جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سد نرماب مینودشت

تاریخ بروزرسانی :
۱ اردیبهشت ۱۴۰۰

سد نرماب مینودشت به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان گلستان با ارتفاع ۶۰ متر و ذخیره‌ سازی ۱۲۵ میلیون مترمکعب آب، از سال ۹۱ آغاز شد و قرار بود تا سال ۹۵ ساخته و به بهره‌ برداری برسد که تا سال ۱۴۰۰ طول کشید. آب شرب استان گلستان عمدتا از منابع آب زیرزمینی تأمین می ‌شود. علاوه براین، سد نرماب می ‌تواند کشاورزی پایین دست را متحول کرده و جهشی در تولید ایجاد کند. با تکمیل این سد ۲۴ هزار هکتار از آب موردنیاز بخش کشاورزی منطقه شرق استان نیز تأمین می شود. تأمین آب صنایع و محیط زیست از دیگر برنامه‌ های پیش بینی شده برای این سد است.

سد نرماب سد نرماب مینودشت

اگر این سد در زمان مقرر به پایان می رسید، در سیل فروردین ۹۸ می توانست به داد این استان برسد و خسارت ‌های ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی آن را دست ‌کم به نصف کاهش دهد. علاوه براین شرایط مهمترین کارکرد این سد مخزنی، سیرآب کردن حدود ۵۵۰ هزار نفر در ۱۳۰ روستا و ۴ شهر در شرق استان گلستان است. سد نرماب بزرگترین، مهمترین و حساس‌ ترین سد استان گلستان است و مهار بخش زیادی از سیلاب شرق استان با این سد امکانپذیر است. آبیاری هزاران هکتار اراضی و تامین ۱۰ میلیون متر مکعب آب صنعت از دیگر مزایای این سد بزرگ در استان است که با تامین اعتبار و آبگیری اولیه سد تا اردیبهشت ۱۴۰۰ می ‌توان از آن بهره مند شد.

در این میان جابه جایی روستای جنگلده بالا برای آبگیری سد نرماب یک موضوع ضروری است چراکه این روستا در مخزن سد واقع شده و با آغاز آبگیری سد، این روستا زیرآب خواهد رفت که قرار است این امر انجام شود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *