رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ آبان ۱۳۹۵

روستای دهنه سر

لینک این مطلب کپی شد!

دهنه سر سفید رود یکی از بخشهای بسیار زیبا در سواحل دریای خزر از توابع شهرستان آستانه اشرفیه در استان سرسبز گیلان میباشد.این بخش یکی از مراکز صید انواع ماهیان دریای خزر از جمله ماهی سفید , ازون برون و مرغوبترین برنج آستانه اشرفیه از جمله صدری حسن سرایی و هاشمی می باشد.

منطقه ی سرسبز گیلان دارای شهرها و روستاهای زیادی است و یکی از آنها دهنه سر سفیدرود می باشد که مورد تحقیق اینجانب است. روستای مورد نظر با اینکه از قدمت تاریخی طولانی برخوردار ا ست ولی پیشرفت چشمگیری نکرده و امروزه حدود ۳۰۰ خانوار در این روستا زندگی می کنند .از نظر فرهنگی و اجتماعی نیز مردم روستا در سطح قابل قبولی هستند.وحدت و همبستگی در کارهای اجتماعی و اقتصادی عام المنفعه بسیار زیاد است.

موقعیت جغرافیایی دهنه سر سفید رود

روستای دهنه سر سفید رود بر کنار دریای خزر و در شمال شهرستان آستانه اشرفیه و شرق بندر کیاشهر قرار دارد. فاصله ی روستا با شهرستان لاهیجان و آستانه اشرفیه حدود ۳۸ کیلومتر می باشد. این روستا از طرف شمال به دریا و از طرف جنوب به روستای حسنعلی ده و از شرق روستای جیر باغ و از غرب روستای دستک و لوخ منتهی می شود. دهنه سر سفید رود جزء دهستان دهکاء و دهستان مذکور جزء بخش بندر کیاشهر می باشد.

بخش بندر کیاشهر جزء شهرستان آستانه اشرفیه و دارای ۲۷ روستا می باشد و این تعداد روستا در دو دهستان دهکاء و حومه کیاشهر تقسیم شدند. دهستان دهکاء با ۱۳ روستا و دهستان حومه کیاشهر با ۱۴ روستا،دو دهستان بخش بندر کیاشهر می باشند. شاخه اصلی سفیدرود از کیاشهر عبور کرده و به دریای خزر می ریزد. مزار دو امام زاده آقا سید ابوجعفر و آقا سید ذکریا در این شهر قرار دارد.

جغرافیای تاریخی دهنه سر سفید رود

قدمت تاریخی روستا حدود سه قرن است و علت نام گذاری روستا به دهنه سر سفید رود به دلیل قرار گرفتن در دهنه رودخانه سفید رود به دریای خزر بوده و به دهنه سپید رود کهنه نام گذاری شده بوده که در دوره معاصر به دهنه سر سفید رود تغییر نام یافته است.

شنیده های بزرگان محل حکایت از این دارد :آن زمانکه سد منجیل ساخته نشده بود رود خانه سفید رود از این محل به دریا راه داشته و این روستا توسط روسها بنیان گذاری شده بود و بعد از دهکاء دومین روستای منطقه آستانه اشرفیه بوده و دارای شیلات ,بندر گاه , پاسگاه انتظامی بوده.از زمانی که سد منجیل ساخته شد(حدود ۴۵ سال پیش) و دهنه رودخانه سفید رود به بندر کیاشهر تغییر یافت این روستا پیشرفتی نداشته بلکه به گفته بزرگان ۱۵ کیلومتر از مساحت روستا زیر آب دریا رفته که در این ۱۵ کیلومتر ۳ قبرستان از محل و بالغ بر ۸۰۰ خانه و بازار محل قرار داشته.

زبان مردم گیلکی است که با زبان مردم رشت تفاوت دارد و بیشتر شبیه زبان مردم لاهیجان و شرق گیلان است.

33671065660276673731 روستای دهنه سر

26-2 روستای دهنه سر

222223 روستای دهنه سر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *