رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ شهریور ۱۳۹۴

روستای دهنو مرکزی

اشتراک گذاری

این روستا که با نام دهنو غلویی معروف بوده بعد ها با توجه به این که در مرکز دهستان دهنو قرار گرفته است به دهنو مرکزی تغییر نام پیدا کرد و جمعیتی بالغ بر ۱۰۰۰نفر دارد و از دو طایفه غلویی و مختاری تشکیل گردیده است .

سوابق تاریخی این روستا بسیار زیاد می باشد . این روستا در زمان قبل از انقلاب و حتی اوایل دهه ۶۰ یک بازار بزرگ و قدیمی داشته که محل داد و ستد کل منطقه و مناطق دیگر و حتی سایر شهرستان ها از جمله یاسوج هم بوده است . قنات دهنو مرکزی هم قدیمی و تاریخی بوده و تل برج دهنو مرکزی هم بنت ملی رویده اولین مسجد در شهرستان رستم به نام مسجد صاحب الزمان در دهنو مرکزی احداث گردد.

اولین مدرسه در روستای دهنو مرکزی احداث گردید. همچنین اولین کارخانه برنج کوبی نیز در دهه۴۰ در این روستا بوجود آمد. هیات عزاداری حضرت قاسم (ع) این روستا جزء اولین هیاتهای شهرستان بوده . این روستا دارای موذن های زیادی هم بوده که از سر شناسترین آنها مرحوم تفرقه نوایی ،مرحوم مشهدی ماندنی دانشپور و در سال های اخیر جوانانی به نامهای حامد مرادی ، ابو الحسن مرادی بوده که قاری ممتاز قران هم می باشد

اولین نوحه خوان این روستا هم کسی نیست جز ابراهیم دهقانیان

این روستا دارای کد خدا های هم هست که من اینجا به دوتا از آنها اشاره می کنم مرحوم حاج یدالله دهقان و مرحوم مشهدی خسرو دهقانیان

و بزرگانی هم به نامهای مرحوم حسین قلی علی پور و مرحوم حاج خداخواست دهقانیان پیشگامان دینی و مذهبی روستا بودند که کار های مذهبی این دو نفر مثل نذر و زکات دادن و بر پا کردن مراسمات مذهبی آنها زبانزده بوده است

در قبل از انقلاب و تا اوایل دهه۶۰ توسط حاج اله قلی علی پور روحانی این روستا دعوت می شد و بعد از آن توسط مشهدی بندر دهقانیان این کار صورت می گرفت

این روستا یک حمام عمومی نیز داشته که بعد ها تخریب و به جای آن خانه عالم ساخته شده است . در این روستا عمل وقف هم زیاد انجام می گرفته که از جمله وقفهای آن وقف زمین مسجد توسط مرحوم مشهدی خسرو و مرحوم مشهدی کاووس و مرحوم حاج ستار دهقانیان بوده و زمین حمام عمومی هم توسط مرحوم مشهدی جان احمد دهقانیان وقف گردیده .

در این روستا امامزاده میر احمد که از نودگان حضرت علی (ع) می باشد قرار گرفته که محل زیارت افراد منطقه و شهرستان های هم جوار می باشد .

روحانیون زیادی در این روستا به تبلیغ دینی می پرداختند که از مهمترین آنها مرحوم شیخ عباس شریف بوده است . افراد مومن و با تقوایی در مسجد دهنو مرکزی همیشه حضور داشتند که در حال حاضر در قید حیات نیستند افرادی به نام های مرحوم سید محمد جعفر محمدی ، مرحوم قاید شیر خان مرادی ، مرحوم مشهدی ماندنی دهقانی ، مرحوم مشهدی ماندنی دانشپور و مشهدی حسن دهقانیان.

این روستا شاعری به نام مرحوم ملا حسین مرادی هم داشته که در سال ۹۱فوت کردند در سطح شهرستان هم از این روستا افرادی در مسولیتهای مهم قرا گرفته اند که معروفترین آنها مهندس مهدی علی پور بخشدار مرکزی شهرستان فیروزاباد می باشد ومهندس نجاتی مدیر سابق مخابرات در ممسنی و رستم و اکنون مهندس مخابرات در اداره کل مخابرات فارس و شیخ ناصر یوسفی به عنوان قاضی درسطح شهرستان وعلی عباسی مسئول اتحادیه تعاونیهای ممسنی بوده است.

روستای دهنو مرکزی برحسب سلسله مراتب اداری – سیاسی در دهستان رستم ۲ ، بخش رستم از توابع شهرستان رستم قرار گرفته است .

فاصله روستا تا دهنو مقیمی ۱ کیلومتر و تاشهر نورآباد حدود ۳۵ کیلومتر می باشد.

از لحاظ وضع طبیعی یک آبادی جلگه ای و ارتفاع متوسط آن ۷۹۰ متر می باشد .

بر اساس مطالعات زمین شناسی کشور و بررسی نقشه ها احتمال زلزله خیزی در ایران روستای دهنوی مرکزی در منطقه با خسارت متوسط قرار گرفته و گویای ۸ درجه مرکالی است که خسارت کمی را متوجه اهالی و ساکنین می نماید . با وجود سابقه زلزله در منطقه خسارت کمی تا جزئی خرابی داشته است ولی سابقه سیل در روستا گزارش نشده است .

این روستادربین دهنومقیمی،کوه قلمو،تخلدان آبگرم،امارات وکرم آباد قرارگرفته است.

منابع تامین آب آشامیدنی و کشاورزی روستا :

آب آشامیدنی روستا در سال ۱۳۵۶ لوله کشی صورت گرفته است . که از طریق یک حلقه چاه تامین می گردد . در سال ۱۳۸۳ روستا مجددا لوله کشی گرد

درآمد عمده اهالی روستا از دو فعالیت کشاورزی و دامداری می باشد که محصولات عمده کشاورزی روستا گندم و جو می باشد. در کل روستا حدود ۱۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی وجود دارد . باغات روستا محدود و عمدتا اختصاص به ، پرتغال و لیمو دارد.

منابع عمده تامین آب کشاورزی روستا مربوط به ۱۳۵ حلقه چاه و ۱ رشته چشمه و قنات می باشد .

در مجموع در روستا حدود ۴۰۰ راس دام سبک و ۵۰۰ راس دام سنگین وجود دارد .

یده است . آب کشاورزی از طریق ۱۳۰ تا ۱۴۰ حلقه چاه انجام می گیرد .

شناخت و تعیین نحوه کاربری فضاهای موجود

به منظور بررسی کاربری فضاهای موجود روستا ، بر روی نقشه کاربری اراضی وضع موجود ، محدوده ای برای بافت روستا تعیین شده است . کل فضاهای قرار گرفته در این محدوده برابر با ۱۵۶۱۱۴ مترمربع میباشد، که این فضا شامل کلیه کاربریهای مسکونی، تجاری، آموزشی ، مذهبی و … است .

با توجه به مساحت روستا و جمعیت حال حاضر آن ،سرانه کاربریها،معادل ۱۶۶ مترمربع میباشد،که جهت شناخت و تعیین کاربریها، در ذیل به بررسی هرکدام از آنها می پردازیم :

مسکونی :

کاربری مسکونی با مساحت ۹۳۶۶۱ مترمربع ۶۰درصد از بافت روستا را بخود اختصاص داده است . با توجه به جمعیت سال ۱۳۸۳ ،سرانه کاربری مسکونی ۶/۹۹ مترمربع است .

تجاری :

مساحت این کاربری ۱۷۳۸ مترمربع باسرانه ۸/۱ مترمربع میباشد .

آموزشی :

در وضع موجود روستای موردمطالعه حدود ۳۲۷۸ مترمربع به فضاهای آموزشی اختصاص یافته است که سرانه آن معادل ۵/۳ مترمربع میباشد که ۱/۲ درصد کل روستا است .

مذهبی – فرهنگی :

مساحت فضاهای مذهبی – فرهنگی حدود ۷۵۰ مترمربع با سرانه ۸/۰ مترمربع میباشد .

بهداشتی – درمانی :

فضاهای بهداشتی و درمانی روستا در وضع موجود حدود ۵۵۲ مترمربع می باشد که سرانه آن معادل ۶/۰ مترمربع است .

تاسیسات و تجهیزات :

فضای تاسیسات و تجهیزات روستا در وضع موجود حدود ۱۰۳ مترمربع می باشد که سرانه آن معادل ۱/۰ مترمربع است .

معابر :

شبکه معابر روستا ، مساحتی حدود ۴۱۷۹۲ مترمربع را با سرانه ۴/۴۴ مترمربع را اشغال نموده است که ۸/۲۶ درصد از بافت روستا را در بر گرفته است . در باره سلسله مراتب نقش و عملکرد هر یک از معابر ، در قسمتهای بعدی توضیحات لازم ارائه خواهد شد .

اراضی خالی :

با توجه به محدوده تعیین شده برای روستا مقداری اراضی خالی در محدوده قرار گرفته است . این اراضی در قسمتهای مختلف پراکنده بوده و حدود ۵۰۷۳ مترمربع مساحت داشته و ۲/۳ درصد از بافت را فرا گرفته است

جاده آسفالته و حریم :

در وضع موجود روستا حدود ۳۸۵۶ مترمربع با سرانه ۱/۴ مترمربع به جاده آسفالته و حریم آن اختصاص یافته است که این مقدار ۵/۲ درصد کل روستا را شامل میشود .

آبراهه – مسیل :

دروضع موجود روستای موردمطالعه حدود ۵۳۱۱ مترمربع به این فضااختصاص یافته است،که سرانه آن معادل۶/۵مترمربع میباشد که ۴/۳ درصد کل روستا است .

آب آشامیدنی :

آب آشامیدنی روستا در سال ۱۳۵۶ لوله کشی گردیده است . که بوسیله یک حلقه چاه تامین می گردد . در سال ۱۳۸۳ لوله کشی مجدد در روستا انجام گرفته است .

برق :

روستای موردمطالعه دارای شبکه برق میباشد، برق روستااز طریق شبکه سراسری تامین میگردد ، و تقریبا تمامی واحدهای مسکونی دارای برق میباشد ، نحوه قرارگیری تیرهای برق در روستا، مطابق با چگونگی معابر بوده و از پیچ و خمهای آن تبعیت کرده است ، که در زمان بهسازی روستا ، مشکلاتی ایجاد خواهد کرد .

فاضلاب :

تمامی فاضلاب روستا، اعم از فاضلاب ناشی از شستشو و دستشوئی ها توسط چاههای جذبی دفع می گردد ، و هیچ نوع شبکه دفع فاضلاب دیگری در روستا وجود ندارد ، که این امر باعث آلودگی آبهای زیرزمینی بدلیل بالا بودن سطح آب می گردد .

نحوه دفع آبهای سطحی روستا :

آبهای سطحی ناشی از بارندگی روستا ، با توجه به شیب عمومی و معابر روستا ، به اطراف روستاهدایت میشود . و سیستم خاصی برای دفع آبهای سطحی در روستا وجود ندارد.

IMG_20150219_125455 روستای دهنو مرکزی

۲۰۱۵۰۳۰۴_۱۵۰۶۳۱ روستای دهنو مرکزی

           
 

نظر کاربران :

  • راحله دهفانیان

    تمامی این نکات صحیح می باشند ولی کمتر از نیمی از واقعیت تاریخ و موقعیت این شهرستان را شرح داده‌اند
    اشخاص بلند پایه ای در موقعیت های کشوری و استانی و با مدارک علمی بسیار بالا در این روستا حضور دارند که تعدادی از آنها حتی در حوزه های بین المللی حضور پررنگ دارند که البته این اشخاص دغدغه‌ی های بزرگتری از شناخته شدن در این چنین محیط هایی را دارند. ولی به عنوان کسی که ریشه در این خاک داشته و نسبت آن احساس مسئولیت دارم، تقاضا دارم دست از سطحی نگری و تعصبات کوته فکرانه برداشته و کل بنای این خاک اجدادی را پاس بدارید

    ۴ فروردین, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • سعید دهقان از منصورآباد سفلی

    سلام ککاجان.کاش کمی در مورد تاریخچه شکل گیری این روستا از حیث ژئوگرافیک و انفورماتیک و نسب نامه ساکنین آن اقدام به تشریح مستند مینمودید.

    ۱۸ آبان, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *