رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

رویای گردشگری سلامت

لینک این مطلب کپی شد!

به گزارش ایرنا، خراسان جنوبی در بخش گردشگری سلامت از لحاظ قابلیت های طبیعی و زیرساخت های پزشکی در کشور حرفی برای گفتن دارد.
وجود ۲ آبگرم معدنی با خاصیت درمانی در خراسان جنوبی روزنه امیدی برای جذب گردشگر سلامت به استان است. از طرفی توجه وزارت بهداشت به زیرساخت های بیمارستانی و خدمات درمانی، این استان را در تراز خدمات پزشکی به حد مطلوب رسانده است به طوری که جزو مناطق مستعد کشور برای توسعه از طریق توریسم درمانی محسوب می شود.
آنچه که این گزارش دنبال می کند شناخت قابلیت های استان در حوزه گردشگری سلامت بوده و اینکه چرا تاکنون این صنعت پر سود نتوانسته جایگاه خود را در خراسان جنوبی پیدا کند.

رویای گردشگری سلامت رویای گردشگری سلامت

**افغانستان بازار هدف گردشگری سلامت در خراسان جنوبی
یک فعال حوزه گردشگری معتقد است که اگر خراسان جنوبی در حوزه توریسم سلامت هدف خود را کشور همسایه افغانستان قرار دهد در بسیاری از زمینه ها مثل عمل های مفاصل، چشم پزشکی، بیماری های داخلی و غیره نیاز بیماران آن کشور را می تواند رفع کند.
احمد کاشانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشور افغانستان پتانسیل های درمانی ضعیف دارد به طوری که حتی یک درمانگاه هم در ولایت فراه که هم مرز استان ما است یافت نمی شود لذا همین ضعف زیرساخت ها باعث شده که تمام بیماران افغان به سمت هندوستان بروند.
وی با تاکید بر اینکه هندوستان برای جذب توریسم درمانی از کشور افغانستان سرمایه گذاری هنگفتی کرده است بیان کرد: مشوق هایی برای پرواز این بیماران در کشور هندوستان وجود دارد که در جذب گردشگری سلامت موثر است.
این فعال گردشگری و آژانس مسافرتی، به علل عقب ماندگی استان از این فرصت ها پرداخت و گفت: علیرغم اینکه خراسان جنوبی مرز طولانی با افغانستان دارد اما هنوز کنسولگری در این استان فعال نشده لذا بیمار افغان باید برود به هرات ویزا دریافت کند و بعد وارد ایران شود که به طور طبیعی به خاطر نزدیکی هرات به مشهد بیماران ترجیح می دهد خراسان رضوی را مقصد سفرهای درمانی خود قرار دهند.
وی معرفی نشدن پتانسیل های توریسم سلامت را در کشور افغانستان یکی دیگر از علل عقب افتادن خراسان جنوبی عنوان کرد و افزود: بیمارستان های استان حتی یک بروشور انگلیسی یا فارسی برای معرفی پتانسیل ها ندارند لذا وظیفه حوزه درمانی وزارت بهداشت در خراسان جنوبی است که این بروشورها را آماده یا حتی وب سایت هایی را طراحی کنند که به معرفی تخصص ها، پزشکان متخصص و فوق تخصص، نوع تخصص ها تجهیزات فنی و غیره بپردازد.

**راه اندازی پروازهای برون مرزی لازمه توریسم درمانی
این فعال گردشگری پتانسیل های خراسان جنوبی در بحث علوم آزمایشگاهی و تخصص هایی از جمله پوست و مو را یادآور شد و گفت: در کنار معرفی این پتانسیل ها باید به بحث زیرساخت حمل و نقل نیز توجه شود.
وی اضافه کرد: پله اول این است که پروازهایی بین بیرجند، هرات، کابل یا قندهار برقرار شود که این پروازها مختص تجار ، بیماران و گردشگران باشد.
کاشانی با اشاره به تجربه موفق خراسان رضوی و شهر مشهد از جذب توریسم درمانی بیان کرد: این مقوله برای کشور و استان ما می تواند ارزآوری خوبی داشته باشد و اقتصاد را به جریان اندازد.
وی با این اعتقاد که تاکنون به بحث توریسم سلامت فشار رسانه ای وارد نشده است افزود: آژانس های مسافرتی پل های ارتباطی با کشورهایی همچون افغانستان، عراق و حاشیه خلیج فارس دارند و اگر امکانات صدور ویزا و ورود گردشگر فراهم شود آژانس های مسافرتی هم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

**مشکلی برای صدور مجوز در بحث گردشگری سلامت وجود ندارد
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز با اشاره به قابلیت های این استان در حوزه های آبدرمانی و خدمات پزشکی گفت: دو مجتمع آبدرمانی فردوس و لوت از لحاظ زیرساختی مشکلی برای جذب گردشگر ندارند.
حسن رمضانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در مجتمع آب درمانی فردوس علاوه بر استقرار امکانات زیرساختی از جمله برق ، گاز و محوطه سازی، سرمایه گذاری خوبی برای تجهیز واحدهای اقامتی نیز توسط شرکت هلال انجام گرفته است.
وی ادامه داد: در مجتمع آبدرمانی لوت نیز امکانات مورد نیاز فراهم شده فقط راه دسترسی آن نیاز به بازسازی دارد که در حال حاضر جاده در دست ساخت است.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به بخش پزشکی در حوزه گردشگری سلامت نیز گفت: بیمارستان های مجهز خراسان جنوبی دسترسی به امکانات را به خوبی فراهم کرده است و یکی از بازارهای هدف نیز در این زمینه می تواند کشور افغانستان باشد.
وی با این اعتقاد که راه اندازی کنسولگری در خراسان جنوبی و فراه می تواند راه بیماران افغان برای درمان در بیمارستان های بیرجند را کوتاه تر کند افزود: این امر نیازمند توافق دو جانبه بین ۲ کشور و وزرای خارجه آنها است که در سفر اخیر استاندار خراسان جنوبی نیز این موضوع مطرح شده است.
رمضانی یکی از راهکاری های موقتی برای حل مشکل روادید بیماران افغان را استفاده از پاس مرزی دانست و ادامه داد: این موضوع نیز به خاطر الزامات امنیتی امکان قانونی ندارد و بیماران نمی توانند با عمق بیش از ۵۰ کیلومتر پاس مرزی دریافت کنند.
وی با ابراز امیدواری از اینکه توافق ۲ کشور منجر به راه اندازی کنسولگری ایران در فراه و افغانستان در خراسان جنوبی شود گفت: قطعا راه اندازی این کنسولگری ها باعث خواهد شد که بیماران در کشور افغانستان به راحتی بتوانند به مرکز خراسان جنوبی تردد کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی یادآور شد: در حال حاضر برای صدور مجوز به شرکت های خصوصی در بحث جذب توریسم درمانی مشکلی وجود ندارد.

**گردشگری سلامت نیازمند نگاه فرا استانی
رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی بیرجند نیز معتقد است که با توجه به نرخ ارز و قیمت رقابتی تمام شده ، زیرساخت های درمانی کشور می تواند نسبت به کشورهای دیگر منطقه برای گردشگران جذابیت داشته باشد.
محمد رضا مجیدی بر نگاه ملی به این مسایل تاکید کرد و به خبرنگار ایرنا گفت: باید زیرساخت های لازم مرتبط با گردشگری سلامت در سطح فرا استانی مورد توجه قرار گیرد.
وی وجود راهنمایانی که به زبان های مختلف تسلط داشته باشند را برای مدیریت تورهای گردشگری سلامت لازم دانست و افزود: در کنار این موضوع باید زیرساخت های فکری و فرهنگی نیز مورد توجه باشد و از گردشگران سلامت به نوعی استقبال شود که خود آنها سفیران گردشگری سلامت خراسان جنوبی در زمان بازگشت به کشور خود باشند.
وی بیان کرد: کمیته گردشگری سلامت با محوریت کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق بازرگانی در دست راه اندازی است تا این موضوع با دید کارشناسی و دعوت از صاحبنظران بررسی شود.
مجیدی با تاکید بر اینکه طب سنتی نیز می تواند در حوزه گردشگری سلامت خراسان جنوبی مورد توجه باشد گفت: اگر ما بتوانیم مراکز درمانی طب سنتی استاندارد و مناسب در استان طراحی کنیم می توان از حضور گردشگران هنگام بازدید جاذبه های طبیعی و فرهنگی در این زمینه استفاده کرد.
وی ادامه داد: گردشگرانی که مقصد سفرشان جاذبه های مختلف استان است می توانند ضمن ویزیت متعارف، مزاج شناسی شده و از درمان های حوزه طب سنتی با محوریت داروهای گیاهی استفاده کنند.
رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی بیرجند یادآور شد: طبق هماهنگی های انجام شده در بافت تاریخی بیرجند، یکی از بناهای با ارزش به حوزه اختصاص اختصاص پیدا می کند تا بتوانیم طب سنتی را با استانداردهای ملی و بین المللی به گردشگران عرضه کنیم.
وی بر ورود جدی بخش دولتی و خصوصی با نگاه جدید به موضوع توریسم درمانی تاکید کرد و گفت: باید ابعاد این مساله شناسایی و به پرسش های موجود پاسخ دهند تا بتوان از طریق بسته های گردشگری سلامت به عنوان یکی از منابع درآمدی استان استفاده کرد.

** حلقه مفقوده در گردشگری سلامت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز نبود یک شرکت خصوصی را حلقه مفقوده در گردشگری سلامت عنوان کرد و به خبرنگار ایرنا گفت: زیرساخت های لازم در حوزه های تخصصی و فوق تخصصی بخش درمان خراسان جنوبی آماده است اما باید شرکتی از بخش خصوصی به عنوان واسطه در این زمینه اقدام به کار کنند.
محمد دهقانی فیروزآبادی اظهار داشت: در بیمارستان های رازی و ولی عصر(عج) بیرجند حتی تخت های VIP وجود دارد که می تواند در حوزه توریسم درمانی مورد استفاده واقع شود.
وی افزود: اگر مجوزهای لازم توسط شرکت واسطه گرفته شود می تواند گردشگرانی را از کشورهای مختلف برای دریافت خدمات درمانی به خراسان جنوبی دعوت کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به وجود ۱۴ بیمارستان و بیش از یکهزار و ۴۰۰ تخت بستری در خراسان جنوبی گفت: خراسان رضوی با ظرفیت زیارتی در جذب گردشگری سلامت موفق تر بوده چرا که افراد زیادی به نیت زیارت و درمان از عراق و سایر کشورها به خراسان رضوی سفر می کنند.
وی یکی از مشوق های حوزه درمانی خراسان جنوبی برای جذب گردشگران را کاهش تعرفه ها عنوان کرد و افزود: این امکان برای دانشگاه علوم پزشکی بیرجند وجود دارد که می تواند مشوق خوبی باشد.
یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه نیز به صورت غیر رسمی به خبرنگار ایرنا گفت: از آنجایی که راه اندازی کنسولگری جدید برای هر دو کشور هزینه هایی در پی دارد شاید در شرایط فعلی نتوان روی این مساله حساب باز کرد اما هر شرکت بخش خصوصی که مجوز بند «ب» را داشته باشد می تواند از طریق وزارت خارجه در تهران مجوزهای لازم برای اخذ روادید اتباع کشورهای مختلف را بگیرد تا بتواند مباحث پذیرش بیمار، بستری و معالجه وی را دنبال کند.
با وجود این باید دید آیا صنعت گردشگری سلامت که همواره از آن به عنوان یک صنعت پر سود یاد شده می تواند برای بخش خصوصی در خراسان جنوبی آنقدر توجیه اقتصادی داشته باشد که راه های میانبری را برای جذب توریسم درمانی انتخاب کند. قطعا اگر بخش دولتی و خصوصی با اشتراک فکری چاره اندیشی کنند می توان قابلیت های موجود در این استان را برای ارزی آوری در صنعت گردشگری سلامت بیش از پیش به کار گرفت و به آینده روشن گردشگری سلامت امیدوار بود.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *