رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ خرداد ۱۳۹۹

شرکت حمل و نقل بین المللی

اشتراک گذاری

شرکت حمل و نقل بین المللی
شرکت حمل و نقل بین المللی عبارتست از یک شخصیت حقوقی که به منظور انجام عملیات حمل و نقل بین المللی شامل فعالیتهای فورواردی و کریری و یا هردو تشکیل شده است.

حمل و نقل بین المللی کالا
حمل و نقل بین المللی کالا عبارتست از جابجایی و حمل کالا از نقطه ای در داخل یک کشور به نقطه ای در داخل کشور دیگر با رعایت قوانین و مقررات حاکم بر آن.

فعالیت فورواردی

فعالیت فورواردی عبارتست از عمل هماهنگی و ترتیب حمل کالا به یکی از طریق مختلف حمل و نقل زمینی، حمل ونقل هوایی، حمل ونقل دریایی، حمل ونقل ریلی و یا ترکیبی از آنها و قبول مسوولیت به موجب بارنامه صادره و قراردادهای منعقده میان طرفین. شرکتی که در این زمینه فعال است فورواردر نمامیده می شود.

حمل ونقل مرکب بین المللی
عبارت است از حمل کالا توسط حداقل دونوع وسیله حمل و نقل متفاوت، از محلی واقع در داخل یک کشور که حمل کالا توسط عامل حمل و نقل مرکب به عهده گرفته می شود تا محل تعیین شده برای تحویل واقع دریک کشور متفاوت، که تحت قراردادی با عنوان حمل و نقل مرکب صورت می گیرد. عملیات جمع آوری وتحویل کالا که دراجرای یک قرارداد تکنوعی صورت می گیرد به عنوان یک حمل و نقل مرکب تلقی نمی شود.

image_900x600_04 شرکت حمل و نقل بین المللی

تعریف بارنامه

سندی است که شرکت حمل کننده یا نماینده وی پس از وصول کالا صادر می نماید و حاکی از حمل کالای معینی از یک نقطه (مبدا حمل) به نقطه دیگر (مقصد حمل) با وسیله حمل مورد توافق (کشتی، قطار، کامیون، هواپیما و یا ترکیبی از آنها) در مقابل کرایه حمل معینی می باشد.

انواع بارنامه

بارنامه ( به انگلیسی Bill of lading ، فرانسوی connaissement ) به اختصار B/L یا B.L سندی است که توسط شرکت حمل و نقل صادر می شود و به عنوان سند اصلی در خرید و فروش خارجی مربوط به خرید یا فروش کالا یا کالاهایی شناخته می شود یا به تعریف دیگر بارنامه سند اصلی انتقال مالکیت کالا از فروشنده به خریدار است. بعضی از بارنامه ها قابل انتقال می باشند اما برخی دیگر غیر قابل انتقال هستند. معمولا در بارنامه غیر قابل انتقال روی آن عبارت Non-negotiable به معنی غیرقابل انتقال درج می شود. شما می توانید با توجه به انواع بارنامه ها اطلاعات دقیق تری در خصوص این بارنامه ها کسب نمایید.
بارنامه معمولا در سه نسخه اصل که عبارت ORIGINAL روی آن درج شده است و چند عدد کپی صادر می شوند که در روی نسخه های کپی عبارت copy درج می شود.

بارنامه حمل مرکب فیاتا (.F.B.L)
یک سند حمل مرکب می باشد که به وسیله فیاتا برای استفاده عاملین حمل و نقل (Forwarder) بین المللی که به عنوان عاملان حمل و نقل مرکب عمل می کنند تنظیم شده است.

بارنامه هوایی

بارنامه هوایی که آنرا AIR WAY BILL یا AIR CONSIGMENT NOTE ویا AIR FREIGHT NOTE می‌نامند که معمولا در ۱۲ نسخه صادر می گردد که ۳ نسخه اصلی آن از نظر تجارتی مهم بوده و بقیه نسخ آن برای قسمت‌های داخلی شرکت هواپیمایی که در زمینه حمل و نقل هوایی کالا فعال است به کار می رود.

سه نسخه اصلی بارنامه هوایی به ترتیب عبارتند از :
۱- نسخه اصلی اول برای شرکت حمل کننده یا صادر کننده .FOR CARRIER
۲- نسخه اصلی دوم برای گیرنده کالا FOR CONSIGNEE
۳- نسخه اصلی سوم برای فرستنده کالا .FOR SHIPPER

بارنامه هوایی صرفا یک رسید می باشد و سند قابل معامله و یا سند مالکیت کالا به حساب نمی آید و لذا ذی نفع کالا پس از دریافت بارنامه , به شرکت هواپیمایی مراجعه نموده و پس از آن ارائه آن به شرکت هواپیمایی , حواله تحویل کالا به لاتین ( DELIVERY ORDER ) را دریافت می‌دارد .

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *