جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

سیری در آستارا می خواهد شما را با شهر پشت بام های سفالی و دروازه طلایی ورود به اروپا آشنا کند. شهر آستارا از شهرهای بزرگ استان گیلان و مرکز شهرستان آستارا است. آستارا در شمالی‌ترین نقطهٔ استان گیلان و در مرز ایران با جمهوری آذربایجان می‌باشد و از نظر جغرافیایی در مرکز منطقهٔ تالش قرار گرفته‌است. آستارا مهم‌ترین پل ارتباطی راهبردی میان ایران و جمهوری آذربایجان، دروازهٔ ورود به منطقهٔ قفقاز،دارای بزرگ‌ترین صادرات کشور در زمینهٔ تجارت چمدانی،سومین مرز فعال کشور در زمینهٔ صادرات و واردات. یکی از قدیمی‌ترین گمرکات کشور با بیش از ۲۰۰ سال سابقه،رتبهٔ نخست صادرات و بزرگ‌ترین گمرک زمینی شمال کشور، از امن‌ترین و پرترددترین مرزهای زمینی کشور،دومین منبع درآمد گمرکی استان گیلان می باشد.

 1 e1682755244453 سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

معرفی شهر آستارا

شهر آستارا از لحاظ جغرافیایی در مرکز منطقه تالش، بین رشته کوه های تالش و دریای خزر و شمال استان گیلان واقع شده است. پس از تصویب نخسین قانون تقسیمات کشوری در سال ۱۳۱۶ از شهر گیلان جدا شد و به عنوان یکی از شهرهای توابع استان اردبیل تبدیل گشت. در سال ۱۳۳۶ آستارا صاحب فرماندار شد و در مهر ۱۳۳۷ به طور رسمی به عنوان یکی از شهرستان های مستقل استان آذربایجان شرقی شناخته شده است. در آستارا، برخی از مردم به زبان آذری برخی هم به زبان تالشی سخن می‌گویند. طبق سرشماری ۱۳۹۵، جمعیت شهر آستارا ۵۱٬۵۷۹ نفر است.

آستارا سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

جاذبه های گردشگری آستارا

گردنه حیران

روستایی ییلاقی در شهر آستارا به نام حیران وجود دارد که سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. این روستای در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر آستارا واقع شده است. گردنه حیران از جمله مهمترین جاذبه های گردشگری در شهر آستارا محسوب می شود. این گردنه که به همراه روستای ونه‌بین، حاجی امیر بالا و حاجی امیر پایین از مناطق حفاظتی سیاسی و جغرافیایی استان گیلان می‌باشد، از یک طرف مشرف به کوه‌هایی است که پوشیده از جنگل‌های انبوه‌است و از سویی مشرف به دره‌ای نه چندان عمیق که از میان آن آستاراچای عبور می‌کند این رود تعیین کننده مرز استان گیلان ایران و جمهوری آذربایجان است.
آدرس:گیلان، آستارا، منطقه حیران

گردنه حیران 800x533 سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

تله‌کابین حیران

تله کابینی دارای مسیری به طول ۱۵۰۰ متر در جاده آستارا به سمت اردبیل می باشد. این جاذبه در شهر آستارا تبدیل به یکی از مناطق نمونه گردشگری در این شهر شده است. وقتی وارد جنگل فندقلو اردبیل شدید انواع امکانات رفاهی از قبیل پیست کارتینگ، هتل ها و رستوران در اختیارتان است. تله کابین حیران دارای ۳۰ کابین شش نفره معمولی و ۳ کابین ویژه VIP بوده و ایستگاه‌های این تله کابین از استانداردترین ایستگاه‌های موجود در تله کابین‌های کشور است. سورتمه ریلی حیران به عنوان طولانی‌ترین سورتمه شمال ایران در دهکده گردشگری حیران احداث شده است.
آدرس: استان گیلان، آستارا، ۳۵ کیلومتری جاده آستارا به نمین، منطقه حاجی امیر ونه‌بین

تله کابین 800x533 سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

پایگاه حیات وحش لوندویل

منطقه ای تالابی و جنگلی به مساحت ۱۰۷۴ هکتار که پناهگاه تعدادی از جانوران در این منطقه می باشد. ارتفاع متوسط این منطقه ۲۰ متر پایین تر از سطح دریاهای آزاد می باشد. متوسط بارش سالانه در این منطقه ۱۱۰۰ میلی متر و متوسط دمای حدود ۱۵ درجه سانتی گراد است. از همین آب و هوا در این جنگل مرطوب است.
گونه‌های گیاهی این منطقه: توسکای قشلاقی، انار وحشی، ازگیل و تمشک تالشی.
گونه های جانوری این منطقه: روباه معمولی، گراز، سمورآبی، سیاه‌کاکل، پری شاه‌رخ و درنا و همچنین زیستگاه قرقاول هم محسوب می شود.

لوندویل سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

ساحل زیبای صدف

یکی از دیدنی ترین دیدنی های شهرستان آستارا که دسترسی به آن هیچ درد سری ندارد ساحل زیبای صدف است. این ساحل در ۳ کیلومتری شهر لندویل و ۷ کیلومتری شهرستان آستارا قرار دارد. بهترین زمان سفر به این جاذبه فصل تابستان است که سالم دارای آرامش کافی برای تفرج و تفریح مسافران و گردشگران می باشد. در اطراف این ساحل تعدادی آلاچیق، استراحتگاه، بوفه و فروشگاه وجود دارد همچنین تعدادی دوش حمام هم برای افرادی که شنا کرده اند قرار داده شده است.
آدرس: استان گیلان، آستارا، ۷ کیلومتری جنوب مرکز شهر آستارا

ساحل صدف 800x533 سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

چشمه آبگرم علی داشی

این روزها در اکثر نقاط دنیا استفاده از آبگرم یکی از مهمترین راه ها برای تسکین دردهای مفصلی و روماتیسمی می باشد. شهرستان آستارا هم دارای یک چشمه آب گرم به نام علی داشی می باشد که سالانه پذیرای تعداد زیادی از مسافران می باشد. خواص آب درمانی چشمه آب گرم علی داشی بسیار معروف است و دردهایی همچون درد مفاصل، چشم درد، دل درد، کمر درد، رفع باد و قولنج و تقویت اعصاب را شامل شده و درمان می‌کند. علاوه بر خاصیت درمانی این چشمه دارای مناظر زیبا و ویژگی های توریستی می باشد.

چشمه آبگرم علی داشی سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

آبشار لاتون

در ارتفاعات شهرستان آستارا تعدادی آبشار کوچک و بزرگ وجود که از مهم‌ترین آنها آبشار لاتون (Laton Waterfall) است. این آبشار در منطقه شهرستان لوندویل که در ۱۵ کیلومتری آستارا واقع است جای دارد. ارتفاع این آبشار حدود ۱۰۵ متر در منطقه ای به نام لاتون می باشد. منطقه کاملا توریستی که دارای تعداد زیادی استراحتگاه برای رفاه حال مسافران می باشد.
آدرس: استان گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب آستارا، شهر لوندیل

آبشار لاتون 800x533 سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

پارک جنگلی بی‌بی یانلو

یکی دیگر از مناطق گردشگری در شهرستان آستارا روستای بی بی یانلو است. که وسعت آن ۱۵۱۲ هکتار می باشد. پارک جنگلی بی‌بی یانلو دارای جاذبه‌های طبیعی زیبا و خاصی می‌باشد. علاوه بر تنوع فراوان رویشگاههای جنگلی و جانوری آن، وجود چندین دره با دامنه‌های پوشیده از جنگل و چندین قله به عنوان سیمای ویژه و بدیع و چشم انداز منحصر به فرد و جالب توجه‌ای ایجاد کرده است. در هر زمانی از سال مشتاقان زیادی را به خود جلب می‌نماید.

بی بی یانلو 1 800x414 سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

تالاب استیل

تالاب استیل یکی از تالاب‌های پر اهمیت کشور به شمار می‌رود و از جاهای دیدنی آستارا محسوب می‌شود. مردم بومی در زبان تالشی این تالاب را هستل (با معنای آبگیر) می‌نامند. این تالاب به‌دلیل برخورداری از چشم‌اندازهای کوهستان و جنگل در کنار مزارع کشاورزی در میان گردشگران محبوبیت زیادی دارد. همچنین حضور پرندگان مهاجر بر جذابیت بکر استیل افزوده است.
آدرس: استان گیلان، ۷ کیلومتری شهر آستارا، حاشیه جاده رشت به آستارا

تالاب استیل 800x533 سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

قلعه شیندان

از مهمترین آثار تاریخی شهرستان آستارا قلعه شیندان است، که سابقه آن به دوران قبل از اسلام بر می گردد. این قلعه در ارتفاع ۱۸۵۰ متری در فراز کوه های شیندان واقع شده است. از اتفاقات مهم این قلعه به قیام حمزه خان تالشی (حاکم آستارا) در عهد شاه عباس صفوی می‌توان اشاره کرد که حاکم اردبیل به مدت ۹ ماه آنجا را به محاصره درآورد و نهایتاً حمزه خان با کشتی به شیروان متواری شد.
آدرس: گیلان، جاده آستارا به اردبیل، منطقه حیران، بالای روستای ونبین، بالای کوه شیندان

قلعه شیندان 800x533 سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

بازار ساحلی آستارا

پس از این همه جاذبه طبیعی، بد نیست سری به بازار ساحلی آستارا بزنیم تا با انبوهی از کالاهای ترک و روس مواجه شویم. البته، انتظار نداشته باشید که از نظر شکل و ظاهر با یک مال مجهز طرف باشید؛ بازار ساحلی آستارا ساده است و در ابتدا حالت بساط داشته؛ اما امروزه در حدود دو هزار فروشگاه کوچک فعال دارد که برای خرید پوشاک و زیورآلات اصل اما ارزان فوق العاده هستند.

بازار ساحلی 800x414 سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

روستاهای آستارا

روستای دربند

روستای دربند یکی از جاذبه های گردشگری آستارا است .این روستا در ۷ کیلومتری جنوب غرب آستارا و یکی از زیباترین روستاهای شهرستان آستارا است. دربند با ۸۶ خانوار و ۳۷۲ نفر جمعیت از توابع دهستان ویرمونی است. این روستا با داشتن یک موقعیت استثنایی که هم به تالاب استیل اشراف دارد و هم مشرف به کوهپایه های سرسبز رشته کوه های تالش و مزارع وسیع برنج است.
بیشترین شهرت دربند به دلیل وجود تالاب زیبای استیل است که این منطقه را تبدیل به یکی از مکان های ثابت پیک نیک و به ویژه گذراندن روز طبیعت یا سیزده بدر کرده است. آب و هوای مناسب و داشتن مناظر زیبا در کنار تالاب باعث احداث ویلا های متعدد در سال های اخیر شده است.

روستای دربند آستارا سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

روستای گیلده

این روستا که در آستارا قرار دارد و آن را با نام شهر بام های سفالی می شناسند روستای گیلده یا گیلاده نام دارد. البته روستای دیگری با همین نام وجود دارد که از توابع شهرستان شفت می باشد به همین خاطر به یاد داشته باشید که نباید این دو را باهم اشتباه گرفت. روستای گیلده آستارا مانند همه جای گیلان زیبا دارای طبیعت چشم نواز و جنگل های بکر می باشد. این روستا همه ساله پذیرای مسافران و گردشگران می باشد. در وصف زیبایی این روستا همین قدر بگوییم که همواره موسسات مسافراتی تور های گردشگری برای این منطقه برگزار کرده تا مسافران از زیبایی دل نواز این روستا لذت ببرند.
در این روستای زیبا تا به حال چند بار فیلم ساخته شده و مناظر آن جلوی لنز دوربین قرار گرفته است. علت اصلی شهرت این روستا قرار گرفتن در مسیر آب گرم علی داشی، مشه سویی و منطقه فندقلو است.

روستای گیلده 800x533 سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

روستای حیران

روستای ییلاقی حیران که امروزه یکی از زیبا ترین و پرجاذبه‌ ترین مکانهای گردشگری کشور مبدل شده است. به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و کوهستانی روستا، این جاذبه مرکز توجه بسیاری از گردشگران و مسافران از نقاط مختلف ایران شده، که هر ساله خانوارهای زیادی برای ساختن ویلا در اطراف جنگل روستای حیران، جذب این منطقه می شوند.

روستای حیران سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

روستای کوته کومه

روستای زیبای کوته کومه در استان گیلان و در ۹ کیلومتری شهر لوندویل واقع شده‌است؛ روستایی است کوچک با حدود ۲۰ خانه و مردمانی تالشی و اهل تسنن.این روستا بالغ بر ۲۰۰۰ نفر جمعیت دارد. مردم روستا عمدتاً در محل به زبان تالشی سخن می‌گویند.عمده شهرت این روستا بدلیل وجود آبشار لاتون بلندترین آبشار استان گیلان است. دیگر مکان مشهور این روستا آبگرم کوته کومه است.

روستای کوته کومه سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

برای دیدن بقیه روستاهای آستارا می توانید اینجا کلیک کنید.

غذاهای محلی آستارا

مسما

یکی از محبوب ترین غذاهای بندر آستارا، که جایگاه ویژه ای بین مردم این شهر دارد مسما است. محتویات این غذا از جوجه محلی، پیاز، آلوی وحشی و کمی رب گوجه فرنگی را شامل می شود. در مناطق مرکزی و شرقی گیلان نوعی غذا با نام «آلو مسما» پخت می‌شود که با غذای مردم این شهر کاملا متفاوت است. اگر به آستار رفتید حتما این غذا را بخورید طعم دلچسبی دارد.

مسما سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

باستیرمای مرغابی

این غذا با استفاده از گوشت مرغابی تهیه می شود. غذایی بسیار خوشمزه که ترکیبی از مغز گردو، پیاز، رب ازگیل و آبغوره می باشد. تمامی از مواد را درون شکم مرغابی جاسازی می کنند و زیر برنج قرار میدهند تا همراه برنج دم بکشد.

باستیرمای مرغابی سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

لَوَنگی

ماهی سفید یا مرغ شکم‌پری می باشد که با محتویاتی مانند محتویات زیتون پرورده پر شده است. این غذا به عنوان یکی از محبوب‌ترین غذاها در اکثر رستوران‌های آستارا و حومه طبخ می شود.

لونگی مرغ و ماهی سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

چغیرتما

غذایی محلی در این شهر که بیشتر در وعده شام سرو می شود چغیرتما است. برای تهیه این غذا از گوشت مرغ محلی، پیاز محلی، سیب زمینی و گوجه فرنگی استفاده می شود، در پایان این غذا با تخم مرغ مخلوط شده و آماده سرو است.

چیغیرتما سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

جزوز یا قورما

یکی از غذاهای محلی این شهر است که معمولا برای صبحانه سرو می شود. این غذا ترکیبی از جگر، دل و قلوه گوسفندی سرخ شده با سیب‌زمینی، پیاز و گوجه‌فرنگی سرخ شده است.

 یا e1682753224487 سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

هتل های آستارا

هتل اسپیناس

هتلی بین المللی اسپیناس آستارا در سال ۱۳۷۸ به عنوان هتلی ۴ ستاره به بهره‌برداری رسید. این هتل ۴ ستاره،عضو هتل های اسپیناس می باشد با چهار طبقه و ۱۱۶ باب واحد اقامتی در محيطي آرام و چشم اندازي زيبا، در كنار درياچه طبيعي استیل آستارا به بهره‌برداری رسید. قابل توجه میهمانان گرامی، هتل بین المللی اسپیناس آستارا در بخش ورودی دارای چهار پله می‌باشد. هتل در ۵ کیلومتری بندرانزلی و ۷ کیلومتری شهر سرسبز آستارا قرار دارد و دسترسی به شهرهای تالش و قره سو را امکان‌پذیر می‌سازد. فاصله هتل از فرودگاه اردبیل ۷۵ کیلومتر می باشد. همچنین محوطه زیبای هتل چهار ستاره اسپیناس  و فاصله کم تا دریای خزر از مزایای این هتل به شمار می‌آید.
آدرس: آستارا-جاده تالش به آستارا – -۷ کیلومتری آستارا – -جنب پلیس راه رشت به انزلی – -ورودی شهر آستارا

هتل اسپیناس 800x450 سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

هتل پارلا

هتل ۴ ستاره پارلا آستارا در فروردین ماه سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسید. این هتل در ۵ طبقه با ۲۵ باب واحد اقامتی افتتاح گردید. هتل پارلا آستارا با چشم‌اندازی زیبا از طبیعت بکر در مجاورت منطقه توریستی گردنه حیران و ۵۰ کیلومتری شهر اردبیل واقع شده‌است. تمامی ‌واحدها از چیدمان مطلوب و امکانات رفاهی مناسبی برخوردارند. گفتنی است برخی اتاق‌ها چشم‌اندازی رو به کوه و برخی رو به گردنه حیران دارند. همچنین این هتل از امکانات همه جانبه و خدمات رفاهی عالی و فوق العاده‌ای برخوردار است؛ به گونه‌ای که هر نوع نیاز و هر سبک سلیقه‌ای را برآورده می‌کند. قابل توجه میهمانان گرامی، هتل پارلا گردنه حیران دارای آسانسور از نیم طبقه اول تا طبقه پنجم می‌باشد و از طبقه همکف تا نیم طبقه اول و همچنین در ورودی دارای تعدادی پله است.
آدرس: آستارا-کیلومتر ۳۲ جاده آستارا به اردبیل – -گردنه حیران – -اول روستای حیران – -نبش خیابان کوهپایه

هتل پارلا سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

هتل افرا

هتل سه ستاره افرا آستارا در سال ۱۳۹۲ بنا شد و ۴ سال بعد یعنی در ابتدای سال ۱۳۹۶ شروع به فعالیت کرد. این هتل در همسایگی دریای خزر و در قلب بازارچه ساحلی واقع شده و دارای ۴ طبقه است که در طبقه اول لابی و رستوران و طبقه دوم تا چهارم ۱۶ باب اتاق و سوئیت اقامتی قرار دارد. از امکانات هتل رستوران افرا می‌توان به رستوران با طبخ انواع غذاهای ایرانی، دریایی و محلی اشاره کرد. قابل توجه میهمانان محترم، هتل در ساختمانی چهار طبقه واقع شده‌است که طبقه همکف متعلق به هتل نمی‌باشد، همچنین هتل در بخش ورودی به طبقه اول دارای ۲۰ پله است.
آدرس: آستارا-خیابان ملت شرقي – -به سمت بازارچه

 افرا 1 e1682752017190 سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

هتل جهانگردی

هتل سه ستاره جهانگردی آستارا، در ۲ طبقه با مساحت ۱۴۰۰ متر مربع، شبیه به کمپ تفریحی ما بین کوهستان‌های جنگلی تالش و دریای مواج می‌باشد که در سال ۱۳۵۴ با ۴۰ باب اتاق و سوئیت به بهره‌برداری رسید و جهت ارتقا سطح کیفیت خدمات و امکانات در سال ۱۳۹۴ بازسازی انجام داده‌است. تعدادی از سوئیت‌های هتل جهانگردی نیز در ساختمان مجزا در محوطه قرار دارند. شایان ذکر است این هتل عضو گروه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی می‌باشد. قابل توجه میهمانان گرامی، هتل جهانگردی فاقد آسانسور می‌باشد.
آدرس: آستارا-خیابان حکیم نظامی – -مقابل اداره بهداشت

هتل جهانگردی 1 800x600 سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

هتل برلیان

هتل سه ستاره برلیان در سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز نمود و به منظور ارتقاء سطح کیفی امکانات و خدمات در سال ۱۴۰۰ بازسازی شد. از ویژگی‌های خاص هتل می‌توان به نوساز بودن آن و چشم انداز زیبای آن که رو به کوه و شالیزارها است، اشاره کرد. هتل سه ستاره برلیان آستارا دارای جمعاً ۱۴ باب اتاق و سوئیت با امکانات و خدمات رفاهی مناسب می‌باشد که این واحدها در طبقه سوم ساختمان هتل جای گرفته‌اند.
آدرس: آستارا-کیلومتر ۴ جاده آستارا به اردبیل

 برلیان e1682751936480 سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

هتل آپارتمان ایساتیس

هتل آپارتمان سه ستاره ایساتیس آستارا در سال ۱۳۹۰ در زمینی به مساحت ۳۵۰۰ مترمربع و زيربنايي به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع در استان گیلان شهر آستارا احداث و افتتاح شد. این هتل ، در پنج طبقه بنا شده و ۱۵ واحد اقامتی آن در طبقات اول تا پنجم پراکنده شده‌اند.هتل آپارتمان ایساتیس بندر آستارا به دلیل موقعیتی که دارد، برای اقامت مسافران بین‌راهی هم بسیار مناسب است. تنها چند دقیقه از محل اقامتتان تا دریا و ساحل فاصله دارید. از لحاظ موقعیت مکانی، هتل ایساتیس  در جاده تالش به آستارا و ۴ کیلومتری شهر آستارا قرار دارد و فاصله آن تا دریاچه استیل حدود ۱.۲ کیلومتر است.
آدرس: آستارا-جاده تالش به آستارا – -۴ کیلومتری آستارا – -بلوار حسین نژادی – -شهرک عباس آباد

 ایساتیس e1682751925981 800x526 سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

سوغات آستارا

برنج معطر شمالی

آب‌وهوای مساعد و خاک حاصلخیز باعث شده است که شالیزارهای آستارا مناسب کشت بهترین برنج‌های ایرانی باشند. بیشترین برنجی که در این خطه کشت می‌شود، برنج خوش‌عطر هاشمی است. طعم دلچسب برنج‌های شمال را در هیچ جای دنیای نمی‌توان تجربه کرد. بنابراین با جرات می‌گوییم که این سفید خوشمزه دانه بلند، می‌تواند بهترین سوغات آستارا باشد.

%name سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

انواع ماهی تازه

سفر به شمال بدون خرید ماهی صفایی ندارد. در شهر آستارا هم مانند دیگر شهرهای استان گیلان بازار ماهی‌فروشان دایر است. انواع ماهی تازه را می‌توانید از این بازار تهیه کنید. بی‌شک ماهی سفید به خاطر مزه متفاوت و لذیذی که دارد، یکی از انتخاب‌های رایج مسافران است.

ماهی تازه سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

عسل

اگر در شهر خودتان جای مطمئنی برای خرید عسل مرغوب و باکیفیت سراغ ندارید، در شهر آستارا به راحتی می‌توانید عسل طبیعی و درجه یک مورد نیاز خودتان را خریداری کنید. با توجه به شرایط مناسب برای پرورش زنبورعسل در طبیعت و کوهستان‌های گردنه حیران، در اکثر مغازه‌های این شهر شیشه‌های عسل توجه‌تان را جلب می‌کنند.

%name سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

انواع ترشی

به شما این قول را می‌دهیم که در سفر به آستارا و بازدید از بازار محلی آن به محض دیدن ترشیجات محلی در چشم بر هم‌زدنی چند شیشه از این خوشمزه‌های متفاوت را در سبد خرید خود جای خواهید داد. توصیه می‌کنیم از میزان نیاز شخصی خود بیشتر بخرید، زیرا اقوام و آشنایانتان بی‌صبرانه منتظر هستند تا این سوغاتی آستارا را به آنها هم هدیه بدهید. از ترشی‌های معروف شمالی می‌توان به سیرترشی، لیته، بادمجان ترشی و هفته‌بیجار اشاره کرد.

انواع ترشی 800x450 سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

نان فطیر آستارا

بسیاری از استان‌ها نان محلی مخصوص خود را دارند. یکی از این نان‌های سنتی خوشمزه را می‌توانید در شهر آستارا امتحان کنید. در تهیه نان فطیر از موادی همچون آرد، خمیرمایه، کره، ماست، تخم‌مرغ، زعفران، شکر و شیر استفاده می‌شود. طعم متفاوت این نان خوشمزه به خاطر حلوای داخل نان است. در بین مردم آستارا رسم است که در اعیاد مختلف مانند عید فطر این نان محلی لذیذ را بین همسایه‌ها توزیع می‌کنند.

نان فطیر آستارا سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا
دیگر خوراکی‌های خوشمزه آستارا که به نوعی سوغات این شهر محسوب می‌شوند عبارتنداز: شیرینی بیشی، نان شور چورگی، رب ازگیل (چاشنی خوش طعم اکثر غذاهای محلی آستارا)، دوغ محلی، رب انار، یمیش (خربزه محلی)، لواشک و آلوچه محلی.

صنایع دستی آستارا

گلیم بافی

گلیم یکی از دست‌بافته‌های قدیمی بسیاری از روستاها است که نگاه کردن به نقوش ساده و رنگارنگ آن، صفا و صمیمیت خاصی را به جان آدمی تزریق می‌کند. یکی بهترین مراکز گلیم بافی ایران روستایی به نام عنبران واقع در شهر آستارا است. هنرمندان این روستا با استفاده از پشم بز و گوسفند طرح‌های با سلیقه‌ای را تولید می‌کنند که در نزد گردشگران بسیار زیبا و با‌ارزش هستند. از این اثر هنری ماندگار می‌توان به عنوان زیرانداز، پادری و حتی تزئین دیوار استفاده کرد.

%name سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

لاک تراشی

لاک تراشی یکی از هنرهای قدیمی مردم خطه شمال است که به لطف درختان تنومند جنگلی همچون افرا و شمشاد، صنایع دستی زیبایی را تولید می‌کنند. نام دیگر این هنر چو تراشی است. هنرمندان زبردست با خلاقیت بسیار و با استفاده از ساده‌ترین ابزارها، ظروف چوبی و سازه‌های دیگر را ایجاد می‌کنند. با توجه به شناختی که ساکنین این منطقه از جنس چوب درختان جنگلی دارند، سازه‌های چوبی تهیه شده از مقاومت خوبی برخوردار هستند و دچار ترکیدگی و ترک ‌خوردگی نمی‌شوند.البته ناگفته نماند که این هنر قدیمی دیگر مانند سال‌های گذشته در بین اهالی خطه شمال رواج ندارد. با این حال در برخی از مغازه‌های آستارا می‌توانید نمونه‌های زیبایی از محصولات چوبی را که روی آنها نقوش خلاقانه هک شده است، مشاهده کنید.

لاک تراشی سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

حصیربافی

در میان صنایع دستی آستارا چیزی که زیاد به چشم می‌خورد، وسایل حصیری هستند. در حصیربافی از رشته‌های الیاف گیاهان استفاده می‌شود. با توجه به اقلیم شمال کشور مواد اولیه این هنر به وفور در بیشتر شهرهای آن و از جمله آستارا یافت می‌شود. با امکان رنگرزی رشته‌های حصیربافی تنوع محصولات حصیری به قدری زیاد است که هر سلیقه‌ای را برای خرید وسوسه می‌کنند. سبد نان، سبد میوه، کلاه، زیرانداز، بادبزن و لوازم تزئینی آشپزخانه از سازه‌های حصیری محبوب در بازارهای آستارا به شمار می‌روند.

حصیر بافی 2 سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

ظروف سفالی

خاک رس ماده اولیه برای تهیه سازه‌های سفالی است. در شهر آستارا خاک رس به وفور یافت می‌شود. به همین خاطر سفالگری یکی از هنرهای مردم آن است. البته همانطور که اطلاع دارید پیدایش این هنر و ساخت ظروف سفالی مربوط به سال‌های بسیار دور است. با این حال با توجه به فواید استفاده از ظروف سفالی و زیبایی منحصربه‌فردی که دارند، همچنان در بین علاقه‌مندان به صنایع دستی از محبوبیت برخوردار هستند.

سفالگری 1 سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا
از دیگر صنایع دستی آستارا می توان به لباس محلی، عروسک‌های بافتنی، چادرشب، چموش‌دوزی ،فرش و قالی دست‌بافت، معرق چوب، ترمه، چرم دوزی، آیینه‌کاری معرق چوب و… اشاره کرد.

رستوران های آستارا

رستوران روحی

این رستوران که به عنوان یکی از رستوران های معروف آستارا معرفی می شود. یک رستوران بزرگ و شیک بوده که در بلوار جانبازان واقع شده است. قیمت غذاهای موجود در منو کمی بالاست و از این نظر شاید برای کسانی که سفری اقتصادی را شروع کرده اند مناسب نباشد. رستوران روحی هم چنین یکی از معروف ترین رستوران های آستارا می باشد که با یک سالن بزرگ و میز و صندلی های شیک از مشتریان پذیرایی می کند. کیفیت غذا ها در سطح قابل قبولی بوده و سرویس دهی مناسب می باشد. پرسنل این رستوران مجرب هستند و با افراد بسیار مودب رفتار می کنند.
آدرس: آستارا، انتهای باغچه سرا، مجتمع پذیرایی روحی

%name سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

رستوران رومی

یکی از بهترین رستوران های آستارا که دارای موسیقی زنده می باشد و در دو طبقه ساخته شده، رستوران رومیست. این رستوران اوایل بلوار جانبازان واقع شده و از نظر بزرگی و معماری با رستوران روحی شباهت بالایی دارد. از غذاهایی که بسیار خوش مزه و با کیفیت طبخ می شوند می توان به کوبیده و زرشک پلو اشاره نمود. بهتر است در زمان مراجعه به این رستوران حتما آن ها را سفارش دهید. رستوران رومی به دلیل بزرگی و داشتن میز های زیاد امکان این که در تعطیلات شلوغ شود را دارد، پس بهتر است قبل از ورود به این رستوران ازدحام را نیز مد نظر قرر دهید.
آدرس: آستارا، ابتدای بلوار جانبازان، جنب CNG

رستوران رومی 1 سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

رستوران اکبر جوجه آستارا

یکی از بهترین رستوران های آستارا اکبر جوجه شعبه این شهر می باشد که در بین مردم به شهرت رسیده است. اکبر جوجه در اکثر شهرهای ایران شعبه داشته و یکی از شعبه های آن در آستارا می باشد. رستوران اکبر جوجه با فرمول خاص خود در درست کردن جوجه باعث شده تا مردم تمایل زیادی به تجربه طعم بی نظیر غذاهایش داشته باشند. شعبه ی آستارای اکبر جوجه به صورت شبانه روزی به مراجعه کنندگان سرویس دهی دارد. شما می توانید در دو وعده ناهار و شام برای صرف غذا به این رستوران مراجعه نمایید. کیفیت هر چه در این رستوران سفارش دهید بالاست و امتیاز خوبی از مشتریان نیز دریافت کرده. اگر قصد دارید برای تماشای جاذبه های گردشگری آستارا روانه این شهر شوید، این رستوران را برای صرف غذا از دست ندهید.
آدرس: آستارا،امام خمینی،بلوار خرمشهر

 جوجه e1682750012547 800x352 سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

رستوران اسرا

این رستوران که در کمربندی آستارا به اردبیل واقع شده یکی دیگر از رستوران های آستارا می باشد و شما می توانید برای صرف وعده غذایی مورد نظرتان به آن مراجعه نمایید. رستوران اسرا رستوران بزرگی است و سالن بزرگی با میز و صندلی های زیاد در خود جای داده. کیفیت غذا ها مناسب بوده و دکوراسیون داخلی مدرن می باشد و شما می توانید به همراه خانواده یا دوستانتان در فضای این رستوران غذای خود را از منو انتخاب نمایید و مطمئن باشید که کیفیت هر چه انخاب می کنید شما را راضی خواهد کرد. از امکانات رستوران اسرا می توان به داشتن پارکینگ اشاره نمود که این مورد خیال بسیاری از افراد را راحت می کند.
آدرس: شهرستان آستارا،خ روستایی یک

%name سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

رستوران افرا

این رستوران در طبقه فوقانی مجتمع ظفرنیا قرار دارد که در کنار هتل افرا توانسته عده زیادی از گردشگران را به خود جذب نماید. اگر قصد دارید چند روزی را در آستارا بمانید می توانید هم از هتل افرار برای اقامت خود استفاده کنید و هم از رستوران افرا برای صرف غذایتان بهره ببرید. غذا های دریایی این رستوران به دلیل اینکه این مجتمع رو به روی بازار ماهی فروشان واقع شده، معمولا تازه و خوش طعم می باشند. در جلوی مجتمع ظفرنیا می توانید از پارکینگ خیابانی رایگان استفاده نمایید و در طول مدتی که در رستوران هستید با خیال راحت از پارک ماشین، به صرف غذا مشغول شوید.
این رستوران در دو وعده ناهار و شام آماده سرویس دهی می باشد و کیفیت غذا های ارائه شده در رستوران افرا قابل قبول بوده و قیمت ها نیز بر طبق کیفیت آن ها در یک راستا قرار دارند. اگر به این رستوران رفتید حتما ماهی اوزون برون و جوجه محلی لونگی را سفارش دهید چرا که در کنار غذا های دیگری هم چون میرزا قاسمی و ماهی سفید و کباب شتر مرغ امتیاز بالایی از مسافران دریافت نموده و می توان گفت که تنوع غذایی منوی رستوران بالاست و می توانید هر چه خواستید سفارش دهید.
آدرس: آستارا، خیابان ملت شرقی، روبروی بازار ماهی فروشان، طبقه فوقانی مجتمع تجاری نظرنیا

رستوران افرا 1 سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

رستوران زیتون

یکی از رستوران های آستارا که می توانید با انتخاب آن یکی سفر اقتصادی را برای خود رقم بزنید، رستوران زیتون می باشد. این رستوران در خیابان شهید رجایی قرار گرفته و کیفیت غذا ها و هزینه پرداختی برای آن ها در یک راستا قرار دارند. شما می توانید در این رستوران انواع غذا های سنتی را سفارش دهید و حتی از قبل رزرو نمایید. رستوران زیتون در دو وعده ناهار و شام در تمامی روز های هفته از ساعت ۱۲ تا پایان شب آماده سرویس دهیست و هر زمان که خواستید برای صرف وعده غذایی مورد نظرتان می توانید به آن مراجعه نمایید.
آدرس: آستارا، کیلومتر ۵ جاده آستارا به انزلی، ۲۰۰ متری امامزاده ابراهیم و قاسم

%name سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

بهترین زمان سفر به آستارا

با توجه به شرایط جغرافیایی آستارا و ارتفاع آن از سطح دریا، این شهر دارای اقلیم کوهستانی و آب و هوای مرطوب می باشد. میانگین مجموع بارندگی ماهانه در آستارا ۱۳۴۵ میلی متر است. به همین دلیل آستارا یکی از شهرهای پر بارش کشور محسوب می شود. میانگین دمای آستارا ۱۵.۴ درجهٔ سانتی‌گراد بوده، کمینه دمای ثبت شده در این شهر، ۷.۸- درجهٔ سانتی‌گراد و مربوط به ژانویهٔ ۲۰۰۸ میلادی و بیشترین دمایی که این شهر داشته، ۳۶.۶ درجهٔ سانتی‌گراد بوده است. فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این منطقه محسوب می شود.

روش های سفر به آستارا

سفر به آستارا با خودرو شخصی

شما در این مسیر از جاده قزوین رشت عبور می‌کنید و بدون اینکه وارد شهر رشت شوید، از عوارضی رشت به سمت جاده فومن سراوان می‌روید. در این مسیر با گذر از شهرهایی مانند: کرج، آبیک، قزوین، کوهین، لوشان، منجیل، رودبار، آقا سید شریف، فومن، صومعه سرا، اردیجان، پرسر، کلانده، پیرهرات، اسالم، هشتپر، لیسار، خطبه سرا عبور خواهید کرد . طول مسیر ۴۸۷ کیلومتر و مدت زمان ۷ ساعت.
مسیری دیگری وجود دارد که این مسیر طولانی اما زیبا و هیجان انگیز، یکی از بهترین مسیرهای ایران محسوب می‌شود. شما در این مسیر با گذر از کوه، جنگل، دریا، مزارع چای و برنج به آستارا خواهید رسید. این مسیر از شهرهایی مانند: سولقان، گچسر، انارک، مرزن آباد، چالوس، نمک آبرود، عباس آباد، تنکابن، رامسر، چابکسر، رودسر، لنگرود، لاهیجان، آستانه اشرفیه، کوچصفهان، بندرانزلی، اسالم، لیسار و عباس آباد گذر خواهد کرد.طول مسیر ۵۰۰ کیلومتر و مدت زمان سفر ۹ ساعت و ۵۰ دقیقه.

سفر به آستارا با اتوبوس

اتوبوس به عنوان یک وسیله حمل و نقل عمومی، یکی از پرطرفدارترین وسیله‌ها برای سفر محسوب می‌شود. اتوبوس‌ها تقریبا هر روز و در چندین نوبت، از ترمینال‌های مختلف در تهران به این شهر سرویس دارند. برای طی کردن مسیر تهران تا آستارا با اتوبوس باید از ترمینال غرب، شرق و بیهقی استفاده کنید. لازم به ذکر است که در میان ترمینال‌های عنوان شده، ترمینال شرق بیشترین سفر را به این شهر دارد.

سفر به آستارا با هواپیما

برای سفر به آستارا با هواپیما، به دلیل اینکه این شهر فرودگاه ندارد باید به فرودگاه شهر اردبیل یا رشت مراجعه کنید. پرواز تهران از مبدا فرودگاه مهرآباد به مقصد فرودگاه بین‌المللی شهدای اردبیل حدودا دو ساعت و تا فرودگاه سردار جنگل رشت در حدود یک ساعت و ۱۰ دقیقه است.

سفر به آستارا با قطار

قطار به عنوان یک وسیله نقلیه سبز شناخته می‌شود و همواره یکی از بهترین تجربه‌های سفری را رقم می‌زند. مسیر ریلی به شمال کشور، یکی از قشنگترین مسیرهای سفر در ایران شناخته می‌شود. البته آستارا مسیر ریلی ندارد، اما شما می‌توانید برای تجربه سفر با قطار به این مقصد از مسیر ریلی تهران به رشت استفاده کنید.بعد از رسیدن به رشت، تنها با پیمودن حدود ۳ ساعت مسیر با خودرو به آستارا خواهید رسید. مسیر تهران به رشت ۳۲۴ کیلومتر است که با قطار حدود ۵ ساعت در مسیر خواهید بود. قطار تهران به رشت در ایستگاه‌های شهرهایی مانند: کوهین، لوشان، منجیل، رودبار و امام زاده هاشم توقف دارد.

سفر به آستارا 800x517 سیری در آستارا ، دروازه طلایی ورود به اروپا

بهترین زمان سفر به آستارا چه موقع است؟

فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این منطقه محسوب می شود.

بلندترین آبشار ایران در کجا واقع شده است؟

آبشار لوندویل در آستارا ، روستای لوندویل قرار دارد.

بهترین جاهای دیدنی آستارا کجا ها هستند؟

بازار آستارا، پارک جنگلی بی بی یانلو، جنگل کانرود و تالاب استیل و…

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد