جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ساختمان شهرداری قزوین

تاریخ بروزرسانی :
۵ شهریور ۱۴۰۲

ساختمان شهرداری قزوین ، اولین شهرداری ایران است که توسط یک شرکت روسی در شهر قزوین بنا شده است. این عمارت ۹۰ سال قدمت دارد.قزوین از شهرهای توسعه یافته ایران است که قدمتی تاریخی دارد. تاریخ این شهر با توجه به کشفیات باستان شناسی به پیش از اسلام باز می‌گردد. در زمان شاه طهماسب صفوی این شهر به عنوان پایتخت ایران انتخاب شد که از آن دوران با نام عصر تحول و طلایی این شهر یاد می‌کنند. از این زمان قزوین به محل تجمع دولتمردان، علما، اندیشمندان و صاحبان حرفه و فن و هنر تبدیل شد.

ساختمان شهرداری قزوین10 ساختمان شهرداری قزوین
در این شهر تاریخی آثار و بقایای به‌جا مانده از دوره‌های مختلف صفوی، افشاریه، زندیه و قاجاریه وجود دارد. امروزه این شهر را به یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری ایران تبدیل کرده است. اولین خیابان و اولین شهرداری ایران در این شهر احداث شده‌اند. این شهر پس از پایتخت شدن به دلیل حضور شاهزادگان و امیران در دوره‌های مختلف تاریخی دارای عمارت‌ها و کاخ‌های متعددی است. عمارت شهرداری قزوین نیز یکی از همین عمارت‌های تاریخی است که از آن به عنوان یکی از اولین شهرداری های ایران یاد می‌کنند که به دست روس‌ها در سال ۱۳۰۶ بنا شده است.

ساختمان شهرداری قزوین7 ساختمان شهرداری قزوین

برای آشنایی بیشتر با شهر قزوین پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در قزوین را مطالعه بفرمایید.

معماری ساختمان شهرداری قزوین

ساختمان شهرداری قزوین یا موزه بلدیه کنونی مربوط به دوره قاجار است و در خیابان شهرداری قزوین واقع شده است. ورودی بنا دو پله بلندتر از کف حیاط است و به صورت یک ایوان جلو آمده و دارای ۶ ستون است. اطاق ورودی که از ایوان منشعب می‌شود ساده و مربع شکل است . دارای کفی با کاشی‌هایی به رنگ سیاه و سفید و سقفی ساده و تخت است.

ساختمان شهرداری قزوین9 ساختمان شهرداری قزوین

براساس تحقیقات انجام گرفته توسط مهدی نورمحمدی، مشاور فرهنگی شهردار قزوین ساختمان عمارت شهرداری قزوین از قدیمی‌ترین عمارت‌های شهرداری‌ است که از سال ۱۳۰۶ شهرداری قزوین درآن مستقر شده‌ است. مجموعه شهرداری قزوین یا موزه بلدیه کنونی قبل از جنگ جهانی اول توسط شرکت روسی به نام شوسه که راه سوشه از قزوین به تهران را راه اندازی کرد، احداث شد. متعلق به این شرکت بوده‌ است که آن‌ها این مجموعه را گسترش داده و با ایجاد منبع آب و کلیسای کانتور که کوچکترین کلیسا در نوع خود محسوب می‌شود. همچنین استفاده از عمارت شهرداری به عنوان باشگاه در این مکان زندگی می‌کردند. اما بعد از جنگ موظف به دادن غرامت به ایران شدند و این مجموعه تحویل بلدیه قزوین شد.

 شهرداری قزوین8 e1693122497553 584x800 ساختمان شهرداری قزوین

موزه بلدیه

این عمارت پس از انجام عملیات مرمت به موزه بلدیه تغییر کاربری داد و از جمله آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده است. می‌توان به زین اسب، دستگاه تایپ و رادیوگرام صدرالعلما (اولین شهردار قزوین)، مکاتبات اداری، نامه‌های ارسال شده توسط مردم. بیش از ۲۰۰۰ سند از حوزه‌های شهرداری و نیز اسنادی در خصوص شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری همچون شرکت آب و برق، در معرض دید قرار داده شده‌اند.

این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۵۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. متاسفانه بازدید از داخل این بنا تنها در ایام نوروز امکان پذیر است. ساختمان شهرداری قزوین قدیمی‌ترین عمارت شهرداری است. که قبل وقوع جنگ جهانی اول توسط شرکت روسی «شوسه» که راه شوسه قزوین به تهران را احداث نمود، ساخته شد. روس‌ها از این عمارت به عنوان محل زندگی و اجتماعات هنری استفاده می‌کردند. اما بعد از جنگ که موظف به پرداخت غرامت به ایران شدند. این مجموعه به بلدیه (شهرداری سابق) قزوین تحویل داده شد و از سال ۱۳۰۶ شهرداری قزوین در آن مستقر شد.

ساختمان شهرداری قزوین6 800x600 ساختمان شهرداری قزوین

ساختمان شهرداری قزوین5 ساختمان شهرداری قزوین

ساختمان شهرداری قزوین4 800x532 ساختمان شهرداری قزوین

ساختمان شهرداری قزوین3 800x532 ساختمان شهرداری قزوین

ساختمان شهرداری قزوین2 800x600 ساختمان شهرداری قزوین

ساختمان شهرداری قزوین1 ساختمان شهرداری قزوین

ساختمان شهرداری قزوین ساختمان شهرداری قزوین

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *