رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ شهریور ۱۳۹۷

طاق سنگی های خان اوی

لینک این مطلب کپی شد!

طاق سنگی های خان اوی در ابتدای دره تنگ درکش ورکش (مسیر شهرکرد ـ اردل) با شیوه ای خارق العاده به صورت خشکه چین احداث گردیده اند.این طاق سنگی درادامه قسمتی از جاده قدیمی دزپارت قراردارد. در این مکان با استفاده از سنگهای تراش و با بهره گیری از فن نخ کشی طاق های قوسی تا عمق ۷ متر، ارتقاع ۵/۲ و عرض ۳ متر ساخته شده که طی قرون متمادی در برابر زلزله های فراوان و سایر عوامل طبیعی تخریبگر، مقاومت نموده و بخشی از بنا به دست عوامل انسانی تخریب شده است. غیر از جاده دسترسی ،در این مکان هیچ گونه امکانات رفاهی وجود ندارد .
طاق سنگی های جونقان واقع در ۸ کیلومتری شهر جونقان و در ابتدای تنگه در کش ورکش (مسیر شهرکرد- اردل) با شیوه ای خارق العاده به صورت خشکه چین احداث گردیده اند.
در این مکان با استفاده از سنگهای تراش و با بهره گیری از فن نخ کشی طاقهای قوسی تا عمق ۷ متر، ارتفاع ۵/۲ و عرض ۳ متر ساخته شده که طی قرون متمادی در برابر زلزله های فراوان و سایر عوامل طبیعی تخریبگر، مقاومت نموده و بخشی از بنا به دست عوامل انسانی تخریب شده است.
مجموعه طاق های سنگی جونقان که به خان اوی به معنی کاروان سرای آبی معروف و در گویش ترکی محلی خان اوی بمعنی خانه خان است در فاصله ی ۸ کیلومتری جنوب جونقان و در ابتدای دره ی تنگه ی درکش ورکش (مسیر شهرکرد – اردل) با شیوه ای خارق العاده به صورت خشکه چین و با استفاده از روش نخ کشی به شکل گهواره ای باز با نمای هلالی ساخته شده و از اهمیت خاص برخوردار است. این طاقهای قوسی تا عمق ۷ متر ارتفاع دو و نیم متر و عرض سه متر ساخته شده که طی قرون متمادی در برابر زلزله های فراوان و سایر عوامل طبیعی تخریبگر مقاومت نموده است .این اثر در مدخل راه باستانی تنگ درکش ورکش به عنوان کاروانسرا-پاسگاه-راهدارخانه جادهای مورد استفاده قرار می گرفته قدمت این بنا در زمان ساسانی تا ایلخانی بوده است.

1036 طاق سنگی های خان اوی

1037 طاق سنگی های خان اوی

1038 طاق سنگی های خان اوی

1039 طاق سنگی های خان اوی

1040 طاق سنگی های خان اوی

1041 طاق سنگی های خان اوی

1042 طاق سنگی های خان اوی

1043 طاق سنگی های خان اوی

1044 طاق سنگی های خان اوی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *