رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ شهریور ۱۳۹۳

ساماندهی بورس اموال تاریخی در کشور

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۶/۱۹ – معــاون بــرنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سمینار نقش جامعــه مدنی در مقابله با قاچــاق اموال فرهنگی از ساماندهی بورس اموال تاریخی در کشور خبر داد و گفت: باید راهی ایجاد شود که آثار تاریخی از پستوها بیرون بیاید و فعالیت زیرزمینی قاچاقچیان محدود شود.

به گزارش میراث آریا سعید شیرکوند، معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی صبح دیروز در سمینار نقش جامعه مدنی در مقابله با قاچاق اموال فرهنگی، با اشاره به اینکه اموال تاریخی متعلق به یک فرد یا سازمان نیست، افزود: اموال تاریخی و فرهنگی متعلق به بشریت است و به همین دلیل ملت‌ها، تشکل‌های مردم نهاد، جامعه مدنی، اصحاب رسانه و افرادی که می‌توانند در صیانت از آثار تاریخی نقش داشته باشند باید برای حفاظت از این اموال فرهنگی تلاش کنند.
وی یادآور شد: شکل‌گیری قاچاق آثار تاریخی به چند دلیل صورت می‌گیرد: نخست اینکه افراد سودجو به دلیل دستیابی به سودهای بادآورده و سریع خارج از قوانین و استانداردها دست به قاچاق آثار تاریخی می‌زنند.
معاون برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه خلأهایی در رابطه با جلوگیری از قاچاق آثار تاریخی وجود دارد، اضافه کرد: ما باید مکانیزمی طراحی کنیم تا صاحبان آثار تاریخی این امکان را داشته باشند که از این اموال بهره‌برداری کنند.
وی گفت: وقتی یک اثر تاریخی به فردی ارث رسیده است باید این فضا برای فرد ایجاد شود که از این اثر بهره‌برداری کند و به این دلیل که فضای مناسبی برای ارزش‌گذاری و استفاده از حقوق مادی این اثر برای افراد موجود نیست، فضا برای قاچاقچیان آثار تاریخی فراهم می‌شود.
شیرکوند تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی در تلاش است تا بورس اموال تاریخی را ساماندهی کند، این بورس با ساختاری تعریف شده ایجاد می‌شود تا فضایی مناسب برای ارزش‌گذاری، هویت یابی و شناسایی آثار تاریخی فراهم شود. معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان ادامه داد: باید تلاش کنیم راهی باز شود تا دارندگان آثار تاریخی تحت نظارت دولت مالک این آثار باشند و هویت اموال تاریخی به‌طور کامل مشخص شود. وی گفت: اگر می‌خواهیم با قاچاق اموال فرهنگی تاریخی مبارزه کنیم، باید با فعالیت‌های زیرزمینی مبارزه کنیم و در این مسیر جامعه مدنی و تشکل‌های مردم نهاد نقش موثری را ایفا می‌کنند.
لیک بون وات، نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ایران و استر لاروش مدیر و نماینده دفتر یونسکو در ایران نیز از دیگر میهمانان این سمینار بودند.

89823f4a83b626f3da3ca1fbba4d3d77 ساماندهی بورس اموال تاریخی در کشور

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *