رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ اسفند ۱۳۹۲

سرمایه‌گذاری توریسم در کرمان ؛ از کویر تا کوهستان

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۶ – گروه گردشگری دنیای اقتصاد – پرستو فخاریان*: استان کرمان در جنوب شرق کشور واقع شده است و به نوعی مرجع صنعتی، فرهنگی، سیاسی، کشاورزی، دانشگاهی- علمی، مذهبی و سایر شاخص‌ها شناخته می‌شود. این استان بیش از ۶۶۰ اثر ملی ثبت شده دارد و از استان‌های تاریخی ایران به شمار می‌رود. پتانسیل‌های طبیعی و فرهنگی موجود در این استان، فرصتی را ایجاد کرده تا با برنامه‌ریزی صحیح و دقیق، به مقصدی برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود. رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان با ذکر برنامه‌ها و فعالیت‌های این کمیسیون برای توسعه گردشگری استان به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: ما پنج کمیته تخصصی داریم که مسائل مربوط به چالش‌ها و عدم‌توسعه یافتگی بخش گردشگری را بررسی می‌کند. همچنین درصددیم تا به کمک استادان دانشگاه‌ها سند راهبردی توسعه گردشگری استان را تنظیم ‌کنیم.

سید محمد ابراهیم علوی ضمن خاطرنشان کردن مزیت‌های اقتصادی کرمان، می‌افزاید: خوشبختانه ما در استان مزیت‌های متعددی به لحاظ کشاورزی، گردشگری، صنعت و معدن داریم و تاکنون سعی داشته‌ایم به بهانه‌های مختلف فرهنگ گردشگری را در استان خود ترویج دهیم. وی برگزاری جشنواره‌ها را یکی از راه‌های توسعه گردشگری می‌داند و توضیح می‌دهد: جشنواره‌هایی نظیر جشنواره قالی، جشنواره پسته، جشنواره گلیم، جشنواره خرما، جشنواره گردو، جشنواره معدن، جشنواره گل‌محمدی و… می‌تواند مسافران زیادی را برای بازدید به کرمان بکشاند. این فستیوال‌ها هم توجه مردم داخل استان و هم از طریق انعکاس از شبکه‌های ملی و جهانی توجهات بین‌المللی را به کرمان جلب می‌کند.
اکوتوریسم در کرمان؛ کم‌هزینه
و پرسود
معاون توسعه و سرمایه‌گذاری اتاق کرمان ضمن اشاره به تنوع آب و هوایی این استان اظهار می‌کند: استان کرمان را افکار عمومی بیشتر به عنوان یک استان کویری می‌شناسند؛ درحالی که انواع آب‌وهوا را در این استان شاهدیم. این استان به‌دلیل دو موقعیت آب‌و‌هوایی متفاوت گرمسیر و سردسیری که دارد، در بحث اکوتوریسم دارای پتانسیل بسیار بالایی است و ما در قالب ویدئوکلیپ‌های چند دقیقه‌ای این قابلیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها را با همکاری شبکه‌های صدا و سیما نظیر شبکه یک، شبکه جهانی سحر و… معرفی می‌کنیم. علوی توسعه زیرساخت‌های گردشگری را بر توسعه شهری و منطقه‌ای بسیار موثر می‌داند و تصریح می‌کند: همگی می‌دانیم که صنعت گردشگری در جهان پس از صنایع نفت و خودروسازی،اشتغال‌‌زاترین صنعت است. بنابراین هرچقدر بیشتر بتوانیم در این زمینه کار کنیم، بیشتر خواهیم توانست با تکیه بر جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی خود در این استان، به میزان بالایی از اشتغال و درآمدزایی مناسب دست پیدا کنیم.
وی در خصوص قابلیت بالای کویر لوت برای گردشگری طبیعی، می‌گوید: یکی از منحصربه‌فردترین جاذبه‌های کویری کشور کلوت‌های شهداد هستند که می‌تواند برای طبیعت‌گردان جذاب باشد؛ طبیعت‌گردان و اکوتوریست‌هایی که برای آنها، استفاده از هتل‌های چندستاره و تاسیسات لوکس مهم و ضروری نیست و حاضرند با هزینه‌هایی اندک در اقامتگاه‌های محلی یا کمپینگ‌ها ساکن شوند به این‌گونه به راحتی می‌توان، مطلوبیت را برای این دست گردشگران تامین کرد. در کلوت‌های شهداد در سطحی ۴۰ کیلومتری تپه‌های ماسه‌ای ۵۰۰متری داریم که برای طبیعت‌گردان جذاب است. علوی می‌افزاید: همچنین در سه منطقه از استان تپه‌های ماسه‌ای خاصی داریم که در آنها تاسیسات برگزاری تورهای سافاری قابل اجرا و در برخی قسمت‌ها نیز اجرا شده است.
با استفاده از همین تپه‌های شنی، اکیپ‌های رانندگی Off Road را راه‌اندازی کردیم که تنها در استان کرمان، جمعیتی متشکل از ۴ هزار جوان مشتاق در حال انجام این تفریح سالم هستند و تورهایی با همین عنوان نیز تشکیل شده‌اند. برای مثال در ریگان بم و تپه‌های ۱۵۰متری‌اش نیز این پتانسیل وجود دارد. علوی مجموع این فعالیت‌ها را چرخه‌ای از اشتغال‌زایی گردشگری می‌داند و معتقد است این روند به توسعه استان کمک خواهد کرد.
سرمایه‌گذاران به کرمان بیایند
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق کرمان، با تاکید بر دغدغه‌مند بودن مسوولان گردشگری استان در خصوص مسائل زیست محیطی، اضافه می‌کند: همان‌طور که در شعار سازمان جهانی توریسم در سال جاری هم عنوان شده، ما در تمام پروژه‌ها به بحث طبیعت، آب و مسائل زیست‌محیطی دقت داریم و رویکرد اصلی ما در استان کرمان در زمینه گردشگری نیز حفاظت از منابع آب است. در این حوزه مدیریت منابع آب را سرلوحه کار خود قرار دادیم و بنا داریم، تا با کمک گرفتن از علاقه‌مندان و راهنمایان گردشگری به پاکسازی محیط طبیعی نیز بپردازیم. باید بیشتر در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم و از رسانه‌ها نیز برای رسیدن به این دست اهداف کمیسیون گردشگری کمک بگیریم.
وی از سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی دعوت می‌کند که برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گردشگری که دارای توجیه اقتصادی، فنی و مهندسی هستند، به استان کرمان بیایند. علوی همچنین توضیح می‌دهد: ما در کرمان بحث انرژی‌های نو نظیر انرژی خورشیدی را داریم که از این حیث می‌تواند به پایداری محیط نیز بینجامد.
علوی در پایان تصریح می‌کند که تمام ارگان‌ها و نهادهای استانی برای خدمات‌رسانی به صورت شبانه‌روز در آماده‌باش به سر می‌برند (به‌ویژه اینکه کرمان در مسیر رسیدن به استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و یزد قرار دارد) و از مردم ایران دعوت می‌کند که برای دیدن جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی استان به کرمان بیایند.
39800ab924d3fb2f660dad6407fb4089 سرمایه‌گذاری توریسم در کرمان ؛ از کویر تا کوهستان

           
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    كرمان استان پهناور و بسيار زيبايي است و پتانسيل زيادي براي پذيرفتن توريست دارد. از كوير زيباي كلوت تا جنگل هاي سرسبز خبر و سد زيباي جيرفت و باغ بي نظير ماهان
    بايد زيرساختهاي مناسب توريست را فراهم كرد

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *