جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ فروردین ۱۴۰۲

عرقیات گیاهی ایران از سالهای دور هم به عنوان سوغات برخی از شهرهای ایران و هم به عنوان درمان و پیشگیری برخی بیماری ها و نیز حفظ سلامت اندام های مختلف بدن منجر شده تا افراد بیشماری به خرید انواع آنها اقدام نمایند.عرق هایی نظیر نعناع، گلاب، کاسنی، خار مریم، کاکوتی، اسطوخودوس، بادرنجبویه، رازیانه، بهار نارنج و … از جمله عرقیات مورد توجه ایرانیان می باشند.

هرساله بسیاری از شهر های ایران که سابقه ای کهن در عرضه ی عرقیات گیاهی داشته اند، میزبان گردشگران و افراد مختلفی از نقاط مختلف ایران هستند. امروزه گردشگران ضمن بازدید از این شهرها، به خرید انواع عرقیات جهت بهره مندی از خواص آنها، مبادرت می نمایند.  قمصر، کاشان ، ارسباران ، سراب آذربایجان و بسیاری دیگر از شهر ها در استان های آذربایجان شرقی و غربی، کرمانشاه، اصفهان، گیلان و … امروزه در عرضه ی عرقیات گیاهی فعالیت می نمایند. در اینجا ضمن معرفی مهمترین عرقیات گیاهی ، به شهر ها و محل عرضه ی آنها نیز اشاره می نماییم.

گلاب

گلاب یکی از خوش بو ترین و پر طرفدار ترین عرقیات گیاهی در بین مردم کشور و علی الخصوص گردشگران چه هموطنان ایرانی و هموطنان عرب می باشد. در واقع گلاب عرقی است که از گل خاصی تحت عنوان گل محمدی به عمل می آید. در ایران از این عرق گیاهی در تهیه ی بستنی، چای و شیرینی جات استفاده می شود. گلاب بخصوص گلاب قمصر را مقوی قلب و معده و ناراحتی های ریوی، مقوی اعصاب، بر طرف کننده ی خلط خونی، مسکن سر درد، ضد افسردگی، ضد آرتروز، ضد سل و گند زا و میکروب کش معرفی می نمایند. بهترین نوع گلاب در منطقه ی کاشان  بخصوص شهر قمصر که قدمتی طولانی در این زمینه دارد یافت می شود.
هر ساله در فصل گلاب گیری گردشگران بسیاری از این شهر و شهر های اطراف آن دیدن می نمایند. قابل ذکر است که به جزء گلاب، عرقیات دیگری نیز در این منطقه عرضه می گردد.

گلاب عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق نعنا از پر خاصیت ترین عرقیات گیاهی ایران

عرق نعنا یکی از انواع عرقیات گیاهی پر مصرف در بین مردم کشور است. این عرق از گیاه نعنا تولید می شود. عرق نعنا در مناطق شمالی کشور، منطقه ی آذربایجان و سایر نقاط عرضه می گردد و هر ساله گردشگران در بیشتر مناطق ضمن بازدید از جاذبه های گردشگری، عرق نعنا را خریداری می نمایند. خواص عرق نعنا را باد شکن، ضد نفخ معده و روده، بر طرف کننده ی اسهال و دلپیچه، بر طرف کننده ی حالت تهوع، بهبود دهنده ی بواسیر، رفع کننده ی ترشی معده، بر طرف کننده ی سردرد های عصبی، ضد کلسترول خون، رافع ترشی صفرا و… معرفی نموده اند.

عرق نعنا عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق آویشن

آویشن یکی از گیاهان پر خاصیت جهت رفع سرماخوردگی و عفونت می باشد. این گیاه در منطقه ی آذربایجان شرقی و استان مرکزی به وفور یافت می شود. خواص این گیاه را مسکن، ضد سرماخوردگی، معالج بیماری های قارچی پوست، مقوی معده، ضد وروم بینی و گلو، تقویت بینایی، بر طرف کننده ی اختلالات مغزی و …. معرفی می نمایند.

عرق آویشن عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق هل از پر خاصیت ترین عرقیات گیاهی ایران

عرق هل را تقویت کننده ی بدن و انرژی زا و نیز خوشبو کننده ی دهان معرفی نموده اند. همچنین عنوان شده است که عرق هل برای رفع بیماری های چشم مفید می باشد. از این عرق برای معطر نمودن غذا و شربت نیز استفاده می شود. همچنین عرق هل دارای خاصیت باد شکن نیز می باشد. هل درختی ازخانواده ی زنجبیل می باشد، که به صورت وحشی و پرورشی در مناطق کوهستانی و نیز در سایه ی درختان رشد می نماید. هل در انواع مختلف سفید، سیاه و سبز یافت می شود. طبیعت همه ی این گونه ها گرم و خشک بوده و نوع سبز آن تند و معطر می باشد.
گفتنی است که نوع سبز هل از انواع دیگر آن مرغوب تر است. دانه های هل معمولا دارای بویی قوی و طعمی مطبوع هستند. از مغز و پوست هل جهت درمان استفاده می شود. از سایر خواص هل می توان به رفع افسردگی، تقویت کننده ی قلب، ادرار آور، بر طرف کننده ی زخم های دهان، تسکین درد گوش، معالج سرما خوردگی، تسکین درد روماتیسم، ضد مسمومیت و رفع بیماری های چشمی اشاره نمود. این عرق در منطقه ی کاشان در کنار سایر عرقیات تولید می شود.

عرق هل عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق بادرنجبویه

بادرنجبویه را گیاه دارویی مورد علاقه ی بو علی سینا، پزشک بزرگ ایرانی معرفی نموده اند، که جهت تقویت قلب و انبساط روح استفاده می شده است. همچنین از این گیاه به عنوان یک داروی ضد افسردگی تا قرن هفدهم استفاده می شده است. امروزه نیز معتقدند این گیاه به عنوان یک داروی مسکن بر روی دستگاه عصبی مرکزی عمل می نماید. و خاصیت آرامش بخشی دارد. گیاه بادرنجبویه سال ها برای درمان مشکلات خلقی توسط پزشکان مشرق زمین کاربرد داشته است. بو علی سینا بادرنجبویه را در ردیف دارو های مقوی قلب جای داده بود و از آن برای تقویت نیروی حیاتی بدن استفاده می نموده است.
وی معتقد بود مصرف این گیاه بی حوصلگی و کج خلقی ها را بر طرف می نماید. از سایر خواص بادرنجبویه می توان به رفع گرفتگی های عضلانی، رفع تپش قلب، رفع فشار خون پایین، سر گیجه، بهبود سر درد های یک طرفه، آرام نمودن درد عصبی دندان، نشاط آور، خون ساز، ضد درد مفاصل، ضد قولنج و …. اشاره نمود. طبع گیاه بادرنجبویه گرم می باشد. عرق مذکور در مناطق شمالی کشور و منطقه ی کاشان در کنار سایر عرقیات یافت می شود.

%name عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق کاسنی از پر خاصیت ترین عرقیات گیاهی ایران

یکی از عرقیات شناخته شده در سر تا سر جهان عرق کاسنی است. گیاه کاسنی گیاهی دارویی است که عصاره و عرق آن مزایا و فواید زیادی برای بدن انسان دارد. یکی از خواص بی نظیر کاسنی، آرامش دهندگی آن می باشد. همچنین گفته شده که عرق کاسنی برای مبتلایان به نقرس و هپاتیت مفید است. و از طرفی استفاده از عرق این گیاه منجر به ایمنی در برابر بیماری های عفونی می گردد. در واقع کاسنی با تاثیرات مفیدش بر روی کبد، زمینه ی دفع صفرا از بدن را فراهم می نماید و به نوعی زردی را می زداید، و بار کبد را تقریبا سبک می کند. بدین جهت مسکنی تاثیر گذار برای تب محسوب می گردد.
از دیگر خواص عرق کاسنی ملین و ادرار آور بودن آن، خروج سموم از بدن، رفع التهاب بدن، بر طرف نمودن تب های صفراوی، یرقان و زردی ناشی از گرمی می باشد. همچنین پاک نمودن کلیه و مثانه از سنگ، بر طرف نمودن التهاب معده و زیاد نمودن اشتهاء هم از دیگر خاصیت های گیاه کاسنی به شمار می آید. گیاه خودروی کاسنی در اکثر سرزمین ها می روید و در زمین های نسبتا مرطوب کنار جاده ها، اماکن بایر و دامنه های کم ارتفاع مشاهده می شود. در ایران این گیاه در دامنه های کم ارتفاع البرز، جاده ی قزوین – رشت، اطراف شهرستان رودبار، اطراف تهران و کرج، در منطقه ی آذربایجان، گیلان، خراسان و بسیاری از نقاط دیگر رشد می نماید.

%name عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق سنبل الطیب

گیاه سنبل الطیب یک آرام بخش خفیف و یکی از مفید ترین مواد خواب آور به شمار می آید. سنبل الطیب زمان به خواب رفتن را کوتاه تر می کند و کیفیت خواب را بهبود می بخشد. همچنین این گیاه برای کاهش اضطراب و استرس مفید است و در تمرکز افراد نیز تاثیر گذار می باشد. به طور کل رفع افسردگی، تسکین سر درد، بهبود حافظه، تقویت بینایی و بهبود خواب از خواص گیاه سنبل الطیب محسوب می شوند. این گیاه در نواحی شمال غربی کشور نظیر میشو داغ و حوالی اصفهان (مناطق کامو و دالان کوه) می روید.

عرق سنبل الطیب عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق خار مریم از پر خاصیت ترین عرقیات گیاهی ایران

خار مریم گیاهی دارویی است که در درمان ناراحتی های کبدی و خنثی نمودن مسمومیت های قارچ سمی مفید می باشد. مواد موجود در گیاه خار مریم دارای خواص ضد سرطانی بوده و در پیشگیری و درمان بسیاری از سرطان ها موثر می باشد. از سایر خواص خار مریم می توان به کاهش کلسترول خون و افزایش ایمنی بدن اشاره نمود. خار مریم در شمال ایران، غرب ایران، مناطق لرستان، خوزستان و فارس رشد می نماید.

خارمریم عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق رازیانه

عرق رازیانه دارای طبیعت گرم و مقدار زیادی از هورمون های زنانه است. استفاده از این عرق بیشتر برای خانم ها توصیه می شود. این گیاه در درمان اختلالات هورمونی خانم ها موثر می باشد و در واقع یکی از درمان های اساسی در کیست تخمدان زنان به شمار می آید. عرق این گیاه در شادابی و طراوت پوست بانوان تاثیر گذار بوده و در تقویت نور چشم موثر می باشد. این گیاه بیشتر بر روی شیب های صخره ها و کوهستان های خشک، آهکی، آفتابگیر فاقد رطوبت و قابل نفوذ رشد می نماید. رازیانه در ایران معمولا در نواحی شمالی و مناطق مختلف البرز پراکندگی دارد.

عرق رازیانه عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق زنیان

عرق گیاه زنیان دارای خواص ضد درد و التهاب مفاصل می باشد. این گیاه در درمان دردهای آرتروز، سیاتیک، کرامپ و نقرس موثر است. بخش مورد استفاده ی این گیاه که دارای طبیعت گرم و خشک است، میوه های آن می باشد. طعم و بوی عرق گیاه مذکور بسیار شبیه گیاه آویشن می باشد. گیاه زنیان همچنین دارای خواص دیگری نظیر، ضد نفخ بودن، ضد عفونی کننده ی قوی معده، ضد قارچ و انگل، ضداسهال، دافع رطوبت بدن و معده، مفید جهت فلج و رعشه می باشد. مهم ترین مناطق رویش این گیاه در ایران، مناطق سیستان و بلوچستان، همدان، آذربایجان، اصفهان، خراسان، کرمان و فارس می باشد.

عرق زنیان عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق شوید از پر خاصیت ترین عرقیات گیاهی ایران

طبیعت گیاه شوید و عرق آن گرم و خشک است و عرق این گیاه در درمان سوء هاضمه، نفخ (خصوصا برای کودکان) و اسپاسم ، چربی سوزی،لاغری یا کاهش وزن، درمان کبد چرب، درمان فشار خون و قلب موثر می باشد. گیاه شوید در اغلب نقاط ایران به صورت خود رو و نیمه خود رو رشد می نماید. این گیاه در مناطق تبریز، صائین قلعه و سراب آذربایجان رشد چشمگیری دارد.

عرق شوید عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق بابونه

عرق بابونه دارای خواص شگفت انگیزی بر روی درمان سردردهای میگرنی می باشد. این گیاه به شکل خود رو در مزارع و کناره ی جاده ها رشد می نماید. طبیعت گیاه بابونه گرم است و برای تقویت پوست و مو بسیار اثر گذار می باشد. از دیگر خواص عرق بابونه می توان به درمان افسردگی، تقویت معده و سیستم گوارشی، بهبود تنگی نفس، بالا رفتن سیستم ایمنی بدن، اشتها آور بودن، درمان سرماخوردگی و گلو درد و …. اشاره نمود. محل رویش این گیاه در ایران مناطق آذربایجان، فارس، لرستان، خوزستان، تهران، دماوند و …. می باشد.

عرق بابونه عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق گزنه

عرق گزنه دارای خاصیت های دارویی و درمانی می باشد. این عرق التهاب، سیستم ایمنی ضعیف، سوء هاضمه، حساسیت های فصلی، خارش پوست و …. را بر طرف می نماید. همچنین درمان درد عضلات، سلامت قلب و عروق، حفظ سلامت کلیه ها، بهبود گوارش، سلامت استخوان ها، سم زدایی، تنظیم قاعدگی و …. از دیگر خواص عرق گزنه به شمار می آیند.

عرق گزنه عرقیات گیاهی ایران و خواص آن
دامنه های انتشار این گیاه در کشور، معمولا نواحی مرطوب نظیر استان های گیلان و مازندران (جواهر ده)، نواحی شمال غرب کشور خصوصا منطقه ی آذربایجان( سراب)، نواحی مرکزی ایران نظیر اصفهان، شاهرود، بسطام و کوه کاشان می باشد.

عرق زیره

برخلاف ادويه زيره كه خوش عطر و بوست، عرق زيره كمی تلخ و تند است، اما برای افرادی كه از چاقی رنج می‌برند اين طعم ناخوشايند اصلا مهم نيست. به هر حال بايد بدانيد كه عرق زيره دشمن چاقی است و ناراحتی ‌های روده را برطرف می‌كند؛ چون طبيعت گرم و خشكی دارد. برای درمان نفخ شكم و هضم بهتر غذا عرق زيره را فراموش نكنيد و بعد از غذا چشم‌هايتان را ببنديد، بينی ‌تان را بگيريد و يك نصف استكان از آن را به معده‌تان بفرستيد.

عرق زیره عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق شاتره

اگر خيلی گرمايی هستيد و مجبوريد ساعت‌های زيادی از روز زير آفتاب كار كنيد مصرف عرق شاتره را حتما در برنامه غذايی ‌تان بگنجانيد. شاتره خاصيت ضد گرمازدگی دارد، حرارت بدن شما را تعديل كرده و به رفع نارسايی ‌های كبدی كمك می ‌كند. برای تصفيه شدن خون هم مي‌توانيد از اين داروی گياهی كمك بگيريد.

عرق شاتره عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق خارشتر

شايد در نگاه اول اين اسم به نظرتان خنده‌دار باشد؛ اما خارشتر هم بين عرقيات گياهی ديده می ‌شود. واقعيت اين است كه اصلا مزه خوبی ندارد و به شدت بد بو است. افرادی كه می ‌خواهند با كمك عرق خارشتر با سنگ كليه و مثانه مبارزه كنند بايد طعم و مزه ناخوشايند آن را تحمل كنند. عرق خارشتر ادرار آور است و به تصفيه خون و كبد كمك می‌كند. گاهی برای رفع تب و لرز هم استفاده می ‌شود.

خارشتر عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق بیدمشک از پر خاصیت ترین عرقیات گیاهی ایران

اگر اين روزها دچار نگرانی و مشكلات عصبی شده‌ايد، ناراحت هستيد و با قرص آرامبخش به خواب مي‌رويد، برای آرامش بيشتر عرق بيدمشك را امتحان كنيد چون آرامش بخش و خونساز است و به تقويت قلب و معده كمك می ‌كند. در كنار اينها در برطرف شدن دردهای عضلانی هم موثر است.

عرق بیدمشک عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق گاوزبان

يكی از گياهان پر طرفدار در عطاری ها گل گاو زبان است. عرق گياه گاو زبان هم خواص زيادی دارد كه بد نيست با آنها هم آشنا شويد. عرق‌ گاو‌زبان دستگاه گوارش شما را ضدعفونی مي‌كند، نشاط آور است و اگر نصف استكان از آن را قبل از خواب ميل كنيد، رنگ چهره و پوست تان بهتر می ‌شود.

عرق گاوزبان عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق بهارنارنج

اين هم جزو عرقيات خوش خوراك است و با نبات هم خوشمزه می ‌شود . عرق بهار نارنج به تقويت اعصاب شما كمك می‌كند تا در زندگی آرامش بيشتری داشته باشيد . اگر شب‌ها فكر و خيال سراغتان می‌آيد و خواب راحتی نداريد عرق بهار نارنج را امتحان كنيد. چون در درمان بی‌خوابی نقش موثری دارد.

عرق بهار نارنج عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق سیر

پایین آورنده‌ی فشارخون است. قندخون و چربی خون را تنظیم می‌کند. مسمومیت حاصل از نیکوتین سیگار و آلودگی هوا را برطرف می‌کند. ضمناً ضدعفونی کننده مجاری تنفسی و در پیشگیری از سرطان بسیار مفید می‌باشد. برای درمان‌های فوق نصف استکان با یک لیوان آب میل شود. اگر بر روی محل موخوره مالیده شود، درمان کننده می‌باشد. آروغ حاصله، مجاری تنفسی را ضدعفونی و گشاد می‌کند.

عرق سیر عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق شبدر

چاق‌کننده است. مولد خون و نیرودهنده‌ی قوای جنسی می‌باشد. نرمی استخوان اطفال را درمان کرده و تصفیه کننده‌ی خون است.

عرق شبدر عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق شنبلیله

طبیعتی گرم دارد، قندخون را پایین می‌آورد، کم‌خونی را درمان می‌کند و چاق‌کننده است.

عرق شنبلیله عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق شیرین بیان از پر خاصیت ترین عرقیات گیاهی ایران

عرق شیرین بیان طبیعتی گرم دارد، زخم معده و اثنی عشر را درمان کرده و دستگاه گوارش را تقویت می‌کند. ضدسرفه و خلط آور است. عفونت‌های ریه و کلیه را برطرف کرده و یبوست مزاج و بواسیر را از بین می‌برد.

عرق شیرین بیان عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق طارونه

مسکن اعصاب و خواب آور است به‌صورت یک فنجان در یک لیوان آب سرد یا شربت مصرف شود.

طارونه عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق کاکوتی

طبعی گرم دارد و اگر بعد از غذا با نصف لیوان آب میل شود، مقوی معده، برطرف‌کننده سوءهاضمه، اشتهاآور و ضدعفونی کننده مجاری تنفسی می‌باشد. مصرف برگ گیاه مخلوط با ماست و یا دوغ نرم کننده سینه و تقویت کننده قوای جنسی می‌باشد.

کاکوتی عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق کرفس

در درمان رماتیسم و درد مفاصل به‌صورت یک فنجان در یک لیوان آب سرد مصرف شود.عرق کرفس یکی از مشتقات کرفس می باشد که از ساقه و برگ آن استفاده شده است و طی فرآیندی عصاره آن گرفته شده و با آب ترکیب شده و معجون مفیدی را می دهد که می توان برای مصرف بهتر آن، همراه با دیگر میوه ها و گیاهان مصرف کرد و آن را در طبخ غذاهای دیگر نیز مورد استفاده قرار داد تا اثربخشی بالاتری داشته باشد. برای مثال می توان عرق کرفس را همراه با آب انگور و یا زنجبیل مورد استفاده قرار داد که هر کدام از این ترکیبات خود درمانگر بیماری و عارضه ای دیگر می باشند.

کرفس عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق کیالک

تنظیم کننده کلسترول خون و تصفیه کننده آن و از تنگ شدن عروق قلبی جلوگیری می‌کند. برای درمان‌های فوق ۳ وعده در روز، و هر بار ۱ فنجان میل شود.مفید در کاهش بیلیروبین(صفرا)،مفید برای افراد صفراوی مزاج ، مفید در درمان اگزما و خارش بدن ،ادرار آور ، تنظیم قند خون ، تنظیم فشارخون ، کاهش غلظت خون ، تنظیم ضربان قلب و جلوگیری از سخت شدن رگ ها و تصلب شرایین ، مفید در کاهش التهاب ، موثر در درمان صدای گوش ، قابض مفید در درمان اسهال خونی ، موثر در تقویت قلب و معده.مفید برای افراد مبتلا به روماتیسم و مبتلایان به ورم روده ، درمان قطره قطره آمدن ادرار.

عرق کیالک عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق گشنیز

یکی از پر خاصیت ترین عرقیات گیاهی ایران عرق گشنیز می باشد. نیرودهنده، ضد تشنج، ضد کرم و باکتری و بیماری‌های روده‌ای، آرام‌بخش و برطرف کننده تاول‌های دهان و تسکین دهنده درد دندان می‌باشد.در واقع عرق گشنیز رفع کننده التهابهای داخلی بدن و خنک کننده است. این عرق جهت رفع حساسیت های پوستی و فصلی مفید است. برای درمان جوش, کورک و لک صورت و آکنه ها مفید است. در کهیر و آلرژی غشای مخاطی بینی مناسب است. هچنین این عرق برای رفع علائم یائسگی مفید است و جهت درمان ضعف و تنبلـی کبد رفع خارش قرمزی و سوزش پوست نافع است.

عرق گشنیز عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق گل ختمی از پر خاصیت ترین عرقیات گیاهی ایران

نشاط آور، نیکوکننده رخسار، باعث رفع التهاب مثانه و قطع ادرار و در درمان آسم و گرفتگی صدا مؤثر است همچنین برای سرماخوردگی مناسب است به‌صورت روزی سه وعده و در هر وعده یک لیوان مصرف شود. مقوی، ملین و بهترین درمان برای قولنج و دردهای عضلانی می‌باشد. به‌صورت نصف لیوان غلیظ مصرف می‌شود.

گل ختمی عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق کلپوره

ضدسرفه، اسهال، شکم درد، ناراحتی‌های گوارشی، عفونت‌های دهان، لثه و لوزه‌ها است. همچنین تب‌بُر و ضدجوش و خارش می‌باشد به‌صورت یک فنجان در یک لیوان آب سرد مصرف شود.

عرق کلپوره عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق مرزنگوش

طبعی گرم دارد و برطرف کننده گازهای معده، نفخ، شکم درد، آسم و تنگی نفس است. به‌صورت یک فنجان در نصف لیوان آب بعد از غذا میل شود.مرزنگوش یا مرزنجوش گیاهی است از تیره نعنائیان ، چند ساله و حساس به سرما که عطری شیرین و طمعی شبیه لیمو دارد. ارتفاع بوته مرزنگوش بسته به منطقه رویش بین ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی متر است . فصل گلدهی آن از تیر تا مهر است . ساقه به رنگ قرمز ، پوشیده از کرک های ترشحی ، مقطع ساقه مرزنجوش به شکل مربع و منشعب است . برگ ها بیضی شکل ، معطر ، کرک دار و شبز مایل به خاکستری هستند .
گل ها کوچک ، لوله مانند ، سفید-صورتی و با کاسبرگی سبز-خاکستری هستند . گل آذین از نوع خوشه است . میوه مرزنگوش فندقه ، استوانه ای شکل با سطحی صاف به رنگ قهوه ای و به طول ۱ میلی متر است . این گیاه به خاک حساسیت زیادی ندارد و معمولا در هر نوع خاکی رشد می کند . از نظر طبیعت گرم و خشک است.

مرزنگوش عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق مرزه

گیاه مرزه با فیبر طبیعی که دارد به هضم غذا و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. مرزه ضد اسپاسم است که اسپاسم های مرتبط با تحریک دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد. این گیاه باعث درمان نفخ و سوء هاضمه می‌شود.گیاه مرزه، سبزی معطری است که بوی نافذی دارد، مرزه به دلیل مزه تندی که دارد به شکل تازه، کمتر مصرف می شود و بیشتر به صورت خشک شده در برخی غذا ها و تهیه انواع ترشی مورد استفاده قرار می گیرد. خواص مرزه بسیار زیاد است، این گیاه دارویی، علاوه بر اینکه به صورت تازه و خشک شده در آشپزی استفاده می شود، به شکل عرق مرزه نیز کاربرد های فراوانی دارد.
گیاه مرزه، یک منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است و به طور کلی تاثیر به سزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش استرس و مقابله با انواع سرطان ها دارد، در واقع مرزه، رفع کننده اسهال، مدر، نیروبخش، بادشکن، مقوی معده و ضد کرم و نیز دارای خاصیت ضد عفونی کننده و ضد درد می باشد.

عرق مرزه عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق یونجه از پر خاصیت ترین عرقیات گیاهی ایران

یکی از عرقیجاتی که زیاد مورد استفاده قرار می گیرد عرق یونجه ، است. زیرا دارای مقدار زیادی مواد معدنی، ویتامین و مواد مغذی می باشد. از جمله ویتامین های موجود در یونجه، می توان به ویتامین های A، C، E، K اشاره کرد. این عرق دارای آنزیم های مفیدی است که به شما در هضم غذا کمک شایانی می کند که این یکی از مهمترین خواص عرق یونجه است. این گیاه دارای مقدار زیادی پروتئین و آهن بوده و برای افرادی که کم خونی دارند، بسیار مفید می باشد.عرق یونجه به علت دارا بودن بیشتر ویتامین ها و املاح معدنی، برای افزایش و بهبود ارزش غذایی شیر مادر بسیار مفید است.
از این رو توصیه میشود که مادران در دوران شیردهی به فرزند خود، از عرق یونجه استفاده کنند.چون یونجه طبعی گرم دارد برای درمان یبوست می تواند مفید باشد، در صورت در دسترس نبودن یونجه میتوان از عرق یونجه استفاده کرد. عرق یونجه به علت دارا بودن اثرات ملین به افزایش حرکات روده کمک می کند و سبب کاهش یبوست می شود.
گیاه یونجه به خصوص عرق یونجه با املاح و مواد معدنی و ویتامینی که دارد، در درمان شب کوری می تواند بسیار موثر باشد.بدن برای اینکه بتواند در برابر عوامل بیماری زا مقاومت کند، به این انواع ویتامین ها نیاز دارد. وجود انواع ویتامین ها و مواد مغذی در عرق یونجه باعث افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

عرق یونجه عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق زنجبیل

طبیعت این گیاه، گرم و خشک است. جهت رفع تهوع، تقویت معده، برطرف کردن انگل در معده و روده، ضد سرماخوردگی، گلودرد، ضد نفخ، معرق و بادشکن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عرق زنجبیل عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق دارچین از پر خاصیت ترین عرقیات گیاهی ایران

این عرق طبیعتی گرم دارد،مقوی معده،تقویت کننده عمومی بدن و مقوی اعصاب است.بوی بد دهان را از بین می برد و ضد سرفه های مرطوب است.
ضد گرفتگی کلیه،تسکین دهنده دردهای روماتیسمی ،تقویت بینایی،درمان اختلال های گوارشی،آرامش بخش ، کنترل قند و کلسترول خون، درمان سوء هاضمه، درد و نفخ معده و اسهال ،کنترل دیابت ،موثر در کلسترول خوب و LDL ، دارای خاصیت رقیق کنندگی خون دارد ،مناسب برای دردهای عضلانی ،تب بر ،قوی کننده مصونیت بدن در مقابل امراض است
طریقه ی مصرف:
بعد از هر غذا نصف استکان میل شود. با افزودن چند قطره عرق دارچین در چای میتوانید چای خوش طعم و دلپذیری داشته باشید.

منع مصرف دارچین:
زنان باردار از مصرف دارچین و فراورده های آن در طول دوران بارداری، حتی به مقدار خیلی کم خودداری نمایند. چرا که می تواند منجر به زایمان زودرس شود. مبتلایان به فشار خون از مصرف آن خودداری کنند .مصرف دارچین در دوران شیردهی توصیه نمی شود زیرا باعث مشکلات گورارشی برای نوزاد می شود.

عرق دارچین و کاهش وزن
عرق یک گیاه درست همان خواصی را دارد که خود گیاه. با این تفاوت که در عرق گیاه دیگر ضایعاتی وجود ندارد و خواص مورد نظر در عرق گیاه با غلظتی بیشتر از خود گیاه وجود دارد. برای کسانیکه در گرفتن رژیم های غذائی ناموفق هستند و به عبارت دیگر نمی توانند چربی های دخیره شده در جای جای بدنشان را از بین ببرند، توصیه می کنیم عرق دارچین را از خود جدا نکنید.

یافته‌های حاصل شده از این تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف روزانه عرق دارچین، سوخت و ساز (متابولیسم) بدن را تا ۲۰ بار فراتر از توانایی طبیعی بدن افزایش می‌دهد و به بدن اجازه می‌دهد تا چربی و کالری‌های ذخیره شده را با سرعت بیشتر و کارآمدی بهتری بسوزاند.

عرق داچین عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق اسطوخودوس

مفید جهت انواع سردرد ، سرگیجه ، ضربه های مغزی ، لرزش اعضای بدن ، عصبانیت ، فراموشی و درمان نقرس – بیماری های کلیه و کبد را تسکین می دهد – رافع عفونت های مجاری تنفس وگریپ – آرام بخش و خواب آور خوبی می باشد.

عرق اسطوخودوس عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق برگ مورد

تقویت موی سر – ریزش مو مخصوصا موهای چرب – خارش وسوزش بدن و جوش صورت را درمان می کند – رافع تنگ نفس – ضد عفونی دستگاه تنفس وسرفه – غرغره کردن دردهان ضد عفونی کننده دهان و آف و گلواست – ضد خونریزی های داخلی .

عرق مورد عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

عرق اکالیپتوس

یکی از پر خاصیت ترین عرقیات گیاهی ایران عرق اکالیپتوس می باشد.ضد عفونی کننده – تب بر – رفع سرما خوردگی – پایین آورنده قند خون و میکروب کش
طریقه مصرف : قبل از هرغذا یک استکان میل کنید.
جهت میکروب کشی و ضدعفونی کننده هوای داخل منزل و رفع سرما خوردگی یک استکان رادرنیم لیتر آب ریخته و روزی سه مرتبه بخور دهید

عرق اکالیپتوس عرقیات گیاهی ایران و خواص آن

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد