رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ دی ۱۳۹۲

شوخی با اقامتگاه‌های بوم‌گردی در اصفهان !

لینک این مطلب کپی شد!

صاحبان برخی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در اصفهان گفته‌اند که اداره‌ی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان اعلام کرده که بودجه‌ای برای پرینت گرفتن از «مجوز احداث و بهره‌برداری اقامتگاه‌های بوم‌گردی» ندارد. این در حالی است که طبق اعلام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، صدور این مجوزها باید از دوماه پیش آغاز می‌شد.

شاید این، یک شوخی با صاحبان اقامتگاه‌هایی باشد که حدود هشت سال دوندگی کرده‌اند تا مسوولان گردشگری و انتظامی کشور را مجاب کنند که نظام این اقامتگاه‌ها جدا از هتل‌ها‌، مهمان‌پذیرها یا هر واحد اقامتی دیگر در کشور است و مجوزها‌، استانداردها و ضوابط مجزایی نیاز دارد تا آن‌ها را از چالش با اداره‌ی اماکن نیروی انتظامی خلاص کند؛‌ اما حالا که این استاندارد و ضوابط تنظیم شده و فقط صدور مجوز این اقامتگاه‌ها باقی مانده، کارشناسان اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان به صاحبان این اقامتگاه‌ها پاسخ قانع‌کننده‌ای نمی‌دهند تا تکلیف مشخص شود.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، براساس دستورالعمل «احداث و بهره‌برداری از اقامتگاه‌های بوم‌گردی» این اقامتگاه‌ها اماکنی برای گردشگران هستند که ضمن ارائه‌ی خدماتی با کیفیت مشخص و قابل قبول به مهمانان در محیط‌های طبیعی با رعایت بالاترین سطح ممکن از ضوابط زیست‌محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی و سیمای طبیعی منطقه ساخته شده باشند و با حداکثر تعامل با جامعه‌ی محلی،‌ زمینه‌ی حضور و اقامت طبیعت‌گردان را با کیفیتی قابل قبول و تعریف‌شده در محیط‌های طبیعی فراهم کنند. سال گذشته، اداره‌ی اماکن به‌دلیل بروز برخی رفتارهای نامتعارف در پذیرش مهمانان، به این اقامتگاه‌ها اخطار داد که اگر پروانه‌ی کسب نداشته باشند،‌ آن‌ها را پلمپ می‌کند.

همین اخطار سبب شد دستورالعمل «احداث و بهره‌برداری از اقامتگاه‌های بوم‌گردی» در اداره کل طبیعت‌گردی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تنظیم و به استان‌ها ابلاغ شود تا این واحدها از هتل‌ها‌، متل‌ها‌، مهمان‌پذیرها‌، مهمان‌سراها و خانه‌های شخصی و استیجاری تفکیک شوند و مشکل پروانه‌ی کسب آن‌ها، حل و چالش‌های‌شان با اداره‌ی اماکن ناجا برطرف شود. این دستورالعمل را معاون وقت گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در اسفندماه ۱۳۹۱ ابلاغ کرد،‌ نیمه‌های مهرماه امسال هم بود که همان معاون از آغاز صدور مجوزهای بهره‌برداری از اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان اصفهان خبر داد. حالا ۵ / ۲ ماه از آن زمان گذشته، اما هیچ مجوزی برای اقامتگاه‌های بوم‌گردی صادر نشده است و به گفته‌ی صاحبان این اقامتگاه‌ها، اگر این شرایط ادامه داشته باشد، چالش آن‌ها با اداره‌ی اماکن، بخصوص با نزدیک شدن تعطیلات نوروزی تکرار خواهد شد.

یکی از مالکان این اقامتگاه‌های بوم‌گردی در اصفهان به خبرنگار ایسنا گفت: آیین‌نامه‌ی اقامتگاه‌های بوم‌گردی تنظیم و ابلاغ شده است، قرار بود ۵ / ۲ ماه قبل، مجوزها صادر شود؛ اما وقتی به اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان مراجعه کردیم کارشناسان گفتند‌ «بودجه برای گرفتن پرینت از مجوزها را نداریم» و در واقع، یک کمدی خنده‌دار اتفاق افتاده است.

وی که به‌دلیل نگرانی نسبت به برخورد با اقامتگاهش نخواست نامی از او برده شود،‌ ادامه داد: ما اصلا با اقامتگاه‌های بوم‌گردی و مشکلات آن کاری نداریم؛ ولی اداره‌ی میراث فرهنگی که هزینه‌ی کپی گرفتن از ۳۰ ورق کاغذ A4 را ندارد،‌ تکلیفش در شرایط فعلی چیست؟ این اداره چگونه مدیریت شده که اکنون این‌گونه نحیف است؟!

او اظهار کرد: وقتی ما درگیر چنین مسأله‌ای هستیم،‌ چگونه می‌توانیم به آموزش، توسعه‌ی پایدار‌، استانداردسازی و نجات بافت‌های تاریخی فکر کنیم؟!

این مالک اقامتگاه بوم‌گردی سپس به انتخاب «مهدی حجت» به‌عنوان قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اشاره کرد و گفت: ما از انتخاب او خوشحالیم، بخصوص وقتی گفت که به گردشگری از زاویه‌ی میراث فرهنگی نگاه می‌کند؛ اما من از او این سوال را دارم‌ که آیا در اقامتگاه‌های بوم‌گردی چیزی به‌جز این نگاه حاکم است که این‌طور با آن‌ها برخورد می‌شود؟ آیا ما بناهای تاریخی را حفظ نمی‌کنیم؟ چرا آقای حجت سری به این اقامتگاه‌ها نمی‌زند تا ببیند شرایط چگونه است؟

او افزود: مسوولان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان، بخصوص رییس این اداره تا کنون جوابگوی سوال‌های ما نبوده و حتی تماس‌های ما بی‌نتیجه بوده است، آن‌وقت انتظار دارند ما که هشت سال برای حفظ این اقامتگاه‌ها رنج کشیده‌ایم با چنین بهانه‌ها و دلایلی قانع شویم!

به گزارش ایسنا، اداره کل طبیعت‌گردی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که آیین‌نامه‌ها و استانداردهای اقامتگاه‌های بوم‌گردی را زمستان ۱۳۹۱ تنظیم کرده، اکنون پیگیر این ماجراست و درباره‌ی نتیجه‌ی آن اعلام کرد که این مجوزها باید ۵ / ۲ ماه پیش صادر می‌شد؛‌ اما هنوز هیچ خبری از آن‌ها نشده است.

طبق آنچه کارشناسان این اداره گفته‌اند، آن‌ها هربار که با اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان تماس گرفته و پیگیر مجوزها شده‌اند، این پاسخ را شنیده‌اند که مجوزها پرینت گرفته شده و در کارتابل آقای رییس است تا امضا شود.

اما محسن مصلحی – مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان – با شنیدن این مطالب، به خبرنگار ایسنا گفت: این حرف‌ها را کنار هم بگذارید ببینید چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟! این‌ها بیشتر شبیه شوخی است.

وی سپس اظهار کرد: از تهران (سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور) ابلاغ شد که مجوزهای بهره‌برداری از اقامتگاه‌های بوم‌گردی صادر شود که ان‌شاءالله این مجوزها تا یکی دو هفته‌ی دیگر در اختیارشان قرار می‌گیرد.

او دلیل این تأخیر را ناهماهنگی بین دو سه بخش دانست و درباره‌ی این ناهماهنگی‌ها توضیح بیشتری نداد، اما گفت: هر مجوز تا زمانی که نهایی شود به هماهنگی‌هایی در داخل حوزه نیاز دارد. قبلا می‌خواستیم به این اقامتگاه‌ها در قالب «خانه‌های استیجاری» مجوز بدهیم‌، ولی اداره‌ی طبیعت‌گردی‌ مجوز بوم‌گردی را مطرح کرد و صلاح دیدند مجوزها با این عنوان صادر شود.

مصلحی در پاسخ به این پرسش که وقتی مجوزها از تهران ابلاغ شده، دیگر به چه هماهنگی‌هایی نیاز دارد که این‌قدر زمان صرف می‌شود؟ آیا لازم است مثلا با اداره‌ی اماکن ناجا برای صدور این مجوزها هماهنگی شود که این‌قدر تأخیر ایجاد شده است؟ اظهار کرد: قوانین تأسیسات گردشگری به استعلام‌هایی نیاز دارد که تا این مراحل انجام شود زمان می‌برد‌، این استعلام‌ها داخلی است‌؛ ولی کارها انجام‌ شده و مجوزها تا یکی دو هفته‌ی دیگر صادر می‌شود.

او سپس درباره‌ی این‌که برخی می‌گویند، مسوولان پاسخگو نیستند و حتی نمی‌توان این مسائل را با آن‌ها در میان گذاشت، گفت: من ۹۹ درصد تماس‌هایم را جواب می‌دهم‌، مگر این‌که در حال صحبت کردن، سخنرانی یا در جلسه باشم.

در هر حال، ماجرای صدور مجوز برای اقامتگاه‌های بوم‌گردی که سال پیش نزدیک بود ۳۲ خانه‌ی بومی و تاریخی استان اصفهان را به تعطیلی بکشاند، شبیه یافتن پرتقال‌فروش شده است و معلوم نیست اظهارات متناقض کارشناسان اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در گفت‌وگو با صاحبان اقامتگاه‌های بوم‌گردی و کارشناسان اداره‌ی طبیعت‌گردی چه دلیل و بهانه‌ای دارد که این تأخیر را به سه‌ماه نزدیک خواهد کرد؟
7-543 شوخی با اقامتگاه‌های بوم‌گردی در اصفهان !

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *