رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

ضرورت تغییر نگاه مسؤولان به گردشگری

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۲/۰۸-عضو هیات مدیره انجمن علمی گردشگری ایران گفت: هم‌اکنون شرایط حاکم بر منطقه فرصت‌های زیادی را برای توسعه گردشگری ایران فراهم کرده است، بنابراین ضرورت دارد نگاه مسؤولان و دست‌اندرکاران اجرایی نسبت به گردشگری تغییر کند و برنامه‌ریزی‌های مدون و درستی برای آن انجام شود.

به گزارش ایسنا، رکن‌الدین افتخاری اظهار کرد: پیش‌بینی فزونی تقاضای گردشگران به ایران “حباب” محسوب می‌شود، بنابراین اگر نگاه و دیدگاه ما نسبت به گردشگری تغییر نکند، بار دیگر قادر به رقابت با بازارهای جهانی و استمرار فزونی تقاضا نخواهیم بود.

او که در نشست تخصصی چشم‌انداز گردشگری ایران در سال ۹۴ سخن می‌گفت، افزود: هم‌اکنون در دنیا ساختار نظام‌بندی، برنامه‌ریزی‌شده و انعطافی بین زمان و مکان وجود دارد، درحالی‌که در ایران برنامه‌ریزی‌ها مبتنی بر فعالیت‌هاست. ما باید تراکم و توزیع سفرها را بین مکان و زمان به درستی برنامه‌ریزی کنیم. همچنین باید تعادلی بین شهرها برای گردشگری‌مان ایجاد و توزیع مقصدها را متعدد کنیم. متاسفانه هم‌اکنون برای گردشگران خارجی تنها سه مقصد شیراز، اصفهان و تهران تعریف شده است.

به گفته‌ی وی، بر اساس مطالعات انجام‌شده ۱۶ درصد فعالیت‌های انسان برای کسب سلامتی بیشتر باید به اوقات فراغت اختصاص یابد، درحالی‌که هم‌اکنون در ایران تنها ۸ درصد از این میزان به گردشگری اختصاص دارد. متاسفانه برنامه‌ریزی درستی در ایران برای این امر نشده است.

محمود ضیایی عضو هیات مدیره انجمن علمی گردشگری ایران نیز در این نشست در پاسخ به این پرسش که آیا هم‌اکنون می‌توان با رویکردهای قدیمی گردشگری را مدیریت کرد، گفت: متاسفانه اکنون رویکرد ما به گردشگری از نظر مدیریتی و برنامه‌ریزی قدیمی است و نتوانسته‌اند با پدیده پویایی به نام گردشگری که هر روز آن با روز دیگرش متفاوت است، هماهنگی ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: ما امروزه در محیط پرآشوبی زندگی می‌کنیم. هیچ‌چیز ثابتی وجود ندارد. در گذشته شاید نسل‌ها طول می‌کشید که تغییراتی صورت بگیرد؛ ولی امروزه حتی در علایق و انگیزه‌های گردشگران این تغییرات دیده می‌شود، تغییراتی که عواملی مانند ثبات اقتصادی و امنیتی بر آن اثر دارد. بنابراین در چنین محیطی به یک مدیریت چالاک نیاز داریم.

ضیایی با اشاره به لزوم ایجاد مدیریت بحران برای مواقع حساس گردشگری، اظهار کرد: مدیریت بحران زمانی رخ می‌دهد که مسائل قابل پیش‌بینی نباشند. مدیریت ما باید پیش‌بینانه و آینده‌نگرانه و نه دنباله‌رو باشد. مدیریت ما نباید به گونه‌ای باشد که پس از پیش آمدن مشکلی، کمیته‌ای برای مدیریت بحران تشکیل شود، مثلا گردشگری ایام نوروزی دور از انتظار نیست. همه‌ساله آن را تجربه می‌کنیم و خیلی از مشکلات مقاصد گردشگران در آن روزها را می‌توانیم از قبل پیش‌بینی کنیم؛ اما متاسفانه هر سال این مسائل تکرار می‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ما برای رسیدن به توسعه پایدار به یک‌سری الزامات قانونی نیاز داریم، مثلا به درک درست از مفاهیم گردشگری پایدار نیازمندیم. اگر ما به این درک درست نرسیم و با این سیستم قدیمی پیش برویم، قادر نخواهیم بود به مدیریت یکپارچه‌ای دست یابیم. ما برای تحقق این منظور باید مفاهیمی همچون توسعه پایدار، اصول، اهداف و شاخص‌ها را داشته باشیم و فصل مشخصی برای مفاهیم گردشگری پایدار تعیین کنیم.

ضیایی سپس اظهار کرد: متاسفانه هم‌اکنون به این مباحث شعاری پرداخته می‌شود،‌ درحالی‌که زمان گذار از شعار به شعور پایدار فرارسیده است. ما برای رسیدن به توسعه پایدار باید ارزش‌ها، دانش و تکنولوژی‌مان را به همراه بخش مدیریتی تغییر دهیم.

او تاکید کرد: زمانی ارزش‌های ما تغییر می‌کند که مشتری‌مدار باشیم و به دانش و تکنولوژی دست یابیم. می‌توانیم به راهکار مناسب برسیم، بنابراین ضرورت دارد حوزه مدیریتی، دانشگاهی و صنعتی، مردمی و گردشگری ما دست‌خوش تغییر شود، چون هر کدام به تنهایی راه به جایی نمی‌برند.

1218 ضرورت تغییر نگاه مسؤولان به گردشگری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *