رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ شهریور ۱۳۹۳

سفرنامه از خوانش تا نگارش!

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۶/۰۶ – مهدیس مدنی کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توریسم
حتما بارها برایتان پیش آمده که فرصتی برای سفر داشته‌اید ولی نمی‌دانستید با زمان و بودجه‌ای که در اختیار دارید بهتر است به کجا بروید. یا حتی در هنگام برنامه‌ریزی از ماه‌ها پیش برای یک سفر، نیاز به اطلاعات دقیق‌تر و جزئی‌تری داشته‌اید که نمی‌دانستید از کجا آنها را بیابید. در این صورت خواندن سفرنامه‌ها را به شما توصیه می‌کنیم.

پیشتر در باب مزایای نگارش سفرنامه در همین ستون برایتان گفته بودیم. اما برای اینکه سفرنگار خوبی باشید، در ابتدا باید خواننده خوبی برای سفرنوشته‌ها شوید. باید به تجربه دریابید که چه اطلاعاتی در سفرنامه‌ها به‌کار گردشگر می‌آیند و صد البته برای دریافتن این مهم باید خود، لباس گردشگری که مخاطب این سفرنامه‌ها قرار می‌گیرد را به تن کنید. به مرور، چند سایت یا کتاب مرجع را خواهید یافت که به شما بیشترین کمک‌ها را می‌کنند. خوبی سایت‌ها و وبلاگ‌ها در این است که برقراری ارتباط با سفرنگارانشان دست‌یافتنی‌تر است. در این صورت اگر شما به اطلاعاتی ویژه نیاز داشته باشید می‌توانید با نویسنده آن سایت یا وبلاگ در میان بگذارید.
بهترین سفرنامه‌ها آنهایی هستند که ذهن شما را برای رویارویی با یک مقصد آماده می‌کنند. به این ترتیب تقریبا می‌توانید مطمئن باشید که در هیچ موردی غافلگیر نخواهید شد. دیگر آنکه سفرنامه‌های خوب جاذبه‌ها و آدم‌های جدید را به شما معرفی می‌کنند. ممکن است نویسنده سفرنامه خیلی اتفاقی تصمیم گرفته باشد مسیری جدید را بپیماید. هر مسیر تازه می‌تواند درآمد ماجراهایی تازه باشد که خواندنش در مقایسه با تجربه کردنش آن هم برای اولین بار با چالش کمتری روبه‌رو است. در عین اینکه اگر تجربه موفقی بوده باشد باید گفت زهی شانس، بی‌چک و چانه فرصتی پیش آمده تا ماجرایی نو را که البته پیشتر امنیت و عاقبت به خیری آن مورد آزمون واقع شده، در سفر بعدی‌تان تجربه کنید.
افزون بر همه اینها سفرنامه خوانی باید تبدیل به یک عادت شود. حتی اگر احتمال سفری زود هنگام را نمی‌دهید از خواندن سفرنامه غافل نشوید. این‌کار چند مزیت عمده دارد؛ اول آنکه ذوق و اشتیاق به سفر را در شما زنده نگاه می‌دارد. نباید فراموشمان شود که جاده‌ها و شهرها و آدم‌ها در گوشه و کنار دنیا با هزاران داستان ناخوانده منتظر ما هستند. دوم آنکه وصف‌العیش، نصف‌العیش! پای دوستان سفرنگار گاهی به مکان‌هایی باز می‌شود که شاید به این زودی‌ها برای ما اتفاق نیفتد. در این صورت بخت‌خوانش داستان سرزمین‌های دست نیافتنی را به کمک سفرنامه‌ها خواهید یافت و حداقل قدری به آن فضاها نزدیک خواهید شد. دلیل سوم آنکه هر سفرنامه چونان هر سفر، طلیعه آموختن در باب نادانسته‌های بسیاری است. شاید تنها عکسی از یک تابلوی نقاشی شما را بر آن دارد تا درباره نقاش و سبکش اطلاعات بیشتری را جست‌وجو کنید و بر دانش هنری‌تان بیفزایید. شاید خواندن درباره مراسمی سنتی شما را به مطالعه بیشتر درباره دوره تاریخی خاصی وا دارد و هزاران فرصت کم و زیاد دیگر که در سفرنامه‌ها شما را انتظار می‌کشند. اگر اهل سفر هستید خواندن سفرنامه همچون پوشیدن کفش مناسب ضروری است.

3e4f2f50639fe8f83f2babcc6c628770 سفرنامه از خوانش تا نگارش!

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *