رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ فروردین ۱۳۹۳

طرح تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی به جریان می‌افتد

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۱/۱۸ – خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه مجلس: پس از گذشته حدود سه سال از مسکوت ماندن بحث تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بار دیگر قرار است طرح تحقیق و تفحص از این سازمان پر حاشیه در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

بحث تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چند بار در مجالس هفتم و هشتم در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت، اما هر بار به دلایلی از سوی نمایندگان پیگیری نشد. حالا رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری در مجلس نهم از جلساتی سخن می گوید که قرار است در آن طرح تحقیق و تفحص از فعالیت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در یک دهه گذشته از سوی نمایندگان بررسی شود.

جواد هروی، رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری مجلس در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی CHN می گوید که بار دیگر بحث تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی مد نظر قرار خواهد گرفت. او معتقد است وضعیت فعلی سازمان میراث فرهنگی نتیجه فعالیت هایی است که در سال های گذشته انجام شده است و از این که فعالیت های امروز این سازمان چشم گیر نیست ابراز تاسف می کند.

هروی می گوید «مشکلاتی بر سر راه وجود دارد که نشان دهنده تامل جدی است که باید در این سازمان در سال های گذشته انجام می شد. به همین خاطر ما در روزهای آینده جلساتی خواهیم گذاشت و بحث تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی در دهه گذشته را مد نظر قرار خواهیم داد. این که واقعاً چرا سازمان میراث فرهنگی در سالیان گذشته نسبت به بسیاری از ماموریت های خود بی تفاوت بوده است و نتوانسته کاری انجام دهد».

رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری در ادامه تاکید می کند: شاکله کاری که در راستای اهداف سازمان میراث فرهنگی تعریف شده، هیچگاه بصورت جدی مد نظر قرار نگرفته است. به همین خاطر من احساس می کنم سازمان میراث فرهنگی با توجه به حرکت هایی که در سال های گذشته انجام داده، امروز به یک سازمان در حاشیه تبدیل شده است و عملاً در حوزه های تخصصی خودش ورود پیدا نکرده است.

احتمال از هم پاشیده شدن سازمان میراث فرهنگی در سال های آینده

هروی معتقد است «بسیاری از تحرکات این سازمان شکل تبلیغاتی دارد، آن هم در مواقع خاص مثل تعطیلات عید نوروز یا در پایان تابستان. متاسفانه سازمان میراث فرهنگی ظرفیت های اساسی خودش را با وجوه تبلیغاتی پر کرده است و نمی تواند از پتانسیل ها و توانمندی های جدی برخوردار باشد، به همین خاطر من معتقدم اگر نتوانیم این سازمان و ساختارهایش را مجدداً بررسی بکنیم، عملاً در سال های آینده شاهد از هم پاشیدن این سازمان خواهیم بود».

رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری از لزوم آگاهی درباره گذشته سازمان میراث فرهنگی سخن می گوید و تصریح می کند: در حال حاضر ضرورت دارد بدانیم در سال های گذشته چه شده است و چه بر سر این سازمان آمده است که امروز به عنوان یک سازمان ضعیف و ناتوان، به خصوص در انجام ماموریت ها و اهدافی که برایش تعریف شده است، می بینیم. این موضوع را باید بصورت جدی مورد تفقد قرار دهیم.

همچنین بودجه سازمان میراث فرهنگی از جمله موضوعاتی بود که هروی به آن اشاره می کند و می گوید: در وحله اول باید ببینیم بودجه های عظیمی که به این سازمان آمده است، کجا خرج شده است؟ باید بدانیم سیستم به کار گیری نیروهای غیر متخصص چگونه در این سازمان به وجود آمده است؟ باید بدانیم این سازمان چرا نتوانسته در راستای ماموریت های خودش گزارش های جدی ارائه دهد. این مهمترین اهدافی است که ما در بحث تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی داریم.

هروی درباره آینده سازمان میراث فرهنگی و تاثیرات طرح تحقیقو تفحص از سازمان نیز چنین می گوید: این که در آینده چه کار خواهیم کرد به این موضوع باز می گردد که ما برگردیم و تعریف روشنی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داشته باشیم. اهداف این سازمان را مشخص کنیم و بر اساس یک نقشه راه پیش برویم. سازمان میراث فرهنگی متاسفانه تاکنون از یک نقشه راه برخوردار نبوده است.

سابقه تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی در مجلس

بحث تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی بازمی گردد به مجلس هفتم. حواشی سازمان میراث فرهنگی با محوریت اسفندیار رحیم مشائی باعث شده بود تا برخی از نمایندگان مجلس هفتم بحث هایی را درباره تحقیق و تفحص از این سازمان مطرح کنند. اما این طرح هیچگاه در مجلس هفتم به نتیجه نرسید.

نخستین بحث جدی تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اما در شهریور سال ۸۷ مطرح شد. رحیم مشائی که در مدت زمان حضورش در سازمان میراث فرهنگی با فعالیت ها و اظهار نظرهایش به اندازه کافی برای این سازمان فرهنگی حاشیه سازی کرده بود، در اظهاراتی از دوستی با مردم رژیم صهیونیستی سخن گفت. این اظهار نظر کافی بود تا نمایندگان مجلس به همین بهانه بحث تحقیق و تفحص از سازمان تحت امر مشائی را مطرح کنند.

البته برخی نمایندگان همچون مرحوم سیدجلال یحیی زاده، نماینده وقت تفت و میبد همان زمان تاکید کردند که «این تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی با اظهارت مشائی بی ارتباط است». با این حال یحیی زاده از جلسات کمیسیون فرهنگی مجلس برای بررسی تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سخن گفت که قرار بود با حضور مشایی برگزار شود.به گفته نماینده وقت میبد این تحقیق و تفحص قرار بود بیشتر در مورد وظایف و تکالیف سازمان میراث فرهنگی انجام شود.

با این حال حدود یک ماه بعد جواد آرین منش نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به نتیجه طرح تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت که «نمایندگانی که خواستار تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بودند، در پی فرمایشات مقام معظم رهبری درباره ریاست این سازمان، امضای خود را پس گرفتند».

دو ماه بعد؛ تحقیق و تفحص از سازمان دوباره در دستور کار مجلس

اما تنها دو ماه بعد هتک حرمت به قرآن کریم در یکی از مراسم هایی که از سوی سازمان میراث فرهنگی برگزار شده بود، باعث شد تا احمدرضا دستغیب رییس وقت کمیته فرهنگ و گردشگری مجلس، از طرح و در دستور کار قرار گرفتن مجدد تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی سخن بگوید. دستغیب همان زمان از مصالحی سخن گفت که باعث شده بود تحقیق و تفحص از سازمان مسکوت باقی بماند، اما تاکید کرد که تعدادی از نمایندگان مجلس به دلیل هتک حرمت قرآن کریم از سوی این سازمان خواستار طرح مجدد تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی شدند. با این حال این بار نیز بحث تحقیق تفحص از سازمان میراث فرهنگی از سوی نمایندگان پیگیری نشد و پرونده این طرح همچنان مسکوت ماند و خاک خورد.

دو سال بعد

بحث تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی یک بار دیگر با فاصله ای زیاد و این بار در اردیبهشت سال ۹۰، یعنی در آخرین سال فعالیت مجلس هشتم به جریان افتاد. سید رمضان شجاعی کیاسری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم در روزهای پایانی اردیبهشت سال ۹۰ گفت که قرار است تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرنگی با پیشنهاد یکی از نمایندگان، بعد از تعطیلات مجلس در کمیسیون متبوعش در دستور کار قرار بگیرد.

به گفته کیاسری اصلی ترین هدف این دور از تحقیق و تفحص عملکرد بقایی در سازمان میراث فرهنگی بود. او همچنین گفته بود بحث هزینه‌کرد و چگونگی تخصیص اعتبارات داده شده به این سازمان، جابجایی دستگاه‌ها، سازمان‌ها و معاونت‌ها نیز در این تحقیق و تفحص مورد بررسی قرار خواهند گرفت. کیاسری البته در همان زمان تاکید کرده بود که دوره مشایی مورد نظر این تحقیق و تفحص نیست.

اما بار دیگر بحث تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی نا تمام ماند و به بایگانی رفت چنانکه حدود یک ماه بعد از مطرح شدن بحث تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی، حسن ملک محمدی، عضو کارگروه فرهنگ و گردشگری مجلس از لغو این طرح خبر داد. دلیلی که ملک محمدی مطرح کرد این بود که «با توجه به اینکه یک فوریت طرح ادغام سازمان میراث فرهنگی در وزارت ارشاد به تصویب مجلس رسید این تحقیق و تفحص عملا منحل خواهد شد».

حالا با اظهارات مطرح شده از سوی جواد هروی، رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری این چهارمین بار است که بحث تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی در مجلس شورای اسلامی مطرح می شود. آنچنان که از اظهارات هروی پیدا بود، هدف این تحقیق و تفحص نه فقط بررسی فعالیت سازمان در دوره مدیریت فرد خاصی، که هدف اصلی طرح بررسی فعالیت سازمان میراث فرهنگی در یک دهه گذشته است و بر این اساس دوران فعالیت تمام مدیران این سازمان میرا فرهنگی و گردشگری بررسی خواهد شد. سازمانی که بسیاری امیدوار بودند دولت یازدهم با تدبیر سایه حاشیه های غیر فرهنگی را از این سازمان کم کند، موضوعی که تاکنون محقق نشده است.

IMAGE635324418401804177 طرح تحقیق و تفحص از سازمان میراث فرهنگی به جریان می‌افتد

گزارش از بهنام صابرنعمتی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *