جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ بهمن ۱۴۰۱

با سیری در اراک می خواهیم بیشتر با این شهر بزرگ که قدمت آن به زمان قاجار برمی گرددو به دلیل وجود صنایع مادر در این منطقه به پایتخت صنعتی ایران معروف است ، آشنا شویم . شهر اراک مرکز استان مرکزی و شهرستان اراک می باشد. حال چرا این شهر اراک نام گرفت؟از سده دوم اسلامی ناحیه میان همدان، ری و اصفهان عراق نامیده شد که سپس برای تمایز با عراق عرب آن را عراق عجم نامیدند. عَراق معرب اراک است. اراک نسبت به بسیاری از شهرهای ایران، شهر جوانی محسوب می‌شود. این شهر در دوران قاجار بنیان گذاشته شده و کمی بیش از دو قرن قدمت دارد.

اراک 2 سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

معرفی شهر اراک

کمی بیش از دو قرن پیش، درنزدیکی روستای کرهرود، هشت یا ۱۰ قلعه وجود داشت که یکی از آن‌ها قلعه‌ای نظامی به نام سلطان‌آباد بود. همیشه جنگ و نزاع بین ساکنان این قلعه‌ها وجود داشت تا اینکه فردی به نام یوسف خان گرجی، معروف به سپهدار، که از خوانین دوران قاجار بود، به فرمان فتحعلی‌شاه قاجار قلعه‌ها را تخریب و شهری را بنیان‌گذاری کرد که امروزه اراک نامیده می‌شود. در شهر، تمام تاسیسات شهری مانند: قنات، آب‌انبار، حمام، سقاخانه، ارگ و بازار ساخته شد و به مرور زمان و با پیشرفت اقتصادی شهر و عبور راه‌آهن سراسری در آن مهاجرت به آن افزایش یافت. بسیاری از جاهای دیدنی اراک که امروز برای ما جذاب است، به همین دوران باز می‌گردد.

امروزه ، اراک با بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و وجود صنایع مادر در آن، پایتخت استان مرکزی و پایتخت صنعتی ایران است. گرچه زمستان‌های اراک سرد و تابستان‌های آن گرم و خشک است، اما با وجود ییلاقات و روستاهای سرسبز و کوه‌های اطراف، تالاب میقان و دشت فراهان، طبیعتی خواستنی دارد. شهر در میان پایکوه‌های داخلی رشته‌کوه زاگرس قرار دارد و از جمله شهرهای امن از نظر لرزه‌خیزی است که احتمال وقوع زلزله بالای ۵ ریشتر در آن بسیار ضعیف است. زبان مردم، فارسی با لهجه اراکی است.

اراک 1 سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

جاذبه های گردشگری اراک

موزه حمام چهار فصل

حمام چهار فصل در زمان احمد شاه قاجار به دست محمد ابراهیم خوانساری ساخته شد. علت این نام گذاری وجود تابلوهای کاشی‌کاری شده در چهار جهت حمام و در بخش سربینه مردانه است که چهار فصل را به تصویر می‌کشد. این اثر تاریخی با ۱۶۰۰مترمربع مساحت لقب بزرگترین حمام ایران را به خود اختصاص داده است. آب مورد نیاز این حمام از قنات تامین می‌شد و برای گرم نگه داشتن آن ارتفاعش را حدود ۳.۵ متر پایین‌تر از خیابان‌های اطرافش ساخته‌اند.بنای حمام چهار فصل اراک را می‌توان یکی از زیباترین آثار معماری و کاشی‌کاری دوره قاجار نامید. این بنای تاریخی شامل چهار بخش زنانه، مردانه، حمام ویژه اقلیت‌های دینی و حمام خصوصی است.
حمام چهار فصل امروزه به موزه تبدیل شده‌ است و اشیا باستانی به‌دست آمده از دوران پیش از اسلام و پس از اسلام در آن نگهداری می‌شود.
آدرس: اراک، خیابان شهید بهشتی

چهارفصل سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

کلیسای مسروپ مقدس

کلیسا ، یکی از بهترین جاهای دیدنی اراک است که در سال ۱۹۱۴میلادی در دوران قاجار و به کمک ارامنه‌ این شهر بنا شد؛ در سردر این کلیسای قاجاری به زبان ارمنی نوشته شده است: «کلیسای مسروپ مقدس در زمان خود و با همیاری ارمنی‌های کزاز (شازند)، کمره هفت جامپلق و بور به سال ۱۹۱۴میلادی ساخته شده است.»کلیسای مسروپ شامل بخش‌های مختلفی مانند مدرسه‌، سالن اجتماعات، خانه کشیش و سرایدار بوده که در حیاط آن قرار دارد. در ضمن یادبود شهدای ارمنی جنگ تحمیلی در حیاط این کلیسا نصب شده‌است.
پلان این کلیسا بازیلیک مستطیل شکل و شرقی و غربی است. کلیسای مسروپ نورگیرهای متعددی در چهار طرف بنا دارد. برج ناقوس کلیسا در جلوی ورودی غربی واقع شده است. دو ورودی این کلیسا در قسمت‌های جنوبی و غربی قرار دارند.کلیسا در سال ۱۳۷۹خورشیدی به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
آدرس : اراک، خیابان چمران

کلیسای مسروپ سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

تالاب میقان

یکی از زیباترین جاهای دیدنی و طبیعی اراک و حتی استان مرکزی، تالاب میقان است. این تالاب از تالاب‌های کویری ایران بوده که در دشت فراهان این استان قرار دارد و به همین دلیل در گذشته به آن نمکزار فراهان می‌گفتند.تالاب میقان علاوه بر قابلیت تامین آب یک شهر، به پاکسازی هوا نیز کمک می‌کند. اگر در طول سال به مقدار کافی باران بیاید پرآب می‌شود اما در سال‌های کم بارش خشک شده و فرم کویری به خود می‌گیرد. جالب است بدانید زمین‌های باتلاقی اطراف این تالاب، منبع عظیم سولفات سدیم در کشورمان هستند که باعث شده کارخانه املاح معدنی ایران به استخراج مواد معدنی از آن‌ها بپردازد.
تالاب میقان گردشگران طبیعت دوست را نیز مجذوب خود می‌کند. این تالاب حدود ۲۵هزار هکتار مساحت داشته و یک دریاچه و سه جزیره به نام‌های کریستالین یک، دو و سه را در خود جای داده‌است.این تالاب زیستگاه شناخته شده‌ای برای گونه‌های مختلف و گاهی نادر از پستانداران، پرندگان مهاجر و گیاهان آب شور است که شاخص‌ترین آن‌ها درناست. حضور درناها در این منطقه در اواسط آبان به اوج خود می‌رسد به همین دلیل ۱۵ آبان به نام «روز درنا» نامگذاری شده‌ است.
آدرس: استان مرکزی، ۱۵ کیلومتری شرق شهر اراک و جنوب داوود آباد

تالاب میقان سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

برج شیشه، ارگ حکومتی اراک

برج شیشه اراک اوایل قرن سیزدهم هجری قمری در زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار به همت یوسف خان سپهدار ساخته شده‌است. این برج با هدف استفاده به عنوان مرکز حکومتی شهر و اقامت حاکم در آن بنا شد به همین دلیل با نام ارگ حکومتی اراک نیز شناخته می‌شود.
داستان نامگذاری این ارگ حکومتی جالب توجه است؛ کاشی‌کاری‌های معلقی با طرح لوزی شکل که در طوق‌های این برج ارزشمند وجود داشت، هنگام تابش نور خورشید به طور شگفت انگیزی می‌درخشید. این درخشش خیره کننده موجب شده بود تا آن را برج شیشه بنامند. ناصر الدین شاه هنگام اقامت خود در سال ۱۳۰۹خورشیدی در اراک، ارگ حکومتی را به‌عنوان اقامت‌گاه انتخاب کرد.
متاسفانه این برج شگفت انگیز که جزو آثار ملی ایران بود، به صورت غیرقانونی در سال ۱۳۶۱خورشیدی تخریب شد و امروزه تنها قسمتی از این برج ارزشمند باقی مانده که به آن خانه سپهدار می‌گویند. نمادی از برج در ابعاد کوچک ساخته شده و در میدان سردار شهر نصب کرده‌اند تا یادبودی برای این ارگ از بین رفته باشد.
آدرس : اراک، خیابان ادبجو

برج شیشه سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

مجموعه تاریخی بازار اراک

بازار از دیگر مکان های دیدنی اراک بوده که امروزه به یکی از مراکز تجاری پررونق و شلوغ شهر تبدیل شده‌ است. در این بازار که به بازار سرپوشیده نیز شناخته می‌شود، به قول معروف از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می‌توانید پیدا کنید.قدمت بازار اراک به سال ۱۲۲۸هجری قمری (اوایل قرن ۱۳هجری قمری) در زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد. بازار بزرگ، با توجه به نیازهای شهر جزو اولین بناهایی بوده که در اراک احداث شد. مجموعه بازار اراک شامل ساختمان‌های مدرسه، مسجد، حمام، سقاخانه، کاروانسرا و آب انبار می‌شود که متاسفانه امروزه تنها مسجد و سقاخانه از آن‌ها باقی مانده‌است.
طول این بازار حدود یک کیلومتر است. بازار تاریخی اراک دیوارهایی با ارتفاع زیاد دارد که در برخی نقاط طول آن‌ها به ۷متر می‌رسد. جالب است بدانید در زمان ساخت این بازار تاریخی، راه‌های ورود و خروج زیادی برای آن در نظر گرفته شد که در گذشته به دروازه‌های اصلی شهر می‌رسید ولی در حال حاضر هر راهرو، مسیر مختص خود را دارد که این طراحی هوشمندانه در مواقع حادثه یا آتش سوزی موجب بالا رفتن سرعت خروج مردم از بازار اراک می‌شود.
آدرس : اراک، میدان شهدامنطقه حفاظت شده هفتاد قله

بازار اراک سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

منطقه حفاظت شده هفتاد قله

یکی دیگر از جاهای دیدنی اراک، منطقه‌ حفاظت شده‌ هفتاد قله است که در فاصله‌ ۲۵ کیلومتری این شهر قرار دارد. این جاذبه طبیعی استان مرکزی حدود ۹۸هزار هکتار وسعت دارد؛ چشم‌اندازهای بسیار زیبا از ترکیب کوه‌ها، دره‌ها،چشمه‌ها و آبشخورهای طبیعی در کنار حضور گونه‌های مختلف گیاهی و همچنین تنوع جالبی از انواع پستانداران، خزندگان و پرندگان این منطقه را منحصر به فرد کرده و به یک موزه طبیعی تبدیل کرده‌است. دره چکاب و دره سیبک در این منطقه، زیستگاه‌های مناسبی برای حیات وحش هستند. چشمه و پوشش گیاهی دره چکاب را می‌توان دیدنی‌ترین منطقه در هفتاد قله برشمرد.
جالب است بدانید همه دیدنی‌های منطقه هفتاد قله به جاذبه‌های طبیعی آن نیست بلکه حدود ۶۲ کتیبه در کوه‌های آن حک شده که قدمت آن‌ها به ۴۰۰ سال می‌رسد. هفتاد قله از زمان‌های قدیم موردتوجه شکارچیان و ثروتمندان بوده و یکی از تفرجگاه‌هایی به شمار می‌رفته که شاه‌های قاجار برای شکار انتخاب می‌کردند.
آدرس : استان مرکزی، ۲۵کیلومتری شمال شرقی اراک، بین شهرستان‌های اراک، خمین و محلات

 قله e1674467145939 سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

مدرسه سپهدار

نخستین مدرسه ساخته شده در شهر اراک، مدرسه سپهدار ‌است. عمارت این مدرسه از نظر معماری نیز نخستین بنای شهر بوده که با اقتباس از سبک مدرسه‌های دوران صفوی و ترکیب کاشی‌کاری‌های ظریف و زیبای دوره قاجار در کنار بازار اراک بنا شد. این عمارت کهن را یوسف خان سپهدار، از اقوام فتحعلی شاه، در دوران حکومت این شاه قاجار ساخت که به مدرسه علمیه سپهداری نیز شهرت دارد.آیت الله حائری یزدی در سال ۱۳۳۳هجری قمری این مدرسه را به حوزه علمیه تبدیل کرد؛ از دانش آموختگان آن می‌توان به آیت الله خمینی (ره)، نورالدین عراقی و آیت الله گلپایگانی اشاره کرد.
آدرس : اراک، میدان شهدا، جنب بازار بزرگ

سپهدا ر سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

خانه حسن پور

از بناهای قدیمی شهر اراک که در مجموعه بافت قدیمی این شهر قرار دارد، خانه حسن پور است. این خانه تاریخی در زمان احمد شاه قاجار بنا شد. جالب است بدانید که این عمارت در ابتدا شرکت فرش بود که به حاج علی مشیری تعلق داشت، پس از آن تبدیل به مدرسه شد، چندی بعد جواد حسن پور آن را به منزل مسکونی خود بدل کرد. در سال ۱۳۷۴خورشیدی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این بنا را از مالک آن خرید. پس از بازسازی و مرمت، این عمارت تاریخی به موزه صنایع دستی اراک تبدیل شد.
خانه حسن پور ۶۰۰ متر زیر بنا دارد که در دو طبقه ساخته شده است. در طبقه همکف اتاق‌های زمستان نشین و در طبقه دوم اتاق‌های شاه نشین و تابستان نشین قرار دارند. حیاط مرکزی آن از سه جهت بناهایی دارد که به سمت این حیاط زیبا باز می‌شوند. سازه بنا خشتی است و پی‌ها از سنگ و دوغاب ساخته شده اند.خانه حسن پور در تاریخ ۱۳۷۷ خورشیدی در فهرست اثار ملی ایران قرار گرفت.
آدرس: اراک، اولین گذر بعد از چهارسوق بازار، مقابل گذر

حسن پور سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

غار سفیدخانی

غار سفیدخانی یکی دیگر از جاهای دیدنی این شهر است که در حدود ۲۰ کیلومتری مرکز استان و در کوهی به همین نام قرار دارد. در دامنه کوه سفیدخانی، چشمه‌های متعددی وجود دارد که در مجموعه جاذبه طبیعی شگفت انگیزی را به وجود آورده‌اند.غار سفیدخانی به غار عین هو نیز شناخته می‌شود. جالب است بدانید که در دهانه‌ این غار، یک دودکش جن قرار دارد که به جذابیت‌های آن افزوده است؛ دودکش جن به سازه‌های طبیعی دودکش مانند گفته می‌شود که ترکیب یک سازه خاکی تنوره‌ای شکل بلند و یک قطعه بزرگ مسطح از جنس ضخیم‌تر بر سر آن تشکیل شده که به طور کاملا طبیعی و بر اثر فرسایش باد و آب به وجود می‌آید. این پدیده طبیعی شگفت انگیز در کاپادوکیا ترکیه و تخت دیو زنجان نیز دیده می‌شود.
آدرس : استان مرکزی، ۱۸کیلومتری شهر اراک

 سفید خانی 1 e1674467198690 سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

خانه حاج حسین خاکباز ( موزه مفاخر )

خانه حاج حسین خاکباز یک بنای کوشکی است که در زمینی به مساحت ۳ هزار متر مربع با تزئینات دوره قاجار ساخته شده‌است. این بنای دو طبقه از دو ایوان شرقی و غربی، ۱۱ اتاق، حمام خصوصی قدیمی و دو قنات به نام‌های قنات ده و قنات خان تشکیل می‌شود. این خانه تاریخی از سال ۱۳۸۸خورشیدی تبدیل به موزه مفاخر شده‌ است. در موزه مفاخر ، شخصیت‌های تاثیرگذار در تاریخ سیاسی، علمی و فرهنگی معاصر ایران معرفی می‌شود.
آدرس : اراک، خیابان شهید بهشتی

خاکباز سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

شهر بازی لاله اراک

درخارج ازشهر و در کنار هتل پنج ستاره امیرکبیر، در کوهپایه، شهربازی لاله قرار دارد. سه لونا پارک، یک رستوران و آلاچیق‌های متعددی در کوهستان و همچنین مجهز و به روز بودن، این شهربازی را به یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی اراک تبدیل کرده است. قطار شادی، سرسره آبشاری و شبیه‌سازماشین و دلفین، رنجر، قصربادی، سینما پنج بعدی، چرخ فلک وکلبه وحشت ازجمله بازی‌های این مکان است.
آدرس: اراک، خیابان آیت‌الله اراکی، شهربازی لاله

شهربازی اراک سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

باغ وحش و پارک جنگلی

باغ وحش و پارک جنگلی شهید باهنر اراک در حاشیه جنوب‌ شرقی شهرستان، در ابتدای جاده‌ تهران واقع شده‌است. باغ‌وحش در مساحتی حدود ۳۲ هکتار، حدود ۴۵ گونه شامل شیر، خرس، روباه، شغال، کفتار، درنا، عقاب، جغد، سگ پاکوتاه، اردک، غاز، طاووس، خرگوش و حیوانات دیگر را در خود جای داده است. فضای سبز این پارک با گونه‌های مناسب و سازگار با اقلیم اراک به زیبایی آراسته شده است. در پارک جنگلی اراک امکان کمپ‌زدن و تجربه لحظاتی شاد با خانواده و دوستان وجود دارد.
آدرس : اراک، ابتدای جاده تهران، پارک جنگلی شهید باهنر

باغ وحش سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی اراک می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای نزدیک اراک

روستای انجدان

برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی، روستای انجدان در ۳۱ کیلومتری جنوب شرقی این شهر واقع شده است که طبیعتی زیبا و بکری دارد. کافی است با گذر از جاده اراک-خمین، وارد جاده امان آباد-انجدان شده و مسیر را تا رسیدن به روستای انجدان ادامه دهید. طبیعت شگفت‌انگیز و غارهای عجیب و غریب روستای انجدان، گردشگران را برای بازدید از این روستا ترغیب می‌کند. اگر گشت‌وگذار در مناطق تاریخی و قدیمی شما را به وجد می‌آورد، بازدید از مجموعه غارهای آسیلی، میلانون یا کلوچه، طاق رچه، گیوه کیش و شغال دره را از دست ندهید. چشمه‌های زیادی نیز در اطراف و داخل این روستا وجود دارد که جایی مناسب برای تجدید قوا در روزهای گرم تابستان است. انجدان یک روستای معمولی نیست؛ پس خودتان را برای یک ماجراجویی اسرارآمیز آماده کنید.
آدرس: ۳۱ کیلومتری جنوب شرقی شهر اراک، دامنه کوه چشمه، بین شهرهای خمین، اراک و محلات.

 e1674460968972 سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

روستای هزاوه

منطقه گردشگری هزاوه با مساحت ۳۰ هکتار، یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری اطراف اراک است. روستای هزاوه در ۱۸کیلومتری شمال غربی شهر اراک قرار داشته و مقصدی عالی برای دور شدن از هیاهو و دغدغه‌های زندگی شهری است. برای رسیدن به این روستا، ابتدا از اراک وارد جاده مرزیجران شوید. حال پس از طی کردن مسیری کوتاه و گذر از مرزیجران و مهرآباد به روستای هزاوه خواهید رسید.
در این روستا به دلیل وجود چشمه‌های فراوان، زمین حاصلخیز و شرایط اقلیمی مناسب، شرایط مناسبی برای رشد و پرورش درختان میوه ایجاد شده است. همچنین روستای هزاوه از مهم‌ترین مراکز تولید انگور در استان مرکزی است. اگر آوازه انگورهای شیرین و خوشمزه استان مرکزی را شنیده باشید، هرگز بازدید از تاکستان‌های انبوه این روستا را از دست نخواهید داد. انگور و فراورده‌های حاصل آن بهترین چیزی است که می‌توانید به‌عنوان سوغات اراک از این روستا تهیه کنید.
از زیبایی‌های طبیعی این روستا که بگذریم، می‌رسیم به پیشینه تاریخی و بناهای باستانی روستا. روستای هزاوه قدمتی ۵هزار ساله داشته و زادگاه بزرگمردان تاریخ ایران از جمله امیرکبیر و میرزا بزرگ قائم مقام فراهانی بوده است. در مرتفع‌ترین قسمت روستا مقبره‌ امامزاده سلطان سید احمد که مربوط به دوره ایلخانان بوده، خودنمایی می‌کند. خانه منتسب به امیرکبیر، مسجد، حمام و تپه‌های تاریخی از دیگر جاذبه‌های این روستا بوده که در دل هرکدام از آن‌ها داستانی تاریخی وجود دارد.

 e1674460985154 سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

غذاهای محلی اراک

آبگوشت دودار (دوگوله دودار)

آبگوشت دوگوله دودار که به آبگوشت کشت یا آبگوشت دوغ‌دار نیز معروف است، یکی دیگر از غذاهای محلی و سرشار از انرژی استان مرکزی و شهرستان‌های تابع این منطقه به شمار می‌آید که آشپزها و بانوان هنرمند این سرزمین با استفاده از موادی همچون گوشت آبگوشتی، نخود، لوبیاسفید، بادمجان سرخ شده، پیاز، کشک، سیر، نمک، روغن، زردچوبه و نعنا به طبخ آن می‌پردازند. این غذای مقوی علاوه بر استان مرکزی در استان لرستان نیز به عنوان خوراکی محلی و سنتی طبخ و مصرف می‌شود.

آبگوشت دودار 1 سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

کباب ته تالی

ته‌تالی (تتالی)، یکی دیگر از غذاهای معروف و پرطرفدار استان مرکزی و شهرستان اراک است که در سراسر این استان طبخ و مورد استفاده‌ی خانواده‌ها قرار می‌گیرد. در گذشته به ماهی‌تابه، تالی گفته می‌شد و این غذا به دلیل قرار دادن گوشت در ته ماهی‌تابه یا همان تالی، به ته‌تالی شهرت یافت.غذایی بسیار لذیذ و خوش‌عطر که پس از طبخ، با نان، سبزی‌خوردن، ماست و چاشنی‌های بومی میل می‌شود. بانوان و مادران خوش‌سلیقه‌ی استان مرکزی با استفاده از گوشت چرخ‌کرده، سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه، غوره، لواشک، زردچوبه، نمک و رب گوجه‌فرنگی به تهیه و آماده‌سازی این خوراک محلی می‌پردازند.

کباب ته تالی سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

شفته اراکی (کوفته اراکی)

شفته‌ی مخصوص اراک، یکی از خوراکی‌های بومی و سنتی این خطه از کشور به شمار می‌آید که به دلیل شکل و رنگ فوق‌العاده‌ی آن، بسیار جذب‌کننده و اشتهاآور است. غذایی لذیذ و خوش‌عطر و رنگ که آشپزها و مادران اراکی با ترکیب موادی همچون گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی، پیاز، جعفری، نمک، فلفل، زردچوبه و رب گوجه‌فرنگی، به طبخ و تهیه‌ی آن پرداخته و پس از آماده شدن، همراه نان، ماست و سبزی خوردن سرو می‌کنند.

شفته اراکی سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

خورشت فسنجان و کشک

خورشت فسنجان، یکی از مشهورترین و در عین حال محبوب‌ترین غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است که از شهرت و آوازه‌ای جهانی برخوردار است. مردم استان مرکزی، خورشتی بومی و لذیذ را با کمک گردو تهیه می‌کنند که به فسنجان با کشک تفرش مشهور است. غذایی اصیل و محبوب که مختص شهرستان تفرش بوده و با مصرف این خورشت لذیذ، طعمی مطبوع و شگفت‌انگیز را تجربه می‌کنند. در اکثر نقاط کشور، استفاده از رب انار، برای دادن طعمی ترش به فسنجان استفاده می‌شود و این درحالی است که بانوان کدبانوی تفرش، کشک را جایگزین رب انار کرده و غذایی اشتهاآور را برای اعضای خانواده‌ی خود تهیه می‌کنند. آشپزها و مادران هنرمند استان مرکزی با ترکیب موادی همچون گردو، کشک، پیاز، گوشت (گوسفند، اردک یا مرغ)، پیاز، سیر، نمک، فلفل و زردچوبه این غذای بومی و پرطرفدار را تهیه می‌کنند.

خورشت فسنجان و کشک سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

آش چغندر

آش چغندر یکی از محبوترین آش های محلی شهر اراک و استان مرکزی می باشد که به علت باورهایی که هصوص خواص ضد سرماخوردگی چغندر وجود دارد مخصوصا در فصل سرما طبخ می شود. مواد تشکیل دهنده آش چغندر شامل بلغور، نخود، لوبیا و خیار چمبر بوده که آن را تکه تکه می‌ کنند و با حبوبات پخته شده مخلوط می نمایند. آش چغند را با کشک، نعناع، سیر و پیاز داغ نیز میل می کنند.

آش چغندر سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

آش جو با شکمبه

دستور آش جو با شکمبه همانند آش ترخینه است با این تفاوت که در آش جو به جای ترخینه خشک از جو نیمه کوب و یا پرکنده استفاده خواهد شد. آش جو با شکمبه غذای محبوب و لذیذ بسیاری از ایرانیان است. در مسافرت به اراک حتما این غذای خوشمزه را بچشید.

آش جو سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

هتل های اراک

هتل امیرکبیر

هتلی پنج ستاره که امیرکبیر نام دارد و واقع در ارتفاعات شهر اراک است. این هتل که ساختمانی شبیه به عرشی کشتی دارد در محیطی دنج و آرام در دل مجتمع تفریحی امیرکبیر قرار گرفته‌است. این هتل همچنین دسترسی خوبی به مراکز دیدنی اراک دارد. با کمتر از ۱۵ دقیقه رانندگی می‌توانید از کلیسا مسروپ مقدس، پارک جنگلی، موزه مفاخر و بازار تاریخی بازدید کنید.
در این هتل جهت آسایش‌خاطر میهمانان مجموعه متنوعی از خدمات و امکانات با بهترین کیفیت ارائه می‌شود. ازجمله امکانات هتل سالن‌های چندمنظوره‌ و مجهزی است که به‌منظور برگزاری جشن‌ها، همایش‌ها، جلسات و سمینارها اختصاص داده شده‌است. سالن آمفی‌تئاتر «خیام» مناسب برگزاری انواع سمینار، جلسات تخصصی و آموزشی، تالار «کوه نور» جهت برگزاری انواع همایش، سمینارو مجالس عقد و عروسی و همچنین سالن‌های همایش متعدد که در سه طبقه در حال ساخت است.
آدرس: اراک، بلوار آیت الله اراکی

هتل امیرکبیر سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

هتل زاگرس

هتل چهار ستاره زاگرس دومین هتل بزرگ شهر اراک است که در سال ۱۳۹۰ بازسازی شده است. این هتل در ۲ طبقه طراحی و ساخته شده که دارای ۲۲ باب اتاق است. هتل زاگرس با امکانات و خدماتی بین المللی و با کادری مجرب تلاش دارد تا سفری خاطره انگیز را برای شما به یادگار بگذارد.قرارگیری هتل چهار ستاره زاگرس در بلوار شهید قدوسی دسترسی مناسبی نسبت به مرکز شهر را فراهم می‌کند.قابل توجه مهمانان گرامی برخی از اتاق‌ها فاقد پنجره هستند.
آدرس: اراک -خیابان شهید شیرودی – بلوار شهید قدوسی

هتل زاگرس سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

هتل پیام

هتل پیام دارای مساحت حدود ۱۲۰۰ مترمربع و زیربنای ۳۰۰۰ مترمربع می‌باشد. این هتل در ابتدای تأسیس خود به صورت مهمانپذیر فعالیت داشته‌است. ساختمان هتل پیام در بهار سال ۱۳۹۵ به طور کامل بازسازی شد و با نام هتل چهار ستاره پیام اراک شروع به فعالیت کرد. هتل پیام با دو طبقه مشتمل بر ۳۴ باب اتاق، آمادگی خود را جهت پذیرایی از مهمانان گرامی اعلام می‌دارد.قرارگیری هتل پیام در خیابان هپکو یا جهاد، باعث دسترسی آسان به مرکز شهر شده‌است. لازم به ذکر است ورودی هتل دارای تعدادی پله می‌باشد.
آدرس: اراک- خیابان جهاد (هپکو) – فاز یک – پشت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری

 پیام اراک e1674459344972 سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

هتل آفتاب

هتل آفتاب سال ۱۳۹۱ در سه طبقه به بهره‌برداری رسید. این هتل شامل ۱۷ باب سوئیت می‌باشد که این سوئیت‌ها در طبقه سوم واقع شده‌اند. لازم به‌ذکر است این هتل خارج از محدوده شهری و در ۱۴ کیلومتری مرکز شهر واقع شده‌است.هتل آفتاب از نزدیک‌ترین هتل‌ها به پتروشیمی و پالایشگاه نفت شازند می‌باشد که دسترسی به این اماکن را با فاصله‌ی حداکثر ۲۰ کیلومتر امکان‌پذیر می‌سازد. میهمانان گرامی همچنین می‌توانند از هتل سه ستاره آفتاب اراک به اماکن گردشگری نظیر بازار سنتی اراک و موزه حمام چهار فصل با پیمودن فاصله‌ی ۱۰.۵ کیلومتر دسترسی یابند.
آدرس : اراک بلوار سردشت – روبروی سنجان – ورودی پارک کلاله – سمت چپ

 e1674459936369 سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

سوغات اراک

انار

میوه انار یکی از مهم ترین محصولات و سوغات استان مرکزی و شهر اراک و همچنین شهر ساوه است. بی شک انار ساوه بدون تردید از باکیفیت ترین انارهای کشور است که انواع گوناگونی دارد. فصل برداشت انار از اوایل پاییز تا اواخر آن ادامه دارد. در ساوه هر ساله جشنواره انار برگزار می شود.

انار سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

گردو

از اصلی ترین محصولات کشاورزی اراک و شهرهای استان مرکزی، گردو می باشد. در بیشتر باغ‌ های روستاهای اطراف اراک باغ های گردو به فراوانی یافت می شود. گردوهای اراک، یکی از ناب ترین انواع گردو کشور است.

گردو سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

نان فطیر

این نان از نان‌ های محلی معروف ایران بوده که در اراک در سفره‌ های نوروزی از قدیم جای داشته و هنوز هم از آن استفاده می شود.فطیر اراک فاقد هرگونه خمیر مایه ای بوده و به روش های سنتی پخت می‌ شود. در حقیقت نان فطیر، نوعی نان شیرمال است که روی آن با زردچوبه زرد می کنند و در اندازه‌ های کوچک در تنور می پزند.

فطیر سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

انگور و کشمش

در پیرامون شهر ، تاکستان های بزرگ و متعددی وجود دارد و بالغ بر ۲۰ درصد از نیاز کشور به انگور از تاکستان های پیرامون اراک تأمین می شود. روستای هزاوه در اراک یکی از اصلی ترین روستاها در زمینه برداشت انگور می باشد. از انگور فراورده هایی همچون شیره انگور، شربت انگور، سرکه انگور، مویز و شیره به دست می آید و به فروش می رسد.

انگور 1 سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

جوزغند

از بین سوغات اراک، می‌توان از جوزغند نام برد که نوعی شیرینی محلی است. جوزغند شیرینی محلی شهر نراق اراک است که به صورت گسترده در شهر‌های دیگر اراک هم پیدا می‌شود. این شیرینی بسیار خوشمزه، پر‌زحمت و سخت تهیه و پخته می‌شود اما کاملا ارزش امتحان کردنش را دارد.
جوزغند از میوه‌ای به نام «آلگ» تهیه می‌شود که هم‌خانوادۀ هلو است و طعمی ملس، ترش و شیرین، دارد. طرز تهیۀ این شیرینی ۱۵ روز زمان می‌برد و به خاطر تمام این پروسۀ پر‌زحمت و نوع میوه‌ای که برای آن استفاده می‌شود، از گران‌ترین شیرینی‌های محلی ایران محسوب می‌شود.جوزغندمعمولا تهیه و پخت شیرینی جوزغند در اراک، یک کار گروهی بین بانوان نراقی است. برای تهیۀ جوزغند، آلگ را پوست می‌کنند و می‌گذارند تا ۳ روز در پشت بام آفتاب بخورد و خشک شود، سپس به آرامی هستۀ آن را خارج می‌کنند و ۱ روز دیگر می‌گذارند تا در آفتاب بماند. سپس داخل آلگ خشک‌شده را از مغز بادام، شکر، هل، مغز هستۀ زردآلو و خاک قند پر می‌کنند.بهتر است بدانید این سوغات اراک در فهرست آثار معنوی کشور نیز به ثبت رسیده است.

جوزغند سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

لبنیات

از انواع خوردنی‌ها و سوغات اراک، انواع لبنیات محلی و خوشمزۀ این شهر سر زبان‌ها است. شهر آشتیان اراک با طبیعت زیبا و بکری که دارد و رونق دامپروری در این منطقه، بهترین لبنیات سنتی اراک را دارد.علاوه بر شهر آشتیان و لبنیات سنتی اراک، این شهر چند برند مشهور لبنیات در کل کشور را از آن خود کرده است.

لبنیات سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

گوش فیل

مگر می‌شود ترکیب خوشمزۀ گوش فیل و دوغ به گوش ایرانی‌ها نخورده باشد؟ هر‌چند که این ترکیب محبوب و فوق‌العادۀ اصفهانی‌ها است اما شیرینی گوش فیل اراک که به دلیل نوع پخت و مواد اولیه‌اش بسیار ترد و خوشمزه است در کنار دوغ محلی اراک می‌تواند خوشمزه‌ترین ترکیب عصرانۀ شما باشد. به همین خاطر سوغات اراک را نباید بدون گوش فیل آن فراموش کرد و به پایان برد!

گوش فیل سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

صنایع دستی اراک

فرش ساروق

فرش ساروق، یکی از محبوب‌ترین‌های سوغات اراک است که آوازۀ بلندی در سراسر ایران دارد. ساروق روستایی در ۵۰ کیلومتری اراک است که در جهان به فرش‌های دستبافت معروف است.فرش‌های اراک به سه دستۀ کلی محال، مشک‌آباد و ساروق تقسیم می‌شود که همۀ آن‌ها در زیر‌مجموعۀ نام کلی «فرش ساروق» قرار می‌گیرد. نوع بافت منحصر‌به‌فرد فرش ساروق و نقش‌و‌نگار آن از دلایل شهرت جهانی آن میان صنایع دستی اراک است.

فرش ساروق سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

گیوه دوزی

تاریخ هنر گیوه‌دوزی اراک به عصر قاجار می‌رسد و امروزه نیز گیوه‌دوزان ماهر و هنرمند بسیاری در شهر‌های اراک مشغول به کار هستند. به‌خصوص در سال‌های اخیر، گیوه طرفداران بسیاری از سراسر ایران و حتی جهان پیدا کرده است که این نشان از کیفیت و مقبولیت این نوع از صنایع دستی اراک دارد.گیوه سنجان، معروف‌ترین گیوۀ اراک است. سنجان روستایی در دامنۀ کوه قصبه است که در آن‌جا باغ‌های گردوی بسیاری نیز وجود دارد. گیوه تنها یک کفش سنتی محلی نیست، بلکه کفش یا پاپوش اصیل ایرانی است که در فصول گرم سال پا را خنک نگه داشته و در فصول سرد نیز پا را گرم نگه می‌دارد. همچنین مدل بافت و ساخت گیوه به طوری است که پای چپ و راست ندارد و به دلیل جنس الیاف آن باعث می‌شود پاها در آن عرق نکنند.

گیوه اراک سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

رستوران های اراک

رستوران ژیوان

کافه رستوران ژیوان از جمله رستوران‌های لاکچری اراک است که منوی کاملی دارد. انواع غذاهای فرنگی، دریایی، ایرانی، فست فود و… را می‌توانید در این رستوران امتحان کنید. علاوه بر غذا، نوشیدنی‌های خوش طعم و متفاوت رستوران ژیوان طرفداران زیادی دارد و به شدت پیشنهاد می‌شود. فضای رستوران ژیوان باز و دلباز است و سالن‌های مجزا دارد. قیمت غذاهای این رستوران مناسب هستند و با توجه به کیفیت خوب، رضایت شما را جلب می‌کنند.
آدرس: استان مرکزی، اراک، خیابان شریعتی، نبش کوچه پامچال.

%name سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

رستوران سنتی کوهستان اراک

غذا خوردن روی دل کوه را کمتر جایی می‌توان تجربه کرد! رستوران کوهستان در دامنه کوه‌های شرقی این شهر قرار گرفته و تقریبا به کل اراک مشرف است. در منوی رستوران کوهستان غذاهای متنوعی خواهید دید. در این رستوران انواع کباب‌ها، غذاهای ایرانی و فرنگی را سفارش بدهید و در محیطی دلپذیر و کوهستانی نوش جان کنید. علاوه بر غذاهای خوشمزه و با کیفیت، محیط زیبا، آرامش بخش و خانوادگی در رستوران سنتی کوهستان می‌توانید از موسیقی زنده نیز لذت ببرید.
آدرس: استان مرکزی، اراک، ضلع غربی هتل پنج ستاره امیرکبیر.

رستوران کوهستان سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

رستوران هدهد صبا

رستوران هدهد صبا یکی از بهترین ‌رستوران‌های شهر اراک است. اکثر مردم اراک نظرات مثبتی نسبت به رستوران هدهد صبا دارند و روزهای تعطیل صف طولانی جلوی این رستوران می‌بندند! غذاهای رستوران هدهد صبا از کیفیت و حجم بسیار خوبی برخوردار هستند و قیمت مناسبی دارند. در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای ایرانی خوش پخت و خوشمزه با دورچین‌های عالی را سفارش دهید و از غذا خوردن در محیطی آرام و خانوادگی لذت ببرید. محیط رستوران هدهد صبا مدرن و زیبا است و چیدمانی امروزی دارد.پرسنل رستوران هدهد صبا برخورد حرفه‌ای و محترمانه‌ای دارند و سفارشات غذا در کمترین زمان ممکن سرو می‌شود.
آدرس: اراک، میدان شریعتی، خیابان شهدای شبان، برج کوروش

رستوران هدهد صبا سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

رستوران ایزی دیزی

کمتر ایرانی پیدا می‌شود که به یک دیزی خوش رنگ و لعاب نه بگوید! رستوران ایزی دیزی اراک جایی است که می‌توانید یکی از بهترین دیزی‌های زندگی خود را به صورت سنتی، کم‌چرب، تند یا کلاسیک امتحان کنید. علاوه بر دیزی معمولی پیشنهاد می‌کنیم دیزی کشک رستوران هدهد صبا که غذای سنتی و محلی اراکی است را حتما امتحان کنید.
البته غذاهای این رستوران فقط دیزی نیست و انواع خوراک‌های سنتی مثل میرزاقاسمی، بزقرمه کرمان و سرداغی مخصوص خراسان نیز با دوغ محلی در این رستوران سرو می‌شود. محیط رستوران ایزی دیزی با حوض، فواره، تخت‌های سنتی و سفره‌های ترمه تزیین شده و بسیار چشم نواز است.
آدرس: اراک، خیابان شریعتی، نرسیده به سه راه گردو، روبه‌روی دوربرگردان

ایزی دیزی سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

رستوران برگ

اگر می‌خواهید یک شام رمانتیک در محیطی شیک و زیبا در اراک میل کنید پیشنهاد ما کافه رستوران برگ است. رستوران برگ از رستوران‌های معروف اراک است که در طبقه فوقانی برج داریوش قرار دارد. محیط و دکوراسیون این رستوران دنج، مدرن و شکیل است.در کافه رستوران برگ برای همه سلیقه‌ها غذا وجود دارد. در منو این رستوران غذاهای سنتی و مدرن را با هم می‌بینید. سرو نوشیدنی‌های خنک در سطل یخ خشک از خلاقیت‌های جالب این رستوران است که باعث زیباتر شدن میز غذای شما می‌شود.
آدرس: اراک، خیابان طالقانی، بازجو، بین حقانی و بدخشان.

رستوران برگ سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

رستوران سنتی سلطان

طعم نوستالژیک انواع غذاهای ایرانی را می‌توانید در رستوران سنتی سلطان اراک بچشید. رستوران و سفره‌خانه سلطان از رستوران های خوب اراک است که محیطی با چیدمان سنتی و دلباز دارد و محل مناسبی برای صرف ناهار یا شام خانوادگی است. در این رستوران انواع‌ کباب‌ها، زرشک پلو با مرغ و خورشت‌های خوش رنگ و لعاب را سفارش دهید و حین نوش جان کردن غذا از موسیقی زنده نیز لذت ببرید.
آدرس: اراک، شهر صنعتی، منطقه ۱، جنب استخر سرپوشیده ماشین‌سازی، پارک شهید محمدی

رستوران سلطان سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

رستوران گلباران هتل امیرکبیر

رستوران گلباران در طبقه پنجم این هتل واقع شده و جزو رستوران‌های معروف این شهر به شمار می‌آید. منوی متنوع رستوران گلباران از غذاهای فرنگی، دریایی، ایرانی و پیش غذاهای جذاب و متفاوت تشکیل شده است. این رستوران مانند سایر رستوران‌های لاکچری اراک محیطی مدرن، شکیل و چشم نواز دارد. کیفیت بالای غذاها، پرسنل حرفه‌ای و قیمت مناسب غذا رستوران گلباران باعث شده این رستوران جایگاه خاصی در میان سایرین داشته باشد.

رستوران گلباران سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

بهترین زمان سفر به اراک

سفر به اراک در بهار

از آنجایی که اراک از شهرهای کویری ایران می باشد، بهترین فصل سفر به اراک فصل بهار، به ویژه ماه های فروردین و اردیبهشت است.

سفر به اراک در تابستان

اگر قصد سفر به اراک در فصل تابستان را دارید باید بگوییم در فصل تابستان هوای این شهر بسیار گرم و خشک می شود و شاید این گرما برای عده ای که میانه خوبی با هوای گرم ندارند مناسب نباشد.

سفر به اراک در پاییز

همانطور که کمی بالاتر گفتیم در فصول پاییز و زمستان رفته رفته هوای اراک رو به سردی می رود اما در فصل پاییز زیبایی های این شهر چند برابر می شود و برای افرادی که از گرما فراری هستند و علاقه زیادی به فصل پاییز دارند در این فصل هم می توانند سفر به یاد ماندنی را برای خود به ارمغان بیاورند

سفر به اراک در زمستان

زمستان های اراک توام با بارش و برودت هوا می باشد پس سعی کنید سفر خود را به فصل دیگری موکول کنید زیرا در این فصل نمی توانید به خوبی از تمامی جاذبه های زیبای این شهر دیدن کنید و معمولا باید در امکان گرم سفر خود را به پایان برسانید

اراک سیری در اراک ، پایتخت صنعتی ایران

روش های سفر به اراک

فاصله تهران تا اراک ۲۷۸ کیلومتر است، اما مدت زمانی که برای رسیدن به مقصد می‌گذرانید به‌ وسیله نقلیه و جاده‌ای که برای سفر انتخاب می‌کنید بستگی دارد. شما به‌ وسیله اتوبوس، خودروی شخصی، قطار و هواپیما می‌توانید به این شهر سفر کنید. در ادامه مدت زمانی که با هرکدام از این وسایل نقلیه در مسیر خواهید بود را برای شما بیان خواهیم کرد.

سفر به اراک با اتوبوس

از تهران تا اراک، دو جاده برای رسیدن به مقصد وجود دارد. جاده اول از طریق اتوبان تهران – قم بوده و حدود ۲۷۹ کیلومتر است. مدت‌ زمان رسیدن به اراک از طریق این جاده، ۳ ساعت و ۱۵ دقیقه است. مسیر دوم از آزادراه تهران – ساوه می‌گذرد و مسافت این مسیر حدود ۲۸۵ کیلومتر است. مدت‌ زمان طی‌کردن این جاده با اتوبوس حدود ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه است. البته در صورت ترافیک جاده به‌ خصوص در روزهای تعطیل باید احتمال طولانی‌تر شدن این مدت‌ زمان را بدهید.

سفر به اراک با خودروی شخصی

اگر قصد سفر به اراک با خودروی شخصی خود را دارید، باید یکی از دو مسیر جاده‌ای تهران تا اراک را انتخاب کنید. اگر در بین راه توقف زیادی نداشته و از ترافیک جاده‌ای خبری نباشد، مدت‌ زمان طی‌کردن هرکدام از مسیرها به شرح زیر است. از مسیر آزادراه تهران – ساوه، شما ۳ ساعت و ۱۸ دقیقه در راه خواهید بود. اما از مسیر آزادراه تهران – قم بعد از ۳ ساعت به مقصد خواهید رسید.

سفر به اراک با هواپیما

هواپیما سریع‌ترین و راحت‌ترین وسیله برای طی‌کردن مسیر بین تهران تا اراک است. شما با هواپیما تنها ۳۰ دقیقه در راه هستید.

سفر به اراک با قطار

به وسیله قطار، شما در عرض ۳ ساعت مسیر تهران تا اراک را طی خواهید کرد. در این مورد کافیست از راه‌آهن تهران به سمت اراک بلیط بگیرید و به این شهر صنعتی سفر کنید.

اراک کجاست؟

اراک مرکز استان مرکزی در مرکز ایران است و مابین شهرهایی چون قم، همدان، خرم آباد و اصفهان قرار دارد.

بهترین جاهای دیدنی اراک کجاست ؟

حمام چهارفصل، موزه مفاخر، بازار اراک و تالاب میقان برای علاقمندان طبیعت گردی و پرنده نگری و…

بهتری زمان سفر به اراک چه موقع است؟

آب و هوای اراک در بهار و پاییز به ویژه ماههای فروردین، اردیبهشت و مهرماه با توجه به میانگین دما، عالی است.

چرا اراک به پایتخت صنعتی ایران معروف است؟

 از لحاظ گوناگونی محصولات صنعتی، نخستین، از لحاظ وجود صنایع مادر، دومین شهر صنعتی است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد