جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

شمیل منطقه بکر هرمزگان

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ بهمن ۱۳۹۸

شمیل منطقه ای بکر در استان هرمزگان از توابع بخش مرکزی بندرعباس می باشد که در شمال شرق استان بین شهرستان میناب و بندرعباس و در ۸۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد که از شمال با بخش احمدی، از غرب با بخش تخت وقلعه قاضی، از شرق با شهرستان رودان وبخش رودخانه،وقسمت جنوبی دهستان شمیل نیز به شهرستان میناب وخلیج فارس منتهی می گردد. از جمله جاذبه های گردشگری شمیل سد بزرگ شمیل نیان ،قلعه تاریخی شمیل ،آبشار نیان در حوالی شمیل ،کروکی شمیل و نخلستان و رودخانه و مناظر طبیعی وچشم نواز آن نام برد شغل اکثر مردم منطقه شمیل کشاورزی و دامداری است .قلعه شمیل، حمام گولم، آبشار نیان و سد شمیل (در روستای نیان)، گنبد سرخ و زیارت شاه مظفرالدین (در چاه خرگ از توابع شمیل)، امامزاده شاماعزیدین وخواهرش ازجمله مکان‌های دیدنی این منطقه به شمار می‌رود.

رودخانه شمیل یا حسن لنگی با نام چیل و شقرود از کوه های شمال شرقی بندرعباس سرچسمه می‌گیرد و در مسیر خود روستای شمیل را آبیاری کرده و از شمال به جنوب جریان می‌یابد.سد بزرگ شمیل نیان و آبشار نیان از جمله جاذبه های گردشگری منطقه است که همه ساله پذیرای مهمانان و گردشگران از اقصی نقاط کشور است.

IMG 1031 Copy 600x400 1 شمیل منطقه بکر هرمزگان

عملیات اجرایی سدهای شمیل و نیان در سال ۱۳۸۰ با هدف تامین بخشی از آب آشامیدنی شهر بندرعباس، جزیره قشم و صنایع بندرعباس از طریق جایگزینی با ۳۰ میلیون مترمکعب حقابه پایین دست سد میناب آغاز شد که با ایجاد مخزن مشترک سدهای شمیل و نیان با حجم ۱۶۰ میلیون مترمکعب و بهره برداری از سفره آب زیر زمینی آن صورت گرفته است.

این سد مخزنی که در فروردین سال ۹۱ مورد بهر برداری قرار گرفت قابل تنظیم ۱/ ۶۶ میلیون مترمکعب بر روی رودخانه شمیل و زندان احداث و در آذرماه سال ۱۳۸۸ آبگیری شده است.کوه نیان با ارتفاع دوهزارو ۶۴۲ متر در رشته کوه دازان از رشته کوههای زاگرس چهارمین کوه مرتفع استان است که بدلیل پوشش گیاهی بسیار متراکم و وجود پرتگاهها یکی از صعب العبورترین قله ها برای فتح قرار داده و صعود به این قله را سخت و طاقت فرسا کرده است .چشمه آب گرم نیان در فاصله ۹۰کیلومتری و در شمال شرقی بندر عباس قرار دارد که آب این چشمه از شکاف سنگهای آهکی از زمین خارج میشود و عامل تشکیل آن تکتونیک صفحه ای است.

آب این چشمه در ردیف آبهای سولفات کلسیم همراه با منیزیم زیاد وکلرور وسدیم گرم میباشد که خواص درمانی زیادی دارد که علاوه بر استفاده جهت استحمام و آب درمانی برای آبیاری نخلستان های منطقه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

بین روستاهای ” کشکو”و ” نیان” و درشش کیلومتری چاهستان؛غارهایی وجود دارد که بطور کامل شناخته شده نیست و اماکنی ” به نام آب گولمو”وجود دارد که از آب آن برای کشاورزی وشرب استفاده می شود .

5f963101 e677 4a1d 8ac0 876f277643d3 شمیل منطقه بکر هرمزگان

جمعیت شمیل

جمعیت خود دهستان شمیل و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲٬۴۰۶ نفر (۵۲۳خانوار) بوده‌است.

آب و هوا

آب و هوای منطقه شمیل تابع شرایط کلی و اقلیم منطقه است . یکی از عوامل موثر در اقلیم و آب و هوای منطفه ی شمیل نقش بادهای گوناگون است که در فصول مختلف می وزند .از نظر جغرافیایی آب و هوای منطقه گرم و خشک است ولی از حق که نگذریم در فصل زمستان هوایی معتدل و دلپذیر دارد و داری چشم انداز های سبز و زیبا است .

سنت ها و باورها

فرهنگ عامه مجموعه عوامل مرتبطی است که نحوه ی زندگی این قوم را تعیین می کند این عوامل عبارتند از : زبان ، رسوم ، عادات ، دانسته ها ، عقاید ، مذب ، پذیرفته های اخلاقی ، محرمات ، قوانین ، اصول مالکیت ، هنر ، صنایع خلاصه مجموعه ی اعمال و افکار مردم این قوم در اثر زندگی افراد ، آن هم در طول سالها بوجود آمده ، شکل گرفته و از نسلی به نسل بعد منتقل می گردد.
بطور مثال یکی از سنت هایی که همه ساله توسط مردم بصورت خود جوش در این دهستان انجام می شود پخت حلیم است که در گویش محلی اصطلاحاً (مال خدا) می گویند . اهالی معتقدند که خداوند با این عمل خدا پسندانه ( انفاق در راه خدا )، درد و بلا و عذاب الهی را از مردم دور می کند و موجب نزول باران رحمت در این منطقه می شود این کار در اول فصل زمستان و در محله درمانگاه انجام می گیرد و همچنان تا کنون ادامه دارد .
بطور خلاصه ساکنان دهستان شمیل ، مردمانی دین دار ، درستکار ، سخت کوش ، میهمان نواز و مهربان هستند و بیشتر آنان در باور های دینی خود استوار هستند و به پیشوایان دینی و بزرگان احترام می گذارند.
روضه خوانی ، نوحه خوانی ، تعزیه خوانی و فاتحه خوانی از سنت های معمول در گذشته تا به حال در دهستان شمیل می باشد .

رودخانه شمیل شمیل منطقه بکر هرمزگان

فعالیت های اقتصادی مردم منطقه شمیل در بخش کشاورزی با زیر بخش های عمده یعنی زراعت ، باغداری ، دام و طیور متمرکز بوده البته بدلیل کمبود آب شیرین و گرمای طاقت فرسا کار کردن در بخش کشاورزی مشکل است . در حال حاضر انواع محصولات کشاورزی مانند : گوجه فرنگی ، بادمجان ، پیاز ، خیار ، هندوانه و خرما است لازم بذکر است که در گذشته که بارندگی فرآوان بود محصول انگور نیز وجود داشت که در این منطقه معروف بوده است .در حال حاضر بیش از ۱۹ رقم نخل در این منطقه وجود دارد که عبارتند از : آلومهتری ، شکری ، کلک سرخ ، سرخ دنگ ، مرداسنگ ،زرد ، هلیلی ، خنیزی ، نغار ، منگناس ، زرک ، خاروآزادی ، گوردیال ، کریته ، شاهینی ، نیم کدینی ، موسلی ، مرزبان و کابلی .وجود مرکبات در منطقه یکی از ویژگی های باغداری محسوب میشود که در این میان می توان به لیمو ترش ، لیمو شیرین ، پرتقال و نارنج اشاره نمود.

پوشش افراد

لباس محلی زنان شمیل، پوششی با استفاده از دوختی ساده و پارچه های نخی ، رنگی با خوس بافی که شلوار ، پیراهن ،چادر و روسری را در بر می گیرد در گذشته تن پوش زنان شمیل، کندوره نام داشت .شلوار زنان نیز شلوار پولکی ، خوسی و بادله ای بود .لچک نیز یک نوع کلاه مخصوص زنان بوده که برای نگه داشتن روسری کار برد داشته است . علاوه بر لچک از جلبیل خوسی ، لیسی و چادر استفاده می شد .
برای پوشش مردان نیز نوعی شلوار وجود داشته که به لنک معروف بوده و به جای کلاه از مندیل استفاده میکردند که امروزه کمتر از آن استفاده می شود .

بازی ها و سرگرمی ها

در گذشته های دور ورزش در روستاها و محلات ، حال و هوای دیگری داشت . در ایام تعطیل ، اعیاد و جشن های عروسی جوانان در گوشه ای از محله گرد هم می آمدند و به بازی و ورزش مورد علاقه خود می پرداختند .
انواع بازی های محلی و سنتی از قبیل : دارتوپا ، درا ، لرا ، هوتا و پنجه ، دارکلکا ، هفت سنگ بالا ، رمازا ، سنگ چلکا ، چشم بستکا ، کچل کچلا ،کرموجوکا ، کل شیطونا و موریا در دهستان شمیل رایج بوده که شرح یک یک آنها مستلزم صرف وقت زیادی است .

صنایع دستی دهستان شمیل

صنایع دستی در دهستان شمیل به سه نوع تقسیم می شود : الف) صنایع دستی نخیلاتی مانند :حصیر بافی ، سوند بافی ، پری ، تولک ، تحته ، بادبزن یا همان گوزن ، ب)صنایع دستی گلی مانند : جهله ، کوزه و غیره ج)صنایع دستی تزئین لباس زنان مانند : شک ، وعدو ، کمه دوزی ، گلابتون دوزی ، خوس دوزی و غیره

در دهه های گذشته دهستان شمیل تداعی گر سر سبزی و نخل های سر به فلک کشیده بود تا اینکه در سال ۱۳۸۸ آتش بر جان باغات این منطقه افتاد و امید را از کشاورزان این دهستان گرفت و دیگر خبری از سرزندگی و شادابی در این منطقه نیست و کشاورزن این منطقه را بی کار ساخته است.
با احداث سد شمیل و نیان در این منطقه تنها تا مدت کوتاهی اهالی را مشغول به کارگری کرد و بعد از آن مردمان این دهستان برای به دست اوردن شغلی مناسب مجبور به ترک روستا و مهاجرت به شهرها شده اند.با ورود به این روستا حضور زنان این منطقه در کشاورزی چشم هر رهگذری را به خود جلب می کند؛ بانوانی که برای کمک به تامین معیشت خانوده مجبور به کارگری در زمین های زراعی بوده و دوشادوش مردان در فصل پاییز و زمستان به برداشت محصولات کشاورزی خارج از فصل مشغول هستند.

IMG 1091.JPGش 600x450 1 شمیل منطقه بکر هرمزگان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *