رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ مهر ۱۳۹۸

ساختمان اداری جیپ تهران

اشتراک گذاری

ساختمان اداری جیپ در زمان پهلوی (۱۳۲۳ تا ۱۳۲۵) توسط مهندس وارطان ساخته شد. ساختمان اداری جیپ در ضلع شمالی خیابان اکباتان در منطقه ۱۲ تهران واقع شده است. دسترسی اصلی به ساختمان اداری جیپ از طریق خیابان‌های اکباتان، ملت و سعدی صورت می‌گیرد. ورودی اصلی ساختمان اداری جیپ در ضلع جنوبی آن و در خیابان اکباتان قرار دارد، در ضلع غربی ساختمان نیز ورودی دیگری برای خودروهای حمل بار در نظر گرفته شده است.
وارطان هوانسیان (ارمنی: Վարդան Յովհանիսեան (زاده ۱۲۷۴ – درگذشته ۶ خرداد ۱۳۶۱) معمار ارمنی‌تبار اهل ایران بود. وارطان فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبای پاریس یکی از پر آوازه ترین و پرکارترین مهندسان دوره پهلوی بود و تا سال ۱۳۳۰ شمسی موفق شد تعداد زیادی بنای ارزنده در مقیاس های مختلف به یادگار بگذارد از دیگر کارهای این معمار بزرگ ایرانی می‌توان به هنرستان دخترانه شمسایی، کاخ شهناز پهلوی در مجموعه سعدآباد، ساختمان مرکزی بانک سپه، مهمان خانه بزرگ دربند و هتل فردوسی اشاره کرد. ویژگی کالبدی ساختمان‌های طراحی شده توسط وارطان، نمای بتنی، قرنیزهای بتنی ممتد و فضاهای پر و خالی است. معماری وارطان متأثر از معماری مدرن پیش از جنگ جهانی دوم، سبک آرت نوو، مکتب باوهاوس و آثار آدولف لوس و لوکوربوزیه بود. وارطان مخالف التقاط‌گرایی و تقلید از معماری سنتی ایرانی و از مدافعان سرسخت معماری مدرن بود.

ساختمان اداری جیپ تهران

وارطان هوانسیان، مهندس و معمار معروف ایرانی، در ۶ خرداد ۱۳۶۱ (۱۹۸۲)، در سن ۸۶ سالگی درگذشت و در آرامستان بوراستان، واقع در جادهٔ خراسان، به خاک سپرده شد. پس از فوت وی مجموعه ای از آثار و تحلیل هائی بر آنان در یادنامه ویژه ای توسط جامعه مهندسان مشاور ایران انتشار یافت. وارطان هوانسیان در طی زندگی حرفه‌ای خود به خاطر طرح‌های ساختمانی اش بارها مورد تقدیر و قدردانی قرار گرفت. دریافت دو نشان مهم علمی هنری و لوح تقدیر یکی برای ساخت کاخ سعدآباد، کاخ ولی عهد وقت و دیگری برای بنای ساختمان بانک سپه، شعبهٔ بازار، از جملهٔ این موفقیت‌ها محسوب می‌شوند.
از ویژگی‌های خاص ساختمان اداری جیپ می‌توان به فرم مدور در گوشه بنا و عدم استفاده از فرم‌ها و تزئینات معماری سنتی اشاره کرد. بنا با حجمی کشیده بخشی از بدنهٔ خیابان اکباتان و کوچهٔ غربی آن را شکل داده و حیاط آن نیز در سمت شمالی مجموعه قرار گرفته‌است. این اثر به شماره ۳۲۵۵۳ و به تاریخ ۱۳۹۸/۵/۵ در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.
آرشیتکت وارطان علاوه بر طرح و نظارت بر بناهای گوناگون، در دیگر زمینه‌های حرفه معماری به ویژه در نوشتن مقالات بسیار فعال بود.[۴۵] وی عضو هیئت مؤسس انجمن آرشیتکت‌های ایران، نماینده انتشارات و تبلیغات، عضو هیئت تحریریه مجله آرشیتکت و پس از چند سال بنیان‌گذار، صاحب امتیاز و مدیر مسئول مجله معماری نوین بود. دو مجله مذکور علی‌رغم دوره کوتاه انتشارشان از عوامل مؤثر بر تشدید فعالیت معماری در کشور بودند.
منابع:خبرگزاری جمهوری اسلامی-ویکیپدیا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *