رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ آذر ۱۳۹۹

شب یلدای کرونایی

اشتراک گذاری

روزهای کرونایی از مناسبت‌هایی همچون نوروز سپری شد تا رسید به آئین کهن دیگری به نام شب یلدا، طولانی‌ترین شب سال؛ شب سردی که هر سال با دیدار خانواده ها گرم می‌شد و نشستن پای صحبت بزرگترها بلندی شب را از خاطر می‌برد؛ اما امسال وضعیت متفاوتی بر همه خانه‌ها و خانواده‌ها حکم‌فرما است.نزدیک به ۱۱ ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران می گذرد و مردم در این مدت روزهایی را تجربه کرده اند که حتی شاید به خواب هم نمی دیدند و شاید تصور کردن آن برایشان در گذشته شبیه فیلم ها و داستان های علمی و تخیلی بود.

در این مدت اتفاقی که به سختی شاید بتوان گفت تک تک ایرانی ها آن را تجربه کرده اند، تلخی مرگ نزدیکان، دوستان و عزیزانشان بر اثر ابتلا به کرونا بود.در ۱۱ ماه گذشته ویروسی که ادعا می شود وزن مجموعه آن که در سراسر جهان منتشر شده است به پنج گرم هم نمی رسد، توانست بسیاری از عادات و رفتار مردم را تغییر دهد، نمازهای جماعت را تا حد امکان به تعطیلی کشاند، نماز جمعه را در شهرهای قرمز و نارنجی متوقف کند، مهمانی ها، عروسی ها و عزاداری ها را پایان بخشید و در نهایت شیوه جدیدی برای برگزاری مراسم های فرهنگی معرفی کند.

یلدای مجازی

روزهایی که نزدیک به تحویل سال نو خورشیدی بود و بوی عید و فروردین از گوشه و کنار شهر سرک می کشید و شکوفه های سفید و صورتی یکی پس از دیگری چشم باز می کرد، مردم را بی تاب دیدن و استقبال از بهار ساخته بود، بهاری که هر سال با عید نوروز و دید و بازدید آغاز می شد.عید سال ۱۳۹۹ در حالی برگزار شد که از یک سوی دل ها بی تاب دیدار همدیگر بود و از سوی دیگر این بیم می رفت که مبادا این دیدار سبب مرگ و بیماری عزیزی شود.

راه حل چه بود جز آنکه بتوان برای یک سال هم که شده دست از برگزاری این آئین دیرین و کهن ایرانی برداشت، دست به دامن تلفن و فضای مجازی شد و با تماسی کوتاه هم احوال بزرگ و اقوام را پرسید و هم از سلامتی این دیدار مطمئن بود.روزهای عید نوروز اینگونه سپری شد تا رسید به آئین کهن دیگری به نام شب یلدا، طولانی ترین شب سال، شب سردی که هر سال با دیدار خانواده ها گرم می شد و نشستن پای صحبت بزرگترها بلندی شب را از خاطر می برد.

کرونا همچنان با همه مراقبت ها و محدودیت هایی که مسئولان برای مقابله با آن در پیش گرفته اند، در سراسر ایران و استان تهران با جمعیت ۱۴ میلیون نفری لحظه ای از لوث وجود آن آسودگی ندارد.طی یک ماه گذشته مسئولان با تصمیم گیری برای تشدید محدودیت های کرونایی در رفت و آمد مردم، فعالیت واحدهای صنفی، دورکاری کارمندان و ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد در استان تهران، آمار تعداد فوتی های بر اثر ابتلا به کرونا از رقمی که می رفت به ۵۰۰ برسد، به کمتر از ۱۹۰ نفر رسید.

دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آخرین گفت و گوی خود با خبرنگاران در ۲۸ آذر امسال اعلام کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته با فوت ۱۷۸ بیمار، شمار جانباختگان قطعی بر اثر ابتلا به کرونا در کشور به ۵۳ هزار و ۲۷۳ نفر رسید.وی در صحبت های خود به بحث مهم شب یلدا هم اشاره کرد و گفت: این مناسبت برای همه ما شبی خاطره انگیز است اما با توجه به شرایط اپیدمی کرونا از مردم می خواهیم برای حفظ سلامت خود و عزیزانشان از دورهمی‌های حضوری در این شبها خودداری کنند.وی تاکید کرد: مردم می توانند دورهمی ها را به صورت مجازی برگزار کنند تا خاطره یک دورهمی کوچک در بلندترین شب سال با بیماری و از دست دادن عزیزان تلخ نشود.

سرخی یلدا یا سیاهی مرگ با کرونا؟

نیما جوان ناشر آثار موسیقی ایران نیز برای آنکه سهمی در تشویق مردم برای همراهی در شب یلدا داشته باشد گفت: شب یلدای امسال می تواند پیش درآمد سمفونی بزرگ سیاهی مرگ باشد و بهتر است از طریق فضای مجازی مراسم امسال را برگزار کنیم.

این ناشر پرکار آثار شنیداری موسیقی که خود نیز مدتی قبل به این بیماری مبتلا شده بود، ادامه داد: امسال شیوع ویروس کرونا شرایط حساس و متفاوتی را برای ما رقم زده است و ما دیگر توان شنیدن اخبار مرگ عزیزانمان را نداریم.

وی افزود: در یک سال گذشته شاهد از دست دادن بسیاری از مفاخر فرهنگی و هنری ایران بودیم و هیچ مشکلی نخواهد بود اگر یلدای امسال متفاوت از سالهای گذشته و از طریق فضای مجازی برگزار شود.

این فعال عرصه موسیقی خاطرنشان کرد: من از همه مردم هنردوست عاجزانه و صمیمانه تقاضا می‌کنم به خود و عزیزانشان رحم کنند و امسال شب یلدا را در خانه خود جشن بگیرند تا در فردایی نه چندان دور آنگاه که در جشن و پایکوبی شاهد شکست کرونا خواهیم بود، اشک شوق جایگزین مویه های فراق شود.

وی گفت: یلدای متفاوت امسال فرصتی است تا به فلسفه یلدا بیشتر بیاندیشیم، بیرون کردن شب از درون. فرصت برای معاشرت بسیار است اما برای فکر کردن کم، امسال بیشتر فکر کنیم و به قولِ جناب ابتهاج «شب را ز خود بیرون کنیم».

رضا فیاضی بازیگر و نویسنده نیز از دیگر هنرمندانی است که مردم را به برگزاری یلدا با کمک فضای مجازی تشویق کرد و یادآورشد: برگزاری یلدای امسال در فضای مجازی می تواند شیرینی متفاوتی را برای ما به ارمغان داشته باشد.

وی اظهارداشت: تردیدی نیست که دور هم جمع شدن در شب یلدا بسیار شیرین است اما وجود مهمان ناخوانده ای چون کرونا این اقدام بهای سنگینی دارد.

فیاضی تاکید کرد: واقعیت آنست که دور هم جمع شدن بسیار خوب، دل‌چسب، جذاب و خاطره‌انگیز است اما امروز سوال آنست که این دور هم جمع شدن به چه قیمتی باید انجام شود؟ به قیمت از دست دادن عزیزانمان و در سوگ آن‌ها نشستن؟

رضا بابک بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون که خود را با سریال آرایشگاه زیبا در ذهن اغلب ایرانی ها ماندگار ساخته است نیز به مردم توصیه کرد که برگزاری این جشن در خانه و فضای مجازی با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر کشور، معرف رسالت انسانی و فرهنگ ایرانی است.

وی با بیان آنکه ترس من از آنست که بازتاب اخبار درگذشت هم‌وطنانمان برای مردم عادی شود که این درحقیقت به معنای عبور از تمام خط قرمزها در تلاش برای شکست شیوع این بیماری به شمار می‌رود گفت: هرچند با افزایش آمار مبتلایان و هموطنانی که متاسفانه آن‌ها را از دست دادیم، شاهد توجه بیشتر مردم به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بودیم.

بابک اعلام کرد: با شناختی که از هموطنانم دارم، می‌دانم در این شرایط، هم برای خود و هم برای سلامت و در امان ماندن دیگر هم‌میهنان‌مان تلاش می‌کنند.

تردد بعد از ساعت ۲۰ ممنوع

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران نیز در این میان برای آنکه بتواند مانعی در برابر وسوسه برخی افراد برای خروج از خانه و دیدار شب یلدا بتراشد، مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ را به ساعت ۲۰ در تهران اعلام کرد و خواستار همکاری همه مردم مانند عید نوروز برای مقابله با ویروس کرونا شد.

وی ادامه داد: بار دیگر از شهروندان فهیم استان تهران درخواست می کنم تا همانند دیگر آیین های ملی نظیر روز ۱۳ فروردین که با هدف قطع زنجیره بیماری کرونا در منازل خود ماندند این بار نیز در ۲ روز منتهی به شب یلدا در روزهای شنبه و یکشنبه هفته پیش رو یاریگر ما در اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی کرونا باشند.

سلامتی مقدم بر دیدار در یلدا

دکتر حمید عبادی فوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیری نیز با اشاره به خستگی کادر درمان به دنبال تلاش شبانه روزی طی ۱۱ ماه گذشته، به مردم توصیه کرد تا طولانی ترین شب سال را با توجه به شیوع ویروس کرونا، بدون دورهمی برگزار کنند و سلامتی خود و خانواده را به خطر نیندازند.

وی افزود: دورهمی‌های شبانه به خصوص اینکه در آستانه شب یلدا نیز هستیم سبب شیوع بیشتر ویروس کرونا در سطح جامعه و افزایش آمار بستری و مرگ و میر هموطنان به خصوص قشر سالمند خواهد شد.

عبادی اظهار داشت: با وجود اینکه شب یلدا یک سنت خوب و حسنه است و سبب جمع شدن مردم در کنار هم خواهد شد اما امسال در شرایط خاصی قرار داریم زیرا نتایج مطالعات انجام شده در دنیا نشان داده مهمترین راه انتقال کرونا ایجاد تجمعات کوچک است که در ایران این موضوع بیشتر ختم به دورهمی های خانوادگی می شود.

احسان محبی مسئول کارگروه فناوری و دولت الکترونیک قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا هم برای تشویق مردم به برقراری ارتباط مجازی در شب یلدا از پخش رایگان تمامی فیلم ها و سریال های پلتفورم های ویدئو در شب یلدا خبر داد.

وی اضافه کرد: پلتفرم‌های ویدئو درخواستی (VOD) شامل آیو، تیوا، نماوا و فیلیمو در راستای اجرای سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، قرارگاه عملیاتی ستاد و تشویق مردم به ماندن در منزل، کاهش ترددهای غیرضروری و برگزار نکردن مهمانی‌ها و دورهمی ‌های خانوادگی در شب یلدا به منظور قطع زنجیره انتقال این ویروس، اقدام به پخش رایگان کلیه فیلم‌ها، سریال‌ها و دیگر محتواهای خود در شب یلدا (۳۰ آذر لغایت یکم دی ۱۳۹۹) خواهد کرد.

وی از علاقمندان خواست برای اطلاع دقیق از ساعت آغاز و پایان ارایه رایگان خدمات هر کدام از این سرویس ها به وبگاه های رسمی این موسسات مراجعه کنند.

دلهره کادر درمان، مسئولان و دلسوزان مردم همزمان با پیش رفتن عقربه های ساعت و نزدیک شدن به طولانی ترین شب سال و آخرین شب از پاییز سال جاری، در حالی بیشتر و بیشتر می شود که تنها امید همه همراهی مردم برای استفاده از فضای مجازی به منظور برگزاری این مراسم کهن و تاریخی است تا کوشش هزاران پزشک و پرستار در مهار ویروس کرونا بی ثمر نماند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *