رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ تیر ۱۳۹۶

طوفان شن و راهکارهای مقابله با آن

لینک این مطلب کپی شد!

مناطقی که در مجاورت تونلهای باد و شنزارها قرار دارند , دایما توسط طوفانهای شن تهدید می شوند مناطقی مانند شهر یزد , تونل باد میبد , شهر زابل و …

طوفان شن طوفان شن و راهکارهای مقابله با  آن

طوفانهای شن اغلب در مناطقی از کویر که فاقد پوشش گیاهی هستند و یا بخاطر استفاده بی رویه , زمین پوشش گیاهی خود را از دست داده است روی می دهند . زمین عاری از گیاه و وزش بادهای با سرعت زیاد مهمترین عوامل تشکیل این نوع طوفانها هستند . بهره برداری بی رویه بمنظور تامین سوخت وقوع خشکسالی های پیاپی و نیز کاهش سطح سفره آبهای زیرزمینی منجر به گسترش بیابانها و حرکت ماسه های روان می گردد . کاهش دید در روزهای طوفانی و بروز تصادفات جاده ای در محورهای مواصلاتی یکی دیگر از تبعات منفی طوفانهای شنی است .در یکی از شاخص ترین این تصادفات در سال ۱۳۷۹ بیش از ۴۰ دستگاه خودروی سبک وسنگین در محور ترانزیتی بندر عباس – تهران در محدوده ای موسوم به کانال باد میبد به همدیگر برخورد کردند.بروز این طوفانها در بسیاری از موارد منجر به لغو ویا تاخیر در پرواز هواپیماها می شود . در طی ۱۰۰ سال گذشته بیش از ۳ روستا بطور کامل در حوالی شهر یزد در زیر ماسه های روان مدفون شده است .

تاریخچه ای از طوفانهای شن

یک سیاح خارجی به نام استاک (۱۸۸۱ م) درباره طوفانهاو هجوم ماسه ها می نویسد در یک بعداز ظهر اواخر ماه می (خرداد) به دنبال طوفان تیره رنگی لایه ای از خاک تمام حیاط خانه محل اقامت من را پوشاند، در موقع عبور از یزد به سمت شمال غرب در فاصله ۶ مایل انگلیسی (۱۰ کیلومتر) باید از میان تپه های ماسه ای عبور می کردیم و به همین دلیل دوبار راهمان را گم کردیم . این همان دریای شنی است که پیش بینی می شود روزی شهر یزد را غرق کند.

در سال ۱۳۷۹ وزش طوفان , شهر یزد را در تاریکی مطلق فروبرد وموجب رعب وحشت مردم به ویژه کودکان وسالمندان گردید.

نحوه برخورد

در مواقعی که شدت وزش باد زیاد است از سفر به مناطق کویری خودداری کنید . مناطقی که در آنها طوفان شن گزارش شده است را شناسایی کنید و قبل از انجام سفر , از وضعیت آب و هوای منطقه اطمینان حاصل کنید . در صورتی که در مناطق کویری دچار طوفان شن شدید , اگر مسیر بازگشت در جهت وزش باد است , از ادامه مسیر خود داری کنید و باز گردید . به علت کاهش زیاد شعاع دید در زمان طوفان با احتیاط کامل برانید. در صورتی که جهت وزش خلاف مسیر بازگشت است , سر خودرو را در جهت وزش باد قرار دهید و سپس خودرو را خاموش کنید . هر از گاهی خودرو را روشن کنید و حدود چند متر به جلو برانید و سپس پارچه ای نمناک به دور سر خود بپیچید به گونه ای که صورت شما را کاملا بپوشاند و سپس از خودرو خارج شوید و ماسه های انباشته شده بر روی خودرو را به کناری بزنید . در صورتی که پیاده سفر کرده اید , مانند روش بالا عمل کنید و در پشت گیاهان و یا صخره ها پناه بگیرید تا طوفان تمام شود .

ذرات گرد و غبار یکی از عوامل مهم تشدید کننده بیماریهای تنفسی میباشد ومنجر به شیوع انواع بیماریهای ریوی نظیر آسم، برونشیت های مزمن و فیبروز دهنده های ریه می شود . همچنین این ذرات می توانند صدمات جدی به چشمان شما وارد کند .

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *