رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ بهمن ۱۳۹۳

سرقت آثار تاریخی نشان‌دهنده قدمت ایران است

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۱/۲۴- فرمانده پلیس پیشگیری ناجا تأکید کرد: ایران، کشوری دیرینه است و برای جلوگیری از سرقت تاریخ و فرهنگ آن، باید از محوطه‌های تاریخی حفاظت کنیم.

سردار تقی مهری در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی ایسنا، با تأکید بر این‌که در کشور به تقویت ساختار و سازمان یگان حفاظت میراث فرهنگی نیاز داریم، اظهار کرد: با همین امکانات در اختیار یگان حفاظت میراث فرهنگی توانستیم بیش از ۵۹ هزار قطعه شیء فرهنگی را در ۱۰ماه گذشته کشف کنیم که در مقایسه با استرداد ۳۴۹ شیء عتیقه که از بلژیک با نیم قرن تلاش به کشور برگردانده شد، کار بزرگی است.

وی ادامه داد: ما باید در کشور، از نظر تقویت یگان حفاظت میراث فرهنگی و تهیه و تجهیز فناوری‌های جدید تلاش کنیم. در جلساتی که با رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین معاون میراث فرهنگی این سازمان داشتیم، تقویت یگان حفاظت میراث فرهنگی را در برنامه‌ی ششم توسعه قرار دادیم.

او با تأکید بر لزوم نشان دادن قدرت، فرهنگ و تمدن ایران در سطح بین‌المللی با استرداد آثار تاریخی ایران از قاچاقچیان و نمایش آن‌ها، گفت: هر میزان که قدرت پلیس و یگان حفاظت در دنیا بیشتر نشان داده شود، اقتدار آن کشور نیز بیشتر و بهتر نشان داده می‌شود.

سردار مهری با بیان این‌که سرقت آثار تاریخی، از کشورهای دارای فرهنگ و تمدن انجام می‌شود، اظهار کرد: این نشان می‌دهد که کشور ما صاحب یک تمدن و قدمت دیرینه است و کسانی که دست به قاچاق آثار تاریخی و اشیای فرهنگی می‌زنند، به این قضیه پی برده‌اند.

فرمانده پلیس پیشگیری ناجا ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۳۱ هزار محوطه‌ی تاریخی در کشور شناسایی شده است که به نیرو و یگان حفاظت فیزیکی نیاز دارند، اما هنوز سازمان میراث فرهنگی نتوانسته به این میزان، نیرو جذب کند.

وی اضافه کرد: سازمان میراث فرهنگی چند سال بیشتر نیست که این کار را آغاز کرده، بنابراین جهت‌گیری آن در حال حاضر به سمت تقویت این یگان است و امیدواریم با بهره‌گیری از تجهیزات و امکانات پیشرفته، نسبت به تقویت یگان حفاظت میراث فرهنگی اقدامات لازم انجام شود.

626 سرقت آثار تاریخی نشان‌دهنده قدمت ایران است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *