جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

صندوق توسعه ملی از استانداردسازی هتل‌ها حمایت می‌کند

تاریخ بروزرسانی :
۵ شهریور ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۶/۰۵ – درحالی که بیش از ۴ سال از وعده استانداردسازی مراکز اقامتی توسط «سمگا» می‌گذرد، مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری از اتمام استانداردسازی یک سوم واحدهای اقامتی تا پایان سال ۹۳ و ارائه تسهیلات برای تحقق این مهم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی طی سال‌های گذشته، بسیاری از هتلداران انحصار استانداردسازی در دستان «سمگا» را دلیل روند کند پیشرفت استانداردسازی در کشور می‌دانستند و امروز هم که این شرکت تبدیل به عامل چهارم استانداردسازی شده است باز هم روند این مهم به کندی پیش می‌رود. چنان‌که رئیس جامعه هتلداران ایران معتقد است: استانداردسازی هتل‌ها با روند فعلی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید چراکه روش اجرایی مشکل دارد.

به گفته حمزه‌زاده، استانداردسازی نیازمند تامین منابع برای هزینه است چراکه بسیاری از هتل‌داران قادر نیستند چنین هزینه‌هایی را فراهم کنند و با اعمال زور و اجبار نیز نمی‌توان کار را پیش برد. در چنین شرایطی است که پس از گذشت ۳ سال از آغاز جدی استانداردسازی تنها ۷۰ درصد هتل‌ها فقط تشکیل پرونده داده‌اند و هنوز وارد پروسه استانداردسازی نشده‌اند.

عبدالناصر میرچی، مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری نیز به صحبت‌های رئیس جامعه هتل‌داران ایران و اعتقاد او درخصوص راه به جایی نبردن استانداردسازی هتل‌ها با منوال کنونی اشاره کرد و گفت: رئیس جامعه هتل‌داران ایران قطعا باتوجه به کارنامه دوره قبل «سمگا» چنین نظری دارند و اگر ما مبنای این اظهار نظر را همان دوره در نظر بگیریم، صحبت‌های ایشان صحیح است.

او با تاکید برآنکه باید روش‌ها و سیستم‌ها را کامل و به روز کرد، گفت: در انعقاد قرارداد دور دوم با سمگا با نگاه آسیب شناسی وارد شدیم و با این شرکت طی کردیم که آنچه گذشت کافی و وافی نبوده است، از این رو نیاز به تجدید نظر هست. ما اگر احساس کنیم سمگا قرار است کارنامه‌ای همانند گذشته ارائه دهد به سهم خود یا این شرکت را خلع خواهیم کرد یا رقیبی برای او وارد عرصه می‌کنیم.

به گفته این مسوول، تاکنون اقداماتی انجام شده است که می‌توان به تهیه دستورالعمل کیفی و انتخاب عوامل تطبیق به عنوان اولین وظیفه‌ای اشاره کرد باید به صورت مشترک با سمگا انجام می‌شد. سپس تهیه و تدوین دستورالعمل و تایید صلاحیت کارشناسان فرآیند ارزیابی تطبیق انجام شد که شامل سه دسته مدیر فنی، کارشناس ارزیابی و سرگروه می‌شود.

او یکی از دلایل پیشرفت کند فعالیت‌ها در ۳ سال گذشته را مربوط به بوروکراسی‌های اداری و انجام امور به صورت دستی و کاغذی دانست و اذعان داشت: با راه‌اندازی سایت الکترونیکی، پیشبرد امور سریع‌تر و راحت‌تر انجام خواهد شد. از این رو، اول تیرماه سال‌جاری از سایت الکترونیکی طرح تطبیق پیش رونمایی شد تا شرکت عامل تطبیق، واحدها، سازمان و عامل چهارم بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و از روند استانداردسازی مطلع شوند.

مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری همچنین از تدوین و تهیه دستورالعمل تعرفه ارزیابی و ابلاغ آن به شرکت‌های عامل تطبیق خبر داد و گفت: قیمت‌ استانداردسازی براساس فضاها و گنجایش‌ها ازجمله تعداد اتاق‌ها و ظرفیت پذیرایی و بخش‌های گردشگری و تفریحی محاسبه‌ خواهد شد.

به گفته میرچی در سال ۹۳، تاکنون ۲۰۰ واحد اقامتی در چرخه استانداردسازی قرار گرفته‌اند، ۶۰ واحد در حال ارزیابی هستند و ۵۰ واحد در مرحله عقد قرارداد هستند و ۹۰ واحد در سامانه طرح تطبیق ثبت‌نام اولیه انجام داده‌اند. البته امور مربوط به ۷۸۰ واحدی که توسط سمگا در دور قبل در چرخه استانداردسازی قرار گرفته بودند نیز در حال بررسی است.

از آنجایی که قرارداد سازمان میراث و گردشگری با سمگا سه ساله است، مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری امیدوار است در پایان سال‌جاری حداقل یک‌سوم واحدهای اقامتی کشور استانداردسازی شده باشند تا بتوان تا پایان قرارداد سمگا این امر را در چهار رسته هتل‌ها، واحدهای اقامتی بین راهی، مهمانپذیرها و مسافرخانه‌ها و متل‌ها به پایان رساند.

البته میرچی از تعریف ضوابط استانداردسازی برای هتل آپارتمان‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی نیز خبر داد و گفت: مطالعات اولیه درخصوص استانداردسازی و درجه‌بندی دفاتر خدمات مسافرتی درحال انجام است که آیا طبق مراکز اقامتی و درجه‌بندی که برای آن در نظر گرفتیم به سراغ دفاتر خدمات مسافرتی برویم یا نه.

میرچی در این خصوص که هتلداران از تامین هزینه‌های استانداردسازی ناراضی هستند، گفت: در یک هتل یک ستاره انجام استانداردسازی به چند صد میلیون تومان نیاز دارد. طبیعی است که یک هتل چند ستاره اگر بخواهد وارد چرخه شود و استانداردسازی را انجام دهد باید بیش از ۲ یا ۳ میلیارد تومان هزینه کند؛ بنابراین هتلدار حق دارد از سازمان کمک بخواهد. ما نیز در جلساتی که با رئیس سازمان داشتیم این قول را گرفتیم که با هماهنگی صندوق توسعه ملی بتوانیم بخشی از هزینه استانداردسازی را از طریق وام‌های کم بهره تامین کنیم.

این نکته مهم است که در این خصوص اولویت ارائه تسهیلات صندوق توسعه ملی به واحدهای نیمه‌تمام و پروژه‌های در دست اجرا که هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند و در مرحله سرمایه‌گذاری هستند اختصاص یابد اما این امر مانع نخواهد شد که به واحدهای در حال استانداردسازی تسهیلات اختصاص نیابد.

به گفته میرچی درحال حاضر ۱۰۴۰ هتل، ۵۳۸ هتل آپارتمان، ۲۵۱ پانسیون، ۱۴۳۸ مهمانپذیر، ۹۱ مجتمع اقامتی و ۲۱۹۲ واحد پذیرایی بین راهی در کل کشور فعال هستند که از این میان تاکنون ۱۳۰ واحد استانداردسازی شده‌اند.

چنین روند کندی موجب شده است تا مدیرکل اداره میراث و گردشگری تهران اعلام کند با توجه به روند استانداردسازی نمی‌توان پیش‌بینی درخصوص اتمام این مهم داشت، از این رو فعال کردن کمیسیون درجه‌بندی صورت گرفته است تا بخشی از مشکلات هتلداران حل شود.

رجبعلی خسروآبادی با تاکید برآنکه از این پس هر دوشنبه شاهد برگزاری کمیسیون درجه‌بندی خواهیم بود گفت: با توجه به آنکه پروانه بهره‌برداری یک‌ساله صادر می‌شود هتلداران تا یکسال آینده نیازمند حضور در این کمیسیون می‌شود. در این راستا فهرستی از هتلداران منتشر خواهد شد که تحت نظارت کارشناسانی از جهانگردی، عمران، بهداشت، تاسیسات، نماینده اتحادیه هتلداران تهران و نماینده سازمان میراث و گردشگری خواهد بود.

به گفته او، کمیسیون درجه‌بندی موظف است طبق موازین موجود درجه هتل را مشخص و درخصوص آن اعمال نظر کند. هتلداران نیز تعهد می‌دهند برای استانداردسازی اقدامات لازم را انجام دهند.

c35f78bcbab5e623eacffad6936d83d1 صندوق توسعه ملی از استانداردسازی هتل‌ها حمایت می‌کند

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *