رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ دی ۱۳۹۸

شهر جدید پردیس

لینک این مطلب کپی شد!

شهر جدید پردیس در آذر ماه ۱۳۹۱ متشکل از بخش‌های بومهن و جاجرود (ارتقا یافته) در تابعیت استان تهران ایجاد شد. شهرستان پردیس با مساحت ۲۷۶ کیلومترمربع از ۵۵ آبادی، روستا، نواحی کارگاهی، مناطق زراعی و دو شهر پردیس و بومهن تشکیل‌شده است. محدوده جغرافیایی این شهرستان از روستای «تلو» در «سرخه حصار» آغازشده و تا انتهای بخش بومهن ادامه دارد. مطابق تقسیمات کشوری این شهرستان دارای دو بخش (بومهن و جاجرود) بوده و از دو شهر پردیس و بومهن متشکل شده است.

شهرستان ۲۰۰ هزار نفری پردیس از غرب با تهران، از شرق با شهرستان دماوند، از شمال با شهرستان شمیرانات و از جنوب با شهرستان پاکدشت دارای مرز مشترک است. این شهرستان با آغاز اجرای طرح‌های مسکن مهر به یکی از قطب‌های اجرای این پروژه ملی در کشور و استان تهران تبدیل شد. شهر تازه تاسیس پردیس با قابلیت‌های گردشگری – توریستی و سیاحتی، موقعیت خاص طبیعی ، ارتفاعات ،‌ آب و هوای مطبوع و جاذبه‌های طبیعی، شیب و پوشش گیاهی مناسب با چشمه‌سارهای جاری در جای جای طبیعت و در چهارفصل سال چشم‌انداز زیبایی را به‌وجود آورده‌است از جمله منطقه آبشار کمرد، منطقه جوزک، منطقه واصفجان منطقه پیست آبعلی، دریاچه سدلار و منطقه لار، دریاچه تار، و بسیاری از مکان‌های دیدنی و تاریخی که با نزدیکی به شهرستان دماوند، می‌تواند اوقات فراغتی سالم و به یادماندنی در ذهن توریستها، گردشگران و مسافران داشته باشد.

-جدید-پردیس-4 شهر جدید پردیس

دسترسی به این شهر از طریق بزرگراه‌های مختلفی که به آزادراه تهران پردیس متصل می‌شوند، امکان‌پذیر است. علاوه بر آن از طریق تاکسی و اتوبوس از ایستگاه مترو فرهنگسرا، چهارراه تهران‌پارس و نوبنیاد می‌توان به این شهر رفت‌وآمد کرد. شهر پردیس دارای ۹ فاز است که ۶ فاز مسکونی، و ۳ فاز دیگر به صنعت، توریست و تحقیقات اختصاص پیدا کرده است.

فاز ۱ شهر پردیس

بافت این فاز مسکونی شامل ترکیبی از خانه‌های ویلایی و آپارتمان است. متوسط قیمت خرید خانه در این فاز به نسبت سایر مناطق شهر پردیس در رده رو به بالا قرار می‌گیرد. این فاز به دلیل قدمت سکونت افراد و خانه‌ها در فهرست بهترین منطقه شهر پردیس برای سکونت قرار می‌گیرد. امکانات مختلف رفاهی در این منطقه علاوه بر تراکم نسبی جمعیت سبب رشد آن شده است. لازم به ذکر است که منظور از خانه‌های ویلایی در پردیس خانه‌هایی دو یا سه طبقه با حیاط مشترک هستند. وجود امکانات تفریحی مانند سینما و پارک‌ها نیز در این فاز آن را به محل مناسبی برای سکونت تبدیل کرده است. فاز یک بین دو فاز مسکونی ۲ و ۳ قرار گرفته و از لحاظ موقعیتی نیز برتری قابل توجهی به سایر مناطق دارد.

-1-پردیس شهر جدید پردیس

ویژگی‌های فاز ۲ شهر پردیس

این فاز نیز یکی از محبوب‌ترین فازها و بهترین منطقه شهر پردیس برای سکونت است. ترکیبی از خانه‌های ویلایی و سازه‌های آپارتمانی این فاز را در ردیف انتخاب‌های اول هر بازدید کننده‌ای قرار می‌دهد. دسترسی به مراکز خرید و تهیه مایحتاج روزانه یکی از مزایای سکونت در این فاز مسکونی است. اما باید در نظر داشته باشید که هزینه‌های خرید و اجاره خانه در این فاز به دلیل افزایش تقاضا بیشتر از قیمت متوسط شهر است.

فازهای ۱ و ۲ به دلیل برخورداری از امکانات شهری بیشتری، بهترین منطقه شهر پردیس برای سکونت هستند که از بافت ترکیبی خانه‌های ویلایی و آپارتمانی تشکیل شده‌اند.

مشخصات فاز ۳ در پردیس

فاز ۳ دارای مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری متعددی است، که همین امر در انتخاب آن به عنوان بهترین منطقه شهر پردیس تأثیر دارد. در قسمتی از این فاز شاهد ساختمان‌های مسکن مهر هستیم که امکان سکونت با هزینه کمتر را فراهم می‌کند. فاز ۳ دارای مجتمع‌های مسکونی بسیاری است که انتخاب‌های بسیاری را در اختیارتان قرار می‌دهد. دسترسی به ایستگاه اتوبوس و خیابان‌های اصلی نیز یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که می‌توان در مورد این فاز مسکونی ارائه داد.

-جدید-پردیس-3 شهر جدید پردیس

مناطق مسکونی فاز ۴

فاز ۴ نیز دارای خانه‌های ویلایی و سازه‌های آپارتمانی است. این فاز مسکونی دارای یک مجتمع تجاری و پژوهشکده است. اختصاص بیشتر این فاز به مناطق مسکونی می‌تواند آن را تبدیل به بهترین منطقه شهر پردیس برای سکونت کند. برای خرید یا اجاره خانه در شهر پردیس باید بدانید که فازهای ۱ تا ۴ دارای متراژهای بیشتر و بالاتری هستند، بنابراین برای پیدا کردن خانه‌های کوچک‌تر باید سراغ فازهای ۵،۸،۹ و ۱۱ بروید.

فاز ۸ پردیس و ویژگی‌های آن

در این فاز نیز مسکن‌های مهر حضور پررنگی دارند و برای کسانی که با هزینه کمتری تمایل به سکونت در شهر پردیس را دارند، گزینه مناسبی است. با توجه به زمان کوتاهی که از بهره‌برداری و سکونت افراد در این فاز می‌گذرد، هنوز امکانات شهری در این فاز به حد استاندارد نمی‌رسد. بنابراین نمی‌توان این فاز را در فهرست بهترین منطقه شهر پردیس برای سکونت قرار داد. گرچه بسیاری از افراد به دلیل مناسب‌تر بودن قیمت‌های این فاز برای خانه‌دار شدن به آن مراجعه می‌کنند. همین امر نیز موجب می‌شود که به زودی شاهد رشد امکانات و افزایش جمعیت در این فاز باشیم. لازم به ذکر است که اکثر سازه‌های این فاز به صورت آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی است و خانه‌های ویلایی در آن به ندرت دیده می‌شود.

فاز ۱۱ پردیس

این فاز در دو قسمت فاز جنوبی و شمالی ساخته شده است. در این فاز نیز می‌توان برای خرید یا اجاره خانه‌های مسکن مهر اقدام کرد. این فاز توسط شرکتی ترکیه‌ای ساخته و بخش اعظم آن آماده تحویل است. با توجه به امکانات سازه‌ای و نوساز بودن سازه‌های آن در کنار قیمت مناسبی که برای فروش عرضه می‌شود، افراد بسیاری برای سکونت در این فاز علاقه نشان می‌دهند. همین امر احتمال تبدیل کردن فاز ۱۱ به بهترین منطقه در شهر پردیس برای سکونت را در آینده‌ای نزدیک افزایش می‌دهد. گرچه در مورد امکانات شهری و رفاهی فاز ۱۱ از استاندارد بالایی برخوردار نیست.

-11-پردیس شهر جدید پردیس

آب و هوای شهر پردیس

شهر پردیس تهران به دلیل ارتفاع زیادی که از سطح دریا دارد (حدودا بین ۱۷۰۰ تا ۲۱۰۰ متر)، دارای آب و هوای سرد و خشک و زمین کوهستانی است. میزان بارندگی در این شهر به طور میانگین ۲۰۰ میلی متر میباشد.

رشد جمعیت در شهر جدید پردیس

این که می‌گوییم پردیس در حال پیشرفت است و می‌تواند کرج دوم برای تهران باشد، حرف بی‌‍پایه و اساسی نیست. برای اثبات این موضوع می‌توانید به آمار و ارقام منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران استناد کنید. در سرشماری سال ۸۵، شهر پردیس تنها ۲۵۳۶۰ نفر جمعیت را در خود جای داده بود. بعد از گذشت ۵ سال و در سال ۹۰ جمعیت این شهر به ۳۷۳۶۳ نفر رسید که رشد فوق العاده‌ای محسوب می‌شود. اما رشد جمعیت شهر پردیس همین جا متوقف نشد و سال ۹۵ جمعیت آن به ۷۳۳۶۳ نفر رسید تا باعث شود مسئولین نگاه ویژه‌ای به شهر جدید پردیس تهران داشته باشند و این شهر، بیشترین رشد خود را تجربه کند.

پارک های شهر جدید پردیس

از پارک های شهر پردیس می‌توان به؛ پارک نور الشهدا، باغ گل، پارک سلامت، بوستان گلها، بوستان ارغوان، پارک ولایت، بوستان الغدیر، پارک مشاهیر و بوستان خلیج فارس اشاره کرد.

-جدید-پردیس-1 شهر جدید پردیس

مجتمع های تجاری شهر پردیس

پاساژ الماس، پاساژنیما، مجتمع تجاری ایران زمین، مجتمع تجاری گلستان، مجتمع تجاری بهارستان، پاساژ گلها، مجتمع ولیعصر، مرکز خرید پردیس، مرکز خرید یاقوت، پاساژ امید.

مراکز درمانی پردیس تهران

بیمارستان شفا، درمانگاه کوثر، درمانگاه مهرجرد، مرکز بهداشت و درمان پردیس.

مساجد و مراکز دینی پردیس

مسجد خرمدشت، امام زاده سلطان مهر، مسجد جامع الغدیر، مسجد امیرالمومنین.

ادارات شهر جدید پردیس

فرمانداری شهر پردیس، اداره مخابرات، اداره گاز، ثبت اسناد و املاک، اداره پست، کمیته امداد، اداره فنی و حرفه ای، شورای اسلامی، اداره کتابخانه های عمومی، بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، اداره تعاون و کار و رفاه اجتماعی، اداره فرهنگ و ارشاد، اداره منابع طبیعی، اداره امور مالیاتی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره صنعت و معدن و تجارت، سازمان حمل نقل، پارک فناوری پردیس، آموزش و پرورش، دانشگاه پبام نور، دانشگاه آزاد، پلیس راهور، کلانتری، اداره ورزش و جوانان، دادگستری و…

-جدید-پردیس-2 شهر جدید پردیس

جاهای دیدنی پردیس

رودخانه جاجرود و پل شاه عباسی
یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی استان تهران پلی ۸۵۰ ساله ساخته شده بر روی رودخانه جاجرود در روستای “سعیدآباد” این منطقه است. این پل تاریخی باشکوه در ۱۰ کیلومتری شمال شرق استان تهران از آثار دوران سلجوقیان محسوب می شود که در دوره های صفویه، قاجاریه و پس از آن نیز بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است ،از این رو مردم آن را “پل شاه عباسی” می نامند و به نوشته منابع تاریخی این پل در زمان ناصرالدین شاه قاجار به دست “حاج میرزا بیک نوری” فراش “خلوت شاه” با هزینه بیست و چهار هزار تومان بازسازی شده است.
پل تاریخی شاه عباسی جاجرود که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده، بعنوان یکی از اصلی ترین بناهای تاریخی استان تهران دارای دو دهانه بزرگ میانی به عرض هفت و طول(از بستر رودخانه) ۱۲ متر و دو دهانه کوچک شرقی و غربی به عرض چهار و طول پنج متر است.
این پل در گذشته بدلیل بالا بودن سطح رودخانه جاجرود هر چهار دهانه یاد شده معبر آبی خروشان بود اما امروزه با احداث سد لتیان و کاسته شدن از حجم این شریان زیبای شمالشرق استان تهران تنها دهانه های میانی به گذرگاه آب تبدیل شده دو دهانه کوچک محل عبور عابرین هستند.

 

آبشار کمرد
آبشار کمرد بین جاجرود و شهر جدید پردیس و در روستای کمرد واقع شده.این آبشار زیبا در کنار روستای کمرد و در منطقه ای سرسبز و زیبا قرار گرفته است.این مکان با اینکه در استان تهران و در نزدیکی جاجرود قرار گرفته اما منطقه کمتر شناخته شده ای است.در مسیر تهران-فیروزکوه ، بعد از طی مسافت ۲ کیلومتر از شهر جاجرودبه منطقه کمرد خواهید رسید. منطقه کمرد در طول مسیر گسترده شده و کارگاه ها و کارخانه های زیادی است.با رسیدن به این منطقه از اولین دور برگردان برگشته و وارد راه اصلی کمرد شوید.در این راه با طی مسافت ۱۵۰۰ متر به روستای زیبای کمرد میرسید. بعد از رسیدن به روستا میبایستی مابقی راه راپیاده طی نمایید.مسیر زیبا و سرسبز که از کنار جوی آب میگذرد کمتر از ۱ کیلومتر طول دارد و اکنون به آبشار رسیده اید.

مسیر دسترسی به روستای کمرد به نوعی “کوره راه” است یعنی این راه به جایی ختم نمیشود. منطقه اطراف آبشار دارای درختان تنومند و گسترده ایست که فضای وسیعی را سایه میاندازد و منظره ای دل انگیز ایجاد میکند.آبشار از صخره ای با ارتفاع کمی به پایین میریزد.البته آب این آبشار متمرکز نیست یعنی شامل مجموعه آبشارهای کوچکی است که با ارتفاع کم از صخره ها سرازیر میشوند. بخشی از صخره آبشار هم تصویری رو ایجاد کرده که بی شباهت به صورت خرس نیست.

در پشت این آبشار نیز غار کوچکی معروف به “غار چهل دختر” واقع شده که افسانه های محلی از ورود چهل دختر به غار و برنگشتن آنها حکایت میشه که آدم رو به یاد افسانه “بش قارداش” در بجنورد میندازه. مردم روستا از همون سرشاخه ، بخشی از آب رو توسط لوله ای به روستا هدایت کرده اند که بتوانند از آب تمیز و زلال آن در روستا استفاده کنند. روستای کمرد هنوز هم میزبان خانه های قدیمی است . یکی از خانه های قدیمی که تا کنون حفظ گردیده در ضلع شمالی روستا،امامزاده طیب ابن طاهر است که در گذشته متعلق به کدخدای ده بوده است. امامزاده دیگری نیز بنام دو برادران در کمرد واقع شده است که در کنار چشمه کوچکی بنام چشمه ی دوبرادران با تعدادی درخت و تنها با یک سنگ بزرگ مشخص می باشد و در کمرکش کوه جنوبی روستا به نام نسوم قرار گرفته بطوریکه تقریبا از تمامی مناطق روستای کمرد می توان مزار آنها را مشاهده کرد.

 

-جدید-پردیس-5 شهر جدید پردیس

-جدید-پردیس شهر جدید پردیس

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *