رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ اسفند ۱۴۰۲

روستای قلعه بالا شاهرود ، آفریقای ایران

اشتراک گذاری

روستای قلعه بالا شاهرود ۲۴ کیلومتر با روستای بیارجمند فاصله دارد و در ۱۴۰ کیلومتری جنوب شاهرود قرار گرفته است. با توجه به اینکه این روستا در موقعیت کوهپایه‌ای قرار دارد، خانه‌های این روستا غالبا به شکل پلکانی ساخته شده‌اند. دیدن نمای این روستا از بالا بسیار زیبا و جالب است. خانه‌های قلعه بالا غالبا با مصالح بومی و به شکل سنتی ساخته شده اند. همین امر سبب شده تفاوت زیادی با سایر روستا‌ها داشته باشد. در این روستا شما می‌توانید شاهد معماری حفاظت شده آنجا باشید. همین امر سبب شده است که خانه‌های قلعه بالا همان شکل قدیمی خود را حفظ کنند.

روستای قلعه بالا شاهرود

این روستا دارای جذابیت بسیار زیادی است. به گونه‌ای که خیلی از افراد با شنیدن نام آن وسوسه می‌شوند که حتما به این روستا سفر کنند. اگر به دنبال آرامشی وصف ناشدنی هستید و می‌خواهید ستارگان را در آسمانی صاف و بدون آلودگی و دور از دغدغه زندگی‌های شهر در کنار مردمی دلسوز و مهمان نواز تجربه کنید .همه چیز در این روستا فراهم شده تا سفری به یاد ماندنی و جذاب برایتان فراهم شود. خوابیدن زیر نور مهتاب و شنیدن موسیقی دلنواز چشمه‌ها بسیار خوشایند است.

معماری روستای قلعه بالا

روستای قلعه بالا دارای ساختی پلکانی است. این روستا به دلیل کمتر شناخته شده بودنش توانسته است بعد گذشت سالها هنوز بافت تاریخی خود را حفظ کند. قدمت این روستای تاریخی به قرن چهارم هجری برمی‌گردد. جالب است بدانید روستای قلعه بالا شبیه به روستای ماسوله گیلان است با این تفاوت که قلعه بالا در منطقه‌ای کویری واقع شده‌ است.

روستای قلعه بالا شاهرود

جاهای دیدنی روستای قلعه بالا

غار ملحدو

غاز ملحدو یکی از آثار باستانی موجود در قلعه بالا است. این غار زیبا توسط آقای حسن رضوانی کشف شده است. ورود به این غار بسیار مشکل است. در این غار دهلیزهای متعددی وجود دارد. طبقه دوم غار ملحدو فضایی شبیه به بالکن با آبشار سنگی بسیار زیبایی دارد، که آب روی آن جریان دارد. بازدید از غار ملحدو فقط به غارنوردان با تجربه توصیه می‌شود. در سفر به این غار حتما چراغ قوه و جی پی اس و لباس مناسب به همراه داشته باشید.

روستای قلعه بالا شاهرود

آفریقای ایران درهمسایگی قلعه بالا

شاید تا کنون عکس هایی از بیابان های آفریقا و مناطق حفاظت شده آنجا دیده باشید، و در دلتان آرزو کرده باشید که ای کاش می شد از نزدیک شاهد این صحنه های اعجاب انگیز بود. در اینجا میخواهیم این نوید را به شما بدهیم که تا برآورده شدن این آرزو فقط چند کیلومتر فاصله دارید. اگر به روستای قلعه بالا رفتید، در نزدیکی روستا می‌توانید شاهد منطقه کویری خارتوران باشید .

پارک ملی توران در استان سمنان و در جنوب‌شرقی شهرستان شاهرود قرار دارد و قسمت کوچکی از بخش شرقی آن در سبزوار استان خراسان رضوی قرار گرفته‌ است. اگر می‌خواهید به این منطقه اعجاب انگیر سفر کنید باید مراقب باشید که سفر به تنهایی در آنجا توصیه نمی‌شود.

روستای قلعه بالا شاهرود

حیات وحش خارتوران

در خارتوران می‌توانید شاهد تنوع زیستی جانوران باشید. منطقه حفاظت شده توران یا همان خارتوران از سه محدوده حفاظت شده تشکیل شده، که علاوه بر منطقه حفاظت شده قسمت بزرگی از آن شامل پناهگاه حیات وحش و قسمتی دیگری از آن شامل پارک ملی در میانه خارتوران است.

اینجا می‌توانید شاهد دوگونه دو زیست، ۱۶۷ گونه پرنده، ۴۱ گونه پستاندار، ۴۲ گونه خزنده باشید. در خارتوران می‌توانید به تماشای یوزپلنگ آسیایی و گورخر ایرانی بنشینید و لذت ببرید. در خارتوران از دیدن تنوع پرندگان حتما به وجد خواهید آمد در آنجا می‌توانید پرندگانی همچون کبوتر چاهی، کفتر قمری، بلدرچین، چاخ لق، دم جنبانک، سبزه قبای هندی، سهره صورتی، سنگ چشم دم سرخ، اردک بلوطی، سهره سبز، چکاوک کاکلی، کبک، هوبره، تیهو، لذت ببرید. این همه تنوع جانوری در آفریقای ایران بسیار پر اهمیت است، همین امر سبب شده کویر نوردان زیادی خارتوران را به عنوان مقصد نهایی خود برای سفری ماجراجویانه انتخاب کنند.

روستای قلعه بالا شاهرود

بهترین زمان سفر به روستای قلعه بالا و خارتوران

با توجه به کویری بودن این دو منطقه، بهترین زمان سفر به آنجا فصل بهار و پاییز و همچنین اواخر زمستان است. در فصل تابستان گرمای مناطق کویری برای بسیاری ناخوشایند است روستای قلعه بالا در فصل پاییز بسیار زیبا و خوش آب و هوا است. اگر شانس با شما همراه باشد، می‌توانید شاهد منظره زیبای فلفل‌های پهن شده بر روی صخره‌ها باشید.

در فصل پاییز می‌توانید شاهد جشنواره‌های راه افتاده در قلعه بالا باشید. گروه‌های موسیقی محلی شب‌ها را برایتان بسیار به یاد ماندنی تر می‌کنند، می توانید همراه با آنها به گشت و گذار در کوچه‌ها در کوچه و بازاربپردازید و به روستاهای هم جوار سر بزنید. مردمان این روستا با اشعار سنتی آتش اسپند و نان پیاز به استقبال شما می‌آیند. این همه مهمان نوازی و مهربانی را از خود دریغ نکنید و حتما برای یک بارهم که شده به روستای قلعه بالا سفر کنید و بعد از گذراندن شبی به یاد ماندنی و زیبا خودتان را برای ادامه سفری ماجراجویانه به کویر خارتوران آماده کنید.

روستای قلعه بالا شاهرود

نحوه دسترسی

برای رفتن به قلعه بالا کافیست که از شاهرود به سمت سبزوار حرکت کنید، در ادامه به مسیرتان ادامه دهید تا به میامی و خروجی روستای بیارجمند برسید از آنجا چهل کیلومتر به سمت جنوب حرکت کنید تا به کاشمر برسید از کاشمر تا روستای زیبای قلعه بالا چیزی حدود ۲۳کیلومتر فاصله خواهید داشت. بعد از طی کردن این مسافت گوشه دنجی از روستا را برای استراحت انتخاب کنید و خودتان را برای سفری لذت بخش آماده کنید.

روستای قلعه بالا شاهرود

روستای قلعه بالا شاهرود

روستای قلعه بالا شاهرود

روستای قلعه بالا شاهرود

           
نویسنده :
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *