جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

طرح “محرمانه” برای امنیت گردشگران

تاریخ بروزرسانی :
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۲/۰۸-ظاهرا طرح محرمانه است؛ با وجود آن‌که بارها گفته شده “طرح ارتقای امنیت گردشگران در شورای امنیت ملی تصویب شده”، اما جز این اطلاعات دیگری منتشر نشده است.

وظایف دستگاه‌هایی که ملزم به رعایت این طرح شده‌اند برای عموم مشخص نشده و یک گردشگر نمی‌داند از این پس با تصویب چنین طرحی قرار است چه اتفاقی رخ ندهد و یا حتا رخ دهد و در قالب این طرح از چه حقوقی بهره‌مند می‌شود.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پاسخ به این ابهام‌ها متذکر می‌شود: “این یک وظیفه‌ بین دستگاهی است.”

گفته شده در طرح ارتقای امنیت گردشگران، وظایف هر یک از دستگاه‌ها مشخص شده است؛ اما تا کنون هیچ مقام مسؤولی درباره این طرح شفاف‌سازی نکرده است. فقط مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفته است: این طرح در شورای امنیت ملی تصویب شد تا امنیتی که امروز در کشور وجود دارد پایدارتر شود.

شورای امنیت ملی طرح ارتقا امنیت گردشگران را که از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیشنهاد شده بود، در آذرماه سال ۱۳۹۳ تصویب کرد. پنج ماه از آن زمان می‌گذرد؛ اما گزارش‌هایی که گاه گردشگران، راهنمایان تور و آژانس‌های گردشگری ارائه می‌کنند، نشان می‌دهد با وجود ابلاغ این طرح و ابراز تمایل دستگاه‌های عضو شورا، تغییری در برخوردهای برخی نهادهای امنیتی با گردشگران حاصل نشده است.

البته استان‌هایی هستند که نیروی انتظامی در آن مناطق حامی گردشگران است و به امنیت جانی، روانی و مالی آن‌ها اهمیت بسیاری می‌دهد.

اما بنابر اظهارات مجریان تور، هنوز در برخی مناطق بویژه کویری و جنگلی، نیروی انتظامی در رفتار با گردشگران داخلی و خارجی حساسیت‌هایی را به خرج می‌دهد. با این حال مرتضی رحمانی‌موحد معاون گردشگری کشور‌ به ایسنا می‌گوید: ما تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر این‌که دستگاه‌های عضو شورا با اجرای این آیین‌نامه همکاری نکرده‌اند، نداشتیم.

وی پیش‌تر از ابراز تمایل دستگاه‌های عوض شورا برای اجرای طرح امنیت گردشگران سخن گفته و بیان کرده بود: تأمین امنیت گردشگران در همه جای ایران یکی از رویکردهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. در این موضوع هماهنگی، تعامل و تبادل نظر خوبی با دستگاه‌های مرتبط برقرار شده تا طرح ارتقاء امنیت گردشگران در کشور اجرا شود.

او از تغییر و تحولی که در برخورد با گردشگران پس از ابلاغ این مصوبه پیش آمده است، مصداقی نمی‌آورد و فقط می‌گوید: هنوز گزارشی از جایی نداشتیم که کسی با این طرح همکاری نداشته باشد.

رحمانی‌موحد در ادامه بیان می‌کند: من اثرات این مصوبه را خیلی خوب دیدم. مصداق آن هم این است که تا به حال گزارشی درباره همکاری نکردن دستگاه‌ها نداشتیم.

وی ادامه می‌دهد: اگر دفاتر و تشکل‌ها و یا حتی اشخاصی به ما مراجعه کنند و گزارشی مبنی بر همکاری نکردن با طرح ارتقا امنیت گردشگران ارائه دهند ما حتما در کمیسیون مربوطه مطرح و رسیدگی می‌کنیم.

معاون گردشگری در پاسخ به این سوال که وقتی مجریان تور از جزییات این طرح اطلاعی ندارند و یا دربار‌ه‌ی آن توجیه نشده‌اند چگونه این انتظار می‌رود به محض مشاهده‌ی رفتار مغایر با طرح ارتقا امنیت گردشگران به این سازمان اطلاع دهند؟ می‌گوید: آن‌ها (مجریان تور) وظایف جاری خود را انجام می‌دهند. این وظیفه‌ی بین دستگاهی ما است. ما به عنوان سازمان متولی و سایر دستگاه‌های متولی در کمیسیون امنیت گردشگران راجع به موضوعات مشترکی بحث می‌کنیم و هر جا که ایرادی وارد شود در کمیسیون نظارت مطرح و برای آن راه‌حل پیدا می‌کنیم. این یک مکانیزم همکاری است.

طرح ارتقای امنیت گردشگران چه برای خارجی‌ها باشد چه مسافران داخلی، در هر حال تصویب آن اقدامی مناسب در مقابل برخوردهای سلیقه‌ایی که گاه با گردشگران صورت می‌گیرد، است و پاسخی برای ابهام‌هایی که رسانه‌های غربی درباره‌ی وجود ناامنی در ایران سبب بوجود آمدن آن شده‌اند؛ اما برای حفظ صیانت از حقوق گردشگران و همچنین تامین امنیت آن‌ها شاید بهتر آن باشد که درباره‌ی این مصوبه توجیه لازم صورت گیرد تا گردشگران از حقوق خود نیز آگاه شوند.

1196 طرح محرمانه برای امنیت گردشگران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *