رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ شهریور ۱۳۹۸

سنگ‌نگاره بهرام دوم و درباریان نقش رستم

اشتراک گذاری

سنگ‌نگاره بهرام دوم و درباریان یک بنای یادمان سنگ‌تراشی شده از دوره ساسانی است که در نقش رستم جای دارد. این نقش ۵ متر طول و ۲٫۵ متر عرض دارد و در وسط آن بهرام دوم با تاج و بال شهبازدارش که تمام قد ایستاده و رو به چپ دارد، نقش شده است. سه نفر دیگر نیز به‌حالت نیم‌تنه در پشت سر شاهنشاه تصویر شده‌اند که همه وی را می‌نگرند و انگشت سبابهٔ دست راست را به‌حالت احترام به‌سوی او دراز کرده‌اند. در جلوی روی بهرام، پنج نفر دیگر بازهم به حالت نیم‌تنه نقش شده‌اند که آن‌ها هم رو به سوی شاه دارند.
نقش رستم نام مجموعه‌ای باستانی بی‌نظیری واقع در روستای زنگی‌آباد در شمال شهرستان مرودشت استان فارس است که تاریخ کهن سه دوره ایران باستان را در حافظه خود به یادگار دارد. در این مجموعه از نقوش ایلامی گرفته تا آرامگاه پادشاهان هخامنشی و نقوش برجسته پادشاهان ساسانی به یادگار مانده است. این مجموعه به ترتیب از چپ به راست آرامگاه ابدی خشایارشا، داریوش اول، اردشیر اول و داریوش دوم را شامل می‌شود. همچنین روبروی این آرامگاه‌ها، بنای مکعب شکلی قرار دارد که آن نیز متعلق به دوران هخامنشیان است و به نام کعبه زرتشت شناخته می‌شود. نخستین پادشاهان ساسانی نیز که از پارس بر خواستند در راستای علاقه به زادگاه‌شان و برای بزرگداشت مراسمی چون کسب قدرت و یا پیروزی بر دشمن، نقوشی نظیر نقش برجسته ناتمام تاجگذاری نرسه، پیروزی بهرام دوم، پیروزی شاپور اول بر امپراتوران روم، آذر نرسه یا شاپور دوم، بهرام دوم و اردشیر اول را در دامنه این کوه به یادگار گذاشته‌اند.

سنگ‌نگاره بهرام دوم و درباریان نقش رستم

در گذشته، نام این مکان سه‌گنبدان یا دوگنبدان بوده است که در بین مردم منطقه، به نام‌های کوه حاجی‌آباد،کوه استخر یا کوه نِفِشت نیز خوانده می‌شد و احتمالاً نام نقش رستم پس از آنکه ایرانیان بین رستم، پهلوان شاهنامه و سنگ نگاره‌های شاهان ساسانی ارتباط برقرار کردند به این مکان داده شد.
سنگ‌نگاره بهرام دوم و درباریان که از سنگتراشی‌های بسیار دیدنی و زندهٔ دورهٔ ساسانی است، در کنار نقش اهورامزدا و اردشیربابکان قرار دارد که بر روی یک سنگ نگارهٔ عیلامی‌کنده شده است. در سمت چپ، خانوادهٔ شاهنشاهی قرار دارد که نگاه بهرام به‌سوی آن‌هاست و نفر نخست پس از وی، ملکهٔ بهرام دوم یعنی شاپور دختک است و پس از شهبانو، دو شاهزاده قرار دارند که هر دو بدون ریش و جوان هستند؛ شاهزاده‌ای که کنار شهبانو است می‌تواند بهرام سوم باشد. نفر چهارم در سمت چپ، که نشان قیچی بر کلاه دارد، کرتیر است و آخرین نفر هم نرسی است که پس از بهرام سوم به تخت نشست. نرسی در این تصویر از این نظر که بر خلاف دیگر کسان کلاه بر سر ندارد، متمایز است. موی او همانند موی شاه در پشت سر جمع شده ولی ریشش شکل ریش دو مرد قرار گرفته در سوی راست شاه را دارد. دست او به نشانه احترام به سوی شاه دراز نشده و این نه به خاطر کمبود جا، که نشانه‌ای بوده‌است از دوری نسب خانوادگی او به شاه. از هویت و نام نفرات سمت راست و پشت سر بهرام، اطلاعی در دست نیست
منابع:خبرگزاری ایسنا-ویکیپدیا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *