رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ تیر ۱۳۹۹

سوغات استان کردستان

اشتراک گذاری

سوغات استان کردستان مانند سایر استان‌های کشور، شامل انواع شیرینی‌ها و محصولات کشاورزی محلی و صنایع دستی متعدد است.کردستان یکی از زیباترین و خوش آب و هوا ترین استان های غربی ایران است. این استان هم همچون سایر استان های کشورمان، سوغاتی های معروف و هیجان انگیز خاص خودش را دارد. سوغاتی هایی که برخی بسیار خوشمزه اند و برخی دیگر جزء آثار هنری و صنایع دستی محسوب می شوند.کردستان نیز همانند سایر نقاط کشور دارای شیرینی های خاص و سایر خوراکی هاییست که مجموعاٌ سوغات استان را تشکیل می دهند.

سوغات استان کردستان

شیرینی کنجدی

شیرینی کنجدی معروف‌ترین سوغات سنندج است. کردها شیرینی کنجدی را در دو نوع انگبین و شکری درست می‌کنند. انگبین، شهد حشره‌ایست کوچک که در اواخر تابستان و بیشتر در خوانسار و برخی از نواحی چهارمحال و بختیاری و کوهستان‌ها و دشت‌های کردستان، روی ساقه یا برگ‌های درخت گز انگبین می‌نشیند و شهد تولید می‌کند، چیزی شبیه به کار زنبور عسل. ولی این شهد هم خیلی کم پیدا می‌شود و هم قیمتش بالاست، بنابراین خیلی‌ها معتقدند آن چیزی که در گز یا شیرینی کنجدی به عنوان انگبین می‌ریزند، انگبین واقعی نیست.
برای تهیه شیرینی کنجدی گز انگبین یا کنجدی گزو (در زبان محلی مردم کردستان)، کنجد را بو می‌دهند و در ادامه‌ی کار شهد انگبین را اضافه کرده و پس از آن روی سطحی پهن می‌کنند و برش می‌دهند. شکل ظاهری این شیرینی قطعات منظمی از کنجد فشرده شده است که بسیار مقوی و خوشمزه است.

نان برنجی و کاک

کاک، شیرینی‌ایست سبک که از لایه‌های خیلی نازک خمیر تشکیل شده که با ساج‌های مخصوص درست می‌شود و تویش آرد گندم، شکر یا آرد قند، تخم مرغ، دارچین، روغن، هل و آب می‌ریزند.

بادام سوخته کردستان

از دیگر سوغاتی های کردستان که می توان در شهر سنندج تهیه کرد، بادام سوخته کردستان است. بادام سوخته مخلوطی از بادام و شکر یا عسل است. مردم شهر سنندج مهمولا بخ جای قند، این شیرینی را با چایشان میل می کنند. طرز تهیه‌ی آن به این صورت است که بادام و شکر را مخلوط می‌کنند و در ظرفی می‌ریزند و چهار قاشق سوپ‌خوری آب در آن ریخته و ظرف را روی آتش می‌گذارند تا شکر طلایی شود، سپس بادام و شکر را روی غربال می‌ریزند تا سرد شود و سپس بادام را با دست از شکر جدا می‌کنند. مجددا شکر را در ظرفی ریخته و روی آتش می‌گذارند تا آب شده و به‌شکل کارامل درآید. بادام را در شکر کارامل شده ریخته و هم می‌زنند تا مخلوط شود سپس مخلوط بادام و کارامل را روی یک سینی مسی ریخته و با قاشق از هم جدا می‌کنند. در ضمن برای درست کردن این شیرینی می‌توان به‌جای شکر از عسل هم استفاده کرد.

سقز

بیشتر مردم ایران سقز را با نام کردستان و برخی از استان های غربی کشور می‌شناسند، زیرا درخت این ماده بیشتر در قسمت‌های کوهستانی و استان‌هایی مانند کردستان، کرمانشاه، ایلام و کهگیلویه و بویر احمد وجود دارد. در حقیقت ماده سقز به صورت شیره‌ای غلیظ از درختی به نام پسته وحشی یا بنه استخراج می‌شود.
سقز یکی از سوغاتی های کردستان و به طور کلی استان های غربی ایران است. سقز صمغ درخت بنه است که معمولا در فصل پاییز از این درخت خارج می شود. مردم کردستان به خوبی با خواص این صمغ آشنایی دارند و از آن به عنوان آدامس استفاده می کنند. در سفر به کردستان، می توانید برای دوستان و آشنایانتان سقز سوغاتی ببرید.

سوغات استان کردستان

برساق

برساق نوعی نان روغنی محلی کردستان است که به‌ویژه در شهر بیجار تهیه می‌شود. این نان محلی از ترکیب آرد، شکر، تخم‌مرغ، شیر و سایر مواد به دلخواه درست می‌شود. با این مواد خمیری تهیه کرده، درون آن را با گردو شکر و دارچین پر می‌کنند و سپس آن را در روغن سرخ می‌کنند. البته این نان با همین نام به‌شکل‌های گوناگون در مناطق مختلف ایران تهیه می‌شود. . این نان محلی بسیار مقوی بوده و می‌توانید آن را به عنوان عصرانه در کنار نوشیدنی خود میل نمایید. اگر مسیرتان به سمت شهرستان بیجار افتاد علاوه بر برساق، شیرینی کماج و حلوا سوهانی را به عنوان سوغات بیجار کردستان فراموش نکنید.

سوغات استان کردستان

کلانه

کلانه یا به زبان کردی که‌لانه، درست است که خیلی شبیه نان است، ولی برای کردها در حکم یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود. خمیر این نان از آرد گندم و با نوعی گیاه کوهی به اسم پیچک که در بهار می‌روید پر می‌شود. در بقیه فصل‌ها به جای پیچک از پیازچه یا سیر استفاده می‌شود. خمیر را روی ساج می‌پزند و با کره یا روغن حیوانی چربش می‌کنند و با دوغ یا ماست محلی می‌خورند.

صنایع دستی هر منطقه بخشی از میراث فرهنگی و نمادی از آداب و رسوم و سبک زندگی اهالی آن منطقه هستند. گردشگران نیز همواره توجه ویژه‌ای به صنایع دستی دارند و معمولا از نمایشگاه‌های عرضه‌ صنایع دستی چه برای بازدید و چه برای خرید سوغات، استقبال می‌کنند.استان کردستان هم از دیرباز مهد تولید صنایع دستی متعدد بوده که برخی از آن‌ها شهرت جهانی دارند.

گیوه

در غرب ایران، مردم از نوعی پاپوش استفاده می‌کنند که به گیوه یا کلاش معروف است. مردم کردستان اغلب کلاش را در فصل تابستان و مراسم مهمونی و عروسی استفاده می‌کنند. این نوع پاپوش در ایران قدمتی دیرینه دارد و هنوز هم استفاده می‌شود. گلیم بافی یا کلاش بافی از دیگر صنایع مهم استان کردستان نیز محسوب می‌شود که در حال حاضر با پیگیری‌های جوانان هنرمند این خطه کارگاه‌هایی در حال فعالیت هستند و این سنت کهن را زنده نگه داشته‌اند.

سوغات کردستان

قالی کردستان

سنندج را به فرش و گلیم‌اش هم می‌شناسند. کردها به گلیم به ر یا به ره می‌گویند. گلیم کردستان یا همان «گلیم سنه» از لحاظ بافت، طرح و نقش و رنگ‌های به کار رفته در آن متفاوت از سایر گلیم‌هاست.صنعت فرش و قالی بافی، یکی از صنایع رایج در استان کردستان است. قالی های شهرهایی همچون سنندج، بیجار و بوکان شهرت زیادی دارند. کافیست به بازار این شهرها سری بزنید تا فرش های دستباف و قالی های پر نقش و نگار کردی را در حجره های آن پیدا کنید.گلیم هایی که توسط زنان هنرمند کرد، به صورت دو رو بافته می شوند.

سوغات استان کردستان

محصولات چوبی کردستان

محصولات چوبی کردستان از جمله آثار نازک کاری بر روی چوب، از معروف‌ترین صنایع دستی این منطقه از کشور هستند. نازک کاری در واقع ترکیب کردن قطعات بسیار کوچک چوبی در کنار هم و ساخت محصولات بسیار زیبا و ظریف از این طریق است. امروزه در خیابان شهدای شهر سنندج، می‌توانید انواع تخته نرد، شطرنج‌های چوبی، جعبه جواهرات، قلمدان و … را با بهترین کیفیت تهیه کنید. ابزار آلات موسیقی از جمله دف و تنبور، از دیگر سوغاتی‌های کردستان هستند که شهرتی ملی دارند. بسیاری از نوازندگان کشور، ادوات موسیقی خود را از استان کردستان تهیه می‌کنند.
از مهم‌ترین محصولاتی که با نازک کاری ساخته می‌شود می‌توان به تخته نرد، قلمدان، تخته شطرنج، قوطی سیگار، شیرینی خوری، کیف زنانه، جعبه‌ی لوازم آرایش، سینی و بشقاب اشاره کرد.

پارچه و لباس

لباس های زیبای زنان و مردان کرد هم که از زیباترین لباس های محلی کشور محسوب می شوند، دیگر سوغاتی مطرح استان کردستان هستند.در بازار سنندج که بچرخید علاوه بر فرش و گلیم و شیرینی و گیوه، لباس‌ و پارچه هم پیدا می‌کنید. قسمتی از بازار سنندج مثل بانه است و مخصوص اجناس وارداتی‌ست.

سوغات استان کردستان

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *