جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای دهنو مقیمی

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ شهریور ۱۳۹۴

روستای دهنو مقیمی از توابـع شــهرسـتان رستم استـان فارس است که با مـساحت تــقریبی (۲۷۰)هزار متر مربع و جمعیتی بالغ بر (۱۰۰۰)نفرو(۲۴۳)خانوار از روستاهای پرجمعیت این بخش محسوب می شود.
این روسـتا که در میـان دو رشتـه کوه قـرار گرفـته است، از شمال به شـهرک دهنو، از جــنوب به روسـتای دهـنو سـادات و از غـرب نیز به دهنـو مرکـزی مرتبط می شـود.در منـتهی الـیه شـرق این روستا زمینهای کشاورزی قرار گرفته که با وجود شغل اصلی مردم روسـتا از منـابع اصـلی درآمد در این خطه سرسبز به شمار می رود.
شغل غالب مردان روستا کشاورزی و کشت گندم و برنج می باشد و زنان نیز غالباً کار در خانه و تربیت فرزندان را برعهده دارند.
دمای هوای معتدل و میانه و تنوع انواع گونه های اقلیمی در این روستا باعث شده روستا گـریزی در این خطّـه به حداقل رسیده و باعث به ثمر رســــیدن انــواع درختــان در این روسـتا گردد.دمـای هـوا که مـعمـولاً بین ۶-۷ درجـه سانتیــگراد در زمسـتان می بـاشـد در طــول تـابســتان به۳۴-۳۵ درجـه نیز تـغییر وضعـیت می دهــد که نسبت به موقعیت جغرافیایی این منطقه، اب و هـوایی نسبتا عالی را به وجود آورده است.
مردان و زنان متدیّن و با ایمان روستا سالیـان متمادی اسـت که ارادت وجانفشانی خود را نـسبت به پرچـم مقـدس ایران اسلامـی و رهبر فرزانه انقـلاب ابـراز داشتـه و با وجـود جـمعیّت کـم نسـبت به روستـاهای هـمسـان در طول ۸ سـال دفـاع مقدس ۴ شـهید را به ایـن امّـت و ملّـت تقـدیـم کرده اند. شهیدان(عزیزانصاری)،(سلبعلی کـمالی زاده)،(سیدحبیب اله زارع) و (عطاءاله انصـاری) از شهـیدان روستای دهـنو مقیـمی می باشـند که شـوق لقاءالله را بر هوای نفسانی خویـش ترجیح داده و به ندای یاری خواهی امام امتشان لبیک گفتند. روحشان شاد و یادشان گرامی
پس از شـهدا جوانـان فهـیم و انقلابی این روسـتا قلم را به جـای شمشیر در اولـویت قـرار داده،و بـا کسب عـلم وطـی مدارج عالـیه علمـی راه شهـیدان روسـتای خود را ادامـه می دهند.تـعداد کثیری از جوانان این روسـتا موفـق به کسـب رتبه های عالی عـلمی و تحقیقاتی در زمینه های مختلف گردیده اند و توانسـته اند از بهترین دانشـگاههای کـشور فارغ التـحصیل شـوند.
روستای دهنـو مقیمـی را بیش از ۹۰ درصد از طایــفه انصار تشـکیـل داده و شـاید یـکی از دلایـل نامـگذاری این روستـا به نام دهنو مقیمی، کوچ و اقـامت این طایفه بـوده باشد.این طایفه (انصاری) بدون شک از بزرگـترین طـوایف در بین روستاهای همجوار و نیز شهرستان رستم می باشد که جد آنان به ( امیرایوب انصارفرزندجابربن عبدالله انصاری) باز می گردد، که به این منطقه رسیده است.
پس از انقلاب پـیروزمند ایـران اسلامی به لطـف برکات و ثمـرات این انـقلاب و تلاشهـای مــجدانه جوانان این خطه، این روستا پـا به پـای بزرگـترین شهرکـهای کشـور حرکت کـرده و انواع و اقسام شـرکتـها در این روستا احـداث گردیـده است و با وجـود آنکه این روسـتا از نعمـت آب، برق، گاز، و تلـفن نیز بهره می بـرد انـــواع پسـتهای سازمانی از جـمله: وجـود مـدارس ابتدایی، راهـنمایـی، و متوسـطه در ۲ نوع پسرانه و دخـترانه … خانه بهداشـت، دهیـاری، شــورای حل اخـتـلاف،بـسـیج، مخـابرات، پست بانک نیز در این منطقه کوچک به چشم می خورد.
همانطور که در قبل اشـاره شد جوانان فهـیم و انقلابی روسـتا در زمیـنه های مخـتلف ایـفای نــقش کرده و نام روستای خود را پر آوازه نگه می دارند.تیم فوتبال بـزرگسالان روسـتای دهنو مقیمی از قوی ترین و نام آورترین تیمها در سطح شهرستان می باشد که مدالهای این تیم خود بیانگر صداقت نوشته ماست.در بخـش حرکات و ورزشهـای رزمی چـون ووشو، تکواندو و کاراتـه نیز افتخارات زیادی در قالب شهرستانی بدست امده است.
پس از بحث در مورد روستا به نحوه پوشش و اداب و رسوم مـردم بـاز می گردیم. زنـان و مـردان روستا که غـالباً بالای ۳۰-۳۵ سال سن دارند از لـباسهای قدیمـی و مرسوم روستا استفاده می کنند اما جوانان روستا که غالبا متولدین بعد از انقـــلاب هستند نوع پوشش رسمی را ترجیح می دهند که این امر در آینده ای نزدیک موجب ازبین رفتن این نوع لباس محلی در بین مردم روستا خواهد شد.
آداب و رسوم در روستا، همچون روستاهای دیگر شهرهای کشور غالباً در شکل و نوع برگزاری مراسمات تداعی می شود ودر مراسمات نیزمعمولاً عروسیها را پر کرده است از آدابی مخصوص آن روستا.
به طور خـلاصـه و در حالت کـلی می تـوان گفـت که: روسـتای دهـــنـو مقیـمی از لـحاظ موقـعیّیت جـغرافیـایـی و تـنـوّع پوشش گـیـاهی و دمـای هوا و بـه لـحاظ غــنـی بودن خـاک که از نـوع خـاک چرنـوزیوم می باشد در بـهترین حـالت مـمکن نسـبت به روسـتاهای هـمجوار قـرار گرفته که از این حیث موقعییتی ممتاز دارد.

IMG 20150222 WA00581 روستای دهنو مقیمی

IMG %DB%B2%DB%B0%DB%B1%DB%B5%DB%B0%DB%B3%DB%B2%DB%B2 %DB%B1%DB%B4%DB%B5%DB%B2%DB%B3%DB%B3 روستای دهنو مقیمی

img 20150319 wa0009d روستای دهنو مقیمی

img 20150322 wa00243 روستای دهنو مقیمی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 6 میانگین: 2.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد