جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

صنایع دستی کشور در آستانه یک خیزش ملی است

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ دی ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۰/۲۸ – ایرنا – معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: با افزایش رغبت جوانان به آموزش، تولید، طراحی و بهره گیری از صنایع دستی، این هنر صنعتی کشور، در آستانه یک خیزش ملی قرار دارد.

ˈبهمن نامور مطلقˈ روز شنبه در جمع خبرنگاران زنجان، افزود: امروزه یک انگیزه ارزشمند در میان جوانان برای طراحی، تولید و استفاده از صنایع دستی ایجاد شده است که زمینه آشناسازی اقشار مختلف جامعه با مبانی هنری و حکمی این صنایع را فراهم خواهد کرد.

وی یادآورشد: رسانه ها در این میان باید به حساسیت زایی مردم بپردازند و آنان را با ارزش آثار تولید شده در این زمینه آشنا سازند.

نامور مطلق اظهار کرد: رسانه های تاثیر بسیارموثری می توانند در تحول فکری و نگرشی نسبت به صنایع دستی در کشور داشته باشند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در صورتی که امروز نتوان صنایع دستی کشور را به جایگاه حقیقی آن در عرصه جهانی رساند، فرصت رقابت با دیگر کشورها برای همیشه از بین خواهد رفت.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون صنایع دستی کشور در دوره برنامه ریزی قرار دارند و سازمان میراث فرهنگی از سال آینده اقدام به ساماندهی این بخش خواهد کرد.

نامور مطلق ادامه داد: برنامه ریزی مناسب برای صنایع دستی نیازمند همفکری فعالان این عرصه است و مهمترین افراد برای هم فکری دراین بخش هنرمندان صنعتگر محسوب می شوند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تا کنون نسبت به صنایع دستی در کشور غفلت شده است و باید طی سال های آینده تمام عقب ماندگی های گذشته را با برنامه ریزی مناسب جبران کرد.

وی تاکید کرد: در این مدت بسیاری از کشورها گوی سبقت را ایران که دارای پیشینه ای بسیار طولانی و ارزشمند در این بخش است، گرفته اند.

نامور مطلق افزود: امید می رود با برنامه ریزی های صورت گرفته و اهتمام جدی مسوولان بتوان عقب افتادگی موجود را جبران کرد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به نبود و یا کمرنگ بودن صنایع دستی در شهرستان ها اشاره و بر لزوم راه اندازی صنایع دستی مختص هر منطقه و هر شهرستان تاکید کرد.

وی یادآورشد: هر شهرستان در کشور باید به نام حداقل یک نوع صنایع دستی شناخته شود و آوازه جهانی پیدا کند.

نامور مطلق با بیان اینکه صنایع دستی نیازمند چند کار عمده است، ترمیم و تامین نیروی انسانی مناسب و متبهر را یکی از نیازهای این بخش عنوان کرد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر لزوم جای گزین سازی نیروهای تازه نفس، با خلاقیت برای طراحی کارهای نوین و زبده با افراد قدیمی و از کارافتاده تاکید کرد و نیروی انسانی مناسب را مهمترین علت برای توسعه و رشد برشمرد.

وی اظهار کرد: باید به آینده صنایع دستی کشور باور داشت و این باور به حتم یک تفکر تخیلی نیست.

نامور مطلق خاطر نشان کرد: یکی ازمهمترین صنایعی که در شرایط کنونی رشد می کنند، صنایع خلاق، یا همان صنایع دستی است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: لازمه رقابت در تولید صنایع دستی در بازارهای جهانی به روز رسانی طراحی ها است.

وی با بیان اینکه صنایع دستی نباید فقط برای تزیین استفاده شود، بر لزوم کاربردی سازی تولیدات این بخش تاکید کرد.

نامور مطلق کاهش نرخ ها و قیمت تمام شده برای تولید صنایع دستی را یکی دیگر از الزامات گسترش تولید و فروش صنایع دستی در سطح ملی و بین المللی خواند و نقش تشکل های مردم نهاد در این بخش را بسیار موثر عنوان کرد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تا زمانی که کارها و اجرای برنامه ها به بخش خصوصی واگذار نشده است، نمی توان به رشد و توسعه حقیقی کشور امیدوار بود.

نامور مطلق به آمار صادرات صنایع دستی کشور اشاره کرد و میزان تولیدات صادر شده طی سال ۹۱ را ۷۴۰ میلیون دلار برشمرد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وجود تحریم ها را موجب از دست رفتن بازارهای هدف صنایع دستی کشور خواند و اغلب محصولات خارج شده از ایران را به شکل چمدانی عنوان کرد.

وی خروج چمدانی صنایع دستی کشور را موجب ثبت نشدن آنها در فهرست کالاهای صادراتی برشمرد و ایران را از کشورهای عقب مانده در زمینه صادرات صنایع دستی با وجود ظرفیت ها و بضاعت های فراوان خواند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ایران بسیاری از بازارهای هدف خود را از دست داده و اقدامی نیز برای یافتن بازارهای جدید جهانی صورت نگرفته است.

وی توسعه صادرات صنایع دستی را از برنامه های ملی عنوان کرد و لازمه گسترش صادرات را ایجاد زیرساخت های لازم برای ساماندهی تولیدات خواند.

نامور مطلق تاکید کرد: ایران به دنبال بازارهای به نسبت ثابتی است تا به این طریق بتواند با ثبات بیشتر اقدام به عرضه محصولات خود کند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه بررسی مشکلات صنایع دستی نیازمند سفرهای استانی و هم نشینی باهنرمندان صنعتگر هر استان است، زنجان را نخستین منطقه برای سفر استانی در این زمینه خواند.

نامورمطلق صنایع دستی استان زنجان را در نوع خود بی نظیر در سطح ملی و منحصر به فرد در عرصه بین المللی خواند و به برنامه ریزی اندیشمندانه برخی کشورها برای تصرف بازارهای جهانی اشاره کرد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: زنجان دارای قابلیت های چندگانه بسیاری در عرصه صنایع دستی است و از نظر برخورداری از نیروی متخصص دارای جایگاه قابل توجهی در کشور است.

وی بابیان اینکه تا کنون بخش بزرگی از این قابلیت بالفعل نشده است، زنجان را در صنعت ملیله، چاقو و مس دارای جایگاه قابل توجه و مهمی در کشور و منحصربه فردی در جهان خواند.

نامور مطلق با تاکید بر اینکه ملیله زنجان باید رتبه اول صنایع دستی جهان را به خود اختصاص دهد، بر لزوم مطالعه و برنامه ریزی برای افزایش تولید و فروش چاقوی زنجان در بازارهای بین المللی تاکید کرد.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: امید می رود با برنامه ریزی مناسب بتوان در سه رشته فلزی ملیله، مس و چاقو بتوان زنجان را در عرصه صنایع دستی احیا کرد و با خارج سازی از شرایط کنونی، آن را به جایگاه شایسته خود رساند.

وی نبود صنایع دستی در شهرستان استان زنجان را نا امید کننده خواند و به ثبت ملی آثار فرهنگی برخی صنایع دستی شهرستان های این استان به نام دیگر مناطق اشاره کرد.

نامور مطلق سرای ملک بازار بزرگ زنجان را زیبا توصیف کرد و سازمان میراث فرهنگی کشور را آماده هر نوع همکاری برای راه اندازی این محل به عنوان بازارچه صنایع دستی استان زنجان، خواند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، نبود بازارچه و موزه شاخص و انحصاری صنایع دستی زنجان را از نقاط ضعف این استان برشمرد و بر لزوم اختصاص فضای مناسب فقط برای نمایش صنایع دستی منحصر به فرد زنجان تاکید کرد.

وی موزه صنایع دستی زنجان را فاقد آثار فاخر صنایع دستی این استان برشمرد و بر لزوم معرفی هنرمندان برجسته تاریخ صنایع دستی و نمایش آثار فاخر این عرصه در چنین مکانی تاکید کرد.
81001125 5433353 صنایع دستی کشور در آستانه یک خیزش ملی است

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *