رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ بهمن ۱۴۰۱

سیری در بجنورد ، پاریس کوچولوی ایران

اشتراک گذاری

با سیری در بجنورد همراه شوید تا به شمال شرق ایران سفر کرده و با این شهر زیبا آشنا شویم .شهری با آب‌و‌هوای کوهستانی که از زمان‌های دور تا به امروز پا بر جا مانده است. این شهر از جمله شهرهای بزرگ خراسان بوده و از این‌ جهت، چهل و چهارمین شهر کشور به‌ شمار می‌آید. بر اساس پژوهش های مقدماتی باستان­ شناسی، شهرستان بجنورد از دورۀ پیش از تاریخ مسکونی بوده و به دلیل موقعیت راهبردی و منابع سرشار طبیعی اهمیت ویژه ­ای داشته است. وجود محوطه ­های استقراری پیش از تاریخ در حومۀ جنوبی بجنورد و تپه­ های مربوط به دوره تاریخی گواه سکونت مداوم بشر در پهنۀ این شهرستان در دوران مختلف تاریخ بشری است.

سیری در بجنورد

معرفی شهر بجنورد

بجنورد مرکز شهرستان بجنورد و استان خراسان شمالی می‌باشد که در کوهپایه‌های آلاداغ واقع شده است. بجنورد از شمال با ترکمنستان و از شمال شرقی تا جنوب شرقی با شهرهای شیروان، اسفراین و از جنوب غربی تا شمال غربی با جاجرم، آشخانه و راز همسایه است. این شهر ۳۶ کیلومتر مربع مساحت دارد و فاصله آن تا تهران ۸۲۱ کیلومتر است. ساکنان شهر اقوام کردِ کرمانج، تات‌ها، ترک‌زبانان خراسانی، فارس زبانان و ترکمن‌ها هستند.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۲۲۸٬۹۳۱ نفر (در ۶۷٬۳۳۵ خانوار) بوده است.
بجنورد شهری در دامنه کوه آلاداغ است. منطقه‌ای کوهستانی با فلات‌های مرتفع که زمستان‌های سردی دارد. به طوری که میانگین تعداد روزهای یخبندان این شهر به بیش از ۱۰۰ روز می‌رسد. اما برخلاف زمستان، بجنورد تابستان‌های گرمی دارد، به طوری که آفتاب تمام آثار روزهای سرد را از خاطرتان می‌زداید.

سیری در بجنورد

پاریس کوچولوی ایران

شاید “راه اندازی اولین کارخانه برق”، “خیابان کشی های منظم”، “ایجاد باغ ها و نهرهای زیبا”(عمارت مفخم، باغ دلگشا، آیینه خانه و…) به سبک شهرهای اروپایی از جمله پاریس، بتواند به عنوان عوامل این نام گذاری نیز مد نظر قرار گیرد. مثلا در کتاب سفرنامه های سهام الدوله بجنوردی، که به اهتمام قدرت الله روشنی زعفرانلو گردآمده، اشاراتی در این باره آمده است: «ره آورد این مسافرت به فرنگستان، کارخانه برقی از اروپا بود که شاید جزو اولین کارخانجات برق در ایران بود. این کارخانه در سال ۱۳۲۰ ه.ق در بجنورد به کار افتاد».
در بخش های دیگر کتاب نیز، حیرت حکام محلی از امکانات و شرایط محیطی شهرهای اروپایی در سفر به آن مناطق بیان شده است که این امر نیز می تواند تایید کننده ی تغییرات بعدی محیط شهری بجنورد و تبدیل آن به “پاریس کوچولو” باشد. به عبارت دیگر می توان گفت: نام پاریس کوچولو می تواند تحت تاثیر سفر ایشان به فرنگستان و بازدید از کشورهای اروپایی به ویژه پاریس و الگوبرداری از آن شهر برای ساخت بافت جدید شهری بجنورد، صورت پذیرفته باشد.

سیری در بجنورد

جاذبه های گردشگری بجنورد

گردشگاه بابا امان

مجموعه تفریحی و گردشگری بابا امان یکی از جاهای دیدنی بجنورد است که در حاشیه منطقه جنگلی جاده ارتباطی بجنورد به مشهد واقع شده است. گردشگاه بابا امان با هشت استخر و آبشار و بیش از ۲۰۰هکتار جنگل، توقفگاهی جذاب و فوق العاده ای برای مسافران محسوب می شود. تفرجگاه بابا امان در آغوش تپه ها، درختان انبوه و مناظر تماشایی دارای امکاناتی از جمله رستوران، پارک کودک و محل استراحت خانواده ها را در هوای لطیف و شب های دل انگیز و زیبای فراهم کرده است. همچنین در این مجموعه چشمه بابا امان با آب های سولفاته کلسیک و سدیک در جریان است. مصرف آب چشمه صفراآور و ملین و تسهیل کننده اعمال گوارشی و دافع سموم است.
آدرس:استان خراسان شمالی، بجنورد، کیلومتر ۱۰ جاده بجنورد-مشهد

سیری در بجنورد

پادگان زیر زمینی قاجار

این پادگان یکی از جاهای دیدنی بجنورد است. پادگان زیر زمینی بجنورد که احتمالا به دوران قاجار مربوط می شود. مساحتی حدود ۵ هزار متر مربع دارد. این پادگان قدیمی در محدوده روستای قزلقان از توابع بخش گرمخان بجنورد در ارتفاعات منتهی به نجف آباد واقع شده است. پادگان زیر زمینی و قدیمی بجنورد به قسمت های مختلف شامل دهلیز ها و راهرو های طولانی زیرزمینی همچنین بخش هایی به عنوان استراحتگاه، نانوایی، محل استحمام سربازان و نیز نگهداری اسب و چهارپایان تقسیم بندی شده است. مطالعات بر روی این اثر تاریخی ادامه دارد.

آتشکده اسپاخو

این آتشکده یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی و جاهای دیدنی بجنورد است. آتشکده اسپاخو در ۱۰۰ کیلومتری غرب شهر بجنورد و در ۶۵ کیلومتری غرب شهر آشخانه بر روی تپه ای مرتفع در دامنه جنگل های سوزی برگ ارس و در قسمت جنوبی روستای اسپاخو واقع شده است. کلمه اسپاخو از دو واژه هسب یا اسپ کلمه ای پهلوی که در گذر طمان با اسب تغییر یافته است. در کل اسپاخو به معنی محل نگه داری و پرورش اسب است. آتشکده اسپاخو در زمان ساسانیان بنا شده است. مردم محلی بر این باورند که آتشکده در زمان قدیم کلیسا بوده است. شکل دایره‌ای محراب، آتشدان و سوراخ‌های درون سقف گنبد که روزنه‌هایی برای خروج دود نشانه ای از حضور زرتشتیان باستان در این منطقه است.
آدرس: استان خراسان شمالی، ۱۰۰ کیلومتری غرب شهر بجنورد، مجاورت روستای اسپاخو

سیری در بجنورد

عمارت مفخم

یکی از جاهای دیدنی بجنورد و از بنا های تاریخی این شهر عمارت مفخم را می توان نام برد. عمارت مفخم در اوایل دهه ۱۳۰۰ هجری‌قمری به دستور یارمحمدخان شادلو، به منظور اسکان او و خانواده اش با ۳۴ اتاق و دو تالار بزرگ ساخته شد. عمارت مفخم در طرف جنوبی ساختمان با انواع کاشی‌کاری معرق، معقلی، هفت رنگ و با طرح ‌ها و نقوش انسانی، حیوانی، اسلیمی، ختایی و هندسی تزیین شده است. در هر طبقه از عمارت دو ایوان شمالی و جنوبی ساخته شده است. همه جای ساختمان عمارت با کاشی های خشتی زیبا در انواع رنگ‌ های فیروزه‌ای، زرد، صورتی، بنفش، سفید، سبز، سرخ و سیاه آراسته شده است. هرکسی با دیدن عمارت مفخم و این همه تنوع در استفاده از رنگ ها واقعا محو تماشا می شود.
آدرس:خراسان شمالی، شمال شرق بجنورد، انتهای خیابان شریعتی شمالی

سیری در بجنورد

عمارت آیینه خانه مفخم

بنای آیینه‌خانه یکی از آثار تاریخی مربوطه دوره قاجار بجنورد است. در دوره قاجار بنای آیینه‌خانه همراه با بناهای دیگری از جمله عمارت مفخم، کلاه‌فرنگی، حوضخانه و سردر در باغ بزرگی قرار داشته و مجموعه دارالحکومه‌ مفخم را تشکیل داده است. این بنا در انتهای خیابان شریعتی شمالی در شهر بجنورد قرار دارد و ۴ مناره در طرفین ورودی اصلی قرار دارد که روی ۲ مناره کلمه محمد ۱۲ بار به شیوه کاشی‌کاری معقلی نوشته شده، همچنین در طبقه دوم، اتاق آیینه‌کاری شده‌ای وجود دارد که بنا، نام خود را از آن گرفته است.

این بنا در دهه ۱۳۰۰ هجری، هم‌زمان با دوره حکومت ناصرالدین شاه به دستور یارمحمد خان شادلو، معروف به سردار مفخم، ساخته شد و به‌عنوان فضای اداری و دیوانی، برای انجام دیدارهای رسمی سردار مفخم با رجال سیاسی عهد قاجار و نیز انجام مراسم تشریفات نظامی و رایزنی در باب مسائل سیاسی و اجتماعی با سران ایل شادلو و دیگر رجال سیاسی دوره قاجار مورد استفاده قرار می‌گرفت. طراحی نقشه ساختمانی آیینه‌خانه به دست میرزا مهدی خانشقاقی (ممتحن‌الدوله)، اولین مهندس معمار ایرانی که از دانشکده معماری پاریس فارغ‌التحصیل شده بود، انجام شده است.

ساختمان آیینه‌خانه هم‌زمان با عصر ناصری در داخل باغ بزرگی به نام دلگشا ساخته شد. پلان این بنا مستطیل شکل بوده و در دو طبقه به ابعاد تقریبی ۱۱×۱۸ متر و به ارتفاع حدود ۱۰ متر ساخته شده که درمجموع ۹ اتاق دارد. یکی از اتاق‌های طبقه فوقانی تالاری است به ابعاد ۸×۳ متر که تمام دیوارها و سقف آن با طرح‌های زیبایی آیینه‌کاری شده است. بنای آیینه خانه به شماره ۱۱۶۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و از سال ۱۳۷۹ تاکنون به‌عنوان موزه اسناد و نسخ‌خطی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیری در بجنورد

آبشار حمید

این آبشاریکی از زیباترین آبشارهای خراسان شمالی در ۷ کیلومتری شرق بجنورد و در نزدیکی روستایی به نام جمید واقع شده است. آبشار مذکور در انتهای دره ای پیچ در پیچ صخره ای با ارتفاع ۲۵ متری جلوه ای از زیبایی طبیعت کوهستانی بجنورد را به رخ می کشد. در اطراف آبشار درختان انجیر با میوه های فوق العاده شیرین سر برافراشته اند. همچنین طعم تمشک های اطراف آبشار را تا مدت ها نمی توانید فراموش کنید. صدای سرازیر شدن آب آبشار واقعا گوش نواز و لذت بخش است. همچنین یک اتاق سنگی در کنار آبشار وجود دارد که در زمان باریدن باران پناهگاه خوبی برای گردشگران محسوب می شود. از روستای حمید تا آبشار مسیری خیلی زیبا و منحصربفرد به طول نیم ساعت دارد. یکی از زیبایی های منحصر به فرد آبشار حمید انعکاس صدای ریزش آب به طور یک در میان است.
آدرس: خراسان شمالی، ۷ کیلومتری شرق بجنورد، نزدیکی روستای حمید

سیری در بجنورد

تفرجگاه بش قارداش

تفرجگاه طبیعی و تاریخی و فوق العاده مفید بش قارداش در هفت کیلومتری بجنورد و در ابتدای جاده بجنورد به اسفراین قرار گرفته است. بش قارداش در زبان ترکی به معنی پنج برادر، که از جاهای دیدنی بجنورد است. در زمان اشکانیان و ساسانیان قبل از اسلام عبادتگاه پیشوایان زرتشتی بوده است. به دلیل اقامت چهار فصل بزرگان دینی زرتشتی به چهار مغان مشهور است. افسانه ای برای چشمه های بش قارداش در بین مردم روایت می شود که در روزگاران قدیم ۵ برادر در شهر بجنورد بر علیه ظلم و ستم حاکم وقت اعتراض می کنند. بعد از دست ماموران به طرف کوهی فرار می کنند. آنجا از خداوند کمک می خواهند در این هنگام ۵ قسمت از کوه سوراخ می شود و هر کدام از برادر ها در یک قسمت پنهان می شوند.

بعد ها از محل پنهان شدن این ۵ نفر چشمه سرازیر می شود. جالب است بدانید که آب این چشمه ها جهت درمان بیماری های تغذیها ی، اشکالات کبدی، صفرایی و ناراحتی های دستگاه ادراری اهمیت خاصی دارد.
آدرس:خراسان شمالی، هفت کیلومتری بجنورد و در ابتدای جاده بجنورد به اسفراین

سیری در بجنورد

حسینیه جاجرمی ها

یکی از جذاب‌ترین آثار تاریخی بجنورد، حسینیه جاجرمی‌ها است. جایی که در و پنجره‌های آن به سمت حیاطی با صفا و چهارگوش باز می‌شوند و روزگاری خانه‌ای مسکونی بوده است. اما امروزه محلی برای عزاداری شهدای کربلا و امام حسین (ع) به شمار می‌رود و همه می‌توانند در این مراسم‌های مذهبی شرکت کنند. حسینیه جاجرمی‌ها در خیابان طالقانی بجنورد واقع شده است.با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر جاذبه های گردشگری بجنورد آشنا شوید.
آدرس : خراسان شمالی، بجنورد، خیابان طالقانی شرقی، کوچه جاجرمی

سیری در بجنورد

دریاچه سد شیرین دره

اگر هوس قایق‌سواری و ماهیگیری کردید، به سمت دریاچه سد شیرین دره در ۶۵ کیلومتری شمال غرب بجنورد بروید. این دریاچه در اطراف شهرستان مانه و سملقان قرار دارد و امکانات ‌کاملی برای قایق‌سواری و شنا در اختیارتان می‌گذارد. بهتر است یک روز کامل سفر را به بازدید از این دریاچه بجنورد اختصاص دهید تا لذت سفر به جانتان بنشیند.
آدرس:خراسان شمالی، ۶۵ کیلومتری شمال غربی بجنورد، محدوده شهرستان مانه و سملقان

سیری در بجنورد

کوشک علی آباد

یکی دیگر از آثار تاریخی بجنورد، کوشک علی آباد در روستایی به همین نام است. این بنای تاریخی شامل اتاق‌ها و حوض‌خانه در طبقه هم‌کف می‌شود و در وسط باغ بزرگ و باصفایی قرار دارد. کوشک علی آباد همانند دیگر آثار تاریخی بجنورد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این کوشک را در ۳ کیلومتری شمال شرق بجنورد و در روستای علی آباد پیدا خواهید کرد.
آدرس:خراسان شمالی، سه کیلومتری شمال شرقی بجنورد، روستای علی آباد

سیری در بجنورد

طبیعت باغ دره

شهرستان راز و جرگلان یکی از مناطق اطراف شهرستان بجنورد است و طبیعت زیبا و در برخی مناطق بکر و دست‌نخورده‌ای دارد. باغ‌دره که در فاصله حدود ۱۰ کیلومتری جاده بین‌المللی بجنورد-آشخانه در سمت چپ جاده راه فرعی قرار گرفته است، دره‌ای بسیار زیبا و بکر همراه با طبیعت زیبا با مناظری چشم‌نواز در منطقه راز و جرگلان است که زبان هر بیننده‌ای را به تحسین باز می‌کند. قارچ‌های سمی و گاها خوراکی و بوته‌های خاری که نیم‌کره‌ای از گل‌های صورتی بنفش را روی زمین ساخته، بسیار دیدنی است و گویی شعاع این نیم‌دایره‌ها را با پرگار دقیقا اندازه‌گیری کرده‌اند.

در جاهای مختلف گیاهان دارویی کاکوتی، قله چای، آویشن، گل‌های بادرنج‌بویه و پونه در کنار رودخانه به چشم می‌خورد. درختان پرصلابت و استوار ارس نیز به فواصل خودنمایی می‌کند. چیزی که در این طبیعت سبز مخملی یکدست انسان را مسحور می‌کند، ترکیب دره‌های عمیق و وسیع مملو از درختچه‌های چتری سبز با صخره‌هایی که برش سنگ‌های آن‌ها باورنکردنی است. صخره‌هایی بسیار بلند با چینش‌های فوق‌العاده از لایه‌های برش خورده افقی رودخانه‌های پر آب، بوته‌های زرک و ترشک و تمشک قسمتی از زیبایی‌های این منطقه است که به‌درستی عظمت خالق خود را انعکاس می‌دهند. دیدن طبیعت زیبا و بکر این منطقه برای علاقه‌مندان طبیعت خالی از لطف نیست.
آدرس: خراسان شمالی، ۱۰ کیلومتری جاده بین‌المللی بجنورد-آشخانه، راه فرعی سمت چپ

سیری در بجنورد

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی بجنورد می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای نزدیک بجنورد

روستای رئین

با دیدن منطقه ی سرسبز وییلاقی این روستا،هوای دل انگیز و باغ های گردوی آن گمان میبری که بهشت گم شده خراسان همین جاست.یکی از سرسبز ترین و دیدنی ترین روستا های خراسان شمالی که در دل کوه قرار گرفته است روستای رئین می باشد که در غرب بجنورد واقع شده است. این روستا دارای چشمه ای است که آب این روستا را تامین می کند. از محصولات این روستا می توان به گردو ، سیب و صیفی جات اشاره کرد.یکی از کوه های این روستا کوهی به نام “شاه نشین” است که شامل چندیدن غار است.
آدرس:بجنورد -۳۶ کیلومتری جاده سیلوی گندم بجنورد

سیری در بجنورد

روستای اسفیدان

ماسوله بجنورد یعنی روستای اسفیدان یکی از مناطق نمونه گردشگری استان خراسان شمالی می باشد.از جاذبه های این روستا می توان به آبشار های زیبا، چشمه های خروشان، غار ها و برج های شگفت انگیز، وجود چند امام زاده، وجود انواع درختان میوه، رودخانه با آب فراوان، ارتفاعات جنگلی با پوشش گیاهی و… اشاره کرد. بنا به گفته پیران روستای اسفداین در گذشته ۱۷ اصله صندل سفید که نماد این روستا است در این روستا وجود داشته که به دلیل عدم آگاهی از اهمیت این درخت و قرار گرفتن در مسیر کوچه ها این درختان را از سر راه برداشته اندو امروزه تنها ۲ اصله از این نوع درخت با تنه ای حدود ۶۵.۲ متر در این روستا وجود دارد.

در دره ای به نام بارگه ،آبشار بارگه(بهار گاه) به همراه چشمه های متعدد در جنوب غرب روستای اسفیدان واقع شده است که نظرات زیادی را به سوی خود جلب کرده است.علت وجود۴۰ هکتار زمین های خرابه ای که در سمت چپ این دره قرار دارد به علت رانش شدید زمین می باشد.دره ای عمیق و طولانی به نام هینورد (هین نبرد) در سمت شمال غرب این روستا قرار دارد که از آب این چشمه برای آبیاری باغات اطراف استفاده می شود.در غرب روستای اسفیدان دیواری صخره ای وجود دارد که به آن تالش قلعه(قلعه سنگی) گفته می شود.بر روی این قلعه دیوارهای سنگی ، سفال ساده ونخودی و قرمز و سفال های منقش به چشم می خورد.
آدرس: استان خراسان شمالی، ۴۵ کیلومتری شهرستان بجنورد، بخش گرمخان، دهستان گرمخان، روستای اسفیدان

سیری در بجنورد

روستای در صوفیان

روستایی با قدمت هزار ساله و دارای رودخانه، چشمه و امام زاده که زیبایی خاصی به این روستا بخشیده است.طبیعت روستا بی نظیر و دیدنی است . چشمه ای به نام تغو، کوهی به نام جده و حرمی که متعلق به امام زاده علی بن زید ابن موسی ابن جعفر میباشد در این روستا قرار دارد . چشمه ترنو واقع در ضلع شمالی روستا در منطقه ای به نام چاهک پایین از دل کوه می جوشد و داردای چشم اندازی زیباست .زبان مردم روستا ترکی محلی است و کار اصلی مردم باغداری، کشاورزی و دام پروری است .
در کذشته جمعیت روستا بیش از هزارو دویست خانوار بوده است و به علت کمبود امکانات و نبودن راه بیشتر مردم روستا به شهر بجنورد کوچ کرده اند . جمعیت روستا اکنون حدود صد خانوار است که اکثرا دامدار هستند . بیشتر مردم روستا که به بجنورد کوچ کرده اند در فصل بهار و تابستان به روستا بر می گردند و به کشاورزی می پردازند .
آدرس : ۱۷ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد – روستای درصوفیان

سیری در بجنورد

روستای قره باشلو

یکی از روستا های ییلاقی شهرستان بجنورد که عبور کردن از زیر شاخسار درختان و از کنار رودخانه ای که از میان این روستا می گذرد آدم را به وجد می آورد.از جاذبه های اینروستا میتواند به آب و هوای مطلوب ودل انگیز ، در ه فیروزه، کچرانلو،باغات میوه،کوچه باغ ها، درختان قدیمی، رودخانه فیروزه اشاره کرد.با وجود حاصخیزی و آبادانیی که این روستا دارد اما دولت توجه ای به این روستا نکرده است . توجه به این روستا می تواند اشتغال زایی بالایی در این روستا به وجودآورد چون فضا های مناسبی برای ایجاد روستوران و اماکن گردشگری دارد.
آدرس : ۱۰ کیلومتری بجنورد در جاده اسفراین

سیری در بجنورد

روستای فیروزه بجنورد

روستای فیروزه شیروان از توابع بخش مرکزی شهرستان بجنورد در استان خراسان شمالی ایران است،روستایی در دل دره فیروزه با باغات زیبای گردو و رودخانه فیروزه و چشمه های متعدد. در این دهکده مردم تات زندگی می کنند که به زبان تاتی صحبت می کنند. روستای فیروزه ۸۰۰ ساله یکی از روستاهای خراسان شمالی است که در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی بجنورد واقع شده است. روستای فیروزه از نظر جغرافیایی در دره ای واقع شده و عموماً در دامنه های شمالی رشته کوه آلاداغ با قله هایی بالاتر از سایرین واقع شده است.یکی از اصیلی ترین و مرغوب ترین باغات گردو در روستای فیروزه قرار دارد، گردوی این منطقه یکی از خوشمزه ترین گردو ها با روغن دهی بالا می باشد.
آدرس: ۱۶ کیلومتری جنوب بجنورد_ روستا فیروزه

سیری در بجنورد

روستای رشوانلو

اگر ۶ کیلو متر از شهر بجنورد فاصله بگیریم و به دره بازخانه برسیم می توانیم این روستای سرسبز و خوش آب و هوا را که حدود پنجاه خانوار دارد در مجاورت با روستا های حمزانلو وبازخانه واقع شده است را ببینیم. دلیل سرسبزی و زیبایی این منطقه و سفر های مردمی به رشوانلو ، وجود مردمی سخت کوش در این روستا می باشد که در زمینه کشاورزی و باغداری بسیار فعال می باشند.
محصولات کشاورزی این روستا شامل غلات، سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی، کلم و گل کلم،کدو، خیار، گیلاس، آلبالو، سیب، گلابی، هلو، زرد آلو، انگور، گردو، آلو، توت و… است
آدرس :۶ کیلومتری بجنورد

سیری در بجنورد

غذاهای محلی بجنورد

آش یارمه بجنورد

آش یارمه نوعی آش محلی در بجنورد است که اغلب با نوعی سبزی کوهی به نام «چریش» (cherish) که در فصل بهار در کوه‌ها می‌روید، تهیه می‌شود. این آش را می‌توان با اسفناج هم درست کرد و مواد تشکیل‌دهنده آن بلغور گندم، نخود، دوغ، پیاز و نعناع خشک است.

سیری در بجنورد

نان محلی قطاب

همانطورکه گفته شد، چریش یکی از سبزی‌های محلی بجنورد در فصل بهار است که در بسیاری از دستورات غذایی آنان وجود دارد. اصلی‌ترین مواد داخلی نان محلی قطاب نیز این نوع سبزی است که در کنار سیب‌زمینی، عدس و برنج به‌همراه مقدار اندکی ادویه مواد داخلی این قطاب را تشکیل می‌دهد. در آخرین مرحله آن‌ها را همانند قطاب در خمیری که حاضر شده پر می‌کنند و می‌پزند.

سیری در بجنورد

شله ماش بجنوردی

شله ماش یک غذای بجنوردی است که غذایی ساده، ولی مقوی‌ است و طرز تهیه آن بسیار راحت است. موادی که برای تهیه این آش لازم است ماش، برنج، گوشت قورمه شده، پیاز داغ و ادویه به‌همراه کمی زیره است. این آش را معمولا کمی تند درست می‌کنند.

سیری در بجنورد

قروتو بجنورد

آب کشک یا قروتو یکی دیگر از غذاهای محلی بجنورد است که از کشک، ماست، گردوی خرد شده، سبزی خورد شده متشکل از تره، جعفری و ترخون، شیرین بیان و کمی ادویه و نمک و زردچوبه تهیه می‌شود. قروتو را هم می‌توان مانند آبگوشت با تکه‌های نان خورد یا به‌صورت سوپ نوش جان کرد. مردم محلی بجنورد به این غذا علاقه‌ی بسیاری دارند و ماهی چند بار می‌توان آن را بر سر سفره‌هایشان دید.

سیری در بجنورد

آش قلیه

آش «قلیه» یکی از سنتی‌ترین غذاهای بجنوردی است که طبق ذائقه با کشک یا رب سرو می‌شود.این آش یکی دیگر از آش‌های محلی بجنورد است که قدمتی چندین ساله دارد و یکی از قدیمی‌ترین غذاهای محلی بجنورد است. این آش لذیذ از گوشت چرخ کرده، عدس، لوبیای سفید، لوبیا چیتی، رشته آشی، نخود، پیاز داغ، کشک و ماست و اندکی ادویه تهیه می‌شود. این آش طبق ذائقه با کشک یا با رب سرو می‌‌شود.

آش جوشواره

آش جوشواره، شبیه راویولی ایتالیایی است.این غذای محلی در اصل شکلی شبیه آش ندارد و جالب است بدانید که شبیه یکی از غذاهای ایتالیایی به آن راویولی (Ravioli) است. برای این غذا گوشت‌چرخ کرد ، عدس، اسفناج و نمک و زردچوبه را تفت داده و در خمیری که به‌صورت محلی درست می‌شود، مانند پیراشکی یا دامپلینگ قرار می‌دهند. دامپلینگ‌ها را داخل آب جوش می‌پزند، سپس با سسی متشکل از پیاز داغ و اسفناج آن را سرو می‌کنند.

دنی (Dani) و دیمه ‌دَنی ( Deime Dani)

دو غذای محلی بجنورد دنی و دیمه دنی می باشد که در دو رویداد متفاوت تهیه می‌شود. دنی همان آش دندونی است که وقتی بچه دندان در می‌آورد، تهیه می‌کنند. دیمه دنی هم که به آش امام معروف است، در روز عاشورا پخته می‌شود. فرق این دو در نوعی گندمی است که استفاده می‌شود در دنی از گندم کامل و در نیمه دنی از گندم نیم‌کوب پوست کنده استفاده می‌شود.

سیری در بجنورد

قابلی

قابلی، نوعی پلو بجنوردی است که بیشتر در فصل سرما تهیه می‌شود. مواد تشکیل دهنده آن گوشت چرخ کرده به‌شکل کوفته ریزه، خرما هسته گرفته، رشته پلویی، لوبیا چیتی، برنج، رب، پیاز داغ و ادویه است. این غذا با مواد متفاوتی در شهرهای دیگر ایران مانند تبریز نیز تهیه می‌شود.

سیری در بجنورد

هتل های بجنورد

هتل چهار ستاره داریوش

این هتل در زمستان سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرد. این هتل در زمینی به مساحت ۴ هکتار بنا گردیده که دارای تالار عروسی و سالن آمفی‌تئاتر نیز می‌باشد. ساختمان اصلی هتل مجلل داریوش با ۳ طبقه و حدود ۳۰ واحد اقامتی، پذیرای مهمانان گرامی می‌باشد.این هتل در استان خراسان شمالی و در روستای کلاغ آشیان واقع شده و فاصله آن تا شهر بجنورد ۳ کیلومتر می‌باشد. مهمانان گرامی می‌توانند با اقامت در این هتل، از مناطق گردشگری مانند پارک گردشگری بابا امان و روستای سرسبز حمید، نیز بازدید کنند.
آدرس:خراسان شمالی ، بجنورد کیلومتر ۳ جاده بجنورد به مشهد – روستای کلاغ آشیان

سیری در بجنورد

هتل نگین بجنورد

هتل سه ستاره نگین بجنورد در سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را در استان خراسان شمالی آغاز کرد. این هتل در سه طبقه بنا شده‌است و دارای ۴۹ باب اتاق می‌باشد که در طبقات دوم و سوم پراکنده شده‌اند. دارا بودن امکانات و خدماتی از قبیل رستوران، کافی‌شاپ، تالار عروسی، پارکینگ، لاندری و… هتل نگین را به یکی از هتل‌های برتر بجنورد تبدیل کرده‌است. قابل توجه میهمانان گرامی، هتل نگین در بخش ورودی دارای تعدادی پله است.
هتل در قسمت ورودی شهر از سمت مشهد در میدان امام رضا(ع) واقع شده‌است. هتل سه ستاره نگین بجنورد در میدان امام رضا قرار دارد و تا پارک بابا امان حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارد.
آدرس:خراسان شمالی ، بجنورد میدان امام رضا

سیری در بجنورد

اقامتگاه بوم‌گردی عمو دردی بجنورد

خانه‌ای با قدمت ۶۰ سال است که در دوران پهلوی بنا شده‌است. اقامتگاه عمو دردی بر روی دامنه کوه قرار گرفته و معماری آن مشابه سایر خانه‌های روستای باغچق و به صورت پلکانی است. این اقامتگاه دارای ۵ واحد اقامتی است که واحدها در بالاترین سطح از اقامتگاه قرار گرفته‌اند. در سطح پایین‌تر نیز، سفره‌خانه اقامتگاه واقع است. قابل توجه مهمانان گرامی، به‌دلیل القاء حس نوستالژیک، واحدهای اقامتی این اقامتگاه فاقد تخت، حمام و سرویس بهداشتی می‌باشند. برای آسایش هرچه بیشتر مهمانان، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی در محوطه اقامتگاه تعبیه شده‌است.
حمام نیز به صورت عمومی خارج از محوطه و با فاصله ۲۰۰ متری از اقامتگاه و در ورودی کوچه تعبیه شده‌است. شایان ذکر است واحدهای اقامتی این مجموعه نیز فاقد یخچال و تلویزیون می‌باشند. یخچال به صورت عمومی در سفره‌خانه اقامتگاه وجود دارد که در صورت هماهنگی قبلی با پرسنل این مجموعه، امکان استفاده از آن برای گردشگران فراهم شده‌است. افراد سالمند و خانواده‌هایی که کودک خردسال به همراه دارند توجه نمایند که اقامتگاه بوم‌گردی عمو دردی در قسمت‌های مختلف از جمله ورودی اقامتگاه و ورودی اتاق‌ها دارای پله می‌باشد. شایان ذکر است پذیرش مهمانان در بازه زمانی ۲۳ شب تا ۷ صبح انجام نمی‌شود و لازم است مهمانان به‌دلیل تاریکی هوا و وجود پله‌ها در ورودی اقامتگاه، تا قبل از ساعت ۲۳ در اقامتگاه حضور داشته باشند.

سیری در بجنورد

سوغات بجنورد

آب‌نبات بجنورد

آب‌نبات بجنورد حدود هشتاد سال است که تولید می‌شود و توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. بسیاری از ایرانی‌های ترجیح می‌دهند در کنار چای خود به‌جای قند آب‌نبات داشته باشند و همین بازار آب‌نبات را رونق داده است. بجنورد یکی از شهرهایی است که اکثر مسافرانی که از شمال کشور به مشهد مقدس سفر می‌کنند از آن خواهند گذشت و یکی از انتخاب‌های زائران برای سوغاتی، آب‌نبات بجنورد خواهد بود. آب‌نبات از شکر، آب، جوهرلیمو و سفیده تخم‌مرغ تهیه می‌شود.
اوایل آب‌نبات به‌صورت ساده تهیه می‌شد و گزینه‌های زیادی برای انتخاب در دست نبود، اما امروزه می‌توان آب‌نبات‌هایی با طعم‌های مختلف در شهر بجنورد یافت که هرکدام مزه منحصربه‌فرد و فوق‌العاده‌ای رادارند. هل، زرشک، نارگیل، زعفران، لیمو، پسته‌ای، دارچین، زنجبیل، کنجد، کاکائو و غیره، از جمله این آب‌نبات‌ها هستند.

سیری در بجنورد

قره‌قروت بجنورد

قره‌قورت یکی از فرآورده‌های حاصل از شیر است. وجود مراتع و چراگاه‌های مناسب در خراسان شمالی رونق خوبی به دامداری داده است. قره‌قروت هم یکی از تولیدات وابسته به دامداری است. در زبان ترکی قره‌قروت را کشک سیاه هم می‌گویند. این محصول معمولا به رنگ‌های کرم روشن، زرد و قهوه‌ای تیره است. قره‌قروت طرفداران بسیاری دارد و با آوردن نام آن و به یادآوردن طعم ترشش دهان آب می‌افتد. شما می‌توانید در سفر به این شهر قره‌قروتش را به‌عنوان سوغاتی شهر بجنورد تهیه کنید. قره‌قروت در پیشگیری از پوکی استخوان مفید است.

سیری در بجنورد

انگور

یکی از محصولات مهم کشاورزی در خراسان شمالی انگور است. اولین انگوری که در طی سال در منطقه طبرستان و حوالی بجنورد کشت می‌شود، معروف به خلیلی است که در ماه تیر و آخرین نوع آن در مهرماه برداشت می‌شود، کلاداری یا رزاقی نام دارد. این انگورها را می‌توان به‌راحتی در شهر بجنورد یافت که بسیار هم خوش‌طعم و پرخاصیت است. همچنین کشمش یکی از مشتقات انگور است که فواید بسیاری دارد. پس می‌توانید نوع مرغوب انگور و کشمش را در سفر به بجنورد تهیه کنید و به‌عنوان سوغات بجنورد همراه خود ببرید.

سیری در بجنورد

صنایع‌دستی بجنورد

قالی و قالیچه های دستباف در سوغات بجنورد

بجنورد از فرهنگ غنی و خاصی برخوردار است و آن‌هم به این دلیل که اقوام مختلف بافرهنگ‌های متفاوت به بهترین شکل در کنار هم زندگی می‌کنند. این تلفیق گاهی سبب به‌وجود آمدن هنری جدید از ترکیب چند هنر می‌شود که می‌توان به قالی دورو از صنایع‌دستی خراسان شمالی اشاره کرد که هنری جدید است. از صنایع‌دستی بجنورد می‌توانیم به گلیم‌بافی، قالی و قالیچه ترکمن، پشتی ترکمن، زیورآلات، لباس محلی ترکمن، جاجیم، کلاه کرکی، چوخه، پارچه بافی سنتی، معرق، تذهیب و تشعیر و سازهای سنتی اشاره کنیم.

سیری در بجنورد

قالی دورو

بافت قالی دورو همانند بافت قالی معمولی است. با این تفاوت که دو بافنده هم‌زمان به بافت آن می‌پردازند. در یک‌طرف‌دار یک بافنده و در طرف دیگر هم بافنده‌ای دیگر مشغول است. هرکدام هم نقش و طرح منحصربه‌فردی را برای بافت دارند که این سبب می‌شود تا از هر دو طرف بتوان فرش را استفاده کرد. برای بافت این فرش‌ها از ابریشم استفاده می‌شود و طرح‌های آن معمولا چهارفصل، یموت، قاپ قاپی، ترنج و قرچاق است. در حال حاضر تنها بافندگان این نوع فرش اقوام ترکمن در خراسان شمالی هستند و در بین هیچ‌یک از اقوام و شهرهای دیگر ایران نمی‌توان این نوع بافت منحصربه‌فرد را دید؛ اما این فرش به دقت و ظرافت بالایی در بافت نیاز دارد که این امر سبب شده افراد کمتری مشغول این کار باشند.

سیری در بجنورد

سفره کردی

یکی از صنایع‌دستی بجنورد مختص عشایر کرد به سفره کردی معروف است که مختص این منطقه از ایران است و در شهرهایی همچون بجنورد، شیروان، فاروج از پشم بافته می‌شود. طرح‌های به کار رفته روی این نوع دستبافته ها بسیار زیبا است و به‌نوعی بازگوکننده‌ مفاهیمی است که ریشه در اعتقادات و باورها بافنده‌ آن دارد. نقش‌های رایج در این نوع فرش‌ها عبارت‌اند از نقش‌های هندسی، حیوانی و گیاهی که جلوه‌ بسیار زیبایی را خلق می‌کنند.

سیری در بجنورد

چاروق دوزی

چاروق یکی از صنایع‌دستی قدیمی خراسان شمالی است که بر اساس تعریفی که از آن ارائه می‌شود، از پوست حیوانات تهیه می‌شود و توسط ریسمان‌های ضخیمی به پا بسته می‌شوند و ریشه‌ آن کلمه‌ای ترکی است.

سیری در بجنورد

رستوران های بجنورد

سفره خانه سنتی امیر خانلو

امیر خانلو طراحی سنتی دارد و دل‌باز است. منوی آن مانند بیشتر سفره‌خانه‌ها، ایرانی است. اینجا یکی از بهترین رستوران‌های بجنورد است که غذاهایش خوشمزه و خوش‌عطروبو هستند.
آدرس: استان خراسان شمالی، بجنورد، میدان امام رضا (ع)

سیری در بجنورد

اکبر جوجه

نام رستوران مشخص می‌کند که احتمالا با چه چیزی روبه‌رو هستید! جوجه یکی از غذاهای محبوب است و برای میل کردن آنچه جایی بهتر از اکبرجوجه؟ مشتریان از طعم غذا در این رستوران راضی بوده‌اند و تجربه‌ی خوبی از طعم‌ها و مزه‌ها داشته‌‌اند.
آدرس: بجنورد، بلوار امام رضا

سیری در بجنورد

رستوران هتل داریوش

این هتل کمی از مرکز شهر دور است، اما می‌دانید که رستوران هتل‌ها همیشه یک گزینه‌ی مناسب برای خورد و خورا ک در سفر هستند. هتل داریوش هم رستوران خوبی دارد که غذای باکیفیتی سرو می‌کند. بعد از غذا هم می‌توانید به کافی‌شاپ هتل سر بزنید و دسر و نوشیدنی سفارش بدهید.
آدرس: بجنورد، کیلومتر ۳ جاده مشهد

سیری در بجنورد

رستوران فردوسی

طراحی، کیفیت و ظاهر غذاها معمولی به نظر می‌رسد، اما از رفتن به این رستوران پشیمان نمی‌شوید. منوی فردوسی ایرانی است و چلو ماهیچه‌ی آن معروف‌تر از بقیه‌ی غذاهایش است.
آدرس: بجنورد، میدان کارگر

سیری در بجنورد

رستوران دیار

دیار در بجنورد یکی از معروف‌ترین‌ها است. وی‌آی‌پی دیار هم منوی ایرانی دارد و هم فرنگی. غذای دریایی گزینه‌ی بعدی شما در این رستوران است که می‌گویند ماهی صید روز را می‌پزند.
آدرس: بجنورد، خیابان طالقانی غربی

سیری در بجنورد

رستوران طوس

طوس یکی از رستوران‌های قدیمی بجنورد است که اتفاقا ظاهر و چیدمان آن هم قدیمی است. این رستوران منوی غذای ایرانی دارد.
آدرس: بجنورد، امام خمینی غربی
سیری در بجنورد

بهترین زمان سفر به بجنورد

بجنورد در شمال شرق ایران و شمال رشته‌کوه البرز واقع شده‌ است. این شهر که از شمال با ترکمنستان و از شمال شرقی تا جنوب شرقی با شهرهای شیروان، اسفراین و از جنوب غربی تا شمال غربی با جاجرم، آشخانه و راز همسایه است، آب و هوای معتدل کوهستانی دارد. تابستان‌های تقریبا گرم و زمستان‌های تقریبا سردی دارد. شهرستان بجنورد بیشتر متشکل از مناطق کوهستانی و فلات‌های مرتفع است. در نواحی شهرستان بجنورد در تمام فصل زمستان سرما حاکم است و میانگین روزهای یخبندان سالانه آن بیشتر از ۱۰۰ روز است.

در زمستان سرما حاکم است و گرمای هوا در تابستان به اوج می‌رسد. به همین خاطر برای سفر به بجنورد بهتر است بهار و پاییز را انتخاب کنید تا از آب‌ و هوای معتدل این موقع از سال لذت ببرید. اردیبهشت و مهر ماه زمان خوبی برای بجنوردگردی خواهد بود.

روش های سفر به بجنورد

اگر می‌خواهید از تهران به بجنورد بروید، می‌توانید در ابتدا به سمنان رفته و پس از گذشتن از شهر شاهرود و طی کردن حدود ۷۰۰ کیلومتر به مقصد برسید.

پرواز بجنورد

فرودگاه بجنورد در سال ۹۴ در شمال شرق تا شمال غرب شهر بجنورد ساخته شده است و هم‌اکنون سه شرکت هواپیمایی ماهان، آسمان و ایران ایر در این فرودگاه پرواز دارند. در حال حاضر بلیط هواپیما بجنورد را می‌توانید از تهران و بالعکس خرید.سریعترین زمان پرواز در پرواز های مستقیم از مبدأ شهر تهران به مقصد شهر بجنورد ۱ساعت و ۵ دقیقه میباشد.توجه داشته باشید که ممکن است ساعت پرواز با توجه به شرایط آب وهوا و مسیر پرواز متغیر میباشد.

سفر زمینی

اگر با خرید بلیط اتوبوس بجنورد به این شهر سفر می‌کنید، پایانه بجنورد در کمربندی ۴۲متری و نرسیده به میدان دفاع مقدس آماده خدمت‌رسانی به شما خواهد بود.

سوغات بجنورد چیست ؟

آبنبات ،شکر پنیر، کشک و قره قوروت ،گلیم‌ بافی، قالی و قالیچه ترکمنی، پشتی، کلاه کرکی و …

بهترین زمان سفر به بجنورد چه موقع است ؟

اردیبهشت و مهر ماه زمان خوبی برای بجنوردگردی خواهد بود.

لقب شهر بجنورد چیست ؟

بجنورد را پاریس کوچولوی ایران می نامند.

           
نویسنده :
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *