جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

صنعت گردشگری تا کی دندان روی جگر بگذارد؟

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ فروردین ۱۴۰۰

رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی گفت: به جای قدردانی از همراهی تاسیسات گردشگری با مسئولین و دلجویی از صاحبان مراکز اقامتی به دلیل از دست دادن سرمایه‌های خود، مواجه شدن با این جمله که تاسیسات گردشگری دندان روی جگر بگذارند، عجیب و تعجب‌آور است.

امیر سزاوار در گفت‌وگو با ایسنا از وضعیت اسفناک تاسیسات گردشگری خبر داد و اظهار کرد: زمانی ‌که انجام دادن یا ندادن یک کار از طریق رسانه ملی در میان مردم تبلیغ شود، طبیعتا مردم هم تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت. درچنین شرایطی و با وجود این هجمه منفی که علیه سفر در رسانه ملی مطرح می‌شود، طبیعی است که مردم سفر نکند و این وضعیت تفاوتی با منع سفر در کشور ندارد.

گردشگری صنعت گردشگری تا کی دندان روی جگر بگذارد؟

رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی با بیان این‌که متأسفانه وزارت بهداشت زمانی‌که قادر به حل یک مسئله نیست صورت مسئله را پاک می‌کند، ادامه داد: اگر وزارت بهداشت پروتکل‌هایی را بر اساس علم، منطق و تجربه برای سفر و تاسیسات گردشگری ابلاغ کرده بود که پروتکل‌های مورد نظر نیز رعایت می‌شدند، چه دلیلی وجود داشت که این همه تبلیغات منفی علیه سفر انجام شود.

حفط جان مردم اولویت است و به همراهی با دستورات وزارت بهداشت ادامه خواهیم داد

سزاوار با بیان این‌که اولویت ما حفظ سلامت هموطنان‌مان است و بدون توجه به چنین اظهار نظرهایی، همچنان به همراهی با دستورات وزارت بهداشت ادامه خواهیم داد، اضافه کرد: پیشنهادم به معاون وزیر این است که در مرحله اول فکری به‌ حال خطر بالقوه کرونا در صف‌های مرغ و روغن کنند و سپس از تأسیسات گردشگری بخواهند که دندان روی جگر بگذارد.

وی با گلایه از حمایت‌های انجام شده از تأسیسات گردشگری، تصریح کرد: طبق گفته‌های معاون وزیر بهداشت، گردشگری در تمام کشورها متضرر شده و شرایط خوبی ندارد، اما لطفا این ‌را هم ببینند که دولت‌مردان آن کشورها چگونه با بسته‌های حمایتی قوی، پشت صنعت گردشگری کشورشان ایستاده‌اند و آن‌هارا حمایت می‌کنند.

رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی با بیان این‌ که تبلیغات منفی علیه سفر در مرحله اول، پروتکل‌های ابلاغی خودشان را زیر سوال می‌برد، خاطرنشان کرد: معتقدیم سفرهای ایمن باید تبلیغ شود و درجریان باشد، اما باید مقابل سفرهای نا ایمن و غیرمجاز که هیچ پروتکلی در آن رعایت نمی‌شود و مربوط به مراکز غیرمجاز گردشگری است را نیز بگیریم؛ چراکه در غیر این ‌صورت، تر و خشک با هم خواهند سوخت.

سزاوار ضمن اشاره به بدتر شدن وضعیت گردشگری مشهد، نسبت به روزهای قبل از سال نو گفت: طبق آمار و اطلاعاتی که داریم از حدود ۲۴۰ هتل موجود در مشهد تنها ۱۱۲ هتل فعال بوده‌اند و درصد اشغال این هتل‌ها نیز به طور میانگین حدود ۴۵ درصد بوده است. این در شرایطی است که یک هتل تا زمانی‌که به ۵۰ درصد اشغال ظرفیت خودش نرسد زیان‌ده خواهد بود و از ۵۰ درصد به بالاست که یک هتل به سوددهی می‌رسد.

تاسیسات گردشگری با نرخ کمتر از آنچه که مصوب است، فعالیت می‌کنند

وی با اشاره به کاهش ۷۰ درصدی خدمات اقامتی هتل‌های مشهد نسبت به نوروز ۱۳۹۸ و شرایط عادی سفرها در کشور، اظهار کرد: در حال ‌حاضر تمام تأسیسات گردشگری با نرخ کمتری از آن‌چه مصوب است، کار می‌کنند؛ چراکه حتی نرخ قانونی خودشان را هم نمی‌توانند به فروش برسانند، پس دیگر صحبت از افزایش نرخ به هیچ موضوعیت ندارد. با این ‌حال طبق قوانین سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ما در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ اجازه افزایش ۳۰ درصدی قیمت خدمات‌مان را داشتیم، اما عملا این کار غیرممکن بود.

رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی با بیان این‌که امسال هیچگونه منع سفری اعلام نشده بود و برخورد ما با کنسلی رزروها، مطابق آیین‌نامه مصوب وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بوده‌ است، ابراز کرد: در خصوص مسافرانی که بعد از اعلام وضعیت نارنجی شیوع ویروس کرونا در مشهد مجبور به خروج از شهر شدند باید گفت که طبق مقررات کنسلی رزرو با آن‌ها برخورد شده ‌است و دستورالعمل خاصی برای این شرایط ابلاغ نشده بود، اما طبیعی است که اگر کسی پنج شب اتاقی را رزرو کرده و پس از دو شب مجبور به ترک هتل می‌شود، هزینه همان دو شب برای او محاسبه خواهد شد.

سزاوار ضمن اشاره به نظارت‌های کرونایی انجام شده در طول این سفرها، گفت: در اسفندماه سال گذشته طبق همکاری جامعه هتل‌داران و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، کارکنان تمام هتل‌های مشهد در چند مرحله تست کرونا دادند و آمار ابتلا تقریبا نزدیک به صفر بود.

وی ادامه داد: با این‌حال در مورد مهمانان هتل‌ها، به هیچ مورد قطعی کرونا برخورد نکردیم؛ اما باید بپذیریم که ممکن است افرادی بدون این‌که حتی خودشان مطلع باشند مبتلا به کرونا بوده‌اند، همانگونه که این افراد در شهر هم حضور دارند. با این‌ وجود اگر به مورد مشکوک به کرونا برخورد کنیم، قطعا از پذیرش آن مسافر امتناع خواهیم کرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *