جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سوپ لپه اصفهان

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ شهریور ۱۳۹۸

سوپ لپه یکی از غذاهای محلی استان اصفهان می باشد. این سوپ به عنوان پیش غذا در رستوران های اصفهان سرو می شود. برای آموزش طرز تهیه سوپ لپه با ما همراه باشید:
لپه به طور کلی به دانه‌های جدا شده، پوست کنده و خشک شده حبوبات گفته می‌شود. آنچه که در کشور ما تحت عنوان لپه شناخته شده و مصرف آن رایج است، لپه‌هایی است که از نوعی نخود با نام نخود کفتری تهیه می‌شود. البته جالب است بدانید از دانه گیاهان دیگری، چون نخود فرنگی و نخود معمولی نیز لپه به دست می‌آید و همچنین لپه عدس، لپه لوبیا و لپه باقلا نیز وجود دارد. ارزش غذایی لپه نیز همانند دیگر حبوبات بسیار بالا بوده، رفع کم خونی، حفظ سلامت دستگاه گوارش، کاهش کلسترول خون و کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی از خواص لپه و فواید مصرف آن است.لپه یا دال به دانه‌های جدا شده، پوست کنده و خشک شده حبوبات گفته می‌شود. لپه نخود کفتری از گروه گیاهان دو لپه‌ای است، بیشترین نوع لپه مصرفی در ایران است. برای تهیه لپه هر یک از بذور حبوبات، پس از جداسازی از غلاف‌هایشان در آب خیسانده می‌شوند تا پوستشان برداشته شود. بعد از برداشت پوست بذور با فشار‌های مکانیکی به دو نیم تقسیم می‌شوند و سپس خشک می‌شوند.

لپه در بین سایر حبوبات از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت باشد. لپه علاوه بر پروتئین، حاوی نشاسته هم هست. بدین ترتیب هم پروتئین بدن و هم انرژی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. جالب است بدانید که لپه از منابع گیاهی کلسیم نیز هست به طوری که با خوردن ۱۰۰ گرم از آن حداقل ۶۰ میلی‌گرم کلسیم تامین می‌شود، البته این مقدار جذب پایین‌تری دارد، اما برای آن‌هایی که شیرو لبنیات نمی‌خورند یک عادت غذایی مناسب تلقی می‌شود.

مواد و محتویات در هر ۱۰۰ گرم لپه
انرژی ۳۴۰ کیلوکاری
کربوهیدرات ۶۰ گرم
قند ۸ گرم
فیبر ۲۶ گرم
چربی ۱ گرم
پروتئین ۲۵ گرم
ویتامین ب. ۱، ۰/۷ میلی گرم
ویتامین ب. ۵، ۱/۷ میلی گرم
ویتامین ب. ۹، ۲۷۴ میکروگرم
آهن ۴ میلی گرم

سوپ لپه سوپ لپه اصفهان

نکاتی برای تهیه و پخت لپه
قبل از آماده‌سازی نخود‌های خشک برای پخت غذا، چه نخود کامل و چه لپه، هرگونه آلودگی و مواد اضافه‌ی همراه‌شان را پاک کنید. قبل از پخت نخود کامل لازم است آن را حداقل هشت ساعت در آب سرد خیس کنید، در حالی‌که لپه به آماده‌سازی قبل از پخت نیاز ندارد. برای پختن لپه کافی است آن را در یک ظرف بریزید و سه فنجان آب به آن اضافه کنید. سپس اجاق را روشن کنید تا آب به جوش بیاید، آن‌گاه شعله را پایین بیاورید، و درِ ظرف را بگذارید و اجازه دهید با شعله‌ی کم به آهستگی حرارت ببیند.پختن نخود کامل معمولا یک ساعت به طول می‌انجامد، ولی لپه بعد از حدود نیم ساعت نرم می‌شود. ممکن است در ۱۵ دقیقه‌ی ابتدایی پختن لپه، روی سطح آب کف تشکیل شود که می‌توانید به راحتی آن را با یک قاشق بردارید.
لپه نیز همانند سایر حبوبات دارای خاصیت نفاخ است، از این رو توصیه می‌شود قبل از مصرف مدتی خیسانده شده و سپس آب آن دور ریخته شود.
توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری آسم، از مصرف لپه و سایر غذا‌های نفاخ پرهیز کنند.

طرز تهیه سوپ لپه:
مواد لازم:
لپه: یک پیمانه
روغن: دو و نیم پیمانه
نمک: یک قاشق مرباخوری
آرد: دو قاشق سوپخوری
پیاز خرد شده: یک عدد
آب گوشت یا آب سبزی: شش پیمانه
نان سفید: به مقدار دلخواه
طرز تهیه:
لپه را یک روز قبل از پخت خیس میکنیم سپس با همان آب روی شعله ملایم گذاشته و میپزیم. از روغن و آرد و پیاز یک سس خیلی غلیظ قهوه ای درست کرده، سس را به پوره لپه که پس از پخته شدن از الک رد کرده ایم اضافه میکنیم. آب سبزی یا آب گوشت را که آماده کرده ایم به آن اضافه میکنیم به طوری که در حدود شش فنجان سوپ به دست آید. نمک و فلفل را به سوپ افزوده، دو مرتبه کمی میپزیم. نان سفید را در روغن کمی سرخ کرده، روی سوپ ریخته، سرو میکنیم.
منابع:باشگاه خبرنگاران جوان-سیتی پدیا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *