رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ بهمن ۱۳۹۸

روستای چگاء ایلام

لینک این مطلب کپی شد!

در ۳۰ کیلومتری غرب شهر ایلام در بخش چوار در دامنه کوه گنو در ارتفاع ۱۲۰۰ متری از سطح دریا روستای چگاء ایلام قرار دارد .روستای چگاء در ۳ کیلومتری پالایشگاه گازدر بین دو روستای مورت و چنان قرار دارد .نامگذاری چگاء به علت قرار گرفتن در بلندی و یا وجود یک تپه به نام چگاء در این منطقه می باشد. شغل اکثر مردم کشاورزی و دامداری می باشد در سالهای اخیر تعدادی از ساکنین در پالایشگاه گاز ، سد گلال و پتروشیمی مشغول به کار می باشند ،آب و هوای آن معتدل و کوهستانی ولی به خاطر تغییرات اقلیمی به نیمه گرم تبدیل شده است ، قبلاً دارای باغات میوه محیط بکر و جنگل های انبوه بود .

-چگاء روستای چگاء ایلام

این روستا دارای ۴ چشمه دائمی می باشد که مهمترین آن رودخانه گلال که هم اکنون پروژه سد بر روی آن در حال احداث است . سد گلال نزدیک به ۵۰ هکتار زمین تقریباً آبی روستا از سال ۱۳۸۸ تصرف و تملک نموده و تاکنون اقدام به پرداخت بهای آن نشده ، قدمت زندگی ساختمانی در این روستا در حدود صد سال است و قبل از آن زندگی به صورت سیاه چادر و کوچ نشینی بود است ، چگاء در سرزمینی زیبا و هموار به نام چاله قاسم قرار دارد که بعضاً که این منطقه را با تجریان اشتباه می گیرند و به علت زیبایی و نزدیکی به شهر ایلام تفریگاه عموم مردم در فصل بهار و زمستان شده است.

-چگاء2 روستای چگاء ایلام

روستای چگاء بر روی گورستان باستانی قرار دارد که آثار و اشیای غنی باستانی و طلاجات موجود در ان در سال ۱۳۴۵ زمان طاغوت توسط کاوشگر معروف آمریکایی «لورچ » استخراج و به یغما رفته است و بعد از زندگی سیاه چادرنشینی اولین بنای ساختمانی در آن توسط مرحوم شهباز بگ حیدری در حدود سال ۱۲۹۸ بنا شده. چگاءدر زمان دفاع مقدس میزبان و پذیرای مردم آواره و جنگ زده بخصوص خانواده های بومی بوده ، ۲ شهید به نام شهید همت یکسان و شهید علی شیر ویسی و ۸ نفر جانباز تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی نموده است .

-چگاء3 روستای چگاء ایلام

-چگاء4 روستای چگاء ایلام

-چگاء5 روستای چگاء ایلام

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *