جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ بهمن ۱۴۰۱

برای سیری در قشم و دیدن جاذبه های گردشگری آن و بررسی و شناخت جاذبه های گردشگری جزیره قشم این مطلب را حتما مطالعه کنید. جزیره‌ی قشم بزرگترین جزیره‌ی استان هرمزگان و بزرگترین جزیره‌ی ایران است. این جزیره در تنگه‌ی هرمز واقع شده و طبیعت خاص، بی‌نظیر و متنوع آن باعث شده که به آن لقب سرزمین عجایب هفتگانه را بدهند. جاهای دیدنی قشم آنقدر زیاد است که احتمالاً قادر نخواهید بود در طول مدت اقامت خود از همه‌ی آن‌ها دیدن کنید. با ما همراه باشید تا بیشتر با این جزیره زیبا آشنا شوید.

جزیره قشم 1 سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

معرفی جزیره قشم

جزیره قشم به عنوان بزرگترین جزیره غیر مستقل جهان، که دو برابر و نیم جزیره بحرین، وسعت دارد شناخته می شود. این جزیره با مساحت ۱۴۹۱ کیلومتر مربع در استان هرمزگان و در تنگه هرمز قرار گرفته است. به همین دلیل موقعیت کاربردی بالایی دارد. از گذشته‌های دور، این جزیره به‌دلیل قرار داشتن در مسیر آبی ابریشم، از اصلی‌ترین مراکز کنترل این مسیر بوده است. کشف سنگواره‌های فسیلی در سواحل قشم، تمدنی ۴۰۰ هزار ساله آن را آشکار می‌کند.

جزیره قشم 2 سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

جزیره قشم از شمال به بندر عباس، از شمال شرقی به جزیره زیبای هرمز، از شرق به جزیره لارک، از جنوب به جزیره هنگام و از جنوب غربی به جزایر تنب کوچک و بزرگ می‌رسد. دسترسی مناسب از این جزیره به دیگر جزایر گردشگری و راهبردی در اطرافش، بر اهمیت این منطقه می‌افزاید. شهر قشم در منتهی الیه شرقی این جزیره و در نزدیک‌ترین فاصله تا تنگه هرمز، قرار دارد. نزدیک‌ترین فاصله را به طول ۲۰ کیلومتر، تا محله سربندر بندر عباس دارد. اما نزدیک‌ترین فاصله به ساحل اصلی، در دماغه شمالی جزیره در بندر لافت، تا بندر پل در شهرستان خمیر و به فاصله ۱۸۰۰ متر است.
پرتغالی‌ها بیش از یک قرن بر این جزیره تسلط داشتند و سپس نوبت به هلندی‌ها و انگلیسی‌ها رسید. اما در نهایت اختیار آن به ایران بازگشت. این جزیره در مسافت طولی خود، بین ۱۱۵ تا ۱۲۵ کیلومتر طول دارد و عرض آن در این فاصله متغیر است.

مردم

بیشتر ساکنان جزیره بومیان منطقه هستند، ‌اما در سال‌های اخیر به‌دلیل گسترش بازارهای تجاری و رونق اقتصادی فراوان،‌ مهاجران زیادی به قشم آمده‌اند. تعداد بنادر تجاری و صیادی و گردشگری در قشم زیاد است، که راه دسترسی از اسکله این بنادر به جزیره‌های زیبای هنگام، هرمز و لارک، در اطراف قشم، وجود دارد. از دیگر برجستگی‌های قشم، گستردگی سواحل و کرانه‌های آن با خلیج فارس است. این کرانه‌ها تنوع بالایی دارند. سواحل صخره ای زیتون، سواحل شنی، ماسه‌ای و نقره فام سیمین و سواحل گلی جنگل‌های حرا و لافت در قشم، از انواع این سواحل هستند. جزیره قشم ظرفیت‌های قابل توجهی در گردشگری تاریخی و طبیعی دارد که این منطقه را به یکی از مقاصد اصلی سفر برای گردشگران داخلی و خارجی،‌ تبدیل کرده است.

جزیره قشم 3 سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

جاذبه های گردشگری قشم

دره ستارگان قشم

یکی از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی قشم دره ستارگان است. دره ستارگان مجموعه‌ای از کوه‌ها، دره‌ها و صخره‌هاست. به‌مرورزمان این کوه‌ها و صخره‌ها بر اثر بارش باران، وزش باد و… تغییر کرده است. این تغییر باعث به‌وجودآمدن اشکال متفاوت در بین کوه‌ها و صخره‌ها شده است. شکل‌هایی که گاهی اوقات با کمی تصور به موجودات عجیب و غریب و حیوانات شبیه می‌شوند. اما چرا به این مکان دره ستاره ها یا ستارگان گفته می‌شود؟ مردم بومی معتقدند این اشکال بر اثر برخورد یک ستاره به صخره‌ای که در این محل وجود داشته، ایجاد شده است برای همین به آن دره ستارگان می‌گویند.

%name سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

جزیره ناز

جزایر ناز از زیباترین مکان های دیدنی قشم است. این جزایر در واقع سه صخره‌اند که در میان دریا واقع شده‌اند. زمان‌هایی که آب دریا پایین می‌رود، مسیری از ساحل به این صخره‌ها باز می‌شود و شما می‌توانید با پای پیاده به این صخره‌ها بروید. ایستادن روی صخره‌ها و تماشای برخورد موج دریا با سنگ واقعا لذت‌بخش است. ضمنا اگر کمی دقیق شوید از همان بالا خرچنگ‌هایی را می‌بینید که در پایین صخره این‌طرف و آن‌طرف می‌روند.اما تمام جذابیت‌های جزیره ناز به اینجا ختم نمی‌شود. زمان‌هایی که آب دریا بالاست، مردم بومی در اطراف ساحل بساط به پا می‌کنند. فروش صنایع دستی، میوه‌های گرمسیری و طراحی حنا روی دست ازجمله فعالیت‌ها بومیان در ساحل جزیره ناز است.
علاوه بر این در روزهای آخر هفته، غروب‌ها مردم بومی با ماشین‌های لوکس و گران‌قیمتشان به ساحل می‌آیند و ماشین‌سواری می‌کنند. بومی‌ها که این ماشین‌های گران را به‌دلیل حضور در منطقه آزاد، ارزان‌تر از سایر نقاط کشور می‌خرند به این سرگرمی دریفت‌بازی می‌گویند.

جزیره ناز سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه هم از دیگر جاهای دیدنی جزیره قشم است. این پدیده طبیعی همان طور که از نامش پیداست مجموعه‌ای از کوه و صخره است که در بین آن چاه‌های متعدد وجود دارد. چاه‌هایی که ازلحاظ عمق باهم متفاوت هستند.جاهای دیدنی قشم به غیر از چاه، خود صخره‌ها و عبور از میان آنها هم جذاب است. کوه‌ها و صخره‌هایی که هرچه جلوتر می‌رویم، فاصله آنها از هم کمتر می‌شود.

تنگه چاهکوه قشم سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

جنگل حرا

یکی از خاص‌ترین پدیده‌های طبیعی و مکان های دیدنی قشم و نه تنها قشم بلکه ایران، جنگل حرا است. از آنجایی که جنگل حرا از پرطرفدارترین دیدنی های قشم است، حتما در سفرتان به این جنگل ها هم سری بزنید. درختان جنگل های حرا در آب‌های شور دریا رشد کرده‌اند. ریشه‌های درهم‌تنیده درختان جنگل حرا به شوری آب مقاوم‌اند و نمک را از برگ‌های خود خارج می‌کنند.
وقتی که آب دریا بالا است، درختهای جنگل حرا زیر آب می‌روند و زمانی که آب دریا پایین است، درختان از زیر آب سرشان را بیرون می‌آورند. اگر به تماشای پرندگان علاقه‌مندید، این فرصت را از دست ندهید. جنگل بیرون آمده از آب، محل رفت‌وآمد انواع پرندگان است. پرندگانی نظیر حواصیل، فلامینگو، پلیکان، مرغ ماهی‌خوار و… را در این محل فراوان می‌بینید.
برای گردش در جنگل حرا زمانی که آب دریا بالاست، باید سوار قایق شوید. می‌توانید قایق را با افراد دیگر کرایه کنید تا هزینه بین شما تقسیم شود. اما اگر دلتان می‌خواهد زمان زیادی را به تماشای جنگل و پرندگان و البته عکاسی از آنها اختصاص دهید، بهتر است یک قایق دربست کرایه کنید.

جنگل حرا سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

غار خربس

به‌دلیل موقعیت جغرافیایی قشم، این جزیره غارهای متعددی دارد. این غارها هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند. یکی از این غارها، غار خربس است. غار خربس مجموعه‌ای از حفره‌هایی کوچک در دل یک کوه است. این حفره‌ها در یک دوره زمانی توسط مردم شکل اتاق به خود گرفتند. در واقع غار خربس در یک دوره زمانی به پناهگاهی امن برای زندگی مردم تبدیل شد.
محوطه غار خربس فضایی باز و بدون پوشش گیاهی است، بنابراین سعی کنید در ساعات ابتدایی صبح یا غروب به این مکان بروید که تابش آفتاب شدید نیست. البته پیشتر پیشنهاد سفر زمستانی به قشم را داده بودیم. سفری که به‌دوراز گرمای شدید، می‌تواند بسیار دلچسب باشد.

غار خربس سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

غار نمکدان

یکی دیگر از مکان های دیدنی قشم غار نمکدان است. این غار بسیار زیبا و شگفت‌انگیز است. با ورود به غار با قندیل‌های زیبا و خارق‌العاده نمک مواجه خواهید شد. علاوه بر این لایه‌های روی هم نمک صحنه‌های چشم‌نوازی به وجود آورده است. لایه‌هایی که از قدمت بسیار طولانی این غار حکایت دارد. غار نمکدان از جمله دیدنی های قشم است که در جنوب غربی قشم و در فاصله ۹۰ کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است.برای رسیدن به غار نمکدان باید مسیری را پیاده‌روی کنید؛ بنابراین پیش از راه‌افتادن کفش مناسب به پا کنید.

غار نمکدان سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

سد گوران

روستای گوران از دیگر جاهای دیدنی جزیره قشم است. این روستا که در غرب جزیره واقع شده، از بهترین مکان‌ها برای دیدن زندگی مردم بومی از نزدیک است. گویا در گذشته این روستا محل زندگی زرتشتیان بوده و ازاین‌رو به گبران و بعدها گوران معروف شده است.از مهم‌ترین دیدنی های روستای گوران می‌توان به سد گوران اشاره کرد. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های این سد طول مدت ساختش است. ساخت این سد از دوران هخامنشیان شروع شده و در دوره ساسانیان ادامه داشته است و در دوره پهلوی کار ساختش به‌طور کامل به پایان رسیده است.

%name سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

دره مجسمه ها

یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی قشم و هرمز، دره مجسمه‌هاست. برای رسیدن به این دره باید مسیری را پیاده‌روی کنید. مسیر پر از صخره‌هایی است که در طول زمان تغییرات ظاهری فراوان پیدا کرده است. این تغییرات باعث شده که صخره‌ها اشکال عجیبی پیدا کنند. اگر کمی قوه تخیلتان را به کار بیندازید می‌توانید تصویر موجودات و حیوانات مختلفی را در این صخره‌ها ببینید. به همین دلیل است که به این دره، دره مجسمه ها گفته می‌شود.زمانی که به نقطه پایان صخره‌ها می‌رسید خود را در ارتفاع بالایی از دریا می‌بینید. می‌توانید در این مکان بایستید و با ساحل زیبای دریا که زیر پایتان است، عکس بگیرید.

دره مجسمه ها سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

دره سکوت

برای رسیدن به دره سکوت هرمز هم باید چند صدمتری را با پای پیاده طی کنید. در مسیرتان می‌توانید از تماشای انواع خاک‌های رنگی و صخره‌های نمکی لذت ببرید. دورتادور این دره را صخره‌های نمکی زیبا و دره‌های بلوری فرا گرفته است.وجود صخره‌ها باعث شده که صدا از اطراف به داخل دره نیاید. اگر خود و همراهانتان سکوت کنند، خودتان آرامش را به‌طور کامل احساس خواهید کرد.

دره سکوت سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

قلعه پرتغالی ها

این قلعه از دیدنی های قشم و هرمز است که در لیست مکان های دیدنی طبیعی قشم قرار نگرفته است؛ اما بااین‌حال واقعا تماشایی است. ساخت این قلعه به زمان حضور پرتغالی ها در جزیره هرمز باز می‌گردد. آنها برای ساخت قلعه از خاک سرخ جزیره استفاده کرده‌اند. علاوه بر این، پرتغالی ها در ساخت این قلعه از معماری ایرانی بهره برده‌اند.ازجمله فضاهایی که در قلعه پرتغالی ها وجود دارد می‌توان به انبار تسلیحات، آب انبار و سالن‌های متعدد اشاره کرد.قلعه پرتغالی ها در ساحل دریا ساخته شده است. پس از بیرون‌آمدن از قلعه با کمی دقت احتمالا می‌توانید پرندگان دریایی نظیر پلیکان و مرغ ماهی‌خوار را در این ساحل ببینید.

قلعه پرتغالی ها سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

دشت بوخو

کوه بوخو با ارتفاع ۳۵۰ متر، بلندترین قله‌ی جزیره‌ی قشم است که در مجاورت بندر دولاب واقع شده است. در کوهپایه‌ی کوه بوخو دشت وسیعی قرار دارد که در صورت بارش کافی باران در فصل زمستان، به مکانی سرسبز و زیبا تبدیل خواهد شد که می‌توانید از گردش در آن لذت ببرید. خرگوش‌ها، آهوها و روباه‌هایی که در این دشت زندگی می‌کنند به جذابیت این منطقه می‌افزایند. علاوه بر این زیبایی‌ها و جذابیت‌ها، عسل‌های طبیعی این ناحیه نیز شهرت زیادی دارند. اگر در پاییز به قشم سفر می‌کنید حتما از دشت یوخو بازدید کنید. اینجا یکی از بهترین جاهای دیدنی قشم در پاییز است.

دشت بوخو سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

برای دیدنی بقیه جاهای دیدنی قشم می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای قشم

روستای برکه خلف

از روستاهای معروف قشم می‌توان ابتدا به روستای برکه خلف که در ۱۹ کیلومتری شهر قشم قرار گرفته است، اشاره کنیم. دلایل متعددی برای بازدید از آن وجود دارد که می‌توان یکی از مهم‌ترین آن‌ها را نزدیک به دره ستارگان با قدمت ۲ میلیون سال دانست. فاصله این دره تا روستای برکه خلف حدود ۵۰۰ متر است، بنابراین دسترسی خیلی خوبی به آن دارد. مسیر رسیدن به خود روستا هم آسفالته است و مشکلی بابت پیمایش آن برای گردشگران وجود ندارد.
این روستا یکی از تمیزترین روستاهای توریستی قشم هم محسوب می‌شود. طبق رسمی که در این روستا وجود دارد، هر هفته یک خانواده وظیفه این را دارد که کل روستا را تمیز کند. مردم این روستا به محیط زیست هم بسیار اهمیّت می‌دهند که این امر خود سبب حفظ گونه‌ای صدف به نام «صدف لب‌سیاه» شده. از هنر دست روستاییان می‌توان به سوزن‌دوزی، گلابتون و… اشاره کرد. بنابراین خرید صنایع دستی از این محل، برای گردشگران بسیار جذاب خواهد بود.

%name سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

روستای توریان

روستای توریان در ۳۳ کیلومتری شهر قشم واقع شده و کار مردم آن هم بیشتر کشاورزی است. وجود مزرعه‌های آفتابگردان و نخلستان‌ها در توریان، مناظر زیبایی را در این روستا ایجاد کرده و بسیاری از گردشگران و بازدیدکنندگان را به خود جذب کرده است. در جهات جغرافیایی شمال، جنوب، شرق و غرب روستای توریان، روستاهای دیگری هم وجود دارند که می‌توانید از آن‌‎ها بازدید کنید. با یک برنامه‌ریزی مناسب، آن‌ها را هم در برنامه خود بگنجانید. یکی از معروف‌ترین بخش‌های این روستا، گورستان‌هایی است که قدمت قبرهای آن را بالغ بر ۱۰۰ سال تخمین زده‌اند.

%name سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

روستای لافت

این روستا دیدنی‌های مختلفی دارد، همچنین وجود دسترسی‌های متنوع به راه‌های آبی و نزدیکی به جنگل‌های حرا، روستای لافت را به یکی از روستاهای گردشگری قشم بدل کرده است. وجود آب شیرین و بادهای موسمی از جمله مواردی هستند که سکونت را برای اهالی این روستا بسیار راحت‌تر کرده‌اند.
چهره روستا خود یکی از عواملی است که بر جذابیت‌های آن افزوده و برای بسیاری از گردشگران بسیار جالب توجه است. می‌توان گفت دیدن این روستا شاید کمی شما را به یاد شهر تاریخی یزد بیندازد، دلیل آن هم وجود بادگیرهایی است که روی اکثر خانه‌ها قرار گرفته‌اند. این بادگیرها برای هدایت بادهای موسمی منطقه به داخل خانه‌ها طراحی شده‌اند و تقریبا هر کدامشان دارای نقش و نگارهای هندسی و متنوعی هستند که بر زیبایی آن‌ها افزوده است. خانه‌ها هم خیلی نزدیک به یکدیگر طراحی شده‌اند و در مجموع بافت تاریخی این روستا به خوبی حفظ شده است.
بخشی از جاهای دیدنی قشم که در این روستا یا در نزدیکی آن وجود دارند شامل: قلعه پرتغالی‌ها، قلعه نادری، چاه‌های تلا یا تلاو، زیارتگاه شیخ انور آبی، مساجد، آب‌انبار، گورستان‌های تاریخی، اسکله باستانی، اکوموزه لافت و… هستند.

%name سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

روستای طبل

این روستا در ۷۰ کیلومتری از مرکز شهر قشم واقع شده و بیشتر مردم آن به صیادی و دریانوردی مشغول هستند. این روستا تنها اسکله گردشگری مربوط به جنگل حرا را در خود جای داده که به ثبت ملی نیز رسیده است. کوه تاریخی کلات کشتاران نیز در این روستا جای گرفته و در کل به دلیل وجود ارتفاعات مختلف در این روستا، مناظر خوبی برای مشاهده فراهم است که گردشگران با رفتن به این ارتفاعات از آن‌ها بهره‌مند هستند.
از دیگر نقاط جذاب این روستا، دره تندیس‌ها است. وجود اشکال و احجام طبیعی پرشمار از جمله مواردی هستند که بر جذابیت این روستا افزوده‌اند. بام قشم نیز می‌تواند مقصد دیگری برای گردشگران روستای طبل باشد که با ارتفاع ۲۲۰ متری منظره‌های زیبایی را در گستره دید سیاحان قرار می‌دهد.

%name سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

روستای کوشه

از دیگر روستاهای دیدنی قشم می‌توان به روستای کوشه اشاره کرد که در ۳۷ کیلومتری شهر قشم قرار گرفته است. بافت تاریخی، آثار و بقایا، مسجد شیخ برخ و بخش‌هایی دیگر از این روستا عواملی هستند که گردشگران را برای بازدید به سمت خود می‌کشانند.
در این روستا نیز گورستانی وجود دارد که قبرهای آن دارای حکاکی‌ها و نوشته‌هایی است که قدمت برخی از آن‌ها طبق این نوشته‌ها حدود ۱۰۰ سال یا بیشتر تخمین زده شده‌اند؛ حتی در برخی موارد، این قدمت تا ۴۰۰ سال هم محاسبه شده است. برکه بی‌بی نیز بر تعداد آثار این روستا افزوده و آن را غنی‌تر ساخته است.

%name سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

روستای گوران

این روستا در ۸۳ کیلومتری غرب شهر قشم واقع شده است. نام «گوران» بر گرفته از «گبران» است، جایی که زرتشتیان در آن سکونت داشته‌اند. اینجا محلی پر رفت و آمد برای تاجران، ملوانان هند و آسیای میانه و دیگر نقاط بوده است. دانش لنج‌سازی مردم روستای گوران که با رو‌ش‌هایی سنتی و با استفاده از چوب ساج، منتیگ و… انجام می‌شده، خود باعث برجسته‌تر شدن نام این روستا شده است. روستای گوران را می‌توان دروازه ورود به تاریخ دریانوردی خلیج فارس دانست. سد گوران از دیگر جاذبه‌های این روستا است که از بزرگ‌ترین مخازن ذخیره آب جزیره قشم به حساب می‌آید و قدمتی تاریخی (از زمان هخامنشیان و ساسانیان) نیز دارد.

%name سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

غذاهای محلی قشم

هواری

یکی از خوشمزه ترین غذاهای قشم هواری است که اصلی ترین مواد آن را ماهی هور و برنج تشکیل می دهد، البته از ماهی های دیگر نیز می توان استفاده کرد اما خود مردم محلی آن را با ماهی هور آماده می کنند؛ برای تهیه این غذای خوشمره ماهی را با سبزیجات معطر و محلی و همین طور پیاز و ادویه تفت می دهد و در نهایت لابه لای برنج می ریزند؛ در بسیاری از رستوران های معروف قشم این غذا با میگو نیز طبخ می شود.

هواری سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

ماهی برشته

ماهی کبابی یا ماهی برشته از جمله غذاهای خوشمزه این جزیره زیبا است، این غذا به نظر ساده می آید و مزه آن خیلی نباید خاص باشد در حالی که این طور نیست؛ با وجود این که ماهی برشته همان ماهی کبابی است اما چون با ادویه مخصوص آماده می شود طعم منحصر به فردی دارد؛ البته در نمونه ای از این غذا شکم ماهی هایی چون سنگسر، سرخو و … را خالی می کنند و سبزیجات معطر را در داخل شکم ماهی قرار می دهند و سپس با مقدار خیلی کمی روغن آن را در ماهی تابه قرار می دهند تا ماهی حسابی برشته شود.

ماهی برشته سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

کلمبا

از آنجایی که دور تا دور قشم را آب فراگرفته است، ماهیگیری رونق بسیاری دارد و در واقع یکی از اصلی ترین فعالیت های مردم به شمار می رود به همین دلیل پایه اغلب غذاهای قشم ماهی است؛ کلمبا از دیگر غذاهای معروف این منطقه است که با ماهی و جو پرک شده درست می شود؛ طریقه طبخ کلمبا به این صورت است که گندم پرک شده را در آب می پزند و ماهی ها را نیز جداگانه در آب جوش همراه با زردچوبه می ریزند و بعد از این که استخوان های ماهی از گوشت آن جدا شد، ماهی را همراه با سبزیجات معطر به گندم اضافه می کنند، برای پخت این این غذا از روغن حیوانی هم استفاده می شود به همین دلیل کلمبا غذایی چرب و خوش خوراک است.

کلمبا سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

زیبون

یکی دیگر از غذاهای اصیل قشم زیبون است که اتفاقا با ذائقه اکثر مردم هماهنگ است و طعم ماهی در تمام غذا پخش نمی شود چون ماهی را به صورت ته چین درست می کنند. برای تهیه این غذا نانی محلی را در ته قابلمه قرار می دهند و سپس ماهی را به همراه پیاز سرخ شده، سیب زمینی سرخ شده، ادویه و سبزیجات مخصوص که از قبل با هم مخلوط شده اند را روی نان قرار می دهند.

بعد از آن نیز برنج را همراه با گوجه و سبزیجات معطر روی مواد ریخته تا دم بکشد، در نوعی دیگر از طبخ این غذا ماهی را به طور کامل در کف ظرف قرار می دهند و بعد مواد را روی آن میریزند که البته در این نوع ظاهر غذا زیبا تر می شود. غذای زیبون و هواری از جمله غذاهای معروف و رسمی مردم است که در جشن ها و مراسم محلی مردم قشم پخته می شود.

زیبون سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

عنکاس

اگر اهل غذاهای شیرین هستید عنکاس یکی از خوشمزه ترین آن ها ست. در این غذا ماهی با شیره خرما پخته می شود و طعم شیرینی آن به خوبی حس می شود. در روش پخت این غذا ماهی را با شهد خرما و کمی آب می پزند، طبع سرد ماهی نیز به کمک گرمای خرما به تعادل می رسد. بعد از پخته شدن ماهی آن را با سیب زمینی، گوجه، سبزیجات معطر و … سرو می کنند؛ این غذا هم با ماهی تازه آماده می شود و هم با ماهی خشک، ماهی اصلی آن ماهی مرکب یا همان ماهی عنکاس است.

عنکاس سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

مهیاوه

در واقع مهیاوه نوعی سس ماهی است که گاهی نیز همراه با نان محلی قشم به عنوان وعده اصلی استفاده می شود؛ برای آماده کردن مهیاوه ماهی ساردین را شسته و تمیز کرده وبعد از آن خشک می کنند، بعد از آن ماهی خشک شده را می کوبند و سپس با گشنیز، رازیانه و ادویه های مخصوص دیگر مخلوط می کنند؛ این چاشنی را معمولا در کنار غذاهای جنوبی سرو می کنند.

مهیاوه 1 سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

از دیگر غذاهای محلی قشم می توان به نان توموشی، برنج دیشو ، پودینی ، کاتوغ و میگوکباب پز اشاره کرد.

پودینی سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

هتل های قشم

هتل زیگورات

زیگورات به‌عنوان اولین هتل پنج ستاره قشم در ۲۵ طبقه ساخته می‌شود و ۲۰۰ اتاق خواهد داشت. این ساختمان ۱۱۰ متری در حال ساخت است و به‌دلیل بلند و شاخص‌بودن طراحی ساختمان به‌ یکی از نمادهای شهر قشم تبدیل می‌شود.زیگورات یکی از بهترین هتل های جزیره قشم است که به‌صورت مربعی ساخته می‌شود و در آن سطح مقطع طبقات بالاتر نسبت به همکف و طبقه اول کوچک‌تر بوده و مقداری عقب‌نشینی کرده است. طراحی این هتل به‌گونه‌ای است که انگار طبقات حول محور خود می‌چرخند و تصویری رقصان به هتل داده‌اند. این رقص هندسی در هتل باعث شده تا زیگورات به‌عنوان بهترین هتل های قشم ظاهری متفاوت و خاص داشته باشد.
آدرس :ساحل جنوبی جزیره قشم

هتل زیگورات سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

هتل سورینت

سورینت یکی از بهترین هتل های پنج ستاره جزیره قشم است که در حال احداث بوده و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. این هتل امکانات رفاهی ویژه‌ای شامل استخر، سالن همایش، سالن ورزش، سونا و جکوزی دارد و شیوه طراحی سالن همایش آن باعث شده است تا به محلی مناسب برای برگزاری جلسات کاری، همایش‌ها و میهمانی‌ها تبدیل شود.برای طراحی این هتل از اشکال هندسی مفهومی استفاده شده که تماماً مطابق معماری روز دنیا هستند. باتوجه‌به اینکه هتل هنوز به بهره‌برداری نرسیده، بنابراین اطلاعات کاملی از اتاق‌ها و امکانات آن‌ها و همین‌طور امکانات جانبی هتل در دسترس نیست.
آدرس :قشم، میدان گلها، بلوار ۲۲ بهمن

هتل سورینت مریم سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

هتل ساحل طلایی قشم

یکی از بهترین هتل های چهار ستاره قشمهتل ساحل طلایی میباشد که در فاصله ۱۵ کیلومتری از مرکز این شهر قرار گرفته و در سال ۱۳۸۷ افتتاح شده است. در سال ۱۳۹۷ به‌منظور ارتقا سطح کیفی خدمات ارائه‌شده این هتل بازسازی‌شده درنتیجه امکانات کامل‌تری را عرضه می‌کند. هتل ساحل طلایی یکی از بهترین هتل های جزیره قشم است که در نزدیکی ساحل احداث شده و ۵۸ اتاق و سوئیت دارد. در گذشته مجموعه هتل ساحل طلایی را با نام ساحل سیمین یا پلاژ سیمین می‌شناختند که ساحل اختصاصی برای شنا و تفریحات آبی مانند قایق‌سواری، قایق پدالی، اسکی روی آب، جت اسکی و ماهی‌گیری داشت.

امکان رزرو اتاق‌های دوتخته معمولی و VIP، اتاق سه‌تخته معمولی VIP، اتاق چهار تخته معمولی و VIP، سوئیت یک‌خوابه پنج‌نفره و سوئیت دوبلکس هشت‌نفره در هتل ساحل طلایی قشم وجود دارد.ازجمله امکانات رفاهی و خدماتی هتل می‌توان به رستوران با ظرفیت ۱۵۰ نفر، پارکینگ با ظرفیت ۲۰ خودرو به‌صورت رایگان، اینترنت نامحدود رایگان در لابی، فضای سبز، اتاق چمدان، استخر، پذیرش ۲۴ساعته، خدمات خانه‌داری، خشک‌شویی، کافی‌شاپ، فروشگاه و صندوق امانات اشاره کرد.

آدرس :قشم، جاده ساحلی جنوبی، مقابل زیارتگاه شاه شهید

هتل ساحل طلایی سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

هتل آوینا

یکی دیگر از بهترین هتل های چهار ستاره جزیره قشم هتل آوینا می باشد که در سال ۱۳۹۹ افتتاح شده و ازجمله مهم‌ترین مزایای آن دسترسی آسان و سریع به خلیج‌فارس و مجتمع‌های تجاری مختلفی چون سیتی‌سنتر است. این هتل ۴ ستاره که در هفت طبقه ساخته شده است ۴۰ اتاق دارد که می‌توانید برای رزرو اتاق‌های دوتخته استاندارد، سوئیت یک‌خوابه دونفره، اتاق دوتخته اکونومی رو به پاسیو، اتاق سه‌تخته و سوئیت دوخوابه چهارنفره اقدام کنید.
ازجمله امکانات رفاهی و خدماتی این هتل می‌توان به رستوران با ظرفیت ۵۰ نفر، پارکینگ با ظرفیت ۱۰ خودرو به‌صورت رایگان، اینترنت نامحدود رایگان در لابی، صندوق امانات، کافی‌شاپ، اتاق چمدان، خدمات باربری، شبکه پخش فیلم، پذیرش ۲۴ساعته، ترانسفر رفت‌وبرگشت با هزینه، کافی‌نت، خدمات تور و تاکسی‌سرویس اشاره کرد.
آدرس :قشم، میدان ولایت، بلوار باهنر

هتل آوینا سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

هتل هانی و یک اقامت آرام

یکی از بهترین هتل های چهار ستاره جزیره قشم هتل هانی است که در سه طبقه ساخته شده است و ۶۰ اتاق و سوئیت دارد. این هتل در سال ۱۳۹۹ افتتاح شده و درنتیجه یکی از مجموعه‌های جدید ارائه خدمات اقامت و پذیرایی در جزیره قشم است.
ازجمله مهم‌ترین مزایای هتل هانی می‌توان به دسترسی آسان و ساده به ساحل خلیج‌فارس و مجموعه‌های تفریحی و خرید مانند پارک زیتون، بازار سنتی قدیم قشم، قلعه پرتغالی‌ها و جزایر ناز اشاره کرد. ازجمله اتاق‌هایی که می‌توانید در هتل هانی رزرو کنید شامل اتاق دوتخته دبل، اتاق دوتخته توئین. اتاق سه‌تخته و سوئیت یک‌خوابه چهارنفره است.
از امکانات رفاهی و خدماتی هتل می‌توان به رستوران با ظرفیت ۸۰ نفر، پارکینگ با ظرفیت ۶۰ خودرو به‌صورت رایگان، اینترنت رایگان نامحدود در لابی، کافی‌شاپ، اتاق چمدان، خدمات باربری، پذیرش ۲۴ساعته، ترانسفر رفت‌وبرگشت با هزینه، تاکسی‌سرویس و سالن بیلیارد اشاره کرد.
آدرس :قشم، بلوار آزادگان، نبش لقمان ۱۱

هتل هانی سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

سوغات قشم

نان های محلی

در جای جای قشم، بساط زنانی را می بینید که مشغول تهیه نان هستند. این نان ها انواع مختلفی دارند و از ادویه ها و سس های متنوعی در طبخ آنها استفاده می شود. نان تُمُشی یکی از آنهاست؛ نوعی نان نازک که با تخم مرغ، پنیر، مهیاوه یا سوراغ ترکیب می شود. مهیاوه و سوراغ سس هایی تهیه شده از ماهی های ساردین هستند. اما در سوراغ از خاک سرخ جزیره هرمز به عنوان ادویه استفاده می شود. نان پنیری هم نان دیگری است که بیشتر در مغازه ها می توانید آن را تهیه کنید. این نان در قشم به هنگام صبحانه خورده می شود و طعمی دلپذیر دارد.

%name سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

خرما

جنوب ایران به خرماهایش شهرت دارد و قشم نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این جزیره هم نخلستان هایی وجود دارند و محصول شان خرماهای مرغوبی هستند که می توانید آنها را به عنوان سوغات تهیه کنید.

خرمای قشم سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

کیک هلر

هلر نام یک نوع کیک اسفنجی است که با استفاده از آرد، تخم مرغ، شکر و وانیل تهیه می شود و در شیرینی فروشی های قشم می توانید آن را بیابید. مردم و گردشگران بر این باورند که مانند این کیک و عطر و طعمش در جای دیگری پیدا نمی شود.

کیک هلر سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

ادویه های محلی

اگر طعم غذاهای جنوبی را دوست دارید، پیشنهاد ما به شما این است که ادویه های مخصوص شان را در قشم تهیه کنید. ادویه جذاب و متفاوتی که در قشم وجود دارد، خاک سرخ هرمز است که طعم جالبی به غذا می دهد.

ادویه های محلی سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

مسقطی جنوبی

ترکیب نشاسته، گلاب، زعفران، مغزها و کره و … شیرینی خوشمزه ای به نام مسقطی می شود که بیشتر در جزو سوغات شیراز به حساب می آید؛ اما در قشم هم می توانید این شیرینی را تهیه کنید و از طعم آن لذت ببرید.

%name سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

شکلات ها و خوراکی های وارداتی

شکلات های خارجی، قهوه و خوراکی های وارداتی در قشم با قیمت پایین تری عرضه می شوند و تنوع بسیار بالایی دارند. برای همین بسیاری از گردشگران از مغازه های مختلف این جزیره، این خوراکی ها را تهیه می کنند و به خانه می برند.

%name سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

صنایع دستی قشم

زیورآلات و وسایل تزیینی

در جای جای قشم چشم تان به زیورآلاتی مانند گردنبند، دستبند، گوشواره و… می خورد که با صدف ها درست شده اند. قشمی ها مجسمه هایی را هم با این صدف ها می سازند و یا از آنها برای تزیین آینه، کیف، جا قلمی و …. استفاده می کنند.

 و وسایل تزیینی e1676208610784 سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

گلابتون دوزی

در هنر گلابتون دوزی، نقوش کهن ایرانی همچون اسلیمی، محرابی، بته جقه و… با نخ های زر و نقره بر پارچه می نشینند و شلوار و روسری و لباس های زنان را تزئین می کنند. البته این روزها دیگر از نخ های زرین و سیمین برای گلابتون دوزی استفاده نمی شود؛ بلکه هنرمندان از نخ هایی با روکش طلایی رنگ استفاده می کنند.

گلابتون دوزی 1 سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

شک بافی

زنان و دختران قشم با به کار گرفتن یک بالشتک کوچک و چندین قرقره نخ، نوارهایی با ۵ تا ۵۰ میلی متر قطر را می بافند. این نوارها ارزش بسیار بالایی دارند و بر دمپای شلوارها، لبه آستین و یقه و کناره های دامن دوخته می شوند. یکی از دلایل قیمت بالای لباس های جنوبی و ارزشمند بودن شان همین نوارهاست.

 

زری بافی

هنر زری بافی نیز بی شباهت به شک بافی نیست؛ اما رنگ طلایی در آن بیشتر دیده می شود.

 بافی e1676208576953 سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

خوس دوزی

در خوس دوزی با نوعی نخ به نام نقده، که رنگ نقره ای آن پر استفاده تر است، بر روی پارچه طرح هایی چون بته جقه و ستارگان چند پَر ایجاد می کنند.

خوس دوزی 1 سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

بادله دوزی

این نوع بافت سنتی از ترکیب شک و زری بافی به دست می آید و گاهی نوارهای بادله تا ۱۵ سانتی متر قطر دارند.

بادله دوزی 1 سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

پوشاک و پارچه های سنتی

اگر دوست داشته باشید می توانید از میان طرح و رنگ های بی‌شمار لباس های سنتی قشم، برای خود بخرید یا با خریدن آن ها به عنوان سوغات، عزیزان تان را شاد کنید. این لباس ها مزین به هنر گلابتون دوزی، خوس دوزی، شک بافی و … هستند و جلوه ای بی نظیر دارند. تزیینات سنتی در کیف و کفش و زیورآلات قشم هم دیده می شوند و با قیمت های مناسب تری می توانید آنها را تهیه کنید. اگر گشتی در بازار قشم بزنید، انواعی از پارچه های پر نقش و نگار سنتی را خواهید یافت که لباس های زیبایی را می توانید با آنها بدوزید.

یکی از پوشش های سنتی زنان جزیره قشم، برقع یا روبنده های خاص شان است که در انواع مختلفی هستند و می توانید آنها را به عنوان سوغات نیز بخرید. برقع در رنگ های گوناگون، از قرمز و سبز گرفته تا مشکی وجود دارد و به طور معمول از بالای ابرو تا زیر بینی را می پوشاند. جلوپل هم پوششی برای سر زنان قشم است که بسیار نازک بوده و روی آن چادر سر می کنند.

پوشاک و پارچه های سنتی سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه
از دیگر صنایع دستی می توان به سوند بافی ، حصیر بافی ،سبد بافی ، کپکاپ سازی ،گلیم ، عود سازی ،لنج سازی ، توربافی و… اشاره کرد.

رستوران های قشم

رستوران حاج غفور قشم

این رستوران ، از پرطرفدارترین رستوران‌های قشم محسوب می‌شود. تا جایی که همواره مشتری‌های زیادی برای چشیدن طعم واقعی غذاهای جنوبی، به عنوان اولین انتخاب به رستوران حاج غفور فکر می‌کنند. غذاهای دریایی تند و تیز این رستوران و همچنین قلیه ماهی خوش‌طعم آن، در میان مردم قشم زبانزد است. علاوه بر قلیه ماهی لذیذ، شما می‌توانید بهترین خوراک‌ میگو جزیره را در منوی این رستوران پیدا کنید.حتی اگر یکی از افراد خانواده یا دوستانتان به غذاهای تند علاقه‌ای ندارد، این رستوران هنوز هم گزینه‌ مناسبی برای شماست. زیرا، با گوشزد کردن این موضوع به پرسنل رستوران، غذایی باب سلیقه‌تان طبخ خواهد شد.
نکته منحصر به فرد رستوران حاج غفور، هماهنگی قیمت و کیفیت غذاهای آن است یعنی هزینه‌ای که برای ارائه خدمات و سرو غذا می‌پردازید کاملا منصفانه و منطقی است.علاوه بر این‌ها، فضای خانوادگی رستوران حاج غفور، محیطی آرام و دنج پدید آورده تا مهمانان بتوانند در محیطی مناسب همراه با خانواده خود غذایشان را میل کنند. بنابراین اگر شما از طرفداران غذاهای دریایی هستید و قصد دارید در کنار عزیزانتان غذایی لذیذ میل کنید، حتما رستوران حاج غفور را در لیست انتخاب‌هایتان قرار دهید .
آدرس : جزیره قشم، بلوار خلیج فارس شرقی، جنب مسجد شیخ حاجی رمضان

%name سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

رستوران قلعه قشم

در نزدیکی قلعه‌ پرتغالی‌ها، رستوران محبوبی که با الهام از معماری قلعه و در حاشیه سواحل نیلگون خلیج فارس بنا شده است را خواهید یافت. بر خلاف نمای رستوران قلعه، دکوراسیون داخلی آن بسیار ساده طراحی شده تا حس صمیمیت را به مهمانان القا کند. چندان فرقی نمی‌کند که دریا را از پشت پنجره‌های بزرگ داخل رستوران تماشا کنید یا در فضای باز رستوران بنشینید و در نزدیکی ساحل غذایتان را میل کنید، در هر صورت گوش سپردن به صدای امواج و تماشای عظمت دریا، لذت غذا خوردن را برایتان صدچندان می‌کند.

شاید یکی از عجیب‌ترین ویژگی‌های رستوران قلعه قشم را بتوان نداشتن منو کاغذی، در نظر گرفت؛ چرا که منو در این رستوران، بستگی به صید صیادان در هر روز دارد، بنابراین اگر منو را به صورت شفاهی دریافت کردید، خیلی تعجب نکنید. البته خیالتان راحت باشد که این رستوران بهترین غذاهای دریایی جزیره را برایتان کنار می‌گذارد. غذاهایی همچون، خوراک کوسه، خرچنگ، خوراک ماهی مرکب، خوراک صدف و میگو.
این رستوران که توسط افراد محلی اداره می‌شود، معمولا شب‌ها آماده‌ پذیرایی از شماست و اگر در طول روز صید مناسبی نصیبشان نشود، رستوران را باز نخواهند کرد که این موضوع باعت شده تا آوازه‌ کیفیت غذاهای رستوران قلعه، در سراسر جزیره بپیچد. علاوه بر این قیمت غذاهای رستوران، نسبت به کیفیت و حجم غذا، بسیار منصفانه است.
آدرس :جزیره قشم، میدان ولایت، جنب قلعه پرتغالی‌ها

%name سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

رستوران خاله قشم

رستوران و فست فود سنتی خاله، یکی از آن مکان‌هایی است که می‌توانید در منوی آن، غذاهای خوشمزه جنوبی را پیدا کنید. تبحر خاص بانوی بومی جزیره -آشپز و صاحب این رستوران- در طبخ غذاهای اصیل جنوبی، رستوران خاله را به یکی از رستوران های معروف قشم تبدیل کرده است. طعم لذیذ غذاهای محلی همچون فلافل و سمبوسه و همچنین غذاهای دریایی سالمی مانند صدف، کوسه، عنکاس، ماهی مرکب، میکس کوسه و میگو که در این رستوران، بیشتر ساندویچی یا به صورت سلف سرویس طبخ می‌شوند. تا مدت زیادی زیر زبانتان حس خواهد شد.
رستوران خاله در نزدیکی رستوران قلعه واقع شده که تضاد بین این دو رستوران در نوع خود بسیار جالب توجه است. چرا که رستوران خاله، سالن پذیرایی ندارد و در محیطی باز، اما دوستانه و صمیمی، از مهمانان خود پذیرایی می‌کند.
غذاهای رستوران خاله قیمتی ارزان دارند؛ که این موضوع به معنی فدا کردن کیفیت در راه کمیت نیست. بنابراین در این رستوران می‌توانید انواع غذاها را در حجمی مناسب و در بالاترین کیفیت و ارزان‌ترین قیمت نوش جان کنید. گفتنی است که این رستوران هر شب از ساعت ۷ عصر تا ۱۰ شب از مهمانان خود پذیرایی می‌کند.
آدرس:جزیره قشم، جنب قلعه پرتقالی ها به سمت اتوبان، رستوران و فست فود سنتی خاله

%name سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

رستوران نعیم قشم

این رستوران در میان رستوران های معروف قشم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. پس از خوردن غذاهای ایرانی و غذاهای دریایی در این رستوران، متوجه تفاوت فاحش آن با دیگر رستوران‌ها خواهید شد. مرغ، انواع کباب‌ها، انواع خوراک‌ها، خورش قلیه ماهی، ماهی شیر، ماهی کبابی، استیک و در نهایت میگو پفکی از جمله معروف‌ترین غذاهای این رستوران هستند.
غذاهای رستوران نعیم به صورت سلف سرویس سرو می‌شوند و قیمت غذاها کاملا معقول و مناسب است. فضای بزرگ، دنج و راحت این رستوران در کنار غذاهای رنگارنگ، خوش‌طعم و همچنین برخورد محترمانه پرسنل رستوران، مسافران را مجاب می‌کند تا حتی یک بار هم که شده به این رستوران سری بزنند. استفاده از برنج هندی در کنار انواع کباب و خورش‌ها را شاید بتوان تنها ایراد رستوران نعیم به حساب آورد.
آدرس :جزیره قشم، میدان امامقلی خان، جنب شهرک ساحلی، طبقه همکف، پلاک ۹۸۵

رستوران نعیم قشم سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

رستوران الوند قشم

اگر در قشم به دنبال رستورانی برای برگزاری جلسات مهم یا مهمانی‌های خود هستید، رستوران الوند با طراحی شیک و لوکس، گزینه‌ی مناسبی برای شما محسوب می‌شود.این رستوران داخل هتل الوند قرار دارد و اگر از میان هتل های قشم، اقامت در این هتل را انتخاب کرده‌اید،از خوردن چند وعده غذایی در این رستوران پشیمان نخواهید شد.
رستوران الوند ، به جز خوراک کوسه و بشقاب میکس دریایی (ترکیب كباب شير ماهى، قليه ماهى، ميگو سوخارى و ماهى سوخارى) معروفش، از مهمانان خود با منویی متنوع اعم از کباب‌ها، خوراک‌ها و غذاهای دریایی پذیرایی می‌کند. شاید از نظر برخی، غذایی همچون خوراک کوسه در این رستوران، حجم کمی داشته باشد، اما به محض این که شروع به خوردن کنید خواهید دید که با همین مقدار غذا هم کاملا سیر خواهید شد.
آدرس :جزیره قشم، بلوار آزادگان، جنوب غربی میدان شهدا، نبش خیابان الهیه، هتل الوند قشم

رستوران الوند قشم سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

رستوران آبشار قشم

از قدیمی‌ ترین رستوران‌ های قشم که امروزه با وجود دو شعبه نزدیک به هم در شمار بزرگترین و بهترین رستوران های قشم قرار می‌گیرد، رستوران آبشار نام دارد. پس از یک خرید لذت‌بخش در مجتمع تجاری بین المللی مرجان، حتما برای رفع خستگی و میل کردن غذاهای دریایی خارق العاده به رستوران آبشار که در نزدیکی مرکز خرید واقع شده است، سری بزنید. این رستوران بیشتر به دلیل غذاهای دریایی پر‌ادویه و خوش‌طعم، به خصوص میگو سوخاری و ماهی هامور شهرت دارد. البته به جز این‌ها رستوران آبشار غذاهای غیر‌دریایی را هم با کیفیت بالایی طبخ می‌کند تا هر سلیقه و ذائقه‌ای را راضی نگه دارد. سالن بزرگ و نورانی این رستوران با مبلمانی تیره و سنگین، جلوه‌ای اصیل به ظاهر رستوران بخشیده و آن را برای جمع‌های خانوادگی به محیطی مناسب تبدیل کرده است.
آدرس شعبه ۱: جزیره قشم، میدان شهدای گمنام، روبروی مرکز خرید مرجان
شعبه ۲: جزیره قشم، بلوار ولیعصر، بالاتر از میدان گل‌ها، روبروی مرکز خرید خلیج فارس

رستوران آبشار قشم سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

رستوران شب‌های دفاری

اگر تا کنون به غذاهای محلی و دریایی جنوب، علاقه‌مند نشده‌اید. کمی صبر کنید تا با معرفی یکی از بهترین رستوران های سنتی قشم ، نظرتان را عوض کنیم. رستوران شب‌های دفاری در روستایی با همین نام و در ۸ کیلومتری قشم واقع شده است. در هنگام مواجه با فضای بیرونی رستوران و مناظر اطراف آن، اصلا باور نخواهید کرد که درون آن فضایی جادویی خلق شده باشد و روزتان را بسازد. تا حدی که پس از ورود به رستوران، از دیدن فضایی شگفت‌انگیز که معماری سنتی و محلی جنوب را به نمایش می‌گذارد. کاملا شوکه خواهید شد و به این موضوع پی می‌برید که این رستوران یکی از بهترین رستوران های قشم است.
هر سه طبقه رستوران با طراحی ویژه‌ و منحصر به فرد خود، آیینه تمام نمای معماری بومی منطقه و جلوه‌گر صنایع دستی مردمان جنوب است. در طبقات مختلف این رستوران، دکورها و همچنین مبلمان متفاوتی وجود دارد. این تفاوت تا جایی ادامه می‌یابد که حتی در برخی سالن‌ها به جای تخت، باید روی فرش بنشینید و به پشتی تکیه دهید.
آدرس: جزیره قشم، بعد از شهرک گلزار، روستای دفاری، جنب مسجد جامع، رستوران شب‌های دفاری

رستوران شب‌های دفاری سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

رستوران امیران قشم

رستوران امیران در لیست مجلل‌ترین رستوران‌های جزیره قرار می‌گیرد. این رستوران که در طبقه دوم سیتی سنتر ۱ واقع شده است. با طراحی لوکس خود هوش از سرتان خواهد برد. از همان بدو ورود به رستوران رنگ‌ قرمز در سراسر سالن، خودنمایی کرده و در راستای ایجاد حسی ناب، بسیار مثبت عمل می‌کند. با وجود مبلمان لوکس و راحت، مهمانان ترجیح می‌دهند تا بدون لحظه‌ای اتلاف وقت، محل نشستن خود را انتخاب کرده و غرق زیبایی‌های فضای لوکس رستوران شوند. یکی از این زیبایی‌ها طراحی سقف سالن رستوران است که همانند آسمانی پرستاره، با تاباندن پرتوهای پرفروغ خود، فضا را غرق در روشنایی می‌کند و شبی رویایی برایتان به ارمغان می‌آورد.
این رستوران علاوه بر سالن عادی، از یک سالن VIP مجلل نیز بهره می‌برد که برای برگزاری مجالس خصوصی و مهمانی‌های شما، گزینه‌ی بسیار مناسبی محسوب می‌شود. رستوارن امیران، در منوی خود انواع غذاهای ایرانی و دریایی را جای داده است. با اجرای موسیقی زنده، لذت غذا خوردن را برای مهمانان، دوچندان می‌کند.
آدرس:جزیره قشم، مجتمع سیتی سنتر۱، طبقه دوم، رستوران امیران

 امیران 1 e1676206795561 سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

بهترین زمان سفر به قشم

جزیره‌ی قشم در جوار خلیج فارس قرار گرفته و دریا نیز آغوشش را رو به ساکنان و مسافران این جزیره گشوده است. البته تغییرات دمای هوا قشم ساحلی مواج را پدید آورده و این نکته نیز قابل توجه است.در نتیجه باید به آب‌ و هوای قشم در طول سال آشنا باشید تا بهترین زمان سفر به آن‌جا را پیدا کنید. به همین منظور در ادامه به بررسی دمای جزیره قشم در فصول مختلف سال می‌پردازیم.

آب و هوای قشم در بهار

شاید فصل بهار ارزانترین زمان سفر به قشم نباشد، اما هوای جزیره بسیار مطبوع خواهد بود.در فروردین ماه دمای قشم به میانگین ۲۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و نهایتاً ۲۴ درجه خواهد بود. در نتیجه فرصت بازدید از جاذبه‌های قشم، لذت از تفریحات دریایی و گشت‌وگذار وجود دارد.اما با توجه به شلوغی جزیره شاید تجربه‌ی موارد بالا قدری سخت باشد. با دور شدن از اوایل بهار و رسیدن به ماه خرداد، میانگین دما نزدیک به ۳۰ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد و بازدید از قشم را قدری سخت می‌کند.اما شاید به دنبال آب‌تنی و لذت از دریا باشید. اگر هدف شما از مسافرت این است، بهترین زمان سفر به قشم برای شما، می‌تواند همین ایام باشد که قدری جزیره خلوت‌تر می‌شود. به هر حال تصمیم نهایی با شما خواهد بود.

آب و هوای قشم در تابستان

با رسیدن به تیر ماه آب‌وهوای منطقه چهره عوض می‌کند. دمای معتدل اوایل بهار از جزیره رخت برمی‌بندد و جایش را گرمای آفتاب می‌گیرد. از طرف دیگر سطح آب دریا نیز در تابستان بالاتر خواهد آمد.
این اتفاق دو جنبه دارد: اول این‌که گرمای بی‌امان هوا، فرصت سر زدن به جاذبه‌هایی چون ژئوپارک قشم، دره ستارگان، قلعه پرتغالی‌ ها و… را از شما می‌گیرد. اما اگر نیمه‌ی پر لیوان را نگاه کنیم، فرصت‌هایی نیز برای شما پدید می‌آید. به‌‌ویژه اگر اهل شنا و دریا نوردی باشید، امکان تجربه‌ی یک شنای لذت‌بخش برای شما فراهم می‌شود.
توجه کنید دهه‌ی اول تیر تا دهه‌ی اول شهریور گرم‌ترین فصل قشم خواهد بود. در این بازه‌ی زمانی معدل دمای هوای ۳۴ درجه است و گاهی به ۳۸ درجه‌ی سانتی‌گراد هم می‌رسد. همین امر باعث شده برخی مسافران از سفر به قشم در فصل تابستان خود داری کنند و مسافران جزیره کاهش یابد.با گرم شدن هوا در تابستان، فصل حراج در قشم نیز آغاز می‌شود و تمامی مراکز خرید قشم، اجناس خود را با تخفیف‌های داغ تابستانی به فروش می‌رسانند.

آب و هوای قشم در پاییز و زمستان

با عبور از تابستان آتشین، شاهد تغییر آب‌وهوای قشم در پاییز زرد و رنگارنگ خواهیم بود. باید خوشحال بود دیگر از آن دمای سی‌وچند درجه‌ای خبری نیست. در ابتدای مهرماه گرمای هوا به بیش از ۲۵ درجه سانتی‌گراد تجاوز نمی‌کند. از طرف دیگر در فصل پاییز شب‌ها طولانی‌تر خواهند بود. پس اگر به دنبال کمپ در دره‌ی ستارگان هستید، دوران یکه‌تازی شما در بین جاذبه‌های قشم شروع شده است. البته از یک نکته غفلت نکنید؛ تغییرات جوی و اقلیمی، روی آب دریا نیز تأثیرگذار است. یکی از این اثرات تغییر فصل هم کاهش سطح آب دریا است. با این وجود، مانند فصل گذشته نمی‌توان به راحتی شنا کرد.

نه اصلاً منظورمان غیرممکن شدن تفریحات آبی نیست. تمام روزهای آفتابی سال را می‌توانید در این دریای نیلگون، سفر کنید. اگر هم از قصد خودتان پشیمان شدید، قدم زدن روی ساحل هم تجربه‌ی خوبی خواهد بود.در فصل زمستان باز هم این سردی تدریجی ادامه دارد و دما بین ۱۳.۵ تا ۱۸.۵ درجه سانتی‌گراد خواهد بود. بیشترین دمای قشم در فصل زمستان نیز نهایتا ۲۳ درجه سانتی‌گراد است.بسیاری باور دارند بهترین زمان سفر به قشم، در همین دو فصل است. در این فصول هوای جزیره بسیار مطبوع و خنک می‌شود و مناسب گردشگرانی است که قصد گشت‌وگذار دارند.

روش های سفر به قشم

سفر با ماشین شخصی

سفر به قشم با ماشین شخصی یکی از شیوه‌های اصلی سفر به این جزیره است که از سوی بسیاری از مسافران انتخاب می‌شود. شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل آن کاهش هزینه‌های سفر است. ازآنجایی‌که جزیره قشم جزیره بزرگی به شمار می‌رود و جاذبه‌های دیدنی قشم پراکنده هستند. امکان بازدید با خودروی شخصی برای گردشگران از سهولت بیشتری برخوردار است. به همین جهت عده زیادی از مسافران به دنبال راهنمای سفر زمینی به قشم هستند.

مسیر اول

مسیر اول برای رسیدن به قشم از شهرهای اصفهان، شیراز، جهرم و لار عبور می‌کند. پس از پیمودن این مسیر به بندر پل می‌رسید . از این نقطه می‌توانید خودروی خود را با استفاده از لندینگ کرافت به جزیره منتقل کنید. راه دیگر پیش روی شما رفتن به بندرعباس است زیرا حمل خودرو از بندرعباس به قشم امکان‌پذیر است و شما می‌توانید از اسکله مسافربری شهید حقانی به جزیره قشم وارد شوید.

مسیر دوم

مسیر دوم برای دسترسی به قشم، از شهرهای یزد و سیرجان می‌گذرد که درنهایت به بندرعباس ختم می‌شود. اما انتخاب دیگری نیز دارید و آن رفتن به بندر پل است. در بندر پل می‌توانید همچون مسیر اول، ماشین خود را با استفاده از شناور به بندر لافت در قشم که با نام جزیره لافت نیز شناخته می‌شود ببرید.
فاصله بندرعباس تا قشم با لنج نزدیک به ۲۰ کیلومتر است. در صورت مساعد بودن شرایط جوی بین ۴۰ تا ۶۰ دقیقه زمان برای رسیدن به مقصد لازم است. فاصله بندر پل تا قشم نیز تقریباً همین اندازه است اما باید توجه داشت که فرایند ورود و خروج و ترخیص خودروها ممکن است زمان‌بر باشد.

 e1676205379282 سیری در قشم ، سرزمین عجایب هفتگانه

سفر با قطار

اگرچه مسیرهای ورود به جزیره قشم محدود است. اما برای رسیدن به نزدیک‌ترین نقطه به این جزیره، یعنی بندرعباس، علاوه بر مسیر زمینی راه‌های دیگری نیز پیش روی شماست که یکی از مناسب‌ترین این گزینه‌ها سفر به قشم با قطار است. پیمودن فاصله تهران تا قشم با قطار حدوداً بین ۱۵ تا ۱۸ ساعت احتیاج دارد و این مسیر ریلی یکی از طولانی‌ترین مسیرهای ریلی کشور است. بااین‌حال به دلیل جاذبه‌های مسیر و راحتی سفر در کوپه‌های قطار، این روش می‌تواند تجربه لذت‌بخش و راحت‌تری نسبت به مسافرت با خودروی شخصی برای شما داشته باشد.
ایستگاه راه‌آهن بندرعباس تا مرکز شهر حدود ۲۰ دقیقه فاصله دارد. اما اگر قصد دارید بدون رفتن به مرکز شهر به قشم بروید کافی است با استفاده از تاکسی‌ها و ون‌های راه‌آهن خود را به اسکله مسافربری شهید حقانی برسانید. ازآنجا از طریق اتوبوس دریایی به جزیره قشم بروید. این مسیر چیزی در حدود ۶.۵ کیلومتر است و بیشتر از ۱۵ دقیقه از شما زمان نخواهد گرفت.

توجه داشته باشید که اگر قطار را به‌عنوان یکی از مسیرهای ورود به جزیره قشم در نظر گرفته‌اید باید چندین روز قبل از سفر بلیت قطار خود را خریداری کنید زیرا صندلی‌های قطار در این مسیر به‌سرعت به فروش می‌روند.سفر به قشم با قطار به دلیل جاذبه‌های مسیر و راحتی سفر در کوپه‌های قطار، می‌تواند تجربه لذت‌بخش و راحت‌تری نسبت به مسافرت با خودروی شخصی برای شما به همراه داشته باشد.

سفر با هواپیما

اگرچه سفر هوایی به‌طورمعمول نیازمند هزینه بیشتری است. اما یکی از راحت‌ترین و بدون شک سریع‌ترین راه‌ها برای سفر است. به‌ویژه برای مقاصدی همچون قشم که راه زمینی مستقیمی برای آن وجود ندارد. فاصله هوایی تهران تا قشم نزدیک به ۱۰۷۰ کیلومتر است. برای رسیدن به مقصد ۱.۵ تا ۲ ساعت زمان نیاز خواهد بود. تعداد پروازهای این خط هوایی به نسبت قابل‌قبول است و از ۷ صبح تا ۹ شب پرواز انجام می‌شود. ایرلاین‌های قشم ایر، ایران ایر و ماهان نیز پروازهای مستقیم تهران به قشم را برگزار می‌کنند.
اگر به هر دلیل ازجمله پر بودن خطوط پرواز تهران-قشم موفق به تهیه بلیت نشدید. گزینه دیگر می‌تواند پرواز با هواپیما از تهران به بندرعباس باشد. هزینه و زمان این سفر تفاوت قابل‌توجهی با پرواز تهران به قشم ندارد اما جهت رفتن از فرودگاه بندرعباس به اسکله مسافربری شهید حقانی و رفتن به جزیره قشم با اتوبوس دریایی، بخشی از زمان شما گرفته خواهد شد.

بهترین زمان سفر به قشم چه موقع است؟

 بهترین زمان سفر، اواخر پاییز تا اوایل فروردین است.

جزیره ناز قشم چجور جایی است؟

در واقع سه صخره‌اند که در میان دریا واقع شده‌اندبا پایین آمدن آب میتوان پیاده به آنجا رفت .

جمعیت قشم چقدر است؟

بر اساس سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شده است جمعیت جزیره قشم ۱۴۸,۹۹۳نفر تخمین زده شد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد