رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

شهر باستانی آسک

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ آبان ۱۴۰۲

شهر باستانی آسک، شهری قدیمی و متروکه در جنوب‌شرقی هندیجان و کیان‌کوه می باشد.قدمت شهر تاریخی آسک به قبل از اسلام و دوران اشکانی و ساسانی برمی‌گردد، زمانی که مردمانی ساده‌زیست و زرتشتی مذهب در این منطقه و در نزدیکی کوه آتشفشانی آسک (کوه سوخته) اقامت گزیده و در آنجا ساکن شدند. وجود چشمه‌های مختلف در آن حوالی یکی از دلایلی بود که باعث شد تا مردم آسک آنجا را برای زندگی انتخاب کنند،همچنین وجود کوه سوخته باعث می‌شد تا ساکنین زرتشتی منطقه برای عبادت به آنجا بروند و به راز و نیاز با خدای خود بپردازند.

-باستانی-آسک-800x533 شهر باستانی آسک

شهر آسک و جنگ خوارج در دوران اسلامی

شهرت آسک در دوران اسلامی به سبب جنگی که میان خوارج ازارقه و سپاه عبیدا.. بن زیاد در این محل در گرفت معروف بوده است. در کتاب تاریخ و جغرافیای خوزستان در ص ۱۵۵و۱۵۶ سید محمد علی امام می نویسد : عبیدا… زیاد در سال پنجاه و هشتم هجری یک مجتهد بزرگ بنام ابو هلال مرداس بن حدیر حنظلی را که پیشوای خوارج ازارقه بوده در بصره به زندان انداخت . مرداس پس از رهائی از زندان عبید ا… با چهل تن از یاران خود به اهواز و سپس به شهر آسک آمدند عبید ا… سپاهی مرکب از دوهزار تن را در پی مرداس و یارانش فرستاد.

میان سپاه عبیدا… ومرداس در شهر آسک جنگ در گرفت و سپاه عبیدا… شکست خورد و چنان گریختند که تا بصره پشت سر خودرا نگاه نکردند و فرمانده شان تا مدتها مورد ریشخند کودکان بود .
در سال ۶۱ هجری مرداس ویارانش در شهر آسک استقرار یافتند. مواضع خود را مستحکم کردند اما عبیدا… که کار قتل امام حسین (ع) و یارانش را در کربلا به پایان رسانید. مجددا یک سپاه سه هزار نفری به فرماندهی سعید بن اسلم الکلابی را مامور نمود و به شهر آسک فرستاد و مرداس بن حدیر حنضلی و یارانش را در حال نماز کشتند.

%D8%A2%D8%B3%DA%A9-1 شهر باستانی آسک

آتشفشان شهر آسک

درروزگاران پیشین شهر آسک بخاطر داشتن آتشفشان نیز معروف بوده است. اکثر مورخین و بعضی از جغرافی نویسان در این مورد اظهار نظر نموده اند. آتشفشان آسک در پنج کیلومتری شهر امیدیه در کنارجاده امیدیه به آغاجاری واقع شده است و هم اکنون به کوه سوخته معروف است .
اصطخری در مورد آتشفشان آسک می نویسد: خوزستان را در نزدیک سر حدات فارس کوهی است که پیوسته آتش از آن شعله می کشد. در شب آتش آن دیده می شود ودرروز دود آن.
صاحب فارسنامه ناصری می نویسد : در اواخر ناحیه زیدون و بر تل بلندی در میانه تلهای بلند و کوتاه قبری و گنبدی است که آنرا زاهدسوخته گویند. در نزدیکی آن گنبد چندین شکاف در زمین است وهمیشه دودی که بوی گوگرد دهد از آن شکافها بیرون می آید. در شبها روشنائی دهد اعراب آنجا ر ا(زویهد) یعنی زاهد کوچک گویند و در واقع زهیت به زبان زرتشتی به معنی جهنم است .

لازم به توضیح است که آتشفشان باستانی شهر آسک در نزدیکی روستای خیط زبید و کارخانه آسفالت امیدیه جای بسیار دیدنی است. قبل از ورود اسلام به ایران مردم شهر آسک زرتشتی بوده و در روزهای خاص به کنار این آتشفشان می آمدند. در فضای باز که عادت زرتشتیان است به عبادت می پرداختند . گواه این موضوع دو مناره بیضی شکل است که در دو طرف کوه سوخته موجود است که یکی از مناره ها کاملا تخریب شده و دومی آثاری از آن پیداست و اطراف این مناره ها نیز مملو از آجر و سفال و کوزه شکسته است .

-باستانی-آسک1-800x533 شهر باستانی آسک

آثار بجا مانده از شهر آسک

آتشفشان شهر آسک (کوه سوخته فعلی).
تپه های در دهستان آسیاب بنام(برد کار گه) که کارگه مخفف کارگاه و نشان میدهد که شهر یکی شهر صنعتی بوده است. گواه موضوع هم وجود “شبه استخر و حوض هائی است که هنوز موجود است. همچنین وجود قطعات سفال و کوزه شکسته هائی است که سراسر تپه ها را پوشانده است.

-باستانی-آسک2-800x533 شهر باستانی آسک
وجودتپه هائی در روستای گرگری سفلی بنام (تل میلک) که شبیه تپه های دهستان آسیا ب مملو از سفال و کوزه شکسته مربوط به دوره های عیلامی-اشکانی و ساسانی است.
تپه های باستانی دیگری در بین روستاهای گر گری سفلی و روستای قلندری بنام (تپه های سفید) که در اینجا نیز پی ساختمانهای قدیمی و مملو از کوزه شکسته می باشد.
چشمه های آب شور در نزدیکی روستای سور مقداد(که در کتاب مرات البلدان دروصف آسک آمده بودکه آسک آب و نخل فراوان دارد و در حوالی این شهر در دشت چشمه ای است پر آب که آبش بد است ).
دره ای در اطراف آسیاب بنام (دره میخ) که اطراف این دره آثاری از قبور گذشته وجود دارد. (و احتمال دارد همان محلی که مورخین از آن یاد کرده باشند و ابن مهلهل از آن دیدن کرده و گفته است که :
“در آنجا ایوانی است عالی ـو میان ایوان و چشمه گنبدی است که قباد پدر انوشیروان بنا نهاده که ارتفاع اش بیش از صد ذراع است)همین محل باشد
وجود تپه ای دیگر که در محلی بنام(تل خکشتری)معروف است و در آسیاب وجود دارد و از آثار آن پیداست. قبلا عمارت و یا ساختمان مهمی بود و بعد ها به آتش کشیده شده است. بر روی این تپه نیز سفال و کوزه شکسته دیده می شود.

%D8%A2%D8%B3%DA%A9-4 شهر باستانی آسک

%D8%A2%D8%B3%DA%A9 شهر باستانی آسک

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *