جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بیمه مسافرتی – شرایط و پوشش های انواع بیمه های سفر

تاریخ بروزرسانی :
۳۰ آذر ۱۳۹۹

در سفر ها بخصوص سفرهای خارجی گاه مشکلات ناخواسته یا بیماری های ناگهانی پیش می آید .تغییر در برنامه سفر، هزینه‌های بسیار زیادی را در بر دارد.گم شدن مدارک در سفر، تاخیر در پرواز، حتی هزینه درمان بعضی از بیماری های ساده مثل سرماخوردگی، و درد دندان می‌تواند هزینه و دردسر زیادی برای شما داشته باشد.با توجه به هزینه‌های درمان در کشورهای خارجی و ارزش پایین پول کشور ما، طبیعی است که شما پول کافی به همراه نداشته باشید، در آن شرایط تهیه پول نقد در کشور غریب کاری بسیار پیچیده و گاهی غیر ممکن است.بنابراین سفر کردن بدون بیمه، مخصوصا به کشورهای خارجی ریسک بزرگی است.در این مطلب با بیمه مسافرتی – شرایط و پوشش های انواع بیمه های سفر آشنا می شویم . باما همراه باشید .

بیمه مسافرتی 1 بیمه مسافرتی   شرایط و  پوشش های انواع بیمه های سفر

بیمه مسافرتی چیست؟

بیمه مسافرتی یا مسافران خارج از کشور، بیمه‌‌ای است که برای افرادی که راهی سفر به خارج از کشور‌ می‌باشند، کاربرد دارد.‌‌بیمه‌گذاران در این نوع بیمه تحت پوشش تمام هزینه‌های درمانی و بیمارستانی از جمله ویزیت پزشک، جراحی، پانسمان، انواع آزمایش‌‌های پزشکی، مخارج بیهوشی، هزینه‌های اتاق عمل و جابه‌جایی به بیمارستان، هزینه‌های دارو، دندانپزشکی، بلایای طبیعی، تروریسم، زایمان و هر حادثه دیگری است که ‌‌بیمه‌گر و ‌‌بیمه‌گذار براساس شرایط قرارداد و با رعایت فرانشیز توافق کرده‌اند، قرار‌ می‌گیرند.

اصطلاحات عمومی بیمه‌

اصطلاحات زیر صرف‌ نظر از هر معنی و مفهوم دیگری که ممکن است داشته باشند در این شرایط عمومی با تعریف مقابل آن به کار رفته است.

بیمه‌شده: در واقع همان ‌‌بیمه‌گذار است و به هر فرد ساکن و یا مقیم کشور ایران که کمتر از ۷۰سال سن داشته و تحت پوشش ‌‌بیمه‌نامه معتبر مسافرتی صادره از طرف شرکت ‌‌بیمه‌گر باشد، بیمه‌شده گفته می‌شود.
حق‌بیمه: هزینه‌‌ای که بیمه‌شده در مقابل تعهدات ‌‌بیمه‌گر می‌پردازد و انجام تعهدات ‌‌بیمه‌گر منوط به پرداخت حق‌بیمه به نحوی که در قرارداد ‌‌بیمه‌نامه توافق شده، است.
موضوع بیمه: جبران هزینه‌های پزشکی و غیر پزشکی و ارائه سایر خدمات طبق شرایط مندرج در ‌‌بیمه‌نامه.
فرانشیز: بخشی از هزینه‌ها است که به عهده خود فرد است و توسط بیمه‌شده پرداخت می‌شود.

اصطلاحات تخصصی بیمه‌ مسافرتی

بستگان درجه اول: شامل همسر قانونی، فرزندان (کمتر از ۱۸ سال)، پدر، مادر، برادر و خواهر بیمه‌شده می‌باشد.

صدمات بدنی: عارضه پزشکی است که به دلیل یک عامل ناگهانی، قهری و خارج از اراده و کنترل ‌‌بیمه‌گذار، پس از شروع سفر بیمه‌شده به خارج بوجود آمده باشد.

بیماری: هرگونه تغییر درسلامتی ‌‌بیمه‌گذار در طول مدت اعتبار ‌‌بیمه‌نامه که توسط یک پزشک تشخیص و تأیید شده باشد. البته باید این بیماری مادرزادی و ارثی نبوده و ‌‌بیمه‌گذار سابقه آن بیماری را قبل از دریافت بیمه مسافرتی نداشته باشد.

بیماری حاد: هرگونه تغییر در سلامتی بیمه‌شده که باعث بستری شدن شخص در بیمارستان شود و بنا به نظر تیم پزشکی، ‌‌بیمه‌گذار قادر به ادامه سفر در تاریخ برنامه‌ریزی شده نباشد و یا این که جان فرد را به خطر بیاندازد.

قرنطینه اجباری پزشکی: عبارت است از انجام عملیات ایزوله و محدود کردن اجباری فرد به منظور جلوگیری از فراگیرشدن یک بیماری.

محدودیت جغرافیایی بیمه مسافرتی

بیمه‌شدگان بلافاصله بعد از شروع سفر به خارج از ایران،‌ می‌توانند از مزایای بیمه مسافرتی در سراسر جهان استفاده کنند، مشروط بر اینکه بیماری یا حادثه بیرون از منطقه جغرافیایی مشخص شده در قرارداد و یا در کشورهایی که درگیر جنگ داخلی یا خارجی می‌باشند، رخ نداده باشد.

مدت پوشش بیمه مسافرتی

تاریخ اعتبار ‌‌بیمه‌نامه مندرج در قرارداد ‌‌بیمه‌نامه مسافرتی، مدت پوشش این ‌‌بیمه‌نامه را مشخص می‌نماید.

بیمه مسافرتی 2 بیمه مسافرتی   شرایط و  پوشش های انواع بیمه های سفر

مزایای بیمه مسافرتی

انتقال پزشکی

در صورت بروز جراحات بدنی و یا بیماری ناگهانی (و یا قرنطینه اجباری) برای فرد بیمه‌شده، در مدت اعتبار قرارداد، شرکت ‌‌بیمه‌گر متعهد به پذیرش و انتقال بیمه‌شده با نظارت پزشکی لازم به نزدیک‌‌ترین بیمارستان یا مراکز درمانی مجهز، در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به هر طریق‌ می‌‌باشد.

پرداخت هزینه پزشکی

پرداخت هزینه‌‌های پزشکی و بستری براساس نرخ ارز مندرج در ‌‌بیمه‌نامه و با استناد به گواهی پزشکی مبنی بر نیاز فوری به درمان در مدت پوشش (بعد از کسر فرانشیز هزینه‌های پزشکی غیر بستری)، شامل ویزیت اولیه و هزینه‌های دارویی، جراحی‌های سرپایی، فیزیوتراپی، خدمات تصویربرداری و آزمایشگاهی و انتقال مصدومان و بیماران به مراکز پزشکی مربوطه ناشی از حوادث و هزینه‌های پزشکی ناشی از بستری و جراحی در بیمارستان و مراکز جراحی را پوشش‌ می‌دهد.

پرداخت هزینه‌های غیرپزشکی

در صورتی که بیمه‌شده به دلیل حادثه یا بیماری‌های مندرج در ‌‌بیمه‌نامه مسافرتی، در بیمارستان بستری شود و بر اساس نظر پزشک معالج و تایید پزشک معتمد ‌‌بیمه‌گر به همراه نیاز داشته باشد، هزینه‌های متعارف رفت و برگشت یکی از بستگان درجه اول بیمه‌شده از کشور محل اقامت بیمه‌شده به محل بستری و نیز مخارج اقامت او پرداخت خواهد شد.
اگر ‌‌بیمه‌گذار به دلیل فوت یکی از اعضای نزدیک خانواده (تا بستگان درجه دوم) خود ناچار به توقف سفر شود، در صورتی که شخص قادر به سفر با وسیله نقلیه شخصی خود و یا وسیله نقلیه‌‌ای که برای سفر اجاره شده است نباشد، ‌‌بیمه‌گر هزینه سفر او را پرداخت خواهد نمود. ‌‌بیمه‌گذار باید دلایل، اسناد یا گواهی‌هایی که موجب توقف سفر وی شده است (مانند گواهی فوت) را به شرکت ‌‌بیمه‌گر ارائه نماید.
هزینه متعارف بازگشت غیرمنتظره بیمه‌شده به دلیل صدمات یا بیماری حاد پزشکی در صورتی که نتواند از بلیط برگشت استفاده نماید.
هزینه‌های لازم جهت تهیه مدارک مهم مسافرتی نظیر گذرنامه، گواهینامه رانندگی و یا مدارک کنسولی در صورت گم‌شدن مدارک مربوطه.

پرداخت هزینه‌های فوریت‌های دندانپزشکی

شرکت ‌‌بیمه‌گر در صورت نیاز، هزینه‌های فوری دندانپزشکی را به ‌‌بیمه‌گذار در خارج از کشور محل اقامت او تا سقف مبلغ مندرج در ‌‌بیمه‌نامه و پس از کسر فرانشیز پرداخت خواهد نمود.

این هزینه‌ها به معالجه صدمات ناشی از حوادث، دندان درد، درمان عفونت و کشیدن دندان محدود‌ می‌گردد و شامل هزینه‌های پروتز و یا پر کردن دندان‌ نمی‌‌شود.

تحویل دارو

در صورتی که پزشک معالج ‌‌بیمه‌گذار دارویی را حتی پیش از سفر تجویز کرده باشد، در صورت نبودن دارو در محل اقامت ‌‌بیمه‌گذار، ‌‌بیمه‌گر هزینه‌های ارسال اضطراری دارو را پرداخت خواهد نمود.

بازگرداندن جسد متوفی

هزینه‌های متعارف مربوط به تهیه تابوت و انتقال جسد بیمه‌شده متوفی به نزدیکترین فرودگاه‌ بین ‌المللی محل اقامت وی در کشور مبداء یا محل اقامت (هزینه‌های برگزاری مراسم تشییع و تدفین در تعهد ‌‌بیمه‌گر نمی‌باشد).

راهنمای پزشکی

‌‌بیمه‌گر موظف است اطلاعات مورد نیاز بیمه‌شده از قبیل نام و نشانی پزشکان متخصص، دندانپزشکان، داروخانه، بیمارستان و مراکز درمانی، آمبولانس و دیگر مراکز تخصصی جهت بیماران و مصدومان را در اختیار ‌‌بیمه‌گذار قرار دهد و راهنمایی‌های لازم را ارائه کند. این راهنمایی به معنی تشخیص پزشکی نمی‌باشد.

کمک رسانی حقوقی

‌‌بیمه‌گر در شرایطی که شخص طبق قوانین محلی تحت پیگرد قانونی مسئولیت مدنی ناشی از وارد آوردن خسارت تصادفی به شخص ثالث و یا نقض غیر عمدی قوانین حاکم بر کشور فوق قرار گیرد، هزینه‌های مربوط مراحل قضایی را سازماندهی و پرداخت خواهد نمود. این مزایا شامل خسارات ناشی از استفاده، نگهداری و یا در اختیار داشتن اتومبیل نمی‌گردد.

راهنمایی برای رفع مشکلات

در صورت گم شدن مدارک، ‌‌بیمه‌گر موظف است‌ در صورت گم‌ شدن مدارک مهم مسافرت از جمله گذرنامه و ویزا راهنمایی‌‌های لازم را به بیمه‌شده ارائه نماید.

بازگرداندن کودکان بی سرپرست

هرگاه بیمه‌شده یا جسد وی به ایران منتقل شود، ‌‌بیمه‌گر هزینه‌های متعارف جهت بازگرداندن افراد زیر ۱۵ سال همراه فرد بیمه‌شده که در اثر این حادثه بی سرپرست مانده‌اند و قادر به سفر با وسیله نقلیه شخصی و یا وسیله نقلیه‌ای که در ابتدای سفر مورد استفاده قرار گرفته است نمی‌باشند را همراه با یک سرپرست (یک نفر از بستگان وی) به ایران پرداخت خواهد نمود.

بیمه مسافرتی 3 بیمه مسافرتی   شرایط و  پوشش های انواع بیمه های سفر

 

استثنائات بیمه مسافرتی

هزینه‌ها و خساراتی که تحت پوشش بیمه مسافرتی قرار نمی‌گیرند:
کمک رسانی فقط به مسافرینی است که کمتر از ۹۲روز متوالی خارج از ایران باشند ارائه خواهد شد.
بیمه‌شده در مورد هزینه‌هایی که شخصا و بدون موافقت قبلی شرکت ‌‌بیمه‌گر متحمل شده است، مشمول جبران خسارت نخواهد بود.
بیماری سابقه‌دار، ابتلای مجدد به بیماری مزمن یا ادامه‌دار و یا عوارضی که بیمه‌شده قبلا از آن آگاهی داشته و قبل از شروع پوشش بیمه‌‌ای برای آن تحت درمان بوده یا می‌باشد. دوران نقاهت جزئی از دوران بیماری محسوب می‌شود.
موارد ناشی از جنگ، تجاوز نظامی، اعمال دشمنان خارجی، مخاصمات (جنگ اعلام شده یا نشده)، جنگ داخلی، قیام، شورش، تروریسم و عملیات نظامی، بلوا و ناآرامی اجتماعی.
مباشرت، مشارکت یا معاونت در عمل مجرمانه.
شرکت در مسابقه اسب‌ دوانی، مسابقه دوچرخه ‌سواری و هر نوع مسابقه یا نمایش با وسایل موتوری و شرکت در تمرینات و مسابقات ورزشی حرفه‌ای نظیر کوه‌ نوردی (صعود حرفه‌ای)، هوا نوردی و هرگونه پرواز، غار نوردی، غواصی، ورزش‌‌های زمستانی یا تمرین به منظور شرکت در مسابقات رسمی و یا نمایش و یا هرگونه ورزش و تفریحی که بطور معمول و معقول خطرناک تلقی می‌شود.
آلودگی ناشی از آثار مستقیم یا غیر مستقیم رادیو اکتیویته، تشعشعات هسته‌‌‌ای یا هر مورد مربوط به آن.
زایمان در خلال سه ماه مانده به موعد زایمان و سقط جنین اختیاری.
آثار جزئی و یا کلی ناشی از مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی و دارو‌های روان‌ گردان به ‌استثنای داروهایی که با تجویز پزشک ذیصلاح مصرف شده باشد.

سایر خسارت‌هایی که تحت پوشش بیمه مسافرتی نیستند:
ریسک‌های شغلی بیمه‌شده که طبق قانون به عنوان حوادث شغلی و کار قلمداد می‌شود.
اختلالات مادرزادی و بیماری‌‌های ناشی از آن.
پیشگیری یا واکسیناسیون.
عوارض ناشی از فیزیوتراپی.
انرژی درمانی، آفتاب درمانی و درمان به منظور زیبایی، معالجه از طریق چشمه‌‌های آب معدنی.
عوارض ناشی از بیماری‌های روانی و جنون.
موارد بیماری، مرگ، یا جراحات ناشی از خودکشی و یا اقدام به خودکشی.
وظایف بیمه‌شده بیمه مسافرتی
در صورت نیاز به خدمات، بیمه‌شده قبل از هر اقدام شخصی و در اولین فرصت ممکن با نزدیک‌ترین مرکز پاسخگویی و راهنمای شبانه ‌روزی بیمه‌گر در ایران تماس گرفته و اطلاعات زیر را اعلام نماید:

نام کامل بیمه‌شده، شماره و تاریخ اعتبار ‌‌بیمه‌نامه مسافرتی، شماره گذرنامه.
نشانی محل اقامت در ایران و شماره تماس.
شرح مختصر حادثه، بیماری و نوع کمک مورد درخواست.
در موارد بستری حداکثر ظرف مدت ۵ روز از زمان بستری شدن و قبل از ترخیص موضوع را به بیمه‌گر اعلام نماید.
از هر عملی که اقدام ‌‌بیمه‌گر را علیه مسئول حادثه (در صورت وجود) مشکل و نامقدور سازد، خودداری نماید.
کلیه مدارک و مستندات لازم برای بازیافت خسارت از منابع مربوطه را در صورت درخواست ‌‌بیمه‌گر تهیه و در اختیار وی قرار دهد.

بیمه مسافرتی بیمه مسافرتی   شرایط و  پوشش های انواع بیمه های سفر

پوشش بار همراه مسافر در بیمه مسافرتی

پرداخت هزینه‌های مربوط به بار و وسایل شخصی ‌‌بیمه‌گذاران براساس شرایط زیر قابل ارائه خواهد بود:

اصل فیش حمل بار یا شکایت‌نامه بیانگر فقدان یا وقوع حادثه برای بار در تمام موارد باید به شرکت ‌‌بیمه‌گر ارائه شود.

خسارت فقدان بار تحویلی به هواپیما

درصورت گم شدن بار توسط شرکت هواپیمایی حامل، علاوه بر خسارتی که حامل بار ملزم به پرداخت آن است، شرکت ‌‌بیمه‌گر ما به التفاوت آن را تا سقف مشخصی برای بار و لوازم تحویل شده به هواپیما، به ‌‌بیمه‌گذار پرداخت می‌کند. به همین دلیل ‌‌بیمه‌گذار باید لیستی از محتویات بار و مشخصات آنها، ازجمله حدود قیمت و تاریخ خرید هر کالا و همچنین میزان خسارت پرداختی توسط شرکت حامل را به شرکت ‌‌بیمه‌گر ارائه نماید. پرداخت خسارت براساس روش توصیه شده به وسیله سازمان‌های بین المللی حمل بار محاسبه خواهد شد.حداقل زمان لازم برای اینکه بار همراه مسافر مفقود دائم محسوب شود، توسط شرکت حامل تعیین‌ می‌شود و کمتر از ۲۱ روز‌ نمی‌باشد.تعهد شرکت‌های ‌‌بیمه‌گر شامل پول، جواهرات، کارت‌های اعتباری و نقدی و هرگونه سند نمی‌شود.

خسارت تأخیر در ورود بار همراه مسافر

در صورتی که بار همراه مسافر ثبت شده باشد، شرکت ‌‌بیمه‌گر هزینه تأخیر در ورود بار را هر ماه به شرط آنکه شرکت هواپیمایی وابسته به انجمن بین ‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) باشد، پس از گذشت حداقل ۶ ساعت تأخیر، برای خرید ملزومات اساسی و تا سقف مشخصی پوشش‌ می‌دهد.در تمام موارد باید اسناد و مدارک بیانگر وقوع حادثه، که به تأیید شرکت هواپیمایی رسیده، به همراه درخواست خسارت ‌‌بیمه‌گذار باشد.

یافتن و ارسال بار و ملزومات شخصی

در صورت بروز حادثه شرکت ‌‌بیمه‌گر متعهد به ارائه راهنمایی‌های لازم در خصوص نحوه گزارش سرقت یا فقدان بار و وسایل شخصی به ‌‌بیمه‌گذار و همکاری برای یافتن آن خواهد بود. درصورت پیدا شدن وسایل نامبرده، انتقال آن به مقصد مورد نظر ‌‌بیمه‌گذار یا کشور محل اقامت او توسط شرکت ‌‌بیمه‌گر، ‌‌بیمه‌گذار متعهد به استرداد خسارت دریافتی در زمینه فقدان بار براساس این ‌‌بیمه‌نامه خواهد بود.

پوشش تأخیر در حرکت مسافر

در صورت تاخیر کمتر از ۴ ساعت انجام پذیرایی مناسب حداقل نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی، فراهم کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی برای اطلاع رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر. درصورت حداقل ۶ ساعت تأخیر حرکت، شرکت ‌‌بیمه‌گر به شرط ارائه نسخه اصلی صورت حساب‌های مربوط، متعهد به پرداخت هزینه‌های اضافی متحمل شده به دلیل این تأخیر (از قبیل هزینه‌های حمل و نقل، اقامت درهتل و همچنین غذا)‌ می‌باشد. خسارت به ازای میزان تاخیر بر اساس ساعت حداکثر تا مبلغ ۱۸۰ یورو‌ می‌باشد. این تعهد شامل تأخیر ناشی از اعتصاب کارکنان شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌های مبدا و مقصد و یا شرکت‌های خدماتی طرف قرارداد آن‌ها و همچنین تأخیر‌های مربوط به پروازهای چارتر و غیر عادی‌ نمی‌باشد.

شرایط مربوط به بخش تأخیر در حرکت

قبل از آنکه درخواست خسارتی به موجب این بخش از ‌‌بیمه‌نامه مورد بررسی قرار گیرد، ‌‌بیمه‌گذار باید تأییدیه کتبی درمورد تاریخ و زمان حرکت و دلایل تأخیر را از شرکت حامل یا نمایندگان آن‌ها دریافت نماید.
خسارت‌های مربوط به این بخش از تعهدات از زمانی که به موجب تأییدیه رزرو جا، برای حرکت ‌‌بیمه‌گذار مقرر بوده است، محاسبه خواهد شد.
دریافت خسارت
در صورت وقوع خطرات و حوادث حیطه ‌‌بیمه‌نامه مسافرتی، شامل بروز بیماری و یا صدمات جسمی ناشی از حوادث، با توجه به شرایط ‌‌بیمه‌نامه و در طول مدت اعتبار ‌‌بیمه‌نامه در خارج از کشور و نیاز به مراجعه به مراکز درمانی، اجرای مراحل زیر الزامی است.

بستری در بیمارستان
قبل از هر اقدامی با شماره تماس مندرج در ‌‌بیمه‌نامه، تماس گرفته و پس از بیان واقعه و دریافت کد رهگیری، پس از ترخیص بیمه‌شده از بیمارستان، شرکت ‌‌بیمه‌گر با بیمارستان تسویه خواهد نمود.

در صورت موارد سرپایی
پس از تماس با شماره تلفن مندرج در ‌‌بیمه‌نامه و دریافت کد رهگیری، شرکت ‌‌بیمه‌گر برای انجام معاینات پزشکی، پزشک معتمد خود را معرفی‌ می‌کند و بیمه‌شده فقط مبلغ فرانشیز ‌‌بیمه‌نامه را پرداخت‌ می‌کند.

در صورتی که بعد از تماس با شرکت ‌‌بیمه‌گر، پرداخت هزینه‌های درمان بیماری شما مورد تائید آن شرکت قرار گرفت؛ اما پزشک، داروخانه، آزمایشگاه و یا مرکز درمانی‌‌ای که طرف قرارداد با شرکت ‌‌بیمه‌گر باشد در آن کشور وجود نداشته باشد، برای دریافت هزینه‌های درمان انجام شده پس از پرداخت هزینه‌ها، اصل قبض‌ها با مهر و امضا و کد رهگیری را به همراه سایر مدارک به نمایندگی و یا مجتمع‌های بیمه‌‌ای مربوطه که ‌‌بیمه‌نامه مسافرتی خود را خریداری نموده اید، تحویل دهید.

مدارک بدون مهر و امضا مراجع درمانی و کد رهگیری به هیچ عنوان قابل بررسی‌ نمی‌باشد.
مدارک اعلام خسارت بیمه مسافرتی
اصل ‌‌بیمه‌نامه، رونوشت صفحه اول گذرنامه و صفحات مهر خروج و ورود
صورتحساب پرداخت شده (با در نظر گرفتن مهر و امضا)
رسید پول یا قبض پرداخت به صندوق
برای هزینه‌های درمانی، گزارش پزشکی، صورتحساب مرکز درمانی، رسید پرداخت هزینه‌های مربوطه
برای تأخیر در پرواز، نامه شرکت هوایی، فاکتور هزینه‌های پرداخت شده
برای فوت ‌‌بیمه‌گذار، گزارش پزشکی قانونی، بیمارستان، پزشک معالج و یا سایر مراجع قانونی.
برای هزینه‌های خرید ضروری ناشی از تأخیر در رسیدن چمدان‌ها، فاکتور هزینه‌های انجام شده، نامه شرکت هوایی مبنی بر عدم ارائه چمدان تا حداقل ۱۲ ساعت.
گزارش کامل وقوع حادثه و یا بروز بیماری شامل شهر و کشور محل وقوع حادثه، علت حادثه، تاریخ دقیق حادثه، ذکر نوع بیماری و تاریخ دقیق اقدامات درمانی اعم از بستری در بیمارستان و یا درمان سرپایی، کل مبلغ هزینه‌های درمان انجام شده (مبلغی که بیمه‌شده پرداخت کرده است)، کد رهگیری اخذ شده از شرکت ‌‌بیمه‌گر، آدرس و شماره تماس ‌‌بیمه‌گذار در ایران.

 

 

 

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد