱۴۰۲

عمارت کلاه فرنگی آباده

اشتراک گذاری

یکی از جاذبه های تاریخی و دیدنی شهر آباده عمارت کلاه فرنگی آباده می باشد. در واقع قدمت بنای این عمارت به دوران قاجار می رسد و در باغچه ای کوچک واقع شده است. این عمارت در سال ۱۳۷۹ به شماره ۳۴۰۸ به ثبت آثار ملی ایران رسید. این مجموعه جالب‌توجه شامل بخش‌هایی نظیر چای‌خانه، آلاچیق‌هایی برای پذیرایی و مکان‌هایی برای تفریح شهروندان می‌شود.در سال ۱۳۸۰، میراث فرهنگی این عمارت را مرمت کرد و در کنار آن ساختمان تازه‌ای برای نمایندگان میراث فرهنگی ساخته شد. در حال حاضر نیز این عمارت در تملک شهرداری است و برخلاف سایر عمارت‌های کلاه فرنگی که کاربری موزه و فرهنگی دارند، از این بنا استفاده‌ای نمی‌شود.

عمارت کلاه فرنگی آباده

تاریخچه عمارت کلاه فرنگی

در دوران قاجار، ساخت بناهای کوشک یا کلاه‌ فرنگی که دستاوردی از سفرهای شاهزاده‌های ایرانی به اروپا بود، به اوج خود رسید و با تلفیق معماری سنتی ایرانی و اروپایی عمارت‌های باشکوهی در شهرهای مختلف ایران بنا شد. کلاه فرنگی در حقیقت نوعی پاویون است که در فضای باز و مشجر قرار دارد و اطراف آن به‌طور کامل یا موضعی باز است.
پیشینه عمارت کلاه فرنگی فیروزی آباده به زمان قاجار برمی‌گردد. در کنار این عمارت، پدر میرزا علی‌خان وفا محلی برای پذیرایی از مهمانان داشت. بعد از فوت پدر، علی‌خان وفا او را در این مکان به خاک سپرد و عمارت به آرامگاه تبدیل شد.

در اواخر دوره محمدعلی‌شاه و اوایل حکومت احمدشاه، فردی به نام عبدالوهاب از معماران چیره‌دست یزدی دعوت می‌کند تا روی قبر بنای هشت‌گوشی مشابه کلاه فرنگی شیراز بسازند.

عمارت کلاه فرنگی آباده

معماری بنا

عمارت کلاه فرنگی فیروزی آباده به‌شکل دایره است و وسعتی حدود ۲۰ مترمربع دارد. این عمارت دارای چهار در ورودی و پنجره‌های بلند است که با بنایی یک طبقه، روی سکویی به ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر قرار دارد. مصالح به‌کار رفته در بنا خشت و گل و نمای آن سنگی است. حوضی به‌شکل مستطیل در وسط این عمارت قرار دارد و داخل بنا با آجرهایی به‌شکل مربع فرش شده است. «علی کاکا منصور» سقف عمارت کلاه فرنگی را ساخت و برادران امامی آن را آینه‌کاری و منبت‌کاری کردند.
درهای این عمارت تاریخی از چوب گردو ساخته شدند و شیشه‌های آن‌ها نقوش هندسی با رنگ‌های سبز، نارنجی و بنفش دارند. دیوارهای مرمری عمارت نیز زیبایی خیره‌کننده‌ای را به آن بخشیده‌اند. مشابه این نوع معماری سلطنتی در امپراتوری عثمانی، ایران و شبه‌ قاره هند دیده می‌شود.

عمارت کلاه فرنگی آباده

نکات بازدید از عمارت کلاه فرنگی آباده

بازدید از عمارت کلاه فرنگی آباده رایگان است.
بهترین زمان بازدید از عمارت کلاه فرنگی فیروزی آباده ایام نوروز است؛ البته در نظر داشته باشید که چنین روزهایی بر تعداد گردشگران افزوده می‌شود.
برای بازدید از عمارت کلاه فرنگی آباده، می‌توانید همه‌روزه تا ساعت ۲۱ اقدام کنید.
برای دسترسی به عمارت کلاه فرنگی آباده، می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید.
در شهر آباده، اقامتگاه‌های بوم‌گردی متنوعی برای اسکان مسافران وجود دارد.
عمارت کلاه فرنگی جزو آثار ارزشمند و باشکوه کشورمان است. لطفا در نگهداری از آن کوشا باشید و روی دیوارهای آن یادگاری ننویسید.

عمارت کلاه فرنگی آباده

نحوه دسترسی به عمارت کلاه فرنگی

آدرس:استان فارس، شهرستان آباده، شهر آباده، میدان ولیعصر، خیابان اصلی

عمارت کلاه فرنگی آباده

عمارت کلاه فرنگی آباده

عمارت کلاه فرنگی آباده

           
 

نظر کاربران :

  • فرشادچرپانلو

    ممنونم خیلی مطالب خوب وکاربردی بودن

    ۱۰ آذر, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *