رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ اسفند ۱۴۰۱

شیرینی سنتی گلستان، هدیه ساکنان رنگین‌کمان اقوام به مسافران نوروزی

لینک این مطلب کپی شد!

گلستان در کنار طبیعت بکر و آثار تاریخی شاخص، از گذشته‌های دور با شیرینی‌های سنتی خوش طعم و عطرش، جایی محکم در دل گردشگران داشت و این تولیدات خانگی یکی از جذابیت‌های سفر به سرزمین رنگین‌کمان اقوام و مذاهب است. یکی از زیباترین آداب و رسوم سفر، خرید سوغاتی به خصوص خوراکی‌های مناطق است تا یاد و خاطرات خوش آن تا مدت‌ها در کام و جان مسافران باقی بماند.

گلستان از دیرباز به داشتن شیرینی خوشمزه و معروفی همچون حلوا گردویی، تاتاری، پادرازی، زنجبیلی، پیشمه، حلوا اوماج از جمله شیرینی‌های ستی گلستان است که علاوه بر زینت‌دادن به سفره نوروز ساکنان این استان، مورد توجه گردشگران و مسافران قرار دارد.

-سنتی-گلستان شیرینی سنتی گلستان، هدیه ساکنان رنگین‌کمان اقوام به مسافران نوروزی

میزبانی قزاق‌ها از مهمانان نوروزی با بالقایماق

بی بی (شیرین) از ساکنان قزاق گلستان گفت: قوم قزاق در اعیاد و مناسبت‌های مختلف، سفره پهن می‌کنند و با تهیه شیرینی‌های سنتی به استقبال مهمانان می‌روند.وی افزود: شیرینی‌های تالقان، کورش، بالقایماق، باورساق و بوسک در سفره قزاق‌ها جلوه‌گری می‌کند و گردشگران بسیاری متقاضی خرید آن هستند.وی بیان کرد: معرفی بیشتر شیرینی‌های سنتی به عنوان یکی از ظرفیت‌های اقتصادی نگارستان اقوام تاثیر بسیاری در اشتغالزایی ساکنان گلستان خواهد داشت.

-سنتی-گلستان1 شیرینی سنتی گلستان، هدیه ساکنان رنگین‌کمان اقوام به مسافران نوروزی

شیرینی های سنتی گرگان در طول سال مورد استقبال است

ملیحه شهرآبادی یکی از فعالان حوزه شیرینی‌پزی گرگان هم گفت: در خانواده ما هنر پخت شیرینی سنتی، از نسل‌های قبل به یادگار مانده و تولید نان خرمایی، زنجبیلی، سرغربیلی، اُماج و پادرازی بیش از بقیه مورد توجه ما و استقبال مسافران است.

وی افزود: معرفی بیشتر شیرینی‌های سنتی در جذب گردشگر تاثیر زیادی دارد و می‌تواند عامل اصلی رغبت سفر به یک منطقه خاص باشد.

شهرآبادی اظهار کرد: شیرینی‌های سنتی گرگان به دلیل استفاده از مغز گردو و بادام، تنوع دارچینی، هلی، خرمایی و زنجبیلی ذائقه های مختلفی را به شیرینی مورد نظر خود هدایت کرده و حتی از خاصیت دارویی هم برخوردار است.

وی افزود: به‌جز ایام نوروز، زنان و دختران گرگانی در طول سال به تهیه این شیرینی های عامه پسند اقدام کرده و از آنجا که این شیرینی ها از روغن هایی با مرغوبیت بالا تولید می‌شود تمایل خانواده‌ها به استفاده از آن همواره وجود دارد.

گردشگران داخلی و خارجی از شیرینی های سنتی ترکمن ها استقبال خوبی داشتند

سمیه بهبودنیا یکی از فعالان حوزه شیرینی های سنتی ترکمن هم به ایرنا گفت: با تلاش فراوان، مجموعه پخت شیرینی سنتی ترکمن را راه‌اندازی کرده و به ظرفیت استفاده از ۳۰۰ نیروی کار رساندیم.
مجموعه شیرینی «اجه» بیش از ۵۰ نمایندگی فعال در گلستان و دیگر استان‌ها دارد. و خیلی‌ها از خارج کشور متقاضی استفاده از شیرینی های سنتی ترکمن هستند. او با اشاره به حدود ۵۰ نوع شیرینی سنتی مختلف بیان کرد: گردشگران خارجی و داخلی از شیرینی‌های محلی از جمله شیرینی آردی تاتار چورگ، پشمه. قدلمه، شاق شاقی، شکلات کنجدی سنتی، کسمک گردویی سنتی. پیراشکی کرمدار و قطاب گردویی استقبال چشمگیری دارند و این محصولات را به عنوان سوغات تهیه می کنند.

وی اظهار داشت: زنان و دختران ترکمن با الگوگیری از مجموعه اجه در منازل خود به تولید و فروش شیرینی سنتی خانگی اقدام می‌کنند .و در بهبود وضعیت اقتصادی خانواده خود نقش آفرینی دارند.

-سنتی-گلستان2 شیرینی سنتی گلستان، هدیه ساکنان رنگین‌کمان اقوام به مسافران نوروزی

شیرینی تاتاری میراث قوم قزلباش

شهربانو ممشلی که در شهرستان مینودشت به خاله شهربانو معروف بوده در این ارتباط می گوید: پخت نان تاتاری را از گذشتگان خود یاد گرفتم و بیش از ۲۵ ساله که مشغول نان تاتاری پختن هستم و مشتریان فراوانی از شهرستان های اطراف دارم.

وی افزود: افراد بسیاری پس از اینکه خود مشتری نان تاتاری شدند دوستان و اقوام خود را هم معرفی کردن و همین باعث رونق و معرفی بیشتر این شیرینی محلی قوم قزلباش شده است.

وی اظهار داشت: سالیان سال در خانه خود در احیا شیرینی قومم تلاش کردم ولی اگر در زمان حاضر کارگاه های پخت شیرینی نان تاتاری افتتاح شود. قابلیت ارسال به شهرها و استان های مختلف کشور را داشته و بی شک اشتغالزایی بالایی هم خواهد داشت.

خاله شهربانو بیان کرد: یک هفته به عید در هر خانه قوم قزلباش نان تاتاری ها و پخت این شیرینی جلوه گری می کند. و با بوی این شیرینی بوی عیدی مهمان خانه های آنها می شود.

-سنتی-گلستان3 شیرینی سنتی گلستان، هدیه ساکنان رنگین‌کمان اقوام به مسافران نوروزی

استقبال چشمگیر مسافران از حلوا گردویی بندرگز و کردکوی

مطهر خاکی یکی از شیرینی‌پزهایی که برای احیای شیرینی سنتی حلوا گردویی بندرگز و معرفی آن به مسافران. گردشگران و نسل جوان تلاش فراوانی کرده هم به ایرنا گفت: حدود ۲۰ سال قبل نزدیک نوروز در کنار شیرینی‌های مدرن و غیر بومی، چند قطعه حلوا گردویی را در ویترین مغازه گذاشتم که با استقبال چشمگیر مسافران روبرو شد. و پس از آن هرسال در بسته بندی‌های متفاوت تر و با کیفیت، این شیرینی سنتی را تولید می‌کنیم.

وی اظهار کرد: احیای پخت حلوا گردویی، یا همان «آغوز حلوا» و «حلوا سیاه» تاثیر فراوانی در اقتصاد منطقه داشته. و زنان، مردان، دختران و پسران بسیاری به پختن این شیرینی و فروش آن در مغازه‌ها و قنادی‌ها اقدام می‌کنند.

-سنتی-گلستان4 شیرینی سنتی گلستان، هدیه ساکنان رنگین‌کمان اقوام به مسافران نوروزی

جایگاه ویژه شیرینی سیستانی در سبد سوغات مسافران

محمد آذری مسئول بنیاد نیمروز هم به ایرنا گفت: اقوام سیستانی در مناسبت ها و جشن‌های مختلف شیرینی های متنوعی از جمله کلوچه خرمایی زابلی، تجگی، قتلمه، کلوچه شکری، کلوچه زنجبیلی سیستانی و خرمالندو استفاده می کنند.
از قدیم در سیستان از خرما، گندم و ادویه های مختلف استفاده زیادی می‌شد که کاربرد آنها در شیرینی مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است.
در بیشتر استان های کشور و از جمله گلستان کلوچه خرمایی زابلی مورد استفاده قرار می گیرد. ولی اغلب مردم نمی‌دانند این کلوچه معروف شیرینی سنتی قوم سیستانی است.
به دلیل مواد اولیه، مقوی و جذاب بودن شیرینی های سیستانی در بین دانش آموزان و دانشجویان و استقبال گسترده از این شیرینی ها، تولید این محصول در سطح گسترده قابلیت اشتغالزایی بسیاری دارد. چنانکه در سبد سوغات هر مسافر و گردشگری هم یکی از این شیرینی های سنتی قوم سیستانی جای دارد باید به این مهم توجه ویژه ای شود.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *