جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای میکال

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ آذر ۱۳۹۵

آثار ملی ثبت شده روستای میکال و اطراف
سه اثر تاریخی در حوالی روستای میکال در لیست آثار ملی ایران ثبت شده اند که خود گواهی بر قدمت و تاریخ روستای میکال می باشند.

۱- گورستان باستانی گون کر – به شماره ۲۱۵۴۳ – متعلق به هزاره ۱ ق م

۲- گورستان قزوین صحرا – به شماره ۲۱۵۴۴ – متعلق به هزاره ۱ ق م

۳- گورستان سنگ سان – به شماره ۲۰۶۱۰ – متعلق به دوره اشکانی

گورستان باستانی گون کر در فاصله ۳۰۰ متری روستای میکال و دو گورستان دیگر در حد فاصل روستاهای میکال و گولک قرار دارند. بنا به گزارش ثبتی شماره ۲۱۵۴۳، آثار فرهنگی و تاریخی روستای میکال عبارتند از : ” محوطه باستانی اره کوه ، سه گورستان باستانی به نامهای گورستان باستانی اره کوه، گون کر و گورستان باستانی امامزاده هادی و یک امامزاده به نام امام زاده هادی میکال “. به زودی خلاصه گزارش این سه اثر را همراه تصاویرشان در وبلاگ منتشر خواهم نمود.

کر ( به کسر ک ) : زمین پر از سنگ

ار ( به فتح ا ) : محوطه و زمینی که با سنگ دورچین شده است عمدتا برای نگهداری گوسفند

منبع : دانشنامه تاریخ معماری ایران شهر

خلاصه گزارش پرونده ثبتی گورستان باستانی گون کر میکال به شماره ۲۱۵۴۳

موقعیت طبیعی اثر

روستای تاریخی میکال در فاصله ۳۵۰۰ متری جنوب غرب دیارجان و همچنین در ۱۰ کیلومتری جنوب شرق بخش دیلمان واقع شده است . این روستا از شمال به روستای کوه پس از غرب به بقعه باباولی و از جنوب به روستای تنگ دره محدود می شود . جمعیت روستای میکال ۱۲۷ خانوار و بالغ بر ۶۰۴ نفر جمعیت است . قومیت اهالی روستا گیلک است و به زبان گیلکی با لهجه بیه پیش (شرق گیلان) و گویش دیلمی سخن می گویند . مذهب رایج روستا اثنی عشری است . در تمام سطح روستای میکال، به خصوص در نقاطی که گودالهایی جهت احداث پی بناها توسط مردم کنده شده است، سفالینه های فراوانی از دورانهای مختلف، تاریخی – اسلامی به چشم می خورد . که حکایت از قدمت دیرینه روستای مذکور دارد . مهمترین آثار فرهنگی – تاریخی روستا عبارتند از محوطه باستانی اره کول میکال سه گورستان باستانی به نامهای گورستان باستانی اره کوه، گون کر گورستان باستانی امامزاده هادی و یک امامزاده به نام امامزاده هادی میکال شناسایی و بررسی شده است .

تاریخچه و وجه تسمیه اثر

این اثر تاریخی به دلیل گستردگی و تنوع آثار جالب توجه آن می بایست مورد توجه بیشتر قرار گیرد و پس از قرارگیری اثر مذکور در پناه قانون، حفظ و حراست از آن و همچنین انجام کاوشهای علمی در سطح آن به منظور جمع آوری اطلاعات بیشتر و کاملتر امری ضروری و اجتناب پذیر خواهد بود . اهالی محل روایت می کردند که در فواصل سالهای ۵۷-۱۳۵۸ ش این گورستان همانند گورستانهای دیگر بخش دیلمان توسط صدها نفر مورد تجاوز و حفاری های غیر مجاز قرار گرفته و آثار با ارزشی از این گورستان بدست آمده است . همچنین در بخش شرقی تونلی وجود داشته که این تونل دارای طول بسیار زیادی بوده ولی در سالهای اخیر به دلیل باد و باران و گل و لای ورودی آن بسته شده است و هیچگونه اطلاعات دقیق درباره این تونل و علت وجودی آن در دست نیست . … با بررسی های به عمل آمده با توجه به اینکه در سطح گورستان تعداد اندکی سفال مشاهده گردیده که اکثر سفالینه ها قرمز رنگ اند لذا با توجه به اسناد و مدارک و شواهد بدست آمده و نتایج بررسی، می توان قدمت این گورستان را هزاره اول پ. م دانست .

منبع : دانشنامه تاریخ معماری ایران شهر

پی نوشت : آنچه در بالا آمد خلاصه گزارش اثر ملی شماره ۲۱۵۴۳ می باشد، لذا اشکالات و ایرادات آنرا به خاطر حفظ امانتداری اصلاح ننمودیم . به عنوان مثال موقعیت روستای میکال بدینگونه می بایست بیان شود که روستای نیاول در شمال، روستاهای لیه و کوه پس در شمال غربی، روستای خرمرود در غرب، روستاهای تنگه رود و زردرود در جنوب، روستای گولک در شرق و روستاهای دیارجان و آشورآباد در شمال شرقی آن قرار دارند که در گزارش یا نیامده و یا به صورت دیگری ذکر شده اند.

در نسخه کامل گزارش موقعیت مکانی اثر چه به صورت توضیحی و چه به صورت مختصات جغرافیایی اشتباه درج شده است. قومیت اهالی نیز گیلک بیان گردیده که بعید می باشد و جای بررسی و تحقیق بیشتر دارد ، شاید ترکیب اکثریت دیلمی‌ها و اقلیت کردها گزینه مناسب تری برای قومیت میکالی ها باشد. البته بدیهی است که زبان کردی در میکال تکلم نمی‌شود و کردهایی که به این روستا آمده‌اند در گذر زمان ۲۰۰ ساله زبان و گویش اکثریت یعنی دیلمی را برای خود برگزیده‌اند .

از نکات قابل توجه گزارش اثبات قدمت روستای میکال تا حدود ۳۰۰۰ سال پیش می باشد . وجود سفالینه ها در تمام سطح روستا و تونل بخش شرقی گورستان نیز از جمله ادله تاریخی بودن روستای میکال می‌باشند که در گزارش به صراحت بیان گردیده‌اند . تونل مذکور به گفته شاهدین (۳۰ سال پیش) دارای حوضچه و همچنین دیوارهای آجری بوده است . بدیهی است در صورت بررسی و کاوش نهادهای مربوط، این تونل می تواند از جمله پتانسیلهای گردشگری منطقه دیلمان در آینده ای نه چندان دور باشد .

لازم به ذکر است تونل قدیمی و جالب دیگری نیز در میکال وجود دارد که در وقت مناسب از آن صحبت خواهیم کرد .

سنگ قبرهای قدیمی روستای میکال

هویت تاریخی هر سرزمینی وابسته به مستندات آن است. چه اگر این مستندات نباشند تاریخ آن سرزمین به افسانه ای خواهد ماند که تنها نقل محفل افسانه پردازان و داستان سرایان خواهد بود . این مستندات خواه یک بنای تاریخی، خواه نوشته ای در کتابی قدیمی و خواه یک سنگ قبر باشند می توانند شاهد و دلیلی بر قدمت و تاریخ سرزمین خود باشند. به عنوان نمونه تنها ذکر خاطره ای از ناصرخسرو در سفرنامه معروفش برای اثبات تاریخ هزارساله روستای هرزویل منجیل کافیست.

طبیعت و انسان عامل از بین رفتن بسیاری از این شواهد و مستندات هستند. زلزله سال ۶۹ تخریب بسیاری از بناهای قدیمی دیلمستان را به همراه داشت. روستای میکال نیز از این امر مستثنا نبود، بنای بقعه امامزاده صدمه اساسی دید و حمام قدیمی روستا به کل ویران شد.

متاسفانه امروز عامل دوم یعنی انسان گوی سبقت را از رقیب خود ربوده است . سنگ قبرهای قدیمی یعنی تنها باقیمانده این مستندات تاریخ روستای میکال توسط مردمان خویش به سوی نابودی پیش می روند. سالها پیش با آغاز طرح بازسازی بنای بقعه امامزاده هادی با توجه به پی سازی مورد نیاز، بسیاری از این سنگ قبرها را از جای خود خارج کرده و در اطراف امامزاده پراکنده بودند. تا به امروز تنها چند نمونه از آنها باقی مانده است، یکی شکسته و دیگری به سیمان آلوده شده است، تعدادشان هم در قیاس با چند سال پیش کم شده است. گر چه این سنگهای چند صد ساله ارزش مادی ای ندارند اما حاوی اطلاعات و نکاتی هستند که می توانند گوشه ای از تاریخ روستای میکال و سرزمین دیلمستان را نشان دهند.

نمونه هایی مشابه از این سنگ قبرها را نیز در چند روستای دیگر دیلمستان مشاهده کرده ام. در روستای باباولی دیلمان سنگها را در دیوارهای بقعه جاسازی کرده اند. این روش چه یادگار پیشینیان باشد و چه تیزهوشی امروزیها بسیار کارآمدتر از روشی که ما برای حفظ تاریخ روستای خود در پیش گرفته ایم (نگهداری در تاقچه بیرونی بقعه !!) .

31574 روستای میکال

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *