جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای گیجالی بالا

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ فروردین ۱۳۹۶

روستایی است در شهرستان بروجرد در استان لرستان. این روستا در دهستان والانجرد در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد. این روستا در شش کیلومتری شمال شهر بروجرد قرار دارد و از طریق یک راه روستایی با شهر بروجرد مرتبط است. مردم آن با گویش بروجردی تکلم می‌کنند که تقریباً فاقد هرگونه تفاوت با گویش شهرنشینان بروجردی است.
جمعیت
بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت گیجالی بالا در سال ۱۳۸۵، برابر با ۲۵۷ نفر بوده است که از این میان ۱۳۶ نفر مرد و بقیه زن بوده اند. این روستا ۷۰ خانوار جمعیت دارد.

گیجالی یاگنج علی که در قدیم شخصیتهای بزرگی راداشته است و اسم این روستا از مرد ثروتمندی که نام او علی بوده و درآنجا می زیسته است گرفته شده است .روستای گیجالی بالا دارای آثارتاریخی بزرگی میباشد که هنوز ناشناخته مانده اند .ازجمله این آثار: آسیابهای قدیمی که درزمانهای قدیم مرکز اصلی مردم روستاهای دور ونزدیک برای خرید آرد و آسیاب کردن گندم بوده است .همچنین این روستااز نظر ساخت و بافت جدید بسیار زیبا و دیدنی ساخته شده است .اکثرمردم این روستابه فامیلی “گودرزی” معرف هستند.این روستای قدیمی دارای آب وهوای بسیار مطلوب و چشمهای آب فراوان است که امیدواریم روزی شما نیز به آنجا سفر کنید .دراین منطقه کوهستانی زیبا حیواناتی مانند : خرگوش شغال، روبا، گرگ و یکی ازمناطق مناسب برای زندگی کبک ها می باشد .

Sheep grazing روستای گیجالی بالا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 4 میانگین: 3.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد حسن گودرزی دهیار روستای گیجا لی بالا

    باسلام نام روستای گیجا لی ازدوبخش تشکیل شده است که بخش اول گی که در زبان لری به معنی نوبت است وبخش دوم جالی که به معنی آرد کردن زیرا دو روستای گیجالی بالا وپایین درزمان گذشته دارای تعداد ۵آسیاب بوده اند که آثار آنها هنوز باقی است و مردم روستا های اطراف برای آرد کردن گندم هایشان به این روستا می‌آمدند فرض کنید شما میخواسته ای برای آرد کردن گندم به این روستا بروی اگر کسی می پرسیده کجا میروی شما در جواب مردم نوبت آرد بگیرم که به زبان لری گی جالی مشود

    ۱۸ آبان, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
    • محمد حسن گودرزی دهیار روستای گیجا لی بالا

      می روم نوبت آرد بگیرم که گی جالی میشود

      ۱۸ آبان, ۱۴۰۰
    • فوآد گودرزی

      ممنون واقعا معنی این اسم برام جالب بود

      ۲۹ آذر, ۱۴۰۱

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *