جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای سرتخت صحنه

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ مرداد ۱۳۹۶

۱- شناسایی روستا

۱-۱ موقعییت نسبی ; VELATIVE LOCATION

روستای سرتخت یکی از روستا ه های دهستان حر ازبخش دینورشهرستان صحنه در استان کرمانشاه است .فاصله آن تا مرکز بخش (میانراهان) ۳۸ کیلومتر وتا مرکز شهرستان (صحنه) حدود ۶۰ کیلومتر است که تماما” آسفالت می باشد.

۱-۲ موقعیت طبیعی وجغرافیایی ; PHYSICAL-GEOGRAPHY LOCATION

روستای سرتخت از نظر طبیعی کوهستانی است وبافت فیزیکی متمرکز دارد . این روستا در طول شرقی ۴۷ درجه و۱۰ دقیقه وعرض شمالی ۳۴ درجه و۴۷ دقیقه قرار گرفته است . وارتفاع آن از سطح دریا ۲۰۳۰متر است . از شمال به کوه حوله واز جنوب در فاصله ۲ کیلومتری وپس از زمینهای کشاورزی وباغات به کوه شیخ میرزا واز غرب به کوه باباگرگر محدود است .روستا ی سه قولان در شمال روستا ی قلعه لان در غرب وروستا ی سنگ سفید در شرق آن واقع شده اند.

۲- تاریخچه روستا ; EMERGENCE

در زمینه پیدایش وشکل گیری روستای سرتخت منبع مکتوبی در دست نیست . اما بر اساس گفته بزرگان روستا زمان شکل گیری آن به دوره صفویه یعنی ۳۰۰ سال پیش بر میگردد که با کوچ عده ای از مردم شهر زور عراق کنونی به این منطقه و ساکن شدن چند خانوار از آنان به همراه کسانی از ایل کلیایی به روستای سربرزه آمده ودر سپس در سرتخت ساکن شدند روستای سرتخت در موقعییت کنونی شکل میگیرد.

۳- وجه تسمیه

در مورد نام روستا منبع مکتوبی وجود ندارد اما به نظر میرسد به دلیل وجود زمینی هموار در ارتفاعات غرب اطراف روستا این مکان سرتخت نام میگیرد

۵- ویژگیهای فرهنگی

اهالی روستابه زبان کردی با لهجه کلیایی صحبت می کنند ومذهب شیعه دوازده امامی دارند.

مراسمات عزاداری عاشورا وتاسوعا وایام محرم در این روستا باحضور کلیه اهالی برگزار می گردد.

مراسمات مجالس (عزاوشادی ) باحضور چشمگیر وکمک اهالی روستا انجام می گردد واز تمامی دوستان وآشنایان دور ونزدیک دعوت بعمل می آید.

درزمان گذشته حدود بیست سال پیش که هنوز روستا برق رسانی نشده بود فرهنگ کاملا” متفاوتی داشته بازیهای کودکان و نوجوانان بیشتر بازی های محلی ولی اکنون فوتبال جای تمامی آنها را گرفته است.

مردم روستا در زمان گذشته بعد از کار روزمره شبها دور هم جمع شده ودید وبازدیدهای شبانه با قصه ها وپندها وخاطرات ومثل های قدیمی از بزرگان شب را سپری میکردند صمیمیت بیشتری بین افراد دیده میشد اما اکنون بیشتر سریالهای تلویزیون جای خود را به شب نشینیهای گذشته داده است

۶ – ویژگیهای اقتصادی

الگوی غالب فعالیت اقتصادی روستا کشاورزی است که در سه بخش زراعت ودامداری ودامپروری و باغداری انجام میشود

۶ – ۱ زراعت

بر اساس آمار جهاد کشاورزی شهرستان صحنه در مجموع ۲۴۲ هکتار زمین زراعی در روستا وجود دارد که ۱۶۷ هکتار آن دیم و۷۵ هکتار آبی است که از ۱۶۷ هکتار زمین دیم نیز ۱۰۰ هکتار گندم وجو وبقیه سایر اقلام است; از ۷۵ هککتار زمین ابی نیز ۶۰ هکتار گندم وجو ونخود وبقیه سایر اقلام است . بنابراین وجه غالب زراعت روستا گندم دیم است .

۶ – ۲ دامداری ودامپروری

دامداری ودامپروری در روستا رایج است وروستا حدود ۱۱۸۵ راس گوسفند وبز و۷۵ راس گاو وگوساله و ۲۰۰ قطعه مرغ وخروس وجود دارد در نتیجه وجه غالب دامداری روستا پرورش گوسفند وبز است.

۶ -۳ باغداری

در کل روستا ۲۷۳ هکتار باغ وجود دارد که ۲۶۵ هکتار آبی و۸ هکتار دیم است .

۸۵درصد باغها را انگور وسیب و۱۵ درصد بقیه را گردو وهلو وغیره تشکیل میدهد . بنابراین محصولات باغی عمده آن سیب وانگور است.

بر اساس تحقیقات میدانی وگفته اهالی در کل روستا حدود ۱۵ خانوار خوش نشین بوده وبه فعالیتهای غیر کشاورزی مانند کارگری مشغولند۱۵ خانوار باغدار و۸۵خانوار بطور مشترک به دامداری ودامپروری وباغداری وزراعت مشغولند

حدود۸۵% کل باسوادان در حد ابتدایی و۱۲% در حد راهنمایی سواد دارند که بیانگر سطح پایین سواد در کل روستاست و باسوادان زن نیز با کمی بیش از ۲۱% با سوادان کل روستا نشان دهنده فاصله زیاد میان زنان ومردان باسواد است .

درصد باسوادی کل روستا با توجه به جمعیت ۵۰۰ نفری بالای شش سال آن ۸/۶۹ % است که در مقایسه با شهرستان (۵۶/۷۶%) پایین تر است.

روستای سرتخت روستای سرتخت صحنه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 14 میانگین: 4.1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • بهزاد چه‌نانی

    بهشت غرب کشور …
    خوش آب و هواترین روستای منطقه
    قطب اصلی تولیدات باغی خصوصا” سیب گلاب
    تا چند سال پیش کنار هر چشمه و جوی آبی بهترین مکان برای مسافرین و مهمانان بود؛ ولی بعلت خشکسالی و لوله کشی آبهای چشمه‌ها به باغات,کمتر جایی برای مسافرین پیدا میشود.ولی با همت اهالی و مساعدت مسئولین روستا و شهرستان میتوان این مشکل را نیز برطرف کرد و روستا را به منطقه‌ای هدف‌گردشگری تبدیل کرد …

    ۶ اسفند, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • نگین احمدی

    روستای سرتخت نگین گردشگری غرب کشور

    ۱۲ تیر, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
    • شهرام

      سلام بسيار زيباست اما اصلامهمان نواز نيستن متاسفانه وقتي غريبه وارد ميشه گارد بدي ميگيرن اين با گردشگري همخواني نداره

      ۲۹ خرداد, ۱۴۰۱
  • اسفندیار احمدی

    این روستا بدلیل منطقه آب و هوایی بی نظیر حرف اول در تولید سیب درختی و انگور از نظر کیفیت در ایران داراست

    ۲۱ دی, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • مجیدمرادی

    سلام به کلیه مردم کرمانشاه روستای سرتخت یکی از زیباترین روستاهای استان کرمانشاه می باشد وبازيد از این منطقه بکر را به همه همشيريان عزیز پیشنهاد میکنم

    ۲۱ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • شهرام

      ما رفتيم اما دريغ از يه سايه براي نشستن !! علي رغم وجود صدها هكتار باغ

      ۲۹ خرداد, ۱۴۰۱

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *