رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

شهر جعفرآباد مغان

اشتراک گذاری

شهر جعفرآباد مغان شهری در بخش قشلاق دشت شهرستان بیله سوار مغان در منطقه سبلان و استان اردبیل در مرز جمهوری آذربایجان است. گسترش‌ محدوده شهری‌ جعفرآباد نیز در جهت‌ شمال‌ غربی‌ ـ جنوب‌ شرقی‌، و به‌ صورت‌ طولی‌ است‌ و راه‌ اصلی‌ بیله‌سوار مغان ـ پارس‌آباد موغان از وسط‌ آن‌ می‌گذرد.جعفر آباد موغان زمستانهای‌ معتدل‌ و تابستانهای‌ گرم‌ و خشک‌ دارد. بادهای‌ محلی‌ منطقه از جمله‌ خَزَر یلی‌ از شرق‌ و باد آغ ‌یل‌ (یا باد سفید، معروف‌ به‌ باد گَرْمیج‌) از غرب‌ به‌ آنجا می‌وزد. آب‌ آشامیدنی‌ شهر از آبراهه کانال دشت‌ مغان‌ تأمین‌ می‌شود.

طبیعت سرسبز دشت مغان
اقتصاد شهر عمدتاً متکی‌ به‌ بخش کشاورزی‌ (به‌ ویژه‌ کشت‌ گندم‌ و جو) و دامپروری‌ در دشتهای‌ پیرامونِ شهر است‌. برخی‌ اهالی‌ آن‌ در کشت‌ و صنعت‌ مغان‌ (به‌ مساحت‌ هجده‌ هزار هکتار در دشت‌ شمال‌ و شمال‌غربی‌ شهر) اشتغال‌ دارند. در کنار شهر جعفرآباد، دو سیلو (انبار غله‌، یکی‌ با ظرفیت‌ هفت‌ هزار تُن‌ و دیگری‌ با ظرفیت‌ یکصد هزار تُن‌) و واحد صنعتی‌ دامپروری در شمال‌غربی‌ شهر (احداث‌ در ۱۳۴۴ ش‌)، فعال‌ است‌.همچنین‌ این‌ شهر دارای‌ یک‌ مرکز تحقیقات‌ و آزمایش‌ کشاورزی‌ و دامپروری‌ و دو بوستان‌ به‌ نامهای‌ پارک‌ جنگلی‌ به‌ مساحت‌ هشتاد هزار متر مربع‌ و فدک‌ به‌ مساحت‌ هفت‌ هزار متر مربع‌، میباشد. محل‌ شهر جعفرآباد و دشتهای‌ پیرامون‌ آن‌، در گذشته‌ قشلاق‌ عشایر شاهْسَوَن‌ به‌ شمار می‌رفت‌.

نام‌ جعفر آباد در قدیم‌ یوشان‌ آباد (یوشان‌، نام‌ گیاهی‌ در منطقه‌) است. شهر جعفر آباد مغان برای اولین جشنواره کوچ عشایر را در سال ۱۳۸۹ با همکاری گروه گردشگری اولدوز توریسم و اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و امور عشایری برگزار کرد که پیرو آن به عنوان مرکز جشنواره کوچ عشایر کشور شناخته می شود.از مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر جعفرآباد مغان می توان به رشته کوه خروسلو انواع صنایع دستی مانند بافت ورنی و گلیم بافی و …. اشاره کرد.گروه اولدوز مغان با استقرار در منطقه دشت مغان منتظر شما عزیزان در این دیار فرهنگی، تاریخی و طبیعی می باشد.

شهر جعفرآباد مغان  شهر جعفرآباد مغان

شهر جعفرآباد مغان  شهر جعفرآباد مغان

منبع : مغان تور

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *