جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای شفیع آباد

تاریخ بروزرسانی :
۴ شهریور ۱۳۹۶

معرفی روستای شفیع آباد :
روستای شفیع آباد در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رحیم آباد رودسر در استان گیلان و از توابع دهستان شوئیل می باشد که به دو بخش شفیع آباد بالا و پایین تقسیم شده است . ارتفاع آن از دریا ۱۷۸۰ متر است و از روستاهای همجوار آن می توان به روستاهای لسبو ، توکاس ، پیاغوزبن ، خراسان سر ، لترود ، شرمدشت ، مومن زمین ، برگام نام برد . آب و هوای این روستا به مانند دیگر روستاهای اشکور که در حاشیه رشته کوه البرز قرار دارند معتدل می باشد .

جمعیت و گویش :
روستای شفیع آباد با جمعیتی بالغ بر یکصد خانوار از روستاهای پرجمعیت اشکور بوده که افراد تحصیلکرده زیادی را تحویل جامعه داده است که سعی خواهد شد طی روزهای آتی با جمع آوری آمار دقیق ، در صورت امکان اسامی با ذکر رشته و مقطع تحصیلی در لینکی نمایش داده شود (با اخذ تاییدیه از شورای نویسندگان این وبلاگ) . یکی از معدود اشخاصی که درمنطقه پهناور اشکورات باسوادبود شخصی بنام ملاعباسقلی اهل همین روستا بود که آنچه گذشتگان تعریف کرده اند از روستاهای بسیاردور مثل کاکرود برای خواندن ویانویشتن یک نامه به وی مراجعه میکردند شاید به همین دلیل مدرسه شفیع آباد یکی از قدیمیترین مدارس آن منطقه باشدکه زمانی بیش از نود دانش آموز داشت متاسفانه به دلایل گوناگون ازجمله مهاجرت مردم بسته شده است . مردم این روستا به زبان گیلکی و فارسی تکلم می کنند و به شغل کشاورزی و دامداری مشغول می باشند .

محصولات :

فندق ، گردو و گل گاوزبان که در کنار دامداری از منابع اصلی امرار معاش اهالی این روستا بوده که محصولاتی نظیر لوبیا ، عدس ، نخود ، سیب زمینی ، پیاز ، سیب ، به ، آلبالو ، هلو ، زردآلو و گیلاس نیز در حد رفع نیاز خانگی در این روستا بعمل می آید . البته جا دارد از کشت گندم و جو نیز یادی کرده باشیم که روزگاری آن نیز از محصولات اصلی این روستا بوده که امروزه به علل گوناگون از جمله هزینه تولید زیاد ، کاهش نیروی کار جوان و عدم تناسب قیمت تمام شده تولید با هزینه جایگاه خود را از دست داده و به ندرت کشت می شود .

از اماکن زیارتی روستای شفیع آباد بقعه متبرکه آقا سید وهاب الدین می باشد . این بقعه در زمانهای گذشته در بین اهالی روستا به نام جیرسنه آقا معروف بوده که هم اکنون نیز با بیان آن بیگانه نیستند .
از اماکن تاریخی این روستا نیز قلعه کوتی که به زبان محلی قلاکوتی بیان می شود می توان نام برد این بنا در ضلع جنوب غربی روستای شفیع آباد و در فاصله ۷/۱ کیلومتری آن قرار دارد . هم اکنون از این قلعه بقایای جز آجر پراکنده و سفالینه های شکسته باقی نمانده است .
نکته جالب در این مورد تعدادی از وبلاگها و سایتها با استفاده از اخبار نادرست این قلعه را جزو روستای همجوار (لسبو) ذکر کرده اند که امیدواریم با کسب اطلاعات درست نسبت به تصحیح آن اقدام نمایند .

امور فرهنگی :

کانون فرهنگی هنری شهید رجایی شفیع آباد با تشکیل کلاسهای قرآن با بهره گیری از اساتید منطقه ای ، تشکیل محفل انسی با قرآن ، انجام مسابقات ورزشی بین روستاهای همجوار ، تشکیل اردوهای زیارتی و تفریحی سهم بسزایی در رشد فکری و فرهنگی اهالی این روستا ایفا می کند .

29276123060336664987 روستای شفیع آباد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد