رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ آذر ۱۴۰۰

روستای سنگی سیمین ابرو

لینک این مطلب کپی شد!

روستای سنگی سیمین ابرو در نقطه‌ای کوهپایه‌ای با بافت یکپارچه سنگی و معماری پله‌ای، کوچه‌های باریک و تنگ و حمام و خزینه واقع شده ‌است.این روستا با ۳۰۰ سال قدمت ، از توابع بخش مرکزی همدان و در جنوب شرقی این شهرستان است. روستای سیمین ابرو با ۶۰ خانوار از طوایف لر و اقوام آریا و سوارکار و به شغل باغداری مشغول هستند. این روستای گردشگری نخستین روستا در استان همدان است که طی برنامه چهارم توسعه بهسازی شده است.

171 روستای سنگی سیمین ابرو

معماری روستا

روستای زیبای سیمین ابرو یکی از ۲۱ روستایی است که به ثبت ملی ایران رسیده است. مهم ترین و اصلی ترین دلیل اهمیت روستای سیمین ابرو معماری خاص و بسیار زیبای آن می باشد. روستای سیمین ابرو روستایی بسیار زیبا و سنگی است که به صورتی پلکانی در کوهپایه ساخته و بنا کرده اند.روستایی با حدود ۳۰۰ سال قدمت ( قدمت روستای سیمین ابرو به دوران ساسانی بر می گردد) . به گونه ای ساخته شده که علاوه بر اینکه به عوامل طبیعی آسیب چندانی نمی زند. بلکه از موقعیت جغرافیایی و عوامل طبیعی اطراف خود نهایت استفاده را برده است.

روستای سیمین ابرو کوچه های باریک و تنگ دارد که علاوه بر اینکه کلید اصلی حرکت میان خانه های این روستا هستند. به منظور جلوگیری از وزش باد در این روستا پدید آمده اند. تمامی خانه های روستای سیمین ابرو رو به آفتاب ساخته شدند. علت نزدیکی زیاد خانه ها به یکدیگر موقعیت کوهستانی و آب و هوای این منطقه است.

خانه های روستای سیمین ابرو از معماری خاصی برخوردار است که هوش و نبوغ مردم را در ساخت این روستا نشان می دهد. خانه ها اکثرا دو طبقه اند به طوری که در طبقه پایین دستشویی قرار دارد. این طبقه مخصوص نگهداری حیوانات اهلی است . در طبقه بالای خانه های روستای سیمین ابرو که خانواده در آن اقامت دارند. و چندین اتاق مخصوص فصل های مختلف در آن تعبیه شده است. اتاق های زمستانه، پاییزه، بهاره و تابستانه. خانه های روستای سیمین ابرو تراس دارند. این تراس بیشتر اتاق های خانه ها را پوشش می دهد و مطبخ معمولا در تراس قرار دارد‌.

172 روستای سنگی سیمین ابرو

جاهای دیدنی روستا

روستای سیمین ابرو جاذبه های دیدنی و گردشگری بسیار غنی دارد که بیشتر این جاذبه ها طبیعت بکر اطراف این روستا هستند. از آن جایی که بیشتر مردم روستای سیمین ابرو با دامداری و باغداری امرار معاش می کنند. باغ های گردو و زردآلو همراه با طبیعت سبز اطراف این روستا از جمله دلایل محبوبیت و وجود گردشگر در این روستا است.

سراب هایی که در اطراف روستای سیمین ابرو وجود دارد یکی از معروف ترین و پر آب ترین سراب های استان همدان است. در اطراف روستای سیمین ابرو دره ها و کوه های بسیار زیادی وجود دارد که زیبایی بسیار زیادی دارند. دره عرب خان، دره گاودانه، دره سرخ پا، دره یونجه چالدره پیپل، دره گل ها. دره دیم، دره دکان بازار، دره سرکه زار، دره قاطر ها، دره غول، در سرطاف سیمین خرابه. دره گاودانه، دره جن، کوه تخت رستم و… از جمله دره ها و کوه های اطراف این روستا هستند. رودخانه های سیمین رود و ورکانه از جمله رودخانه های اطراف این روستا هستند.
علاوه بر جاذبه های طبیعی روستای سیمین ابرو بنا های قدیمی و بسیار زیبایی دارد که دیدن این مکان ها خالی از لطف نیست.

خانه کدخدا

حمام خزینه دار و خانه کدخدا که در این روستا واقع شده است. خانه کدخدا که در روستای سیمین ابرو قرار گرفته است یکی از خانه های بسیار زیبای این روستا می باشد که متعلق به مرحوم کدخدا میرزا مراد کهوند بوده است. در حیاط خانه کدخدا چشمه ای طبیعی قرار دارد که زیبایی این خانه را دو چندان کرده است. یکی از برنامه هایی که برای پیشرفت روستای سیمین ابرو در راستای گردشگری در حال پیگیری می باشد. تبدیل بنای خانه کدخدا به مهمانخانه و یا سفره خانه است.
حمام قدیمی که در روستای سیمین ابرو وجود دارد نیز با سنگ های سیاهی که برای ساخت روستا و حمام استفاده شده است. مرمت شده است و آماده بازدید برای گردشگران می باشد.

173 روستای سنگی سیمین ابرو

آب و هوای روستا

روستای سیمین ابرو در منطقه ای کوهستانی و کوهپایه ای قرار دارد. آب و هوای این منطقه در فصل های زمستان و پاییز بسیار سرد است. (تعداد روز های یخبندان روستای سیمین ابرو همدان ۱۳۰ روز است.)
این روستا در فصل تابستان، آب و هوای بسیارخنک و مطبوعی دارد. که باعث می شود افراد زیادی را از مکانهای سرد به این منطقه جذب کند. در فصل بهار گل های کوه پایه ها و دره های این منطقه شکوفه می زنند و فصل مناسبی برای لذت از طبیعت زیبای این منطقه است.

-سنگی-سیمین-ابرو روستای سنگی سیمین ابرو

نحوه دسترسی

از آنجایی که روستای سیمین ابرو در مرکز همدان قرار دارد. راه های دسترسی به این روستای زیبا بسیار راحت است. کافیست که بعد از طی کردن مسیر های مختلف راه همدان به مرکز شهر همدان و میدان رسالت که بالاتر از نایب احمد قرار دارد. برسید و بعد از گذشتن از روستای چشین و روستای ابرو به روستای سیمین ابرو برسید و از این روستای زیبا دیدن کنید.

-سنگی-سیمین-ابرو1 روستای سنگی سیمین ابرو

-سنگی-سیمین-ابرو2 روستای سنگی سیمین ابرو

-سنگی-سیمین-ابرو3 روستای سنگی سیمین ابرو

           
 

نظر کاربران :

  • مروارید زمانی

    با سلام ، خرداد ۱۴۰۲ به این روستا مراجعه کردم دوستان سیمین ابرو اسم دو روستای متفاوت است اول از روستای ابرو گذر میکنید دوم روستای سیمین حمام روستای سیمین با سقف ایزوگام شده نقره‌ای تو ذوف میزد درب آهنی امروزی با طرحی از درب قدیمی حمام بسته بود به خانه کدخدا رفتیم آنهم کخ پنجره تعویض شده و فلزی بود یه حوضچه کوچک کثیف به اسمه چشمه در وسط آن بود در روستا شاهد آپارتمان سازی امروزی بودیم بافت ها کلا دست کاری شده و دیوار ها از آجر خلاصه که طی چند سال آینده هیچ جذابیتی در این روستا ها نخواهد ماند فقط یه سوال اگه اینها ثبت ملی شده پس چرا اینهمه تغییر ایجاد کردند؟ ثبت ملی یعنی جی ؟؟

    ۱۵ خرداد, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *